Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Oceniamy wydarzenia, doświadczamy i wyciągamy wnioski



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.


 

Scenariusz lekcji otwartej przeznaczony dla klasy II Szkoły Podstawowej. Lekcja łączy elementy wiedzy chemicznej z wiadomościami uczniów na poziomie nauczania zintegrowanego. Zajęcia przeznaczone na 1 jednostkę lekcyjną (45 minut).


Scenariusz
ZAJĘCIA INTERDYSCYPLINARNEGO
W KLASIE II
nauczania zintegrowanego i chemii

TEMAT: OCENIAMY WYDARZENIA, DOŚWIADCZAMY
I WYCIĄGAMY WNIOSKI.


CELE OPERACYJNE:

- Wypowiada się na temat baśni całymi zdaniami, wyróżnia wydarzenia
- realne i fantastyczne.
- Zna nazwy podstawowego sprzętu laboratoryjnego.
- Potrafi wykonywać proste doświadczenia i wyciągać wnioski.
- Umie zgodnie współpracować w zespole.

METODY:

- Praca z tekstem.
- Praktyczne działanie.
- Giełda pomysłów.
- Eksperyment chemiczny
- Metoda samodzielnych doświadczeń.

FORMY PRACY:

- Praca indywidualna, grupowa

POMOCE:

- Podręcznik- tekst baśni,
- Karta pracy,
- Napisy,
- Sprzęt laboratoryjny: zlewki, probówki, statywy, pręciki szklane
- Odczynniki do doświadczeń: woda, sok malinowy, sok z buraka, olej, piasek, glina, ryż, siarczan(VI) miedzi, nadmanganian potasu, cukier, sól, sód, fenoloftaleina.
-
PRZEBIEG ZAJĘCIA

1. Powitanie.

2. Słuchanie tekstu - Baśń o pierwszym skowronku. Pytania do tekstu.

3. Cechy charakterystyczne bohaterów utworu


Jędrzej: biedny, stary, spracowany, pokorny

Pani: piękna, bogata, dumna

4. Ilustrowanie zwrotów pasujących do serca dumnej pani:
serce nieczułe jak głaz, zimne jak lód, twarde jak kamień

5. Umieszczenie w szklanych naczyniach z wodą kostek lodu i kamienia, w celu zaobserwowania czy są rozpuszczalne

6. Pogadanka wstępna nauczyciela chemii:

- zapoznanie ze sprzętem laboratoryjnym

- stany skupienia substancji

7. Doświadczenia z rozpuszczaniem substancji wykonywane przez dzieci pod kierunkiem nauczyciela chemii:

  • cukier
  • sól
  • piasek
  • glina + woda
  • siarczan miedzi
  • nadmanganian potasu
  • ryż
8. Wnioski

Podział na substancje rozpuszczalne i nie rozpuszczalne w wodzie.


9. Mieszanie substancji przez dzieci

  • sok z buraka
  • sok malinowy + woda
  • olej
10. Wnioski.

Podział na substancje mieszające i nie mieszające się z wodą.

11. Obserwacja i ocena stanu skupienia substancji umieszczonych
w szklanych naczyniach - nawiązanie do postaci dumnej pani
i przyporządkowanie jej wybranej substancji

12. Giełda pomysłów Gdybym spotkał (a) panią z lodowatym sercem
to...
13. Pokaz rozpuszczania sodu w wodzie z fenoloftaleiną

14. Wnioski.
Miękki metal rozpuszczalny w wodzie.

15. Podsumowanie i ocena.


Scenariusz opracowały i przeprowadziły:
Teresa Woźniak – nauczycielka nauczania zintegrowanego
Monika Czerwińska – nauczycielka chemii

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie do wykorzystania na lekcjach -> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej



Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie