Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Znaczenie materiału ilustracyjnego na zajęciach języka obcego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1197 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Praca z materiałem ilustracyjnyjnym pozwala na urozmaicenie zajęć poprzez różnorodne rozwiązania metodyczne, a jednocześnie motywuje uczniów do reakcji językowej. Przygotowując uczniów do egzaminu maturalnego z języka obcego warto zastanowić się głębiej nad znaczeniem tego materiału.


W metodyce nauczania języka obcego materiał ilustracyjny to jeden z ważniejszych elementów stymulujących i motywujących do wyrażania własnych myśli, poglądów w danym języku. Na znaczenie obrazka w procesie nauczania uwagę zwrócił czeski teolog i pedagog Jan Amos Komeński- opracował on w 1658 roku pierwszy ilustrowany podręcznik do łaciny „Orbis sensualium pictus”; jednakże ze względów ekonomicznych rozpowszechnianie bogato ilustrowanych podręczników nie było wówczas możliwe. Dziś trudno wyobrazić sobie nowoczesny podręcznik pozbawiony zdjęć, rysunków itp., które pełnią następujące funkcje w nauczaniu języków metodą komunikatywną:

- pobudzają intelekt oraz wyobraźnię (należy jednak zwrócić uwagę na fakt, iż zbyt duże
nagromadzenie rysunków użytych tylko jako element ozdobny, dekoracyjny może odnieść
odwrotny skutek dydaktyczny tzn. rozpraszać i dekoncentrować uczniów

- są nośnikiem informacji ( pełnią szczególną rolę w przekazywaniu treści krajoznawczych)

- dynamizują proces mówienia, pisania

- ułatwiają przyswajanie nazw i pojęć; jasność przekazu ilustracyjnego wspiera rozumienie i jest to szczególnie ważne gdy możliwość językowego opisu jest utrudniona, np. w grupach dla początkujących

- umożliwiają wizualizację struktur gramatycznych i leksykalnych; przyczyniają się do efektywnego i ekonomicznego procesu wyjaśniania określonych struktur

- pomagają zakodować informacje w pamięci; uczący się odbierając nowe treści kilkoma narządami zmysłu łatwiej je przyswajają a także odtwarzają w razie potrzeby

- wspomagają wrażliwość interkulturową

- pobudzają ciekawość


W zależności od zamierzonego celu edukacyjnego nauczyciel może dobrać odpowiedni materiał ilustracyjny spośród: zdjęć, rysunków ilustracyjnych, kolaży, komiksów, historyjek obrazkowych, karykatur, reprodukcji dzieł sztuki, symboli, diagramów, map etc. Oto kilka propozycji praktycznej pracy z wyżej wymienionym materiałem, będącym urozmaiceniem procesu nauczania:

- opis obrazka ukazanego w całości (uczniowie wypowiadają się spontanicznie, stawiają hipotezy, nauczyciel może sterować rozmową stawiając naprowadzające pytania)

- praca z wycinkiem całości ilustracji i stopniowe jej ujawnianie po zebranie pomysłów uczniów ( ćwiczenie to utrzymuje uczących się w napięciu, chętnie sprawdzają oni czy ich spekulacje dotyczące kolejnych wycinków/lub całości materiału sprawdzą się)

- praca z nowym materiałem leksykalnym w formie zabawy „domino”, gdzie do przedstawionego obrazka należy dobrać odpowiadające mu pojęcie

- w klasach z odpowiednią bazą językową interesującym ćwiczeniem jest porównanie tekstu literackiego z obrazem artystycznym; próba ich interpretacji

- wiele rozwiązań metodycznych wiąże się z historyjkami obrazkowymi, do których uczniowie np. dopasowują krótkie teksty lub też samodzielnie opracowują przebieg zdarzeń

- inne ćwiczenia, które można przeprowadzić zarówno w formie ustnej jak i pisemnej to prezentacja kontynuacji zdarzenia przedstawionego w materiale, opowiadanie z perspektywy jednej z postaci , subiektywna ocena osób przedstawionych w materiale, czy też przedstawienie scen dialogowych, w których uczniowie wcielają się w osoby przedstawione.


Praca z materiałem ilustracyjnym stwarza wiele możliwości rozwiązań metodycznych; nauczyciel może pracować z materiałem zawartym w podręczniku, może układać dodatkowe zadania do materiału, który już posiada. Środkiem technicznym, który znajduje szerokie zastosowanie w pracy z obrazkiem jest rzutnik pisma, czy też rzutnik multimedialny, który wspomaga wielokanałowe uczenie się, pozwala na lepszą koncentrację uczniów podczas prezentacji danego zagadnienia oraz na pracę całej klasy z jednym materiałem ilustracyjnym. Konfrontując uczniów systematycznie z różnorodnością zadań i ćwiczeń bazujących na „obrazie” rozwiniemy ich kompetencje językową, czego efektem będzie bogatszy zasób słownictwa, umiejętność swobodnego stosowania określonych struktur językowych, reagowanie na bodźce a zatem umiejętność komunikatywnego wyrażenia i uzasadnienia własnej opinii, co jest jednym z ważniejszych wyznaczników egzaminu maturalnego.



Bibliografia:

Fremdsprache Deutsch, Heft 5, 1991, Das Bild im Unterricht
Kaminski, D., Lernideeen mit Bildern, Ismaning1990
Macaire, D., Hosch, W., Bilder in der Landeskunde, Langenscheidt, München, 1996
Scherling, T., Schuckall, H.-F., Mit Bildern lernen, Langenscheidt, München, 1992


GRAŻYNA WOJTASIK

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie