Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ziemia zielona planeta

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1367 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wzrastająca ilość czynników degradujących środowisko przyrodnicze, wiąże się z koniecznością zmiany dotychczasowych postaw, sposobu myślenia i zachowania. Proces kształtowania umiejętności, wiedzy i świadomości człowieka rozpoczyna się od najmłodszych lat. Wiek przedszkolny jest najlepszym okresem do wprowadzenia elementów edukacji ekologicznej.

Charakterystyczną cechą dziecka w wieku przedszkolnym jest bardzo aktywne zainteresowanie otoczeniem, badawcza postawa poznania świata. Dziecko poznając przyrodę i podstawowe prawa nią rządzące, dostrzega współzależności występujące w otaczającym je świecie, czynniki zagrażające rozwojowi przyrody oraz sposoby zapobiegania degradacji naturalnego środowiska. Opracowany program ekologiczny „Ziemia zielona planeta” zawiera elementy edukacji ekologicznej. Wdrożony do przedszkolnych działań wychowawczo-dydaktycznych stanowi istotny fundament w kształtowaniu postaw proekologicznych wychowanków. Wykorzystując naturalne predyspozycje dzieci i poprzez wprowadzenie w zagadnienia ekologii uwrażliwia wychowanków na piękno otaczającej przyrody. Kształtuje wśród wychowanków właściwą postawę wobec naturalnego środowiska, prowadzi do zrozumienia roli i miejsca człowieka w przyrodzie.

Cele ogólne:
  1. Kształtowanie wśród wychowanków postaw proekologicznych.
  2. Rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności za obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi.
  3. Kształtowanie umiejętności dostrzegania piękna otaczającego nas świata przyrody.
  4. Zapoznanie ze znaczeniem przyrody dla życia każdego organizmu na naszej planecie.
  5. Zapoznanie ze skutkami niewłaściwego gospodarowania człowieka na Ziemi.
  6. Poznanie sposobów zapobiegania degradacji naturalnego środowiska.
  7. Rozwijanie opiekuńczego stosunku wobec świata roślin i zwierząt.
Cele szczegółowe:
  1. Kształtowanie podstawowych zasad ochrony środowiska przyrodniczego.
  2. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska.
  3. Budzenie wrażliwości na piękno otaczającej przyrody.
  4. Uświadomienie znaczenia przyrody dla człowieka.
  5. Zainteresowanie wychowanków florą i fauną, żyjącą w środowisku naturalnym.
  6. Zapoznanie z przyczynami zanieczyszczenia środowiska i koniecznością przeciwdziałania im.
  7. Kształtowanie u wychowanków potrzeby niesienia spontanicznej pomocy otaczającej przyrodzie.
  8. Poznanie sposobów racjonalnego wykorzystania zasobów przyrody.
  9. Rozwijanie aktywnych form wypoczynku na łonie natury.
  10. Wskazanie na konieczność budowania harmonii ze środowiskiem.
Treści nauczania:
  • Poruszenie podczas zajęć problematyki z zakresu przyczyn zatrucia: gleby, powietrza, wody i jej ochrony.
  • Wystawa prac plastyczny „Żyj z przyrodą w zgodzie”.
  • Zorganizowanie akcji „Sprzątanie świata”.
  • Zorganizowanie wycieczki do lasu.
  • Prowadzenie doświadczeń i obserwacji w kąciku przyrody.
  • Organizowanie bliższych i dalszych spacerów w celu prowadzenia obserwacji najbliższego środowiska.
  • Prowadzenie hodowli w kąciku przyrody.
  • Zorganizowanie przedstawienia promującego postawę proekologiczną
  • Prowadzenie upraw w ogródku przedszkolnym
  • Założenie kącika literackich nowości ekologicznych, dostępnych dla rodziców, jak i personelu przedszkola
  • Wykorzystywanie materiałów odpadowych w pracach plastycznych
  • Prowadzenie eksperymentów z zakresu:
  • dokonywania pomiarów zanieczyszczenia wody;
  • właściwości powietrza.
Przewidywane osiągnięcia:
  • Wychowankowie mają świadomość skutków złego gospodarowania środowiskiem naturalnym.
  • Znają i przestrzegają zasady ochrony środowiska.
  • Wychowankowie mają ukształtowaną postawę współodpowiedzialności za stan najbliższego środowiska.
  • Wychowanków cechuje wrażliwość na piękno otaczającej przyrody, stanowiącej przyczynę doznań estetycznych i odpoczynku człowieka. Zauważalna u wychowanków umiejętność racjonalnego zachowania się w kontakcie z przyrodą.
  • Umiejętność prowadzenia przez wychowanków obserwacji, formułowania wniosków.
  • Zauważalna umiejętność oceny określonych zachowań człowieka wobec najbliższego środowiska.
  • Rozwój hobbystycznych zainteresowań u dzieci. Ukształtowana postawa odpowiedzialnego, sumiennego wykonywania powierzonych zadań.
  • Ukształtowana wrażliwość wychowanków na otaczające środowisko.
  • Znajomość warunków potrzebnych roślinom do wzrostu, rozwoju.
  • Zainteresowanie problematyką ochrony środowiska wychowanków, rodziców, personelu przedszkola
  • Wychowankowie posiadają wiadomości nt. właściwości fizycznych powietrza, wody.
Procedury osiągania celów:

Metody:
  • problemowe
  • aktywizujące
  • praktyczne
  • podające
Formy:
  • indywidualna
  • zespołowa
  • grupowa
Środki dydaktyczne:
  • pomoce dydaktyczne: modele, ilustracje, fotografie, utwory literackie, książki, albumy
  • materiały dydaktyczne: nagrania magnetofonowe i video, przeźrocza
  • techniczne środki dydaktyczne: rzutnik, magnetofon, magnetowid
  • dydaktyczne środki pracy: pacynki, materiały plastyczne i przyrodnicze, tablice flanelowe magnetyczne, graficzne, narzędzia ogrodnicze, skrzynki, doniczki, nasiona i sadzonki roślin, stroje, dekoracje
Ewaluacja:
  • Scenariusze
  • Zdjęcia
  • Prace plastyczne
  • Konspekty
Opracowanie
Joanna Opalińska
Przedszkole Publiczne Pilzno

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie