Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Realizacja projektu Obywatel w urzędzie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1837 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Życie obywatela w dzisiejszych czasach, to nie tylko życie domowe, praca i najbliższe otoczenie, to również szereg spraw, które każdy z nas musi załatwić w urzędzie. Podstawowa edukacja obywatelska obejmuje umiejętność załatwiania spraw w urzędach, będących najniższymi szczeblami władzy. Projekt „ Obywatel w Urzędzie ” ma przygotować młodzież do umiejętnego poruszania się po urzędach administracji publicznej, a w przyszłości do samodzielnego załatwiania najpotrzebniejszych spraw.

1. Przygotowania do realizacji projektu
Pierwszą sprawą, którą muszę wykonać jest przemyślenie zadań, które uczniowie będą mieli wykonać praktycznie ( sprawy dobieram tak, aby najważniejsze zadania zostały ujęte, ale również, by były one interesujące dla uczniów ). Następnie, na około tydzień przed planowanymi zajęciami spotykam się z kierownikiem urzędu gminnego, aby dokładnie uzgodnić terminy wizyt uczniów w urzędzie i omówić cele zadań. W tym wypadku celem samodzielnej pracy uczniowskiej jest poznanie pracy urzędu gminy, w tym organizacji urzędu, zakresu spraw załatwianych w urzędzie gminnym i sposobów ich realizacji.
Komfortową sytuację ma ten nauczyciel, który może pozwolić sobie na zorganizowanie wycieczki do urzędu zanim przystąpi do realizacji projektu. Jest to jedna z ciekawszych lekcji edukacji obywatelskiej i może być wprowadzeniem do dalszych działań. O takiej wycieczce należy uczniów powiadomić wcześniej, aby mogli przygotować pytania do przewodnika, którym najczęściej jest pracownik urzędu.
Po spotkaniu z kierownikiem urzędu należy sporządzić plan realizacji projektu i instrukcje dla uczniów. Trzeba też przygotować uczniów do pracy poprzez dokładne zapoznanie ich z metodą, a następnie wprowadzić w tematykę zagadnienia. Jest to bardzo ważny moment – wtedy wzbudzamy zainteresowanie uczniów, pokazujemy możliwe problemy i możliwości poszukiwania rozwiązań z wykorzystaniem tej metody . Rozdajemy materiały, podajemy literaturę i wszystkie wiadomości, które poszerzają ich wiedzę dotyczącą tego tematu.
Kolejnym etapem jest formułowanie i wybór tematu. Opracowuję samodzielnie listę tematów projektu, które przedstawiam klasie, prosząc uczniów, aby wybrali ten, który im się najbardziej podoba. Oto lista tematów:
1. Jakie sprawy można załatwić w urzędzie gminy?
2. Urząd gminy.
3. Obywatel w Urzędzie.
4. Jan Kowalski w Urzędzie.
Po dokonaniu wyboru tematu dzielę klasę na zespoły i zapoznaję z instrukcjami do projektu. Najlepiej jeśli grupy składają się z uczniów o różnym poziomie osiągnięć szkolnych , ponieważ mogą sobie wzajemnie pomagać w pracy. Aby ten cel osiągnąć proponuję losowanie grup i wybór lidera całego zespołu. Każda grupa otrzymuje swoją instrukcję, która zawiera: temat projektu jego cele, terminy rozpoczęcia i zakończenia projektu, zakres projektu, sposób realizacji i przewidywaną formę prezentacji, plan pracy grupy oraz kryteria i sposób oceny zadania. Zadania dla poszczególnych grup:

Grupa I – Podczas wywiadu przeprowadzonego w urzędzie gminy dowiedz się kto, gdzie ( konkretnie, w którym pokoju, referacie ) , kiedy, w jaki sposób może:
- zameldować kuzyna, który będzie teraz u ciebie mieszkał;
- otrzymać prawo jazdy;
- uzyskać pozwolenie na budowę / remont budynku mieszkalnego;
- uzyskać dowód osobisty;
- zarejestrować się w urzędzie pracy;
- uzyskać pomoc w organizacji międzyszkolnego konkursu o regionie.

Grupa II – Przygotuj tablicę informacyjną urzędu, ukazującą jego strukturę.
Grupa III – Przygotuj instrukcję postępowania z petentami.
Grupa IV – Zaprojektuj ulotkę informacyjną dla mieszkańców twojej gminy ułatwiającą poruszanie się w urzędzie.

Jeśli nie wszystkie sprawy można załatwić w urzędzie gminy, to uczniowie muszą sprawdzić, gdzie te sprawy się załatwia i poinformować o tym swoich kolegów.
Instrukcja może zostać napisana na wiele różnych sposobów. Najważniejsze jest, by uczniowie wiedzieli na jej podstawie, co mają zrobić, by ich produkt był najwyższej jakości, tak by mogli otrzymać najwyższą możliwą ocenę. Na przygotowanie pracy uczniowie mają jeden miesiąc.
Następnym etapem jest zawarcie kontraktu z uczniami na wykonanie projektu. Kontrakt można przygotować w postaci zobowiązania, w którym uczniowie zobowiązują się do wykonania projektu zgodnie z instrukcją, a nauczyciel do dokonania oceny zgodnie z kryteriami podanymi w instrukcji. W kontrakcie mogą być podane terminy konsultacji z nauczycielem, albo informacje te zostają wywieszone w klasie w widocznym miejscu ( propozycja kontraktu umieszczona jest w załącznikach do pracy ).
Na zakończenie należy przygotować plan sprawozdania z projektu, według którego każdy zespół sporządzi raport z realizacji zadania . Raport także podlega ocenie.
Uczniowie wykonują projekt samodzielnie, nie powinna być hamowana inwencja i inicjatywa uczniów. Powinniśmy stworzyć takie warunki, aby częściowo uczniowie wykonywali go w ramach godzin lekcyjnych ( zainicjowanie projektu, wybór tematu, konsultacje ), a w znacznym stopniu poza lekcjami w ramach pracy domowej. Nauczyciel nie powinien ingerować w ich pracę, ale pomagać i udzielać rad, jeśli o to poproszą.

2. Prezentacja projektu

W prezentacji uczestniczą wszyscy członkowie zespołu. Każdy zespół powinien opracować plan prezentacji. Każda grupa musi mieć do dyspozycji tyle samo czasu. W tym miejscu rola nauczyciela ogranicza się do podania czasu i ewentualnie formy prezentacji oraz szczegółów związanych z możliwym przearanżowaniem klasy na tą lekcję. Nauczyciel powinien także ( jeśli to konieczne ) wpływać na atmosferę prezentacji i zachęcać uczniów do wzajemnego słuchania się.
Na prezentację przeznaczona jest tylko jedna godzina lekcyjna, więc uczniowie przed lekcją muszą przygotować salę. Sala zamieni się w nowo otwarty urząd gminy z właściwymi referatami. Urzędnicy ( prezenterzy wybrani przez grupę ) zajmą swoje stanowiska pracy. Grupa zwiedzających ( uczniowie, którzy nie pełnią roli prezenterów pracy grup, lub koledzy z innych klas ) będzie czekała na nauczyciela, po czym wspólnie wejdą do sali. Po sali będzie ich oprowadzał kierownik urzędu. Na czas zwiedzania przeznaczamy 20 minut .
Kierownik przedstawia tablicę informacyjną urzędu, na której umieszczone są nazwy wszystkich referatów. Urzędnicy odpowiednich referatów zapoznają zwiedzających z zakresem swojej pracy. Prezentują przygotowane wzory wybranych druków i dokumentów. Wskazują przygotowaną przez grupę instrukcję postępowania z petentami. Wszyscy zwiedzający otrzymują też ulotki informacyjne pt. „ Poradnik Obywatela. Co i gdzie załatwiać w urzędzie ”. Na ulotkach obok adresu urzędu gminy i planu sytuacyjnego zapisane są wszystkie referaty i działy z nazwiskami urzędników. Ulotki te mogą być rozdane również rodzicom uczniów na wywiadówce.

3. Ocena projektu

Nauczyciel dokonuje oceny całego zespołu, poszczególnych członków, poszczególnych faz i całości projektu. Do oceny stosuje kryteria zapisane w instrukcji. Kryteria nie mogą się zmieniać w trakcie realizacji projektu. Elementem oceny powinna być samoocena uczniów i zespołów. Oceny może dokonać nauczyciel, cały zespół klasowy, wybrane jury lub w postaci samooceny – uczniowie wówczas powinni odpowiedzieć na następujące pytania:
- co się udało, a czego nie udało się zrealizować?
- dlaczego nie wszystkie cele zostały zrealizowane?
- jak układała się współpraca w grupie, co można poprawić w tej dziedzinie ?
Oceniając projekt należy uwzględnić pomysłowość uczniów, sposób prezentacji, realizację zamierzonych celów, jasne przekazanie wyników pracy, poprawność i precyzję języka, przejrzystość i estetykę pracy oraz dbałość o zainteresowanie innych uczniów. Nie można zapomnieć o ocenie pracy w grupie, a więc zaangażowaniu wszystkich członków czy racjonalnym podziale zadań. Wszystkie te czynniki muszą być uwzględnione w karcie oceny projektu.
Celem oceniania powinno być wskazanie tego, co uczniowie powinni poprawić. Ocenianie ma prowadzić do sformułowania wniosków na przyszłość. Chodzi o to, by uczniowie odbierali ocenianie jako pomagające im w rozwoju, a nie jako formę represji .
Kryteria oceny prezentacji powinny być ustalone wspólnie z uczniami. Powinny być proste, ale sensowne. Ocena musi być uzasadniona i najlepiej, żeby młodzież mogła się do niej odnieść. Jeśli oceny są zbieżne – nikt nie czuje się pokrzywdzony.
Ocenie nauczyciela podlegać będzie zarówno raport oddany przed prezentacją jak i sama prezentacja. Dodatkowe punkty uczniowie otrzymają od członków grupy i za samoocenę . Przeliczanie punktów za wykonanie projektu na ocenę szkolną odbywa się według kryteriów oceniania prac pisemnych z przedmiotu .
Jeśli projekt przeznaczony jest tylko dla jednej klasy, należy dokonać podsumowania i zadać pracę domową.
Po zakończeniu prezentacji każdy z uczniów otrzymuje do wykonania zadanie, polegające na wskazaniu właściwego referatu dla załatwienia konkretnej sprawy i wymienieniu niezbędnych dokumentów, które powinien przedłożyć urzędnikowi.
Po wykonaniu zadania uczniowie sprawdzają w parach wyniki swej pracy.
Pracą domową dla uczniów może być wypełnienie prawidłowo wybranego druku, np. o wyrobienie bądź wymianę dowodu osobistego lub napisanie prostego wniosku do urzędu.

Czasami warto poszerzyć audytorium o uczniów innych klas. Jest to przydatne zwłaszcza wtedy, gdy chcemy zrealizować temat w kilku klasach jednocześnie. W takiej sytuacji przygotowaniem projektu najlepiej zająć się na kółku zainteresowań, a do pracy nad projektem zaangażować grupy uczniów z kilku klas. Omówiony projekt dotyczy środowiska lokalnego, więc możemy zaprosić na prezentację działaczy samorządowych, radnych, wójta gminy czy rodziców.





2. Ewaluacja projektu

Ewaluacja może być przeprowadzona po zajęciach lub można z niej zrezygnować. Wybór należy do nauczyciela . Przeprowadza się ją po to, by określić :
- czy założone cele zostały osiągnięte?
- czy praca została dobrze zaplanowana?
- czy na realizację poszczególnych zadań przeznaczono odpowiednią ilość czasu?
- jakie wystąpiły trudności przy realizacji zadania, które z nich można było przewidzieć?
- co wymaga ulepszenia, aby zajęcia przynosiły lepsze rezultaty?
- co było niejasne i trudne do zrozumienia?
- co można wykorzystać w dalszej pracy?
- które oczekiwania nie zostały spełnione?

Oto propozycja ewaluacji projektu:

Karta ewaluacji

Zaznacz krzyżykiem swoją opinię.

1. Czy tematyka projektu była zgodna z Twoimi zainteresowaniami?
a) zdecydowanie nie,
b) raczej nie,
c) trudno powiedzieć,
d) raczej tak,
e) zdecydowanie tak.
2. Czy tematyka projektu pomogła Ci uporządkować i poszerzyć posiadaną wiedzę?
a) zdecydowanie nie,
b) raczej nie,
c) trudno powiedzieć,
d) raczej tak,
e) zdecydowanie tak.
3. Czy w zespole panowała dobra atmosfera sprzyjająca wspólnej pracy i otwartej komunikacji?
a) zdecydowanie nie,
b) raczej nie,
c) trudno powiedzieć,
d) raczej tak,
e) zdecydowanie tak.
4. Szczególnie zainteresowało Cię :
....................................................................................................................
................................................................................................................
....................................................................................................................

5. Jakie zaproponowałbyś zmiany do realizacji tego projektu przez innych uczniów w następnej edycji ?
.......................................................................................................................
.......................................................................................................................
.......................................................................................................................

opracowała Joanna Chołuj

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie