Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rola Nauczyciela w kształceniu uczniów

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3561 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Artykuł ten kieruje do nauczycieli kształcenia zintegrowanego. Tekst ten jest fragmentem mojej pracy magisterskiej. Publikujac go pragnę podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniami z innymi nauczycielami.

ROLA NAUCZYCIELA W KSZTAŁCENIU UCZNIÓW

Nauczyciel to człowiek niewzruszonych zasad i szerokich horyzontów. To jednostka wysoko niosąca posłannictwo mistrza i przyjaźnie podporządkowująca siebie podopiecznym. To uczony w swojej specjalności i wielki znawca duszy młodzieży. Umysł systematyczny, starannie planujący działania na podstawie swojej wiedzy, ale przy tym szczery i spontaniczny w swoich odruchach. Bogata, pełnowymiarowa osobowość, ale także człowiek, który całym swym życiem – zarówno publicznym, jak i prywatnym – daje przykład wychowawczych cnót.

Nauczyciel jest osobą planującą i kontrolującą pracę ucznia. Pracując i mając kontakt z dzieckiem, codziennie dostrzega trudności. W każdej klasie są dzieci o różnym stopniu rozwoju. Głównym zadaniem nauczyciela w okresie nauczania początkowego, jest nauczanie i wychowanie, zainteresowanie wiedzą i pomoc w jej osiągnięciu.

Nauczyciel chętnie pracuje, jeżeli jego praca jest skuteczna i znajduje w niej osobistą satysfakcję.

Aby być dobrym nauczycielem trzeba przygotować się do pełnienia swej roli ze strony teoretycznej jak i praktycznej, przejawiać twórczą inicjatywę oraz dążyć do innowacji.

Praca dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza z dzieckiem przedszkolnym i młodszoszkolnym ma specyficzny charakter. Wrażliwość poznawcza, estetyczna i moralna dziecka, nadzwyczajna plastyczność jego psychiki i wysoka podatność na oddziaływania pedagogiczne czynią tę pracę interesującą, a zarazem trudną, nade wszystko zaś ważną dla rozwoju osobowości dziecka. Z tych powodów rola zawodowa nauczyciela staje się szczególnie istotna, co z kolei implikuje wiele wymagań pod adresem nauczyciela, jego wykształcenia, przygotowania zawodowego i cech osobowości.

Skuteczność procesu nauczania matematyki w dużym stopniu zależy od poziomu merytorycznego i metodycznego przygotowania nauczyciela, jego zaangażowania w pracy dydaktyczno – wychowawczej, życzliwości wobec uczniów, odpowiedniego doboru metod, środków i form organizacyjnych stosowanych na poszczególnych lekcjach.

Z psychicznego punktu widzenia nauczyciel powinien być osobą twórczą, posiadać określoną wiedzę, określone zdolności i pewne szczególne cechy osobowości.

O skuteczności kształcenia decyduje przede wszystkim stopień aktywności uczniów uczenie się. Wiadomo również, że uczniowie uczą się, tak jak proces ten zorganizowany jest przez nauczyciela. Nauczyciel organizując lekcje dokonuje:

- doboru treści uczenia się,

- ustala metody wykorzystywane przy opanowaniu treści,

- Stosuje odpowiednie środki dydaktyczne,

- ustala formy organizacji pracy uczniów na lekcji i jej tok.

Trzeba wiedzieć, że sposoby organizacji procesu dydaktyczno – wychowawczego wyznaczane są przede wszystkim przez cele i zadania szczegółowe objęte programem nauczania danego przedmiotu oraz właściwości psychiczne dziecka w określonym wieku jego życia

Nauczyciel nie powinien nadużywać metod słownych, które w nauczaniu początkowym są mało przydatne. Dużo lepsze wyniki daje stosowanie metody czynnościowej. Realizowana jest ona na odpowiednio dobranych środkach dydaktycznych,

Większe zaangażowanie nauczyciela w przekazywaniu wiadomości zmienia samą sytuację na lekcji, która stanie się bardziej zajmująca, dająca uczniom więcej informacji. Uczeń musi wtedy z konieczności więcej przyswoić.

W procesie nauczania ważnym czynnikiem jest stosunek nauczyciela do uczniów.

Nauczyciel powinien traktować uczniów podmiotowo, stawiać ich w roli partnerów mających swe określone potrzeby, zaciekawienia, pomysły i traktować ich poważnie oraz w sposób tolerancyjny. Takie ustawianie pracy dydaktyczno – wychowawczej, skoncentrowanej na uczniach jako jednostkach czynnych, dążących do rozwoju, bogatych w potencjalne możliwości, daje szanse sukcesu każdemu dziecku, stwarza siłę motywacyjną do uczenia się, czyni ze szkoły środowisko bytowania aprobowane przez wychowanków, bo chętnie doń wracają i dobrze się w nim czują.

Szanse edukacyjne uczniów klas początkowych stwarzane są w głównej mierze przez nauczycieli, a to zależy od ich przygotowania metodycznego i merytorycznego. Duże znaczenie mają również wzajemne stosunki nauczycieli i uczniów. To od cech osobowości nauczycieli, poziomu wykształcenia, inteligencji i umiejętności zależą w dużym stopniu osiągnięcia uczniów.


Autor: Beata Herod

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie