Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rezerwat jałowców „Ciosny” w Rosanowie koło Zgierza

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2512 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zajęcie dla grupy dzieci 6 – letnich obejmowało poznanie rezerwatu jałowców „Ciosny”, znajdujący się we wsi Rosanów k/Zgierza. Rezerwat stanowi miejsce unikalne z uwagi na możliwość zobaczenia dużych skupisk starych jałowców, rosnących na piaszczystych wydmach. Grupa przedszkolna integracyjna stanowi dzieci 6 – letnie, w tym 4 dzieci niepełnosprawnych. Stopień niepełnosprawności to: opóźniony rozwój psycho – ruchowy, zaburzenia mowy i sposobów komunikowania się, obniżona sprawność artykulacyjna, niepełnosprawność ruchowa, zaburzenia integracji wzrokowo – ruchowej. Głównym celem zajęcia było: dokonywanie obserwacji środowiska przyrodniczego i dzielenie się indywidualnymi spostrzeżeniami w naturalnych sytuacjach, rozpoznawanie i nazywanie często spotykanych w najbliższym otoczeniu gatunków drzew i krzewów, zapoznanie z nazwą, wyglądem różnych gatunków jałowców i ich znaczeniem w życiu ludzi i zwierząt, uwrażliwienie na piękno przyrody i kształtowanie właściwych postaw ekologicznych wobec środowiska naturalnego.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA W GRUPIE INTEGRACYJNEJ DZIECI 6 – LETNICH W MIEJSKIM PRZEDSZKOLU NR 3 – INTEGRACYJNYM Z ODDZIAŁAMI SPECJALNYMI W ZGIERZU

SCENARIUSZ OPRACOWAŁY:
mgr Anna Piechucka – nauczyciel prowadzący
mgr Kamila Plewka – nauczyciel wspierający rozwój dziecka niepełnosprawnego

TYTUŁ
Osobliwości przyrodnicze w okolicach mojej miejscowości - rezerwat jałowców „Ciosny” w Rosanowie.

ETAP
Grupa przedszkolna integracyjna dzieci 6 – letnich, w tym 4 dzieci niepełnosprawnych. Stopień niepełnosprawności: opóźniony rozwój psycho – ruchowy, zaburzenia mowy i sposobów komunikowania się, obniżona sprawność artykulacyjna, niepełnosprawność ruchowa, zaburzenia integracji wzrokowo – ruchowej.

GŁÓWNE ZAGADNIENIE ZAJĘCIA
Zajęcie dla grupy dzieci 6 – letnich będzie obejmowało poznanie rezerwatu jałowców „Ciosny”, znajdujący się we wsi Rosanów.
Rezerwat stanowi miejsce unikalne z uwagi na możliwość zobaczenia dużych skupisk starych jałowców, rosnących na piaszczystych wydmach.
Do rezerwatu można dotrzeć „zielonym szlakiem” wytyczonym przez Oddział Zgierski PTTK. Szlak ten można pokonać pieszo, jak i rowerem. Trasa ta ma
9 km długości, rozpoczynając wędrówkę z placu Stary Rynek w Zgierzu.


CELE OGÓLNE ZAJĘCIA
- dokonywanie obserwacji środowiska przyrodniczego i dzielenie się indywidualnymi spostrzeżeniami w naturalnych sytuacjach;
- rozpoznawanie i nazywanie często spotykanych w najbliższym otoczeniu gatunków drzew i krzewów;
- zapoznanie z nazwą, wyglądem różnych gatunków jałowców i ich znaczeniem w życiu ludzi i zwierząt;
- uwrażliwienie na piękno przyrody i kształtowanie właściwych postaw ekologicznych wobec środowiska naturalnego.


CELE SZCZEGÓŁOWE
Po zakończeniu zajęcia dziecko:
- dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie;
- dzieli się wrażeniami z obserwacji;
- rozróżnia i nazywa najbardziej pospolite gatunki drzew i krzewów;
- rozpoznaje niektóre gatunki jałowców;
- rozumie znaczenie roślin w życiu ludzi i zwierząt;
- poprawnie wykonuje polecenia nauczycieli;
- rozumie i wie, w jaki sposób należy chronić przyrodą.

UWAGI DOTYCZĄCE REALIZACJI ZAJĘCIA
Zajęcia mają formę wycieczki autokarowej, ze względu na wiek dzieci, ich niepełnosprawność oraz odległość od przedszkola do rezerwatu. Przewidywany czas wycieczki i zajęcia około 4 godz. zegarowych.

METODY
- słowne: rozmowy, zagadki, objaśnienia, piosenki, społecznego porozumiewania się;
- czynne: samodzielnych doświadczeń, kierowanie własną działalnością dziecka, zadań stawianych dziecku do wykonania, ćwiczeń;
- oglądowe: pokaz, obserwacja, przykładu;
- elementy „Kinezjologii edukacyjnej – Gimnastyki mózgu” P. Dennisona

ŚRODKI DYDAKTYCZNEIlustracje lasu, jałowca, magnetofon, płyta CD z muzyką relaksacyjną „Głosy natury”, szarfy, lupy, pojemniki, liście zebrane przez dzieci, kartki papieru, kredki świecowe.


PRZEBIEG ZAJĘCIA


WPROWADZENIE
1. Na powitanie dzieci wraz z nauczycielkami stoją w kole, klaszczą i śpiewają piosenkę :
„Wszyscy są, witam Was
zaczynamy już czas.
Jestem ja, jesteś ty,
Raz, dwa, trzy.”

Stworzenie sytuacji problemowej – zagadka obrazkowa.
Ilustracja zasłonięta na tablicy.
N.- odsłania poszczególne części ilustracji, ukazując las.
Dz.- odgadują, co przedstawia odsłonięta cześć obrazka; gdy mają trudności nauczyciel podpowiada, zadając zagadki słowne.
Dzieci niepełnosprawne opisują obrazek wyróżniając jego cechy charakterystyczne: ziemia, niebo, drzewa itp.

2. Rozmowa na temat „Jakie rośliny można spotkać w lesie i jaka jest ich rola w przyrodzie?”
N. – objaśnia na podstawie ilustracji występowanie i znaczenie roślin w przyrodzie i w życiu człowieka; zadaje dzieciom pytania dotyczące tematu.
Dz. – słuchają i odpowiadają na zadane pytania.

3. Zabawa ruchowa „Drzewo mój dom”.
Dzieci stoją w parach. Każda para to inny kolor szarfy. Jedno dziecko w parze to drzewo, drugie – zwierzątko. Na określony znak (muzyka relaksacyjna „Głosy natury”) dzieci –drzewa kołyszą się, dzieci-zwierzęta poruszają się w różnych kierunkach. Na przerwę w muzyce dziecko-zwierzę odszukuje swoje drzewo i staje obok niego.

4. Wprowadzenie do tematu głównego- wycieczka.
N. – objaśnia cel wycieczki; wyjaśnia znaczenie słów: rezerwat, jałowiec;
- przypomina dzieciom o bezpieczeństwie podczas wycieczki;
- wyjazd autokarem do rezerwatu „Ciosny”.

ROZWINIĘCIE
1. Zwiedzanie rezerwatu. Zapoznanie dzieci z nazwą i wyglądem jałowca. Dzieci dokonują dokładnych obserwacji jałowca z wykorzystaniem lup. Opisują jaki ma kształt, wielkość, liście, kolor, owoce.
Dzieci niepełnosprawne wielozmysłowo poznają jałowiec dotykając go, wąchając, opisują jego kształt, kolor.


2. Zabawa ruchowa „Znajdź jałowiec” – dzieci wykonują polecenia nauczycielki:
- znajdź jałowiec wyższy od ciebie;
- znajdź jałowiec niższy od ciebie;
- znajdź jałowiec taki wysoki, jak ty.
Dzieci niepełnosprawne starają się wyszukać jałowce w otoczeniu i określają ich wielkość używając zwrotów: wyższy, niższy, taki sam.

3. Zabawa słuchowa „Dźwięki otoczenia” – dzieci nasłuchują dźwięków z otoczenia i próbują odgadnąć, kto je wydaje; określają siłę natężenia usłyszanych dźwięków; odgadują, czy są to dźwięki wydawane przez człowieka czy przez przyrodę.

4. Praca w grupach – dzieci podzielone zostają na 2 grupy, otrzymują pojemniki i listę zadań do wykonania.
Grupa I
Poszukaj:
- coś pozostawionego przez człowieka;
- korę z drzewa;
- gałązkę jałowca;
- liść;
- kamyk.
Grupa II
Poszukaj:
- coś o specyficznym zapachu;
- liść sosny;
- owoce jałowca;
- korzeń;
- coś miękkiego.
Przypomnienie dzieciom o tym, że wszystkie te rzeczy należy znaleźć, a nie zerwać!!!

5. Zabawy ruchowe z elementami metody P. Dennisona np.:
- ruchy naprzemienne;
- rysowanie „leniwej ósemki” na piasku;
- slalom między drzewami ( utrudnienie: slalom między drzewami śladem „leniwej ósemki”);
- rzuty patykiem do celu.
Dzieci niepełnosprawne wykonują każde ćwiczenia ruchowe w miarę swoich możliwości motorycznych.

6. Zbieranie przez dzieci okazów przyrodniczych do klasowego kącika przyrody – gałązki jałowca, kora drzew, ciekawe patyczki, kamyki, liście, owoce itp.

PODSUMOWANIE
1. Rozmowa podsumowująca – zebranie wiadomości zdobytych podczas wycieczki.

2. Zabawy oddechowe – dzieci mają po jednym liściu; trzymają go na dłoni, potem przy ustach; zabawa polega na zdmuchiwaniu liścia z dłoni lub z palców;
Zabawy oddechowe mają na celu utrwalenie prawidłowego wdechu i wydechu powietrza – wydłużenie fazy wydechu.

3. Praca plastyczna „Korowy obrazek” – dzieci przykładają kartkę papieru do wybranego drzewa i kredką świecową malują wzory, odciskają fakturę kory, tworząc kolorowe kompozycje.
Dzieci niepełnosprawne rysują obrazek kredką na korze zwracając uwagę na odpowiedni nacisk kredki na papier, prawidłowe ułożenie dłoni i palców podczas rysowania.

4. Zakończenie zajęcia
– powrót do przedszkola;
– dzielenie się wrażeniami z innymi dziećmi;
– uzupełnienie klasowego kącika o zebrane okazy przyrodnicze;
– zorganizowanie dla rodziców i kolegów z innych grup wystawy prac plastycznych pt. „Korowy obrazek”.

mgr Anna Piechucka – nauczyciel prowadzący
mgr Kamila Plewka – nauczyciel wspierający
Miejskie Przedszkole Nr 3 – integracyjne
z oddziałami specjalnymi w Zgierzu.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie