Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
PSO z Wychowania fizycznego SP Nr 23 w Bytomiu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1669 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Moje dotychczasowe kryteria oceniania z wychowania fizycznego dotyczyły ogólnie uczestnictwa ucznia w wychowaniu fizycznym. Brakowało podziału na konkretne dziedziny sportu, a w tym dalszego rozdziału na wiadomości i umiejętności, które to uczeń powinien nabyć podczas uczestnictwa w zajęciach.

Dostosowałam dotychczasowe kryteria ocen do konkretnych umiejętności i wiadomości ucznia. Wzięłam pod uwagę poszczególne dyscypliny sportu, których elementy realizuję podczas zajęć, czyli gry zespołowe : p. siatkowa, p. koszykowa, p. ręczna, p. nożna oraz lekka atletyka, gimnastyka i zabawy ruchowe. W uwagach zamieściłam informacje dotyczące frekwencji, zachowania na lekcji, przygotowania do zajęć, uczestnictwa w zawodach szkolnych i międzyszkolnych, co stanowi istotny element w zdobywaniu wiadomości i umiejętności nauczanych na zajęciach.
  Na początku każdego roku szkolnego zapoznaję uczniów i rodziców z zewaluowanym przedmiotowym systemem oceniania. Uczniowie są świadomi wymagań, starają się osiągnąć jak najlepsze wyniki, chętnie reprezentują szkołę w zawodach. Z kolei uczniowie, którzy nie wykazują chęci do poprawy umiejętności i poszerzenia wiedzy, czy też nie uczestniczą w zajęciach z własnej woli, są świadomi wyniku jaki mogą osiągnąć na semestr i jak go poprawić. Przedmiotowy system oceniania jest ogólnie dostępny dla wszystkich zainteresowanych, jest umieszczony w gablocie przy sali gimnastycznej.


Szkolny system oceniania z wychowania fizycznego


Ocena


Umiejętności ucznia
Wiadomości ucznia
Uwagi



celująca
-opanowanie całego zakresu  materiału objętego programem nauczania,
-wyróżnianie się ponadprzeciętnymi zdolnościami motorycznymi, nie popełnia błędów w zakresie techniki i dynamiki przy wykonywaniu ćwiczeń charakterystycznych dla gier zespołowych : *p. koszykowa :
-          podania i chwyty piłki oburącz w miejscu i w ruchu, podania jednorącz,
-          kozłowanie piłki p. i l. ręką, wykonanie slalomu, zatrzymanie na tempa,
-          rzut do kosza oburącz i jednorącz  z miejsca,
-          umiejętnie wykorzystuje w grze właściwej wyuczone elementy ćwiczeń;
*p. siatkowa :
-     prawidłowa postawa siatkarska,
-          odbicia piłki sposobem górnym i dolnym indywidualnie i w dwójkach,
-          zagrywka tenisowa z odległości ok.5m,
-          umiejętnie wykorzystuje w grze właściwej wyuczone elementy ćwiczeń;
* p. ręczna :
-          podania i chwyty piłki sposobem półgórnym w ruchu,
-          rzut do bramki z biegu,
*p. nożna :
-          prowadzenie piłki nogą p. i l.,
-          żonglerka piłki stopą i udem,
-          podania i przyjęcia piłki wew., zew. stroną stopy,
-          strzał na bramkę z miejsca wew. stroną stopy,
-          umiejętnie wykorzystuje w grze właściwej wyuczone elementy ćwiczeń
-osiąga wyższe niż bdb. wyniki w             LA.:
-          biegu w szybkim tempie (60 m),
-          biegu na długi dystans (1000m chł., 800m dz.),
-          skoku w dal sposobem naturalnym,

-          rzucie na odległość p. palantową i lekarską
-          umie zmierzyć czas biegu, odległość rzutu, długość skoku, odmierzyć rozbieg,


-potrafi bdb. z właściwą techniką i estetyką, wykonać objęte programem ćwiczenia gimnastyczne :
-          podpór przodem i tyłem z
-           wytrzymaniem,
-          przewrót w przód z marszu, z odbicia obunóż do przysiadu podpartego, z biegu,
-          przewrót w tył z przysiadu podpartego, z siadu prostego do klęku, z przysiadu do rozkroku,
-          chód po przyrządzie równoważnym przodem, bokiem, tyłem, z utrudnieniem,
-          wyskok kuczny na skrzynię,
-          z uniku podpartego zamach jednonóż,
-potrafi samodzielnie, bezbłędnie prowadzić rozgrzewkę zgodną z poznanym tematem zajęć, włączając do niej ćwiczenia własne, inne od stosowanych przez n-la,
-ma bdb. opanowane umiejętności ruchowe umożliwiające aktywny udział w grach i zabawach :  serwobieg, dwa ognie, cztery ognie, wyścigi rzędów,
- współpracuje w grupie rówieśniczej, potrafi pomóc i zmobilizować słabszego lub niechętnego ucznia do udziału w zajęciach,
-potrafi sędziować i zorganizować zawody, mecz, utrzymać dyscyplinę, stosuje i przestrzega przepisy gier z zasadami „fair play”,
-potrafi zaplanować trening by poprawić wynik i doskonalić swoją sprawność motoryczną ,
-osiąga bdb wyniki w testach sprawności fizycznej – Indeks sprawności fizycznej wg. K. Zuchory,
-wie dlaczego należy dbać o higienę ciała po wysiłku fizycznym, dlaczego należy podejmować aktywność ruchową na i po zajęciach szkolnych,
-zna zasady utrzymywania prawidłowej postawy ciała,
-zna i stosuje zasady bezpieczeństwa w czasie zajęć prowadzonych na sali gimnastycznej i poza budynkiem szkolnym, na śniegu i lodzie,
- wie jak prawidłowo przeprowadzać rozgrzewkę do planowanego wysiłku,
-operuje właściwym słownictwem pozycji wyjściowych do ćwiczeń, sprzętu sportowego, zna jego przeznaczenie,
-dobrze orientuje się w przepisach gier zespołowych, rekreacyjnych i zabaw,
-zna zasady udzielania pierwszej pomocy w czasie zajęć ruchowych,
-potrafi kulturalnie kibicować, posiada wiedzę dotyczącą imprez sportowych mających miejsce w kraju i na świecie, zainteresowany sportem, często konkretną dziedziną, potrafi podzielić się wiedzą na ten temat,
- znajomość ćwiczeń wg. Testu Zuchory,
-aktywny
udział w zawodach szkolnych i międzyszkolnych,
-zawsze przygotowany do zajęć,
-nieobecności usprawiedliwione,
-kulturalny i grzeczny



bardzo dobra
-opanowanie zakresu materiału objętego programem nauczania,
-bdb. dynamika i technika ćwiczeń charakterystycznych dla gier zespołowych : p. koszykowa, siatkowa, nożna, ręczna,(zadania do wykonania w poszczególnych dyscyplinach, jak w ocenie celującej), skuteczne stosowanie wyuczonych elementów ćw. w grze właściwej,
Osiąganie bdb. wyników w LA.:
-          biegu w szybkim tempie(60m ),
-          biegu na długi dystans(1000m chł., 800m dz.),
-          skoku w dal techniką naturalną, z wymierzeniem rozbiegu,
-          rzucie na odległość,
-          posługuje się stoperem, taśmą mierniczą by poznać wynik,
Bdb. wykonywanie objętych programem ćw. gimnastycznych (zadania do wykonania jak w ocenie celującej),
 - zachowanie estetyki i elegancji ruchów, umiejętne stosowanie asekuracji,
Samodzielne i bezbłędne przeprowadzanie rozgrzewki z dużym zasobem ćwiczeń,
Bdb. opanowanie umiejętności ruchowych umożliwiających udział w grach i zabawach : serwobieg, dwa ognie, cztery ognie, wyścigi rzędów,
-współpracuje w grupie rówieśniczej, utrzymuje dyscyplinę,
- stosuje i przestrzega przepisy gier i zabaw z zasadami „fair play”, sędziuje i organizuje zawody,
- posiadane wiadomości wykorzystuje w praktycznym działaniu, by doskonalić swoją sprawność motoryczną,
- osiąga bdb wyniki w testach sprawności fizycznej – Indeks sprawności fizycznej wg. K. Zuchory,
-wie dlaczego należy dbać o higienę ciała po wysiłku fizycznym, podejmować aktywność ruchową na i po zajęciach szkolnych, zna zasady utrzymywania prawidłowej postawy ciała,
- wie jak prawidłowo przeprowadzać rozgrzewkę do planowanego wysiłku,
-zna i stosuje zasady bezpieczeństwa w czasie zajęć na sali gimnastycznej i poza budynkiem szkolnym,
- zna elementarne pozycje wyjściowe do ćwiczeń, nazewnictwo ćwiczeń, sprzętu sportowego i jego przeznaczenie,
- zna przepisy poznanych gier zespołowych, rekreacyjnych i zabaw,
- potrafi udzielić pierwszej pomocy przy „prostych” wypadkach w czasie zajęć,
- wie jak kulturalnie kibicować, orientuje się w bieżących imprezach sportowych odbywających się w kraju i na świecie,
- znajomość ćwiczeń wg. Testu Zuchory,

-aktywny udział w zawodach szkolnych,
-zawsze przygotowany do zajęć (przestrzega limitu braku stroju),
-nieobecności usprawiedliwione




dobra
- zasadnicze opanowanie materiału objętego programem,
- Dobra sprawność fizyczna, wykonywanie ćwiczeń z małymi błędami dotyczącymi techniki, właściwa dynamika ćwiczeń charakterystycznych dla gier zespołowych : p. siatkowa, koszykowa, ręczna, nożna (zadania do wykonania w poszczególnych dyscyplinach, jak w ocenie celującej), wyuczone elementy ćw. stosuje w grze właściwej często po podpowiedziach nauczyciela,
- Osiąganie dobrych wyników w LA
-           biegu w szybkim tempie(60m),
-          biegu na długi dystans(1000m chł., 800m dz),
-          skoku w dal techniką naturalną (nie zawsze dobrze odmierza rozbieg),
-          rzucie na odległość,
-          posługuje się stoperem i taśmą mierniczą, potrafi odczytać wynik,
-Potrafi dobrze wykonać objęte programem ćw. gimnastyczne (zadania do wykonania jak w ocenie celującej) z drobnymi błędami technicznymi, z pomocą n-la asekuruje ćwiczącego, czasem zapomina o estetyce ćw. gimnastycznych,
-Dobrze, ale z pomocą n-la prowadzi rozgrzewkę, brak własnej inwencji,
- Db. opanowanie umiejętności ruchowych umożliwiających udział w grach i zabawach(serwobieg, dwa ognie, cztery ognie, wyścigi rzędów), współpracuje w grupie rówieśniczej, raczej zdyscyplinowany,
- Przestrzega i stosuje znane przepisy gier i zabaw z zasadami „fair play”, sędziuje z drobnymi błędami,
- Posiadane wiadomości wykorzystuje w praktyce, ale potrzebuje pomocy n-la by dokonać poprawy i postępu w usprawnianiu organizmu,
- osiąga dobre wyniki w testach sprawności fizycznej – Indeks sprawności fizycznej wg. K. Zuchory,

-wie jak dbać o higienę ciała po wysiłku fizycznym, dlaczego należy podejmować aktywność ruchową organizmu, zna podstawowe zasady utrzymania prawidłowej postawy ciała,
-zna dobrze zasady przeprowadzania rozgrzewki, ale wykonuje w niej rutynowe ćwiczenia,
-zna podstawowe zasady bezpieczeństwa w czasie zajęć na sali gimnastycznej i poza budynkiem szkolnym,
-popełnia drobne błędy w nazewnictwie pozycji wyjściowych do  ćwiczeń, zna przeznaczenie podstawowego sprzętu sportowego, używanego na lekcjach,
-zna podstawowe komendy, wie  jak kulturalnie kibicować i przestrzega tych zasad,
- wie do czego służą testy sprawności fizycznej,
-postawa sportowa nie budzi większych zastrzeżeń,
-nie bierze udziału w zawodach szkolnych,
-nie zawsze jest przygotowany do zajęć(brak stroju maksymalnie 3 razy w sem.),
-nieobecności usprawiedliwione,



dostatecz-
na
-          przeciętne opanowanie materiału objętego programem,
- Wykonywanie ćw. z przeciętną sprawnością motoryczną i w nieodpowiednim tempie, z błędami dotyczącymi techniki charakterystycznej dla gier zespołowych : p. siatkowa, koszykowa, ręczna, nożna ( zadania do wykonania w poszczególnych dyscyplinach, jak w ocenie celującej), wyuczone elementy ćw. wykonuje niepewnie z dużą pomocą n-la, większości ćw. nie potrafi wykorzystać w grze właściwej,
- Osiąga słabe wyniki w LA :
-          biegu w szybkim tempie(60m),
-          biegu na długi dystans(1000m chł., 800m dz.),
-          skoku w dal techniką naturalną,
-          rzucie na odległość p. palantową i lekarską,
-          słabo posługuje się stoperem i taśmą mierniczą, często nie potrafi odczytać wyniku,
- Ćw. gimnastyczne objęte programem nauczania(zadania do wykonania jak w ocenie celującej)  wykonuje z dużymi błędami technicznymi, nie dba o estetykę ćw., nie potrafi samodzielnie asekurować ćw., robi to po podpowiedzi n-la,
- Bez pomocy n-la nie potrafi samodzielnie przeprowadzić prawidłowej rozgrzewki,
- Słabe opanowanie umiejętności ruchowych, umożliwiających udział w grach i zabawach, przy czy nie potrafi współpracować w grupie rówieśniczej,
- Stosuje przepisy tylko niektórych gier i zabaw, sędziuje zawody z dużymi błędami, nie potrafi poprawnie zorganizować meczu, zabaw,
 - Posiadanych wiadomości nie potrafi zastosować w praktycznym działaniu,
- osiąga dostateczne wyniki w testach sprawności fizycznej, np. Indeks sprawności fizycznej K. Zuchory,

-wie jak dbać o higienę osobistą po wysiłku fizycznym, wie dlaczego należy utrzymać aktywność ruchową organizmu, ale samodzielnie nie potrafi dbać o usprawnienie organizmu, nie zna zasad utrzymywania prawidłowej postawy ciała,
- nie zna zasad przeprowadzania rozgrzewki, odtwarza ćwiczenia z błędami,
-organizując zawody, zabawy nie stosuje zasad bezpieczeństwa,
- popełnia błędy w nazewnictwie podstawowych pozycji wyjściowych do ćw., sprzętu sportowego i jego przeznaczenia,
- ma znaczne luki w znajomości przepisów gier i zabaw,
- wie jak kulturalnie kibicować, ale często nie przestrzega tych zasad,
-w postawie sportowej wykazuje małe chęci do poprawy
swojego usprawnienia,
-nie bierze udziału w zawodach szkolnych,
-często nieprzygotowany do zajęć (ponad 3 razy w sem.),
-nieobecności nieusprawiedliwione,



dopuszcza
jąca
-          bardzo słabe opanowanie materiału objętego programem nauczania,
- Mała sprawność fizyczna i wynikająca z tego bardzo słaba technika i dynamika ćwiczeń charakterystycznych dla gier zespołowych : p. koszykowa, p. siatkowa, p nożna, p.ręczna;(zadania do wykonania w poszczególnych dyscyplinach, jak w ocenie celującej) nie potrafi zastosować wyuczonych elementów ćwiczeń w grze właściwej,
- Osiąga bardzo słabe rezultaty w LA :
-          biegu w szybkim tempie(60m),
-          biegu na długi dystans (1000m chł., 800m dz), bardzo często nie potrafi go ukończyć ),
-          skoku w dal (duże błędy w technice)
-           rzucie na odległość p. palantową i lekarską,
-          nie potrafi posługiwać się stoperem i taśmą mierniczą,
- Objęte programem ćwiczenia gimnastyczne (zadania do wykonania jak w ocenie celującej) wykonuje niepoprawnie, bez należytej estetyki, nie potrafi asekurować ćwiczącego,
- Samodzielnie nie potrafi przeprowadzić rozgrzewki, po każdym ćwiczeniu, korzysta z podpowiedzi n-la,
- Bardzo słabo opanował umiejętności ruchowe umożliwiające udział w grach i zabawach( serwobieg, dwa ognie, cztery ognie, wyścigi rzędów), ma duże problemy z odtworzeniem ćwiczeń mających miejsce na torze, próbuje ciągle wzorować się na rówieśnikach, co spowalnia tempo wykonywanych ćwiczeń,
- Nie zna przepisów gier i zabaw, nie potrafi sędziować zawodów i utrzymać dyscypliny swojej ani w zespole, nie stosuje zasad „fair play”,
- Posiadanych wiadomości nie potrafi zastosować w praktyce,
- Osiąga bardzo słabe wyniki w testach sprawności fizycznej np. K. Zuchory


-często nie wie jak dbać o higienę osobistą po wysiłku fizycznym
-bardzo mały zasób wiadomości na temat znaczenia aktywności ruchowej organizmu i utrzymania prawidłowej postawy ciała, nie zna własnych możliwości motorycznych, nie potrafi samodzielnie przeprowadzić rozgrzewki,
-nie zważa na bezpieczeństwo w czasie gier i zabaw,
-nie umie nazwać podstawowych pozycji do ćwiczeń, robi duże błędy w nazewnictwie sprzętu sportowego i jego przeznaczeniu, nie zna podstawowych komend do ćwiczeń,
-nie wie jak kulturalnie kibicować, nie zna zasad „fair play”.
-postawa sportowa budzi zastrzeżenia,
-skrajnie lekceważy przedmiot
- brak pilności, dyscypliny i kultury, bardzo często nieprzygotowany do zajęć,
-nieobecności nieusprawiedliwione,




niedostate
czna
-          nieopanowanie materiału objętego programem nauczania,

Duża niewiedza w czynnościach praktycznych wychowania fizycznego
- W grach zespołowych ćwiczenia wykonuje z rażącymi błędami technicznymi, bez odpowiedniego tempa, nie potrafi zastosować poznanych elementów ćwiczeń w grze właściwej : p. koszykowa, p. siatkowa, p. nożna, p. ręczna (zadania do wykonania w poszczególnych dyscyplinach, jak w ocenie celującej)
- Osiąga bardzo słabe wyniki w LA :
-          biegu w szybkim tempie(60m),
-           zazwyczaj nie potrafi ukończyć biegu na długi dystans(1000m chł.,800m dz.),
-           nie odróżnia poszczególnych faz skoku w dal,
-           nie potrafi rzucać na odległość,
-          nie umie zmierzyć czasu biegu, długości skoku i odległości rzutu,
- Ćw. gimnastyczne(zadania do wykonania jak w ocenie celującej) wykonuje nieestetycznie, bez odpowiedniej techniki, nie asekuruje ćwiczących,
- W grach i zabawach ( serwobieg, dwa ognie, cztery ognie, wyścigi rzędów) popełnia mnóstwo błędów technicznych na torze, nie potrafi skorzystać z pomocy rówieśników, nie potrafi współpracować w grupie, nie stosuje przepisów, nie sędziuje, brak dyscypliny,
- Nie potrafi pracować nad polepszeniem wyników,
- Osiąga bardzo słabe wyniki w testach sprawności fizycznej , Indeks K. Zuchory,
-          często nie wie jak i po co dbać o higienę osobistą po wysiłku fizycznym,
-          bardzo mały zakres wiedzy na temat potrzeby aktywności ruchowej, utrzymania prawidłowej  postawy ciała, nie zna własnych zdolności motorycznych,
-          nie zna zasad bezpieczeństwa w czasie gier i zabaw,
-          nie nazywa pozycji wyjściowych do ćwiczeń,
-          nie zna podstawowych przepisów i zasad stosowanych gier,
-          nie wie dlaczego stosowana jest   rozgrzewka w czasie zajęć,
-          nie zna nazw sprzętu sportowego i jego przeznaczenia, nie zna komend do ćwiczeń,
-          nie wie jak kulturalnie kibicować i co oznaczają zasady „fair play”
-lekceważy zajęcia i prowadzącego,
niegrzeczny, rażące braki pod względem zachowania na lekcji,
nieobecności nieusprawiedliwione,


mgr inż. Anna Maćkowiak- Rydzyńska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie