Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o ptakach

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4174 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przeglądając zasoby Internetu pod kętem interesujących mnie materiałów dostrzegłam niewielką obecność konspektów lekcji dotyczących uczniów szkół specjalnych, dlatego postanowiłam podzielić sie moją wiedzą i doświadczeniem płynącym z wieloletniej pracy z uczniami o rozmaitym nasileniu dysfunkcji umysłowych.

mgr Lucyna  Szczurowska – Sawicka             

KONSPEKT LEKCJI OTWARTEJ PRZEPROWADZONEJ W SOSW W SANOKU

MIEJSCE: sala lekcyjna

CZAS TRWANIA: 45 min.

KLASA: II G


TEMAT LEKCJI : Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o ptakach.


CELE GŁÓWNE:
  • powtórzenie i utrwalenie wiadomości o ptakach
  • rozbudzanie wrażliwości na piękno i bogactwo przyrody oraz właściwego stosunku do zwierząt.


CELE OPERACYJNE:
           Uczeń:
  • zna i rozumie pojęcia: jajorodność, stałocieplność, rozdzielnopłciowość, cudzożywność, kręgowce
  • potrafi odpoznawać  głosy ptaków wybranych gatunków
  • umie wyjaśnić znaczenie ptaków w gospodarce człowieka i przyrodzie
  • umie podawać przykłady pozytywnej roli ptaków w przyrodzie
  • zna niektóre gatunki ptaków chronionych
  • nazywa i odpoznaje wybrane gatunki ptaków na ilustracjach
  • rozpoznaje rodzaje piór
  • potrafi pracować w grupie

METODY PRACY :
metoda utrwalająca ,metody aktywizujące( burza mózgów, metoda zdań niedokończonych, tworzenie asocjogramu)


FORMY PRACY :
praca indywidualna i praca w grupach


ŚRODKI DYDAKTYCZNE: karty pracy z materiałem usprawniającym kojarzenie z zakresu omawianej tematyki, test wyboru, test zdań niedokończonych, wykreślanka, ilustracje ptaków, kaseta magnetofonowa z głosami ptaków,


ŚCIEŻKI EDUKACYJNE :
edukacja ekologiczna
edukacja prozdrowotna


PRZEBIEG LEKCJI


I. Część wprowadzająca :
-powitanie
-sprawdzenie listy obecności
-wybrani uczniowie odpowiadają na  pytania zadane przez nauczyciela –

  O jakich zwierzętach mówiliśmy na ostatnich lekcjach?

  Oprócz ptaków jakie gromady należą do kręgowców?

-podanie tematu lekcji- zapis na tablicy i w zeszytach uczniów


II. Część realizacyjna:

1.Podział na grupy
2.Rozdanie zadań dla poszczególnych grup

A Testy wyboru –grupy wybierają prawidłową odpowiedź


I. Ptaki należą do kręgowców tzn.

           a)nie mają kręgosłupa
           b)posiadają kręgosłup

II Ptak są stałocieplne tzn.:

           a)mają stałą temperaturę ciała niezależnie od temperatury otoczenia
           b)zmieniają temperaturę w zależności od otoczenia

III ptaki są jajorodne tzn.:       

      a)składają jaja
      b)rodzą się żywe


B Zdania niedokończone – uczniowie kończą rozpoczęte zdania

I. Pożyteczna rola ptaków w przyrodzie polega na tym,że.........................................................
II. Ptaki mają następujące części ciała....................................................................
III. Ptaki drapieżne odżywiają się............................................................................


C  Wykreślanka – wykreśl litery parzyste pozostałe utworzą nazwę ptaka

I

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

D

A

Z

S

I

T

Ę

R

C

Y

I

K

O

Z

Ł


II

1

2

3

4

5

6

7

8

9

O

W

R

A

Z

K
E
D
Ł

III

1

2

3

4

5

G

A

I

M

L


Przedstawiciele grup wyszukują wśród innych ilustracji ilustrację ptaka ,którego nazwa ukryta była w wykreślance.

-ĆWICZENIA ŚRÓDLEKCYJNE
D. Rozdanie ilustracji znanych gatunków ptaków-każda z grup musi opowiedzieć kilka zdań na temat ptaka na ilustracji-zapisują na kartce papieru.

Przedstawiciel po krótkiej naradzie w zespole mówi kilka zdań na temat ptaka
Wspólne odgadywanie do jakiego ptaka należy i jakiego jest rodzaju prezentowane przez nauczyciela pióro.


E Podkreśl słowa związane logicznie z ptakami:

I . SALAMANDRA ,PAW, BEZKRĘGOWCE ,ŻYWORODNOŚĆ, KURA,KRĘGOWCE, STAŁOCIEPLNOŚĆ, PADALEC ,JASZCZURKA, KOŚCI WYPEŁNIONE POWIETRZEM, SKRZEK,PIÓRO PUCHOWE.
II. PIÓRA,KIJANKA ,KOMAR ,JAJORODNOŚĆ,JASKÓŁKA,ZMIENNOCIEPLNOŚĆ,  SOWA ,NIETOPERZ,ŻABA,LOTKA.
III. SKRZYDŁA,MUCHA ,DZIÓB,KANAREK,ROPUCHA,OSA,IKRA ,NARYBEK


F .Połącz strzałkami odpowiadające pary:

I

Jastrząb               ptaki nie podlegające ochronie

Czapla                 ptaki chronione

Kruk

II

Dzięcioł               ptaki chronione

Kawka                 ptaki nie podlegające ochronie

Sowa
          

III

Wróbel               ptaki chronione

Kura
Sokół                 ptaki nie podlegające ochronie


G. Odgadywanie głosów wybranych gatunków ptaków.

H. „Burza mózgów”
- wypisywanie na tablicy propozycji uczniów odpowiadających na pytanie,  które nauczyciel zapisuje na tablicy :

JAKA JEST ROLA PTAKÓW W  GOSPODARCE CZŁOWIEKA I W PRZYRODZIE ?.

-wybranie poprawnych odpowiedzi i przydzielenie im numerów.


I. .TWORZENIE ASOCJACJOGRAMU- uczniowie  odpowiadają na pytanie na kartkach  

     asocjogramu :

                                     Jakie skojarzenia budzi słowo: „PTAKI”?


                                         .......................

                                                                                           ...........................................


                                                                                                                           ............................

 .................                                        PTAKI


                                                                                        .............................

                               
                                          .........................   



III CZĘŚĆ KOŃCOWA

  • Powtórzenie wiadomości z lekcji – „O czym mówiliśmy na dzisiejszej lekcji?”, nawiązanie do zagrożenia związanego z ptasią grypą.
  • Podsumowanie i ocena pracy uczniów na lekcji
  • Zakończenie zajęć, pożegnanie.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie