Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
23.04.2006r. – Światowy Dzień Książki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1919 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Światowy dzień książki zainspirował mnie do napisania o książce – temacie chyba niezbyt popularnym w obecnym świecie komputerowych przekazów elektronicznych. Od pewnego czasu mamy popularną akcję ogólnokrajową –„Cała Polska czyta Dzieciom”. Pamiętam też niedawne „czasy”, gdy popularne, krótkie wierszyki Brzechwy i Tuwima były drukowane na wieczkach serków homogenizowanych. Szczególnie chciałabym zwrócić uwagę na znaczenie książki w życiu małych dzieci, jeszcze nie czytelników, na razie słuchaczy.

Małemu dziecku można kupić plastikowe książeczki do kąpieli.

W trzecim roku życia dziecka warto mu kupić książeczki zawierające tekst słowny, gdyż lubi słuchać krótkich wierszyków i opowiadań. Bardzo szybko uczy się ich na pamięć. Samo kończy wierszyk, który zaczynamy mu czytać, poprawia nas, kiedy przeinaczamy coś w opowiadaniu lub bajce. Ale chociaż tak dobrze zna treść swoich książeczek, to jednak wciąż prosi rodziców, by czytali mu je na nowo. Lubi też słuchać opowiadania przyglądając się ilustracjom, wodzi po nich paluszkiem. Dziecko bardzo chętnie słucha opowiadań o zwyczajach i przygodach znanych mu zwierząt; kota, pieska, wiewiórki, gąsek


                 Literatura umożliwia rozwój zainteresowań, wyzwala aktywność, dostarcza radości, ułatwia odreagowanie stresów. Często stanowi antidotum na niepowodzenia w szkole, w kontaktach z rówieśnikami itp. Poprzez „uczestnictwo” w czytaniu dzieci rozwijają wyobraźnię, wrażliwość, wzbogacają swój rozwój umysłowy, emocjonalny, moralny i społeczny. Uczą się odpowiedzialności i samodyscypliny. Odpowiedni dobór książek i form przekazu wspomaga kształcenie ogólnej kultury, poprawności językowej, rozbudza i ukierunkowuje potrzeby natury etycznej, uczy odróżniania dobra od zła i oceny postaw moralnych.

Praca z tekstem ułatwia dzieciom nieśmiałym nawiązywanie kontaktów z innymi. Czytanie kształci wymowę, dykcję, artykulację, doskonali płynność i poprawność czytania, wzbogaca zasób słownictwa, ćwiczy pamięć.

Repertuar Książek starajmy się dobierać do zainteresowań, predyspozycji i wieku dzieci. Uwzględniajmy ich propozycje.

Do czytania dziecku wybieraj książki, które:

ü      mają sens,

ü      są ciekawe dla dziecka,

ü      są napisane lub tłumaczone poprawną i ładną polszczyzną,

ü      uczą racjonalnego myślenia,

ü      niosą przesłanie szacunku wobec dziecka, innych ludzi, innych istot, prawa,

ü      promują pozytywne wzorce zachowań,

ü      są dostosowane do wrażliwości dziecka – nie wzbudzają lęków i niepokojów,

ü      zawierają humor na dobrym poziomie,

ü      budują pozytywny stosunek do świata i wiarę w siebie.


Ważne by była to zabawa a nie przymus, który zazwyczaj prowadzi do zniechęcenia. Książka jest dobra dla wszystkich: dzieci młodszych, starszych, odważnych, przebojowych, a także dla zamkniętych w sobie, nieśmiałych, nieśmiałych niskiej samoocenie.
Różnorodność wyboru (bajki, baśnie, wierszyki, opowiadania)zapobiegają znudzeniu i zniechęceniu, a możliwość zaprezentowania wyników swojej pracy (np. wyuczony wiersz) innym, np. mamie, tacie, dziadkom dostarcza wzruszeń i wrażeń.

            Dzieci, którym przez wiele lat codziennie czytamy same chętnie będą czytać. Dzieci, które czytają potrafią mądrze myśleć, mają większą wiedzę, podejmują lepsze decyzje, zwykle lepiej radzą sobie w życiu, w szkole i w późniejszej pracy. Głośne czytanie dziecku jest szansą na zbudowanie mocnej więzi rodzica z dzieckiem i zapewnia zdrowy rozwój emocjonalny dziecka. Dlatego warto kontynuować głośne czytanie, nawet wtedy, gdy dziecko samo już głośno czyta.




Według badań naukowych głośne czytanie dziecku:
      buduje mocną więź miedzy dorosłym a dzieckiem;

      zapewnia emocjonalny rozwój dziecka;

      rozwija język, pamięć, wyobraźnię;

      uczy myślenia, poprawia koncentrację;

      poszerza wiedzę ogólną, rozbudza zainteresowania;

      ułatwia naukę, pomaga odnosić sukcesy w szkole;

      wzmacnia samouznanie dziecka;

      uczy wartości moralnych;

      rozwija wrażliwość i empatię;

      zapobiega uzależnieniu od komputera i telewizji;

      chroni przed zagrożeniami ze strony kultury masowej;

      kształtuje na całe życie nawyk czytania i zdobywania wiedzy.



Czytanie dzieciom niepełnosprawnym – głośne czytanie to potężna stymulacja mózgu. Dzieci niepełnosprawne, którym rodzice dużo czytają, rozwijają się lepiej niż ich niepełnosprawni rówieśnicy pozbawieni takiej stymulacji. Głośne czytanie dziecku niepełnosprawnemu to dla niego wielka przyjemność.




Rodzice, lekarze i nauczyciele!!!

Nie zmarnujmy szansy dzieci niepełnosprawnych na pełniejszy rozwój, bogatsze i lepsze życie.

Codziennie czytajmy im na głos!

Informujmy o korzyściach głośnego czytania wszystkich, którym ta wiedza może się przydać!


Za kilka dni będzie maj – niegdyś

„MIESIĄC KSIĄŻKI, KULTURY I PRASY”

– skorzystajmy ze spotkania z książką.



Książka - rozbudza zainteresowania i zamiłowania; dzięki niej świat i życie stają się bardziej interesujące, wiele rzeczy zaczyna pochłaniać, łatwiej zdobyć się na wysiłek i dyscyplinę.

Książka kształci myśli i krytycyzm, rozszerza horyzonty wiedzy, pozwala zdobywać materiał do porównań i wniosków.

Książka ma wielkie znaczenie dla kształcenia uczuć i wyobraźni, najbardziej zaniedbywanych w wychowaniu stron osobowości.



Dzieci w każdym wieku potrzebują bliskości rodziców. Gdy poświęcamy im czas w przyjaznej atmosferze, budujemy ich siłę emocjonalną na całe życie.


Mgr Zofia Lisowska
Pedagog PPP w Drawsku Pom.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie