Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprawozdanie z realizacji PRZ katechety

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 21759 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Nadchodzi czas pisania sprawozdań z realizacji planu rozwoju zawodowego. Mam nadzieję, ze zamieszczone przeze mnie sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego, pomoze wielu katechetom, ubiegającym się o nadanie stopnia nauczyciela mianowanego, uporać się ze swoimi sprawozdaniami.


SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI
PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO
nauczycielki religii Jolanty Matusiak
z okresu stażu ubiegania się o awans na stopień nauczyciela mianowanego w terminie od 1.09.2000r. do 31.05.2003r.

I. STREFA ORGANIZACYJNA
Działania podjęte przeze mnie w tej strefie obejmowały:
1)       Poznanie procedury awansu zawodowego
2)       Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu
3)       Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań Szkoły;
4)       Uczestniczenie w pracach organów Szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i zadań;
5)       Aktywną i systematyczną współpracę ze strukturami kościelnymi diecezji płockiej;
6)       Animację życia szkolnego i parafialnego;
7)       Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego.

I.1. Poznanie procedury awansu zawodowego
1 września 2000r. rozpoczęłam staż na stopień nauczyciela mianowanego w wymiarze 2 lata i 9 miesięcy.
Zanim przystąpiłam do konstruowania planu rozwoju zawodowego, zapoznałam się z procedurą awansu zawodowego. W tym celu dokonałam analizy następujących przepisów prawa oświatowego:
Ø       Ustawy Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 (Rozdział 3a, Awans zawodowy nauczycieli);
Ø       Ustawy z dnia 18 lutego 2000r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela;
Ø       Rozporządzenia MEN z dnia 3 VIII 2000r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
31 sierpnia 2000r. uczestniczyłam w konferencji szkoleniowej zorganizowanej przez Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej Płockiej, której tematyka dotyczyła m.in. awansu zawodowego i obejmowała analizę zapisów Karty Nauczyciela i zarządzenia MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego (załącznik nr 1).
Po przeprowadzeniu autorefleksji podjęłam decyzję o rozpoczęciu postępowania mającego na celu uzyskanie stopnia zawodowego nauczyciela mianowanego i opracowałam swój plan rozwoju zawodowego (załącznik nr 2).

I.2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu
Na początku września 2000r. nawiązałam współpracę z opiekunem stażu: panią mgr Renatą Machowską. Pierwszym krokiem podjętym w celu lepszego zorganizowania stażu było określenie jasnych i możliwych do realizacji zasad współpracy, co znalazło wyraz we wspólnie opracowanym i podpisanym kontrakcie (załącznik nr 3).
Następnie opracowałyśmy harmonogram spotkań (załączniki: nr 4, nr 5, nr 6), które miały doprowadzić do realizacji postawionych zadań. Spotkania odbywały się zgodnie z kontraktem raz w miesiącu. Miały one charakter informacyjny, diagnostyczny i instruktażowo-konsultacyjny. Omawiałyśmy też literaturę pedagogiczną, różne formy doskonalenia oraz planowałyśmy wspólne akcje, konkursy, festyny itp.
Na początku każdego roku szkolnego opracowałyśmy z opiekunem stażu harmonogram hospitacji lekcji (załączniki: nr 7, nr 8, nr 9). Poza tym, w celu określenia moich słabych i mocnych stron oraz możliwości bieżącego korygowania błędów popełnionych podczas prowadzenia zajęć opracowałyśmy arkusz samooceny (załącznik nr 10) oraz arkusz obserwacji lekcji (załącznik nr 11). Rozpoczynając kolejny rok stażu ustalałyśmy również harmonogram obserwacji lekcji, które prowadzone były przez opiekuna (załączniki: nr 12, 13, 14).

I.3. Poznawanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań Szkoły
Realizację tego zadania rozpoczęłam od zapoznania się i analizy następującej dokumentacji szkolnej:
- Statutu Szkoły;
- Programu Wychowawczego Szkoły;
- Regulaminu Życia Szkoły;
- Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
Analiza tych dokumentów pozwoliła mi bardziej zrozumieć zasady funkcjonowania naszej placówki oraz jej zadania.

I.4. Uczestniczenie w pracach organów Szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji
i wynikających z nich zadań
Podczas trwania stażu uczestniczyłam systematycznie w zebraniach Rad Pedagogicznych (załącznik nr 15), które odbywały się wg ustalonego harmonogramu (załączniki: nr 16, nr 17, nr 18).
Po zapoznaniu się z wewnątrzszkolnym systemem oceniania, wspólnie z zespołem przedmiotowym katechetów opracowałam przedmiotowy system oceniania (załącznik nr 19), który rozpoczęłam wdrażać po zatwierdzeniu przez Dyrekcję Szkoły.

I.5. Aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami kościelnymi diecezji płockiej
Będąc nauczycielem-katechetą, już przed rozpoczęciem stażu (od początku pracy katechetycznej) współpracowałam systematycznie i aktywnie ze strukturami kościelnymi diecezji płockiej.
Przed rozpoczęciem każdego roku szkolnego i katechetycznego uczestniczyłam w konferencjach szkoleniowych organizowanych przez Wydział Katechetyczny Kurii Płockiej (załączniki: nr 20, 21, 22), podczas których podawane były i omawiane wskazania katechetyczne na dany rok, które należało uwzględniać w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Uczestniczyłam i aktywnie współtworzyłam spotkania katechetyczne na szczeblu parafialnym, które odbywały się systematycznie 1 raz w miesiącu (załącznik nr 23).
Brałam również aktywny udział w wielu akcjach organizowanych przez parafię Św. Krzyża na rzecz dzieci. I tak, współuczestniczyłam z innymi katechetami i kapłanami w organizowaniu i przeprowadzeniu rekolekcji szkolnych, zarówno adwentowych jak i wielkopostnych w każdym roku trwania stażu m.in. poprzez tworzenie oprawy liturgicznej nabożeństw (załączniki: nr 24, nr 25, nr 26).
Wspólnie z uczniami przygotowywałam i realizowałam oprawę liturgiczną niedzielnej Mszy Św. dla dzieci (załączniki: nr 27, nr 28). W roku szkolnym 2000/2001 przygotowałam 5 klas do przyjęcia Pierwszej Komunii Świętej (załączniki: nr 29, 30, 31), zaś w roku szkolnym 2002/2003 przygotowałam 5 klas do Uroczystości Odnowienia Przyrzeczeń Chrztu Św. – Komunii Generalnej (załączniki: nr 32, nr 33, nr 34). Przygotowania te obejmowały również aktywną współpracę z rodzicami.
W dniach 14-15 października 2001 brałam udział w przeprowadzanej przez ks. bpa R. Marcinkowskiego kanonicznej wizytacji parafii Św. Krzyża. Podczas wizytacji prowadziłam z dziećmi nabożeństwo różańcowe oraz przygotowałam i przedstawiłam księdzu Biskupowi sprawozdanie dotyczące działalności katechetycznej parafii (załączniki: nr 35, 36, 37).
Podczas trwania stażu współpracowałam również z Wydziałem Duszpasterskim Diecezji Płockiej poprzez uczestniczenie każdego roku wraz z dziećmi w organizowanych przez Wydział pielgrzymkach do Rostkowa (załączniki: nr 38, 39, 40, 41).
Współpracowałam również z Diecezjalnym Stowarzyszeniem Pomocy Osobom Uzależnionym i ich Rodzinom „Filadelfia” (załącznik nr 42).

I.6. Animacja życia szkolnego i parafialnego
Mając na uwadze dobro dzieci i chcąc oddziaływać na nie również poza lekcją religii, brałam czynny udział w animowaniu życia szkolnego i parafialnego. Realizując to zadanie przygotowywałam i prowadziłam każdego roku trwania stażu wraz z dziećmi nabożeństwa różańcowe oraz w okresie Wielkiego Postu nabożeństwa Drogi Krzyżowej (załączniki: nr 43, nr 44). W okresie Bożego Narodzenia współtworzyłam i przeprowadzałam z opiekunem stażu p. Renatą Machowską Bożonarodzeniowe  Jasełka (załączniki: nr 45, 46, 47). W czerwcu każdego roku współorganizowałam z katechetami i kapłanami parafii św. Krzyża „Dzień Dziecka” (załącznik nr 48) oraz Parafialne Festiwale Piosenki Religijnej (załączniki: nr 49, 50, 51).
Poza tym współorganizowałam z koleżankami wycieczki dla dzieci do miejsc kultu religijnego: Świętej Lipki, Stoczka Klasztornego, Gietrzwałdu, Lichenia, Częstochowy (załącznik nr 52).
Na terenie szkoły w ramach zajęć pozalekcyjnych utworzyłam i prowadziłam od roku szkolnego 2001/2002 dwie grupy dziecięce. Jedną z nich była Dziecięca Grupa Maryjna, drugą – grupa flażoletowa (załącznik nr 53)
I.7. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego.
Chcąc jak najlepiej udokumentować sposób realizacji planu rozwoju zawodowego gromadziłam dokumenty, zaświadczenia, świadectwa, protokoły, zdjęcia, materiały, scenariusze zajęć, pomoce dydaktyczne itp.

II. STREFA OSOBISTA
Podejmowane działania obejmowały:
1)       Wstępną ocenę własnych umiejętności;
2)       Doskonalenie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnętrznym i zewnętrznym doskonaleniu;
3)       Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji;
4)       Przypomnienie i zapoznanie się z dokumentami Kościoła i literaturą dotycząca katechizacji;
5)       Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, teologicznej i filozoficznej;
6)       Rozwój duchowy.

II.1. Wstępna ocena własnych umiejętności
Po dokonaniu autorefleksji i zapoznaniu się z wymogami stawianymi przed nauczycielem mianowanym podjęłam decyzję o rozpoczęciu postępowania mającego na celu uzyskanie stopnia zawodowego nauczyciela mianowanego. W tym celu złożyłam wniosek do Dyrekcji Szkoły wszczynając tym samym postępowanie kwalifikacyjne.  Kolejnym etapem było opracowanie planu rozwoju zawodowego, a następnie realizacja postawionych przed sobą zadań, którą opisuję w tym sprawozdaniu.

II.2. Doskonalenie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnętrznym i zewnętrznym doskonaleniu
Po dokonaniu oceny własnych umiejętności podjęłam działania mające na celu zdobycie i doskonalenie nowych umiejętności, dzięki którym mogę lepiej i skuteczniej przekazywać dzieciom wiedzę, zaszczepiać w nich wiarę i oddziaływać na nie wychowawczo. 
         W tym celu uczestniczyłam w różnych formach doskonalenia zawodowego:
- Konferencji szkoleniowej zorganizowanej przez Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej Płockiej (załącznik nr 1). Dzięki niej głębiej i rzetelniej zapoznałam się z procedurami dotyczącymi awansu zawodowego oraz z wskazaniami katechetycznymi na rok 2000/2001;
- Kursie metodycznym: Metody aktywizujące w katechezie zorganizowanym przez Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów „Klanza” (załącznik nr 2). W ciągu 20 godzin poznałam wiele metod aktywizujących ucznia i zachęcona zostałam do poszukiwania nowych. Stosowanie ich w pracy katechetycznej zaowocowało lepszą jakością przyswajania przez dzieci wiedzy, „wydobywania” i porządkowania dotychczasowej. Metody aktywizujące angażują uczniów emocjonalnie i prowokują do samodzielnego myślenia oraz pomagają w nawiązywaniu i rozwijaniu więzi;
- Formie doskonalenia nauczycieli zorganizowaną przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Płocku: „Drama w Katechezie” (załącznik nr 3). Elementy dramy często wykorzystuję elementy dramowe podczas katechez. Dzięki temu uczniowie bardziej przeżywają i doświadczają przekazywane prawdy; 
- Sześciodniowych Letnich Warsztatach Katechetycznych  zorganizowanych przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Płocku i Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej w Płocku (załącznik nr 4). Warsztaty obejmowały 38 godzin wykładów i zajęć praktycznych. Ich celem było wzbogacenie praktycznych umiejętności katechety przez wykorzystanie technik origami, animacje muzyczną dzieci (nauka gry na flażolecie), doskonalenie komunikacji w grupie, wykorzystanie metod aktywizujących. Wszystkie te metody wykorzystuję w pracy z dziećmi zarówno na katechezach jak i zajęciach pozalekcyjnych;
- Konferencji szkoleniowej zorganizowanej przez Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej Płockiej poświęconej m.in. działalności szkolnych i parafialnych grup dziecięcych i młodzieżowych (załącznik nr 5). Udział w tej konferencji zaowocował powołaniem przeze mnie do istnienia dwóch grup dziecięcych: Pomocników Maryi i Grupy Flażoletowej (załącznik nr  6);
- Konferencji szkoleniowej zorganizowanej przez Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej Płockiej (załącznik nr 7) poświęconej m.in. parafialnemu przygotowaniu młodzieży do bierzmowania. Konferencja ta uświadomiła mi wielką potrzebę prowadzenia formacji pozalekcyjnej;
- Spotkaniu szkoleniowym poświęconym problematyce dyscypliny i porządku na katechezie (załącznik nr 8);
- Warsztatach  „Autorska metoda techniki wokalnej i oddechowej w aspekcie jogi” zorganizowanych przez Płocki Ośrodek Kultury i Sztuki (załącznik nr 9). Elementy muzyki i śpiewu zawsze były i są istotnym elementem prowadzonych przeze mnie lekcji. Dzięki tym warsztatom udoskonaliłam swoją wiedzę również w tej dziedzinie;
- Konferencji Szkoleniowej dla katechetów  zorganizowanej przez Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej Płockiej (załącznik nr 10) podczas której poprowadziłam lekcję otwartą (załącznikI: nr 11, nr 12). Dzięki omówieniu lekcji i dyskusji mogłam dokonać weryfikacji swojego warsztatu katechetycznego;
- VI Sympozjum Apostolstwa Trzeźwości (załącznik nr 13). Wykłady szkoleniowe prowadzone przez p. Barbarę Góralczyk – Dyrektora Całodobowego Oddziału Pomocy Uzależnionym w Gostyninie – Zalesiu oraz ks. dr Romualda Jaworskiego – Dyrektora Centrum Psychologiczno – Pastoralnego „Metanoia” uświadomiły mi jeszcze mocniej społeczne problemy choroby alkoholowej, z jakimi borykają się często dzieci i konieczność wprowadzania do lekcji religii elementów przeciwdziałania uzależnieniom;
- 40-godzinnych Warsztatach Umiejętności Wychowawczych: „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały; jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” realizowanych przez Centrum Psychologiczno-Pastoralne „Metanoia” (załącznik nr 14). Podczas warsztatów miałam okazję  rozwijania praktycznych umiejętności wychowawczych, umiejętności komunikacji z dzieckiem (nawiązywania współpracy z dzieckiem, wspólnego rozwiązywania problemów, wspierania procesu usamodzielniania, rozpoznawanie potrzeb psychicznych i uczuć dziecka, konstruowanie stosowania kar i pochwał). Mam nadzieję, że dzięki tym warsztatom będę potrafiła nawiązywać jeszcze lepsze relacje z katechizowanymi dziećmi;
- Forum Nauczycieli Innowatorów - formie doskonalenia nauczycieli zorganizowanej przez ODN (załącznik nr 15)
Poza wymienionymi formami doskonalenia zawodowego brałam czynny udział w pracach zespołu samokształceniowego katechetów pracujących na terenie parafii Św. Krzyża. Podczas spotkań m.in. wymienialiśmy się  doświadczeniami, planowaliśmy i przygotowywaliśmy wspólne akcje oraz poszerzaliśmy swoją wiedzę pedagogiczną i teologiczną (załączniki: nr 16, nr 17).
W ramach wewnątrzszkolnego procesu doskonalenia zawodowego wzięłam udział w Spotkaniu szkoleniowym „Narkotyki – sprawa rodziny” (załącznik nr 18). Uczestniczyłam również w posiedzeniach Rad Pedagogicznych (załączniki: nr 19, nr 20 ).

II.3. Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji
W celu gruntownego poszerzenia swojej wiedzy pedagogicznej, katechetycznej, psychologicznej i teologicznej, po ukończeniu studiów magisterskich rozpoczęłam 6 semestralne studia podyplomowe w Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie na Wydziale Teologicznym – Instytucie Teologii Apostolstwa. Ukończyłam je w czerwcu 2002 r. (załącznik nr 21).
W tym samym czasie w UKSW uzyskałam również kanoniczny Licencjat z Teologii (załącznik nr 22), zaś w październiku 2002 r. rozpoczęłam studia doktoranckie (załącznik nr 23).

II.4. Przypomnienie i bieżące zapoznawanie się z dokumentami Kościoła i literaturą dotyczącą katechizacji
Podczas trwania stażu zapoznałam się z dokumentami Kościoła dotyczącymi katechizacji (załącznik nr 24). Poszerzając swą wiedzę i umiejętności analizowałam również publikacje z dziedziny katechetyki (załącznik nr 25).
II.5. Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, teologicznej, filozoficznej.                Podczas trwania stażu zapoznałam się z publikacjami z dziedziny pedagogiki, teologii i filozofii (załącznik nr 26). Analizując tę literaturę poszukiwałam nowych rozwiązań służących do wykorzystania w pracy katechetycznej.

II.6. Rozwój duchowy
Podczas trwania  stażu starałam się również troszczyć o swój rozwój duchowy, aby przekazywane przeze mnie prawdy wiary nie były głoszone w oderwaniu od mojego codziennego życia. Troszcząc się o tę integralność uczestniczyłam m.in. w: rekolekcjach dla katechetów (załącznik nr 27); konferencjach katechetycznych (załącznik nr 28); życiu liturgicznym Kościoła (Msze św., rekolekcje, nabożeństwa) (załącznik nr 29). Prowadziłam systematyczną lekturę Pisma świętego oraz  literatury  z zakresu teologii duchowości (załącznik nr 30).

III. STREFA DYDAKTYCZNA
Podjęte przez mnie działania w zakresie strefy dydaktycznej obejmowały:
1)       Obserwację zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu;
2)       Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna;
3)       Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej;
4)       Tworzenie własnego warsztatu pracy;
5)       Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem;
6)       Wykorzystanie technologii komputerowej i informatycznej;
7)       Charytatywną katechizację dzieci objętych nauczaniem indywidualnym i dzieci wymagających dodatkowej katechezy pozalekcyjnej;
8)       Promocję aktywności ucznia.

III.1. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu
Podczas trwania stażu uczestniczyłam jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekunkę stażu (załączniki: nr 1, nr 2). W lekcjach tych uczestniczyłam zgodnie z harmonogramem dwa razy w miesiącu (załącznik nr 3). Były one dla mnie istotnym elementem doskonalenia mojego warsztatu pracy co znalazło swoje odzwierciedlenie we wnioskach i uwagach z obserwowanych zajęć (załącznik nr 4).

III.2. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna
Pani Renata Machowska hospitowała moje zajęcia wg harmonogramów raz w miesiącu. Wszystkie te lekcje prowadzone były w oparciu o konspekt (załączniki: nr 5, nr 6). Każde zajęcia były omawiane podczas co miesięcznych spotkań. Dyskutowałyśmy na temat przebiegu zajęć, wykorzystywanych metod, stopnia realizacji zakładanych celów. Znalazło to swoje odzwierciedlenie w arkuszach samooceny (załącznik nr 7).

III.3. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej
Troszcząc się o doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej aktywnie uczestniczyłam w wielu formach doskonalenia zawodowego. Były to konferencje szkoleniowe organizowane przez Wydział Katechetyczny Kurii Płockiej (załącznik nr 8), kurs metodyczny „Metody aktywności w katechezie” (załącznik nr 9), forma doskonalenia nauczycieli „Drama w katechezie” (załącznik nr 10), letnie warsztaty katechetyczne (załącznik nr 11), spotkanie szkoleniowe „Dyscyplina w katechezie” (załącznik nr 12), warsztaty umiejętności wychowawczych „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały; jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” (załącznik nr 13), spotkanie szkoleniowe „Narkotyki – sprawa rodziny” (załącznik nr 14), Forum Nauczycieli Innowatorów (załącznik nr 15)
Uczestniczyłam też w spotkaniach zespołu samokształceniowego katechetów podczas których dzieliliśmy się swoją wiedzę i doświadczeniem, omawialiśmy nowe metody pracy z uczniami, planowaliśmy wspólne akcje (załączniki: nr 16, nr 17, nr 18). 
Doskonaląc warsztat pracy dydaktycznej i wychowawczej uczestniczyłam nie tylko w lekcjach opiekuna stażu p. Renaty Machowskiej, ale również w lekcjach innych katechetów i nauczycieli (załącznik nr 19, 20, 21).

III.4. Tworzenie własnego warsztatu pracy
Od początku pracy katechetycznej rozpoczęłam tworzenie własnego warsztatu pracy przez dobór ćwiczeń, poradników dla nauczyciela, czasopism, fachowej literatury i środków audiowizualnych (załącznik nr 22). Gromadzę również scenariusze, konspekty zajęć, programy uroczystości, łamigłówki, krzyżówki, testy (załącznik nr 23). Do zbierania i segregowania materiałów wykorzystywanych na lekcjach wykorzystuję w dużej części komputer, dzięki czemu tworzony przeze mnie warsztat pracy jest uporządkowany. 
W trakcie trwania stażu zatroszczyłam się również o jedną z klas przeznaczoną do nauczania religii. Dzięki mojej inwencji w klasie pojawiły się dwie duże tablice, na których systematycznie umieszczam aktualne gazetki oraz prace uczniów (załącznik nr 24), duży krzyż, kwietniki, mapy i plakaty. W szafach zabezpieczone są pomoce dydaktyczne, m.in.: Pisma św., śpiewniki, kasety: magnetofonowe, video i CD.

III.5. Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem
Przebyty okres stażu był dla mnie również czasem, w którym dzieliłam się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi. Raz w roku prowadziłam lekcję otwartą dla pozostałych katechetów (załączniki: nr  25, 26, 27). 10 kwietnia 2003 r., na prośbę księdza proboszcza A. Zembrzuskiego, poprowadziłam lekcję otwartą dla katechetów świeckich i zakonnych z terenu dekanatu (załącznik nr 28). Katecheza ta odbyła się w ramach szkoleniowej konferencji dekanalnej. Oprócz 18 osobowej grupy katechetów, obecni byli na niej również: Wizytator katechetyczy diecezji płockiej ks. R. Czekalski, ks. proboszcz A. Zembrzuski, p.dyr J. Olejnik i p. dyr. I. Grabarska. Po katechezie odbyło się omówienie  i dyskusja.
W roku 2001/2002 sprawowałam opiekę nad studentem teologii UKSW Mariuszem Meredyktem odbywającym w naszej szkole praktykę katechetyczną ( załączniki: nr 29, nr 30). Było to dla mnie bardzo mobilizującym bodźcem do coraz większego doskonalenia warsztatu pracy.

III.6. Wykorzystanie technologii komputerowej
i informatycznej
Technologia komputerowa odgrywa w mojej pracy bardzo dużą rolę. Związane jest to z moją osobistą pasją jak również z możliwością znacznego ułatwienia sobie pracy oraz dostępem do najnowszych informacji. I tak: korzystam z komputerowych programów edukacyjnych, Internetu, encyklopedii multimedialnych (załącznik nr 31; opracowuję komputerowo testy, łamigłówki, krzyżówki, ankiety oraz szereg innych pomocy dydaktycznych (załącznik nr 32). Dzięki technologii komputerowej gromadzę na dysku scenariusze, konspekty, rozważania, programy, teksty piosenek.
Mając własną pocztę elektroniczną kontaktuję się z katechetami z innych miejscowości, wymieniam się swoimi spostrzeżeniami np. na temat zamieszczanych artykułów, programów itp. Często tą właśnie drogą otrzymuję z Wydziału Katechetycznego różne informacje dotyczące np. rekolekcji, konferencji katechetycznych, różnych form doskonalenia nauczycieli. Tą samą droga otrzymuję informacje z Wydziału Duszpasterskiego Kurii Płockiej dotyczące m.in. planowanych przez Wydział akcji duszpasterskich.

III.7. Charytatywna katechizacja dzieci objętych nauczaniem indywidualnym i dzieci
wymagających dodatkowej katechezy pozalekcyjnej
Od początku mojej pracy katechetycznej w Szkole Podstawowej nr 23 w Płocku, tj. od września 1999r. prowadzę katechizację ucznia objętego nauczaniem indywidualnym (załącznik nr 33). Lekcje odbywają się u chłopca w domu systematycznie 1 raz w tygodniu (załącznik nr 34). Praca z uczniem, choć bardzo trudna ze względu na stan jego zdrowia, przynosi nam obydwojgu bardzo wiele satysfakcji. Podczas czterech lat spotkań przygotowałam go do Pierwszego Sakramentu Pokuty i do Pierwszej Komunii Świętej oraz do Odnowienia Przyrzeczeń Chrztu Świętego – Komunii Generalnej.
W roku szkolnym 2000/2001 prowadziłam indywidualne lekcje religii z uczniem klasy II (załącznik nr 35). Była to dla niego dodatkowa katecheza 1 raz w tygodniu. Celem tych spotkań było przygotowanie Łukasza do przyjęcia Pierwszej Komunii Świętej.

III.8. Promocja aktywności ucznia
Podczas trwania stażu starałam się również promować aktywność uczniów zarówno podczas katechez  jak i w życiu parafialnym. Organizowałam wiele konkursów, np. konkurs różańcowy. Dzieci wykonywały ilustracje przypowieści, układały szereg modlitw, np. rozważania do stacji Drogi Krzyżowej czy modlitwę wiernych, którą odczytywały podczas niedzielnych Mszy Św.  Angażowałam je w upiększanie klasy przez redagowanie gazetek ściennych, przygotowywanie plakatów i ozdób (załącznik nr 36).

IV. STREFA OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZA
          Działania podjęte w tej strefie objęły:
1)       Współpracę z rodzicami;
2)       Uwzględnienie w pracy katechetycznej tematyki wynikającej z potrzeb środowiska lokalnego;
3)       Współtworzenie i realizację programu duszpasterskiego parafii;
4)       Pozalekcyjne oddziaływanie opiekuńczo-wychowawcze.

IV.1. Współpraca z rodzicami
Realizując zadania strefy opiekuńczo-wychowawczej  brałam aktywny udział w organizowaniu comiesięcznych spotkań dla rodziców i dzieci przygotowujących się do Pierwszej Komunii Świętej i do Odnowienia Przyrzeczeń Chrztu Świętego. W ramach spotkań odbywała się również pedagogizacja rodziców. Współprowadziłam również spotkania dla rodziców i dziećmi, które bezpośrednio przygotowywały ich do pełniejszego przeżywania wspomnianych uroczystości (załącznik nr 1). Przygotowując programy uroczystości Pierwszej Komunii i Komunii Generalnej troszczyłam się, aby również rodzice brali aktywny udział w tych uroczystościach (załącznik nr 2). 
W miarę potrzeb i możliwości prowadziłam też indywidualne rozmowy z rodzicami.

IV.2. Uwzględnienie w pracy katechetycznej tematyki wynikającej z potrzeb środowiska lokalnego
Będąc członkiem Stowarzyszenia Pomocy Osobom Uzależnionym i ich rodzinom „Filadelfia” (załącznik nr 3) ukazywałam dzieciom wartość życia w wolności od uzależnień. Starałam się też uwzględniać tematykę związaną z takimi problemami społecznymi jak: alkoholizm, narkomania i zagrożenie sektami.

IV.3. Współtworzenie i realizacja programu duszpasterskiego parafii
Program duszpasterski parafii to program, mający na celu m.in.. oddziaływanie wychowawcze.  Tak więc każdego roku biorę udział w organizowaniu „Dnia Dziecka” na terenie parafii (załącznik nr 4) i Parafialnego Festiwalu Piosenki Religijnej (załącznik nr 5). 
Do uczestniczenia w niedzielnych Mszach św. i innych nabożeństwach zachęcam dzieci nie tylko słowem i ukazywaniem  ich wartości dla rozwoju życia duchowego, ale przede wszystkim staram się być obecna na tych nabożeństwach i je współtworzyć (załącznik nr 6). W ramach tego punktu zorganizowałam w październiku 2002 różańcowy konkurs międzyklasowy. Każdego dnia października spotykałam się z katechizowanymi przeze mnie dziećmi 15 min. przed rozpoczęciem nabożeństwa by następnie razem z nim być i modlić się. Klasę, która najliczebniej wzięła udział w tych spotkaniach nagrodziłam różańcem dla każdego ucznia i obrazkiem Matki Bożej Różańcowej.

IV.4. Pozalekcyjne oddziaływanie opiekuńczo-wychowawcze
Podczas okresu stażu organizowałam wspólnie z innymi katechetami pielgrzymki i wycieczki dla dzieci, głównie do miejsc kultu religijnego (załącznik nr 7). Każdego roku byłam z dziećmi na pielgrzymce dzieci i młodzieży w Rostkowie (załącznik nr 8). Podczas tych wyjazdów zwiększała się więź międzyosobowa nie tylko pomiędzy dziećmi ale również pomiędzy nimi a mną. Bardziej poznawałam ich świat, życie, marzenia, problemy, co staram się uwzględniać w codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej.
W roku szkolnym 2001/2002 prowadziłam na terenie szkoły co tygodniowe spotkania z założoną przez siebie dziecięcą Grupą Maryjną (załącznik nr 9). Modlitwa, zabawy, wspólny śpiew i rozmowy były istotnym elementem wychowawczym. 
Punkt ten realizowałam również podczas indywidualnych dodatkowych lekcji religii z uczniem klasy II oraz z uczniem objętym indywidualnym tokiem nauczania. Poświęcałam im swój czas nie tylko aby ich uczyć, ale przede wszystkim aby z nim być, rozmawiać, nawiązywać więź i pomagać im w problemach (załącznik nr 10).

Jolanta Matusiak
Szkoła Podstawowa nr 23 w Płocku

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie