Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Uczmy dzieci optymizmu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1472 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wszyscy chcemy, aby dzieci, którymi się zajmujemy były szczęśliwe. Wiemy też, że człowiek szczęśliwy, to człowiek, który odnosi sukcesy. Co zatem możemy zrobić, by ułatwić naszym wychowankom dobry start?
Tu z pomocą przychodzi nam .... inteligencja emocjonalna. Badania wykazały, że jest ona w 80,00% gwarancją sukcesu, wysokie IQ natomiast tylko w 20,00%. Poprzez odpowiednią stymulację każdy może osiągnąć wysoki poziom inteligencji emocjonalnej, nie jest ona bowiem zdeterminowana przez geny.
Pod pojęciem inteligencji emocjonalnej D. Goleman rozumie zdolność hamowania impulsów emocjonalnych, odczytywania najskrytszych uczuć innych osób, gładkiego układania sobie stosunków międzyludzkich oraz zdolność motywacji i wytrwałość w dążeniu do celu mimo niepowodzeń, umiejętność panowania nad popędami i umiejętność odłożenia na później ich zaspokojenia, regulowania, nastroju i nie poddawania się zmartwieniom upośledzającym zdolność myślenia, wczuwania się w nastroje innych osób i optymistycznego patrzenia w przyszłość. Autor podkreśla, że zbiór cech zwanych inteligencją emocjonalną jest równie ważnym, a może nawet ważniejszym czynnikiem warunkującym powodzenie życiowe jak inteligencja w klasycznym rozumieniu tego pojęcia.
Małe dzieci o wiele łatwiej uczą się i przyswajają zachowania, poglądy czy sposoby radzenia sobie w życiu. Dzięki wpajaniu im podstawowych umiejętności, mamy szansę na wychowanie szczęśliwego człowieka.
W ujęciu Daniela Golemana na inteligencję emocjonalną przypada pięć podstawowych kompetencji emocjonalnych i społecznych, wśród których wyróżniamy takie kompetencje, jak:
  • Samoświadomość - wiedza o swoich stanach wewnętrznych, preferencjach, możliwościach i ocenach intuicyjnych, czyli świadomość emocjonalna, poprawna samoocena, wiara w siebie, tj. silne poczucie własnej wartości i świadomość swoich możliwości i umiejętności.
  • Samoregulacja - panowanie nad swoimi stanami wewnętrznymi, impulsami i możliwościami czyli samokontrola, utrzymywanie norm uczciwości i prawości, sumienność, elastyczność w dostosowywaniu się do zmian, innowacyjność.
  • Motywacja - skłonności emocjonalne, które prowadzą do nowych celów lub ułatwiają ich osiągnięcie, czyli dążenie do osiągnięć, zaangażowanie, inicjatywa, optymizm.
  • Empatia - uświadamianie sobie uczuć, potrzeb i niepokojów innych osób, czyli rozumienie innych, doskonalenie innych, nastawienie usługowe, świadomość polityczna, tj. rozpoznawanie emocjonalnych prądów grupy i stosunków wśród przedstawicieli władzy.
  • Umiejętności społeczne - umiejętność wzbudzania u innych pożądanych reakcji, czyli wpływanie na innych, porozumienie, łagodzenie konfliktów, przewodzenie, tworzenie więzi, współpraca i współdziałanie, umiejętności zespołowe.
Dzieci z dobrze rozwiniętą inteligencją emocjonalną radzą sobie w życiu lepiej. Nie jesteśmy w stanie uchronić je przed różnymi przeciwnościami, ale rozwinięta inteligencja emocjonalna daje gwarancję, że dziecko pokona przeszkody, które spotka na swojej drodze i będzie potrafiło cieszyć się z życia. Trudne uczucia są równie potrzebne jak radość, bo ostrzegają nas przed niebezpieczeństwem i zwykłymi życiowymi niepowodzeniami. Dopiero gdy nauczymy się z nimi radzić, możemy bez strachu zaangażować się w jakieś działanie. Żyć pełnią życia i naprawdę cieszyć się każdą chwilą.

Ciekawym zagadnieniem ściśle związanym z tematem inteligencji emocjonalnej jest optymizm.

Czym jest optymizm?

Optymizm (z łacińskiego optimus – najlepszy) to skłonność do dostrzegania dobrych stron życia, do spoglądania z otuchą i nadzieją w przyszłość swoją i świata. To sposób myślenia, że nigdy nie jest tak, aby wszystko było stracone, zawsze można, bowiem znaleźć inne, lepsze wyjście z danej sytuacji.
Trudno wyliczyć, jaki jest wpływ optymizmu na osiągnięcie sukcesu, pewne jest jednak, że optymizm nas do niego przybliża oraz, że optymizmu można uczyć i można zaszczepić go dzieciom.
Optymistyczne oczekiwania dotyczące skutków własnych działań pozwalają zachować znacznie lepsze samopoczucie oraz zdrowie fizyczne. Optymiści wyjaśniają swoje porażki jako przejściowe, specyficzne i zależne od czynników zewnętrznych a traktując je jako chwilowe, mobilizują się do większej aktywności.
Na ogół dzieci są wielkimi, pełnymi nadziei optymistami, a to w jaki sposób będziemy ten wrodzony optymizm pielęgnować i rozwijać, zależy od wychowania a głównie od dawania przykładu swoim postępowaniem.
Aby dziecko z nadzieją patrzyło w przyszłość, musi się nauczyć, że samo jest w stanie
wpływać na swój los, samodzielnie dokonywać wyborów. Zachęcajmy je do samodzielności, przekonujmy, że jest zdolne, by sobie poradzić z wyzwaniem, zapewniajmy, że w niego wierzymy.
Chwalmy dziecko za najmniejsze nawet osiągnięcie, dodawajmy mu otuchy, gdy sobie z czymś nie radzi, nie obwiniajmy, gdy coś mu nie wychodzi. Róbmy wszystko, aby dziecko uwierzyło w swoje możliwości, a wtedy porażki nie będą go załamywać.
Miejmy poczucie humoru, które umożliwia odreagowanie tłumionych emocji negatywnych, pozytywnie wpływa na zdolności twórcze, czyni nas otwartym na nowe doświadczenia. rozwijajmy w dzieciach pogodę ducha i wesołość, roztaczajmy wokół siebie aurę możliwości i nadziei. O optymizmie nie trzeba mówić, trzeba go pokazać swoim postępowaniem.
Zarówno poczucie humoru jak i optymizm są zdolnościami możliwymi do wyuczenia.
Warto rozwijać w dziecku te cechy już od najmłodszych lat aby wychować radosnego, twórczego, pełnego wiary w siebie człowieka. Jeżeli dziecko nauczy się tego, że może osiągnąć sukces, to będzie robiło wszystko, aby go uzyskać.

Wszyscy, więc możemy być optymistami i czerpać płynące z tego korzyści.
  1. Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1999
  2. Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, WP, Warszawa 1978
  3. Seligman M., Optymistyczne dziecko, Media Rodzina, Poznań 1997.
Maria Wasilewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie