Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program zajęć pozalekcyjnych z matematyki w szkole podstawowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 24353 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Ucząc się matematyki młodzi ludzie przygotowują się do samodzielnego rozwiązywania problemów. Uczą się dobrej organizacji pracy, wyrabiają w sobie systematyczność, pracowitość i wytrwałość.



Projekt zajęć pozalekcyjnych  z matematyki Zajęcia pozalekcyjne dla uczniów klas IV – VI  szkoły podstawowej

WPROWADZENIE

     Często w rozmowach między dorosłymi daje się słyszeć stwierdzenia „Nigdy nie lubiłem matematyki”, „Zawsze miałem problemy z matematyką”, „Przedmiot ten nigdy mnie nie interesował i w zasadzie wszystko to co starali się wbić mi do głowy do niczego nie jest mi potrzebne”.
     Także teraz dla wielu uczniów nie tylko szkoły podstawowej matematyka jest smutna, nie interesująca i nie wiadomo do czego potrzebna.
     Nauka ta zawsze uważana była za „królową nauk”, a jej zadaniem w szkole jest rozwój intelektualny uczniów a więc kształcenie umiejętności abstrakcyjnego i logicznego myślenia, rozwijanie pamięci, zdolności myślenia twórczego, umiejętności wnioskowania oraz stawiania i weryfikacji hipotez. Kształtowanie pozytywnego nastawienia do odejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości.
     Ucząc się matematyki młodzi ludzie przygotowują się do samodzielnego rozwiązywania problemów. Uczą się dobrej organizacji pracy, wyrabiają w sobie systematyczność, pracowitość i wytrwałość.
     Zadaniem nauczyciela jest zainteresowanie matematyką jak największej liczby uczniów. Pokazanie, że jest to żywa i piękna działalność, że uczenie się jej może być przyjemne i ciekaw. Aby to osiągnąć należy często odchodzić od matematyki szkolnych podręczników, składającej się z długich serii technicznych przepisów, których trzeba się nauczyć. Szczególnie duże możliwości dają tutaj zajęcia pozalekcyjne, jakimi są niewątpliwie Kółka matematyczne. Na zajęciach tych rozwiązywać należy jak najwięcej matematycznych problemów i zadań, które pojawiają się w życiu codziennym a także krzyżówek, zadań ciekawostek, rebusów i łamigłówek. Rozwiązywanie ich na pewno zaciekawi uczniów i skłoni do samodzielnych poszukiwań tym bardziej, że przy rozwiązywaniu tego typu zadań nie zawsze niezbędna jest rzetelna wiedza ale przede wszystkim spostrzegawczość, wyobraźnia, umiejętność analizowania i logicznego myślenia oraz intuicja.
     Ważną rzeczą w usprawnieniu i uproszczeniu nauczania a także zwiększeniu zainteresowania uczniów jest wprowadzenie w jak największym zakresie do procesu dydaktycznego elektronicznych urządzeń liczących i programów komputerowych. Nie tylko urozmaicają one pracę z uczniami ale wyrabiają w nich nawyk wykorzystywania najnowszych osiągnięć nauki i techniki w życiu codziennym.

OGÓLNE CELE KSZTAŁCENIA

     Głównym celem kształcenia jest zapewnienie wszechstronnego rozwoju ucznia z uwzględnieniem cech jego osobowości oraz uzdolnień.
  • Rozwijanie pamięci oraz umiejętności myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania.
  • Rozwijanie zdolności myślenia twórczego, umiejętności wnioskowania oraz stawiania i weryfikacja hipotez.
  • Kształtowanie wyobraźni przestrzennej.
  • Rozwijanie zdolności i zainteresowań matematycznych.
  • Nauczenie dostrzegania prawidłowości matematycznych w otaczającym świecie.
  • Przygotowanie do korzystania z nowych technologii informacji.
  • Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości.
  • Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.
CELE SZCZEGÓŁOWE
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
  • Rozwijanie sprawności rachunkowej
         Ważnym celem edukacyjnym w szkole podstawowej jest osiągnięcie przez uczniów sprawności rachunkowej. Jej brak może uniemożliwić realizację pozostałych celów edukacyjnych Szczególną uwagę należy zwrócić na rachunek pamięciowy. Umiejętność uczniów w tym zakresie należy sprawdzać i doskonalić przy każdej nadarzającej się okazji, także przy omawianiu tematów dotyczących algebry czy geometrii. W każdej możliwej sytuacji należy kształcić umiejętność intuicyjnego podejścia do arytmetyki, stosowania praw działań, działań na ułamkach.
  • Kształcenie sprawności manualnej i wyobraźni geometrycznej
         Uczniowie poznają figury geometryczne i badają ich własności czynnościowo wycinając, układając, mierząc itp. Jak najczęściej należy odchodzić od statycznej geometrii i pokazywać niezmienność pewnych własności figur przy ich obracaniu, przesuwaniu, zmienianiu kształtu. Bardzo pomocnym w kształceniu wyobraźni geometrycznej jest wykorzystanie programów i prezentacji multimedialnych.
  • Kształtowanie pojęć atematycznych i rozwijanie umiejętności posługiwania się nimi
         Stosujemy metodę „...od przykładów przez badanie do uogólniania i wprowadzania pojęć”. Od uczniów wymaga się tylko rozumienia i używania pojęć bez wprowadzania formalnych definicji.
  • Rozwijanie umiejętności posługiwania się symbolami literowymi
         Zastąpienie konkretnych liczb symbolami literowymi powinno wynikać z naturalnej potrzeby uogólniania znanych dzieciom zależności. W kolejnym etapie wspólnie z dziećmi budujemy proste wyrażenia algebraiczne czyli przekładamy treści zadań na język algebry. Dążmy do tego, aby uczniowie potrafili rozwiązywać zadania tekstowe za pomocą równań.
  • Rozwijanie umiejętności stosowania matematyki
         Zarówno przy kształtowaniu pojęć, jak i przy utrwalaniu wiedzy staramy się podsuwać uczniom przykłady związane z życiem codziennym. W ten sposób nauczymy ich dostrzegać prawidłowości matematyczne w otaczającym świecie i rozwijamy ich praktyczne umiejętności. Uczniowie powinni wykorzystywać swoją wiedzę matematyczną w zadaniach wymagających umiejętności posługiwania się kalendarzem, zegarem, danymi statystycznymi, czekami, przekazami, pieniędzmi, kalkulatorem, mapą, planem, przyrządami pomiarowymi itp.
Dział programu

I. Liczby i ich własności
Cele
  1. Kształcenie sprawności rachunkowej.
    • intuicyjne podejście do arytmetyki (intuicyjne stosowanie praw działań),
    • dynamika w arytmetyce (wpływ argumentów a wynik działania, szacowanie wyników),
    • intuicyjne podejście do działań na ułamkach.
  2. Rozwijanie umiejętności stosowania matematyki.
    • posługiwanie się jednostkami długości, masy i czasu (zamiana jednostek)
    • obliczenia procentowe,
    • posługiwanie się skalą.
    • Rozwiązywanie zadań tekstowych.
  3. Wykorzystanie elektronicznych urządzeń liczących
    • wykorzystanie kalkulatora w rozwiązywaniu zadań (korzystanie z pamięci kalkulatora)
    • wykonywanie obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym.
Sposób realizacji, środki dydaktyczne
  1. Krzyżówki, grafy, łamigłówki liczbowe i zadania ze zbioru „200 zadań i łamigłówek dla uczniów klas IV-IV.”
  2. Testy i gry z programu komputerowego „Matematyka +”
    • Rachunki pamięciowe IV
    • System rzymski IV
    • Porównywanie ułamków IV
    • Ułamki IV
    • Rachunki pamięciowe V
    • Dodawanie liczb całkowitych V
    • Mnożenie ułamków dziesiętnych V
    • Skracanie i rozszerzanie ułamków
    • Działania na ułamkach dziesiętnych VI
    • Zaokrąglanie liczb VI
  3. Działania złożone na kalkulatorze (wykorzystanie klawiszy pamięci)
  4. Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym (tabele, suma, średnia, max, min).
II. Geometria

Cele
  1. Kształcenie wyobraźni przestrzennej
    • rozpoznawanie figur przestrzennych,
    • rysowanie figur przestrzennych w rzutach ukośnych
    • rysowanie siatek figur przestrzennych
  2. Kształcenie umiejętności posługiwania się jednostkami pola i objętości.
    • Zamiana jednostek objętości i pola.
  3. Kształcenie pojęć związanych z geometrią na płaszczyźnie
    • Wielokąty, pola wielokątów
    • zależności między kątami na płaszczyźnie
  4. Kształcenie pojęcia symetrii.
    • Lustrzane odbicia
    • figury symetryczne
  5. Kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań konstrukcyjnych.
Sposób realizacji, środki dydaktyczne
  1. Krzyżówki, grafy, łamigłówki liczbowe i zadania ze zbioru „200 zadań i łamigłówek dla uczniów klas IV-IV.”
  2. Testy i gry z programu komputerowego „Matematyka +”
    • Pola IV,
    • Zależności między jednostkami pola V,
  3. Prezentacje w programie PowerPoint „Figury na płaszczyźnie”.
  4. Prezentacje w programie PowerPoint „Symetrie”.
  5. Program komputerowy Poly do prezentacji figur przestrzennych i ich siatek.
  6. Budowa modeli brył.
III Odkrywanie prawidłowości

Cele
  1. Kształcenie umiejętności logicznego rozumowania i wnioskowania.
  2. Uczenie umiejętności dostrzegania prawidłowości.
  3. Kształcenie umiejętności interpretowania danych.
Sposób realizacji, środki dydaktyczne
  1. Krzyżówki, grafy, łamigłówki liczbowe i zadania ze zbioru „200 zadań i łamigłówek dla uczniów klas IV-IV.”
IV Badanie sytuacji losowych i elementy statystyki

Cele
  1. Rozwijanie umiejętności stosowania matematyki
    • Odczytywanie danych podanych za pomocą tabel, diagramów i wykresów
    • Porządkowanie i przedstawianie danych
    • Tworzenie diagramów procentowych
    • Tworzenie wykresów w arkuszu kalkulacyjnym
Sposób realizacji, środki dydaktyczne
  1. Krzyżówki, grafy, łamigłówki liczbowe i zadania ze zbioru „200 zadań i łamigłówek dla uczniów klas IV-IV.”
  2. Testy i gry z programu komputerowego „Matematyka +”
    • Diagramy procentowe VI,
    • Odczytywanie danych przedstawionych na wykresach VI,
  3. Tworzenie wykresów w arkuszu kalkulacyjnym Excel.
V Wyrażenia algebraiczne

Cele
  1. Rozwijanie umiejętności posługiwania się symbolami literowymi
    • wyrażenia algebraiczne, suma algebraiczna, redukcja wyrazów
    • równanie
    • budowanie wyrażeń i rozwiązywanie równań
  2. Rozwijanie umiejętności stosowania matematyki
    • rozwiązywanie zadań tekstowych wymagających rozwiązywania równań.
Sposób realizacji, środki dydaktyczne
  1. Krzyżówki, grafy, łamigłówki liczbowe i zadania ze zbioru „200 zadań i łamigłówek dla uczniów klas IV-IV.”
  2. Testy i gry z programu komputerowego „Matematyka +” - Wyrażenia algebraiczne VI
OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW

Uczeń:
  • posługuje się poprawnym językiem matematycznym
  • sprawnie rozwiązuje testy, krzyżówki, sprawdziany matematyczne również komputerowo
  • potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje i z nich korzystać
  • bierze udział w konkursach matematycznych
  • wykonuje proste pomoce dydaktyczne
  • wykorzystuje kalkulator przy rozwiązywaniu zadań
  • wykorzystuje arkusz kalkulacyjny do tworzenia tabel, diagramów i wykresów
  • wykonuje obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
EWALUCJA
     Opracowany program zajęć pozalekcyjnych z matematyki podlegał będzie ewaluacji. Zmiany w programie następować mogą na koniec roku w wyniku zmian w podstawie programowej lub po analizie oczekiwań uczniów przedstawionych w ankiecie ewaluacyjnej.

Opracował: mgr Robert Wierzejski – nauczyciel Szkoły Podstawowej w Jakuszach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie