Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
PSO z Chemii w gimnazjum

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1653 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam Państwu ogólne załozenia Przedmiotowego Systemu Oceniania z chemii w gimnazjum.


OGÓLNE ZAŁOŻENIA PRZEDMIOTOWEGO SYSTEMU OCENIANIA Z CHEMII W GIMNAZJUM



PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z CHEMII ZOSTAŁ OPRACOWANY  NA PODSTAWIE:

  1. Szkolnego Systemu Oceniania
  2. Podstawy programowej
  3. Programu nauczania
  4. Rozporządzenia MENiS

PRZEDMIOTOWY SYSTEM
OCENIANIA MA NA CELU:
1.       Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie
2.       Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju
3.       Motywowanie ucznia do dalszej pracy
4.       Dostarczenie rodzicom informacji o postępach, trudnościach i uzdolnieniach ucznia
5.       Umożliwienie nauczycielowi doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej
6.       Dostarczenie informacji o systematyczności pracy ucznia przez cały rok (przygotowanie się do zajęć lekcyjnych, udział w wykonywaniu zadań na lekcji)

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
UWZGLĘDNIA GŁÓWNE RAMY I SYSTEMY WARTOŚCI WYZNACZONE SZKOLNYM SYSTEMEM OCENIANIA

Założenia ogólne:
1.       Ocenie podlegają wiadomości i umiejętności określone programem nauczania
2.       Wykaz wiadomości i umiejętności jest podany do wiadomości ucznia
3.       Ocenianie jest systematyczne, jawne, zgodne z wymaganiami programowymi
4.       Ocenie podlegają następujące formy aktywności (ocenianie odbywa się stopniem, 2*n+1, gdzie n oznacza liczbę godzin w tygodniu)
·         Odpowiedź ustna – samodzielna, płynna, wyczerpująca temat, zaprezentowana poprawnym językiem z użyciem znanych terminów i nazw chemicznych
·         Niezapowiedziane sprawdziany pisemne (15 minutowe) z 3 ostatnich lekcji
·         Przynajmniej 2 razy w semestrze (w zależności od potrzeb) zapowiedziane 2-3 tygodnie wcześniej sprawdziany pisemne
·         Zapowiedziane sprawdziany pisemne (15 minutowe) z materiału zapowiedzianego lub z 3 ostatnich lekcji
·         Aktywna praca na lekcji – samodzielna, odkrywcza, kreatywna (podlega ocenie przez nauczyciela)
·         Praca domowa – samodzielna, estetyczna, zgodna z tematem (nie każda praca domowa otrzyma ocenę)
·         Wykonanie dodatkowych prac pisemnych
·         Praca poza salą lekcyjną(na wycieczce, w terenie, na kółku)
·         Zeszyt przedmiotowy – estetyczność, systematyczność
·         Olimpiady, konkursy (uczeń, który przystąpił do olimpiady otrzymuje ocenę cząstkową „bdb”, uczeń, który przeszedł do następnego etapu otrzymuje ocenę cząstkową „cel”, uczeń który został olimpijczykiem otrzymuje ocenę końcoworoczną „cel”
UCZEŃ MA PRAWO:
  1. Uczeń ma prawo zgłosić nie przygotowanie do lekcji (raz w semestrze – przy jednej godzinie lekcyjnej, 2 razy w semestrze przy dwóch godzinach tygodniowo)
  2. Uczeń ma prawo zapomnieć w semestrze 2 razy zeszyt
  3. Braki w nauce wynikające z absencji uczniowie uzupełniają sami, przy czym nie przygotowanie jest uwzględniane tylko w przypadku dłuższej nieobecności (2-3 tygodnie i dłużej)
  4. Każda ocenę niedostateczną można poprawić w ciągu 2 tygodni
  5. Uczeń, który nie był obecny na sprawdzianie jest pytany bądź pisze sprawdzian w terminie ustalonym przez nauczyciela
  6. Każdy brak zadania domowego oceniany jest oceną niedostateczną
  7. Każdy uczeń informowany jest:
    • Na pierwszej godzinie lekcyjnej o wymaganiach na poszczególne oceny i ogólnych założeniach PSO
    • O ocenie z odpowiedzi, która jest jawna, wpisywana do zeszytu przedmiotowego
    • O ocenach ze sprawdzianów (uczniowie analizują swoje sprawdziany na lekcji)
    • Sprawdziany i inne prace są przechowywane w szkole do końca roku szkolnego

W PRZEDMIOTOWYM SYSTEMIE OCENIANIA ZASTOSOWANO PODZIAŁ WYMAGAŃ NA:
·         Konieczny (K)
·         Podstawowy (P)
·         Rozszerzający ( R )
·         Dopełniający (D

Wymagania konieczne (K) – obejmują wiadomości i umiejętności, które umożliwiają uczniom kontynuowanie nauki na dalszym szczeblu nauczania. Najczęściej stosowaną kategorią celów nauczania dla tego rodzaju wymagań jest stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych. Uczeń, który spełnia te wymagania, uzyskuje ocenę dopuszczający.

Wymagania podstawowe (P) – obejmują wiadomości i umiejętności, które są stosunkowo łatwe do opanowania, pewne naukowo, użyteczne w życiu codziennym i konieczne dla kontynuowania dalszej nauki. Uczeń, który spełnia wymagania konieczne i podstawowe, uzyskuje ocenę dostateczną.

Wymagania rozszerzające ( R )  obejmują wiadomości i umiejętności, które są średnio trudne do opanowania, nie są niezbędne do kontynuowania dalszej nauki, ale mogą, nie muszą być użyteczne w życiu codziennym. Są pogłębione i rozszerzone w stosunku do wymagań podstawowych. Uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe i rozszerzające, uzyskuje ocenę dobrą.

Wymagania dopełniające (D)  obejmują wiadomości i umiejętności, które są trudne do opanowania, nie mają bezpośredniego zastosowania w życiu codziennym, jednak nie muszą wykraczać poza obowiązujący program nauczania. Uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzające i dopełniające, uzyskuje ocenę bardzo dobrą.

Jeśli wiadomości i umiejętności wykraczają poza obowiązujący program nauczania, a uczeń spełnia wszystkie wymagania niższe, uzyskuje ocenę celującą

OCENA OSIGNIĘĆ UCZNIA:

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
otrzymuje uczeń, który:
  • Posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania
  • Potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych)
  • Umie formułować problemy i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk
  • Proponuje rozwiązania nietypowe
  • Osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach chemicznych szczebla wyższego niż szkolny

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
otrzymuje uczeń, który:
  • Opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem
  • Potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach
  • Wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np.: układu okresowego, wykresów, tablic, zestawień
  • Potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać eksperymenty chemiczne
  • Potrafi biegle pisać i samodzielnie uzgadniać równania reakcji chemicznych

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
  • Opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem
  • Poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów
  • Potrafi korzystać z układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic i innych źródeł wiedzy chemicznej
  • Potrafi bezpiecznie wykonywać doświadczenie chemiczne (z pomocą nauczyciela lub samodzielnie)
  • Potrafi pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
  • Opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem, które są konieczne do dalszego kształcenia
  • Poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania, z pomocą nauczyciela, typowych zadań lub problemów
  • Potrafi korzystać, z pomocą nauczyciela z układu okresowego pierwiastków, tablic i wykresów
  • Z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonać doświadczenie chemiczne
  • Potrafi, z pomocą nauczyciela pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych

Ocenę dopuszczajacą otrzymuje uczeń, który:
  • Ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia
  • Rozwiązuje, z pomocą nauczyciela, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności
  • Z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonać bardzo proste eksperymenty chemiczne
  • Potrafi pisać bardzo proste wzory chemiczne i równania chemiczne (z pomocą nauczyciela)

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
  • Nie opanował tych wiadomości i umiejętności określonych programem, które są konieczne do dalszego kształcenia
  • Nie potrafi rozwiązywać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela
  • Nie zna symboli chemicznych
  • Nie potrafi napisać prostych wzorów chemicznych i najprostszych równań chemicznych nawet z pomocą nauczyciela
  • Nie potrafi bezpiecznie posługiwać się prostym sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi.

Jolanta Biała

otrzymuje uczeń, który:otrzymuje uczeń, który:
Jeśli wiadomości i umiejętności wykraczają poza obowiązujący program nauczania, a uczeń spełnia wszystkie wymagania niższe, otrzymuje uczeń, który:otrzymuje uczeń, który:
 obejmują wiadomości i umiejętności, które są trudne do opanowania, nie mają bezpośredniego zastosowania w życiu codziennym, jednak nie muszą wykraczać poza obowiązujący program nauczania. Uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzające i dopełniające, Jeśli wiadomości i umiejętności wykraczają poza obowiązujący program nauczania, a uczeń spełnia wszystkie wymagania niższe, otrzymuje uczeń, który:otrzymuje uczeń, który:
 obejmują wiadomości i umiejętności, które są średnio trudne do opanowania, nie są niezbędne do kontynuowania dalszej nauki, ale mogą, nie muszą być użyteczne w życiu codziennym. Są pogłębione i rozszerzone w stosunku do wymagań podstawowych. Uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe i rozszerzające,  obejmują wiadomości i umiejętności, które są trudne do opanowania, nie mają bezpośredniego zastosowania w życiu codziennym, jednak nie muszą wykraczać poza obowiązujący program nauczania. Uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzające i dopełniające, Jeśli wiadomości i umiejętności wykraczają poza obowiązujący program nauczania, a uczeń spełnia wszystkie wymagania niższe, otrzymuje uczeń, który:otrzymuje uczeń, który:
– obejmują wiadomości i umiejętności, które są stosunkowo łatwe do opanowania, pewne naukowo, użyteczne w życiu codziennym i konieczne dla kontynuowania dalszej nauki. Uczeń, który spełnia wymagania konieczne i podstawowe,  obejmują wiadomości i umiejętności, które są średnio trudne do opanowania, nie są niezbędne do kontynuowania dalszej nauki, ale mogą, nie muszą być użyteczne w życiu codziennym. Są pogłębione i rozszerzone w stosunku do wymagań podstawowych. Uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe i rozszerzające,  obejmują wiadomości i umiejętności, które są trudne do opanowania, nie mają bezpośredniego zastosowania w życiu codziennym, jednak nie muszą wykraczać poza obowiązujący program nauczania. Uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe, rozszerzające i dopełniające, Jeśli wiadomości i umiejętności wykraczają poza obowiązujący program nauczania, a uczeń spełnia wszystkie wymagania niższe, otrzymuje uczeń, który:otrzymuje uczeń, który:
1.       Ocenie podlegają wiadomości i umiejętności określone programem nauczania2.       Wykaz wiadomości i umiejętności jest podany do wiadomości ucznia3.       Ocenianie jest systematyczne, jawne, zgodne z wymaganiami programowymi4.       Ocenie podlegają następujące formy aktywności ·         Odpowiedź ustna – samodzielna, płynna, wyczerpująca temat, zaprezentowana poprawnym językiem z użyciem znanych terminów i nazw chemicznych·         Niezapowiedziane sprawdziany pisemne (15 minutowe) z 3 ostatnich lekcji·         Przynajmniej 2 razy w semestrze (w zależności od potrzeb) zapowiedziane 2-3 tygodnie wcześniej sprawdziany pisemne·         Zapowiedziane sprawdziany pisemne (15 minutowe) z materiału zapowiedzianego lub z 3 ostatnich lekcji·         Aktywna praca na lekcji – samodzielna, odkrywcza, kreatywna ·         Praca domowa – samodzielna, estetyczna, zgodna z tematem ·         Wykonanie dodatkowych prac pisemnych·         Praca poza salą lekcyjną(na wycieczce, w terenie, na kółku)·         Zeszyt przedmiotowy – estetyczność, systematyczność·         Olimpiady, konkursy (

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie