Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Spotkania z folklorem

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5746 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Program zajęć kółka muzyczno – regionalnego jest z założenia interdyscyplinarny tzn. łączy w sobie zagadnienia wielu dziedzin np. język polski, historia, muzyka, przyroda.
Punktem wyjścia wszystkich spotkań jest ludowa muzyka będąca z kolei przyczynkiem do poznania regionów folklorystycznych.

Spotkania z folklorem
Program autorski do zajęć kółka muzyczno – regionalnego.


Opracowały: Dorota Sadowska – nauczycielka nauczania zintegrowanego
Jolanta Hlubek – Grzenia – nauczycielka muzyki
Szkoła Podstawowa nr 24 w Rybniku


Charakterystyka programu:

Program zajęć kółka muzyczno – regionalnego jest z założenia interdyscyplinarny tzn. łączy w sobie zagadnienia wielu dziedzin np. język polski, historia, muzyka, przyroda.
Punktem wyjścia wszystkich spotkań jest ludowa muzyka będąca z kolei przyczynkiem do poznania regionów folklorystycznych, ludzi którzy ja stworzyli, ich rękodzieło, zwyczaje, stroje, obrzędy i przyśpiewki oraz tradycje.
Program przeznaczony jest dla zainteresowanych uczniów Szkoły Podstawowej nr 24.
Jego realizacja odbywać się będzie w czasie zajęć pozalekcyjnych (koło muzyczne), w drugim semestrze roku szkolnego 2004/2005 oraz w roku szkolnym 2005/2006.
Cykl spotkań z dziećmi nastawiony jest na działania muzyczne: wokalne, instrumentalne i taneczne. Zaplanowane są spotkania z przedstawicielami zespołu folklorystycznego „Tańcząca gromada” . Uczniowie zapoznają się z elementami folkloru: obrzędy, obyczaje, stroje danego regionu, legendy, gwara, śpiewy i tańce. Przy okazji spotkań dzieci poznają elementy historii danego regionu, wybitne postaci z danego terenu. Dzieci zapoznają się też z działalnością wybitnych etnografów Oskarem Kolbergiem, Józefem Lampą, Juliuszem Rogerem, Adolfem Dygaczem.


Cele ogólne:

 Zainteresowanie uczniów szeroko pojętą tradycją i folklorem polskim.
 Rozwijanie zainteresowań muzyka ludową, piosenką i tańcem.
 Umożliwianie dzieciom ciekawego i twórczego spędzania czasu.
 Poznanie swoich „korzeni”, identyfikowanie się z kultura polską.


Cele szczegółowe:

• Wiadomości
 Uczeń zna pojęcie folkloru i zna czołowe postacie działające w tym kierunku (Oskar Kolberg)
 Uczeń zna tańce, piosenki i zwyczaje związane z regionami: śląskim, krakowskim, łowickim i góralskim
 Uczeń zna legendy związane z danym regionem, umie umiejscowić go na mapie, zna wybitne postacie z danego rgionu
 Uczeń łączy wiadomości z różnych dziedzin
• Umiejętności
 Uczeń potrafi śpiewać piosenki i łączy je z innymi elementami folkloru np.: obrzędy, obyczaje, taniec
 Uczeń potrafi realizować na instrumencie zapis nutowy wybranych melodii
 Uczeń rozwija swe zdolności muzyczne i zainteresowania, poszerza swą wiedzę muzyczną
 Uczeń zna proste tańce ludowe, lub podstawowe kroki i wybrane elementy choreografii wybranych tańców ludowych
• Postawy
 Uczeń rozumie wartości płynące z muzykowania w grupie i potrafi dostosować się do potrzeb grupy
 Uczeń uświadamia sobie rolę kultury muzycznej i potrafi docenić dorobek kulturalny pokoleń
 Uczeń rozumie konieczność kulturalnego zachowania się w czasie imprez artystycznych
 Uczeń potrafi docenić dorobek artystyczny innych ludzi
 Uczeń odczuwa potrzebę uczestnictwa w imprezach artystycznych


Procedury osiągania celów:

Uwrażliwienie na wartości folkloru, osiąganie celów założonych w programie odbywa się poprzez:
 Słuchanie przykładów pieni i tańców
 Kontakt z żywą kulturą – spotkania z członkami zespołu folklorystycznego „Tańcząca gromada”
 Czytanie na instrumentach zapisów melodii ludowych
 Śpiewanie piosenek danego regionu z podkreśleniem wartości gwary w tekście
 Łączenie nauki piosenek z poznaniem sposobu życia w dawnych czasach, obrzędami i legendami z danego terenu
 Prezentacja własnych dokonań artystycznych przed publicznością
 Obserwacja dokonań innych

Tematyka zajęć:

TEMATYKA ŚLĄSKA
I. Położenie, zapoznanie z regionem, legendy

1. Pogadanka z uczniami, praca z mapą
2. Wypowiedzi dzieci o pracy ojców i dziadków w kopalni (spotkanie z górnikiem)
3. Wysłuchanie legendy i wykonanie prac plastycznych związanych z legendą
4. Rozmowa o znanych dzieciom postaciach pochodzących ze Śląska: Otylia Jędrzejczak, Kazimierz Kutz, Grażyna Torbicka, zespól „Łzy”

II. Zwyczaje i obrzędy

1. Przygotowanie kukły – marzanny i gaika, krótkie przedstawienie tych obrzędów z okazji 1-ego dnia wiosny.
2. Wyuczenie śląskich piosenek związanych z tym obrzędem
3. Przygotowanie wystepu z okazji Dnia Górnika

III. Piosenki i tańce śląskie, śląski strój ludowy

1. Nauka piosenek i ch śpiewanie z akompaniamentem: „Jedna godzina północy była”, „Mateczko miła”, „Głęboka studzienka”, „Karolinka”, „Karlik”
2. Nauka kroków do wybranych tańców śląskich
3. Przygotowanie występu w „Dniu śląskim”
4. Spotkanie z członkami zespołu folklorystycznego „Tańcząca gromada”:
-pokaz elementów stroju i nazywanie jego części
-krótki występ tego zespołu –„Trojak”

TEMATYKA KRAKOWSKA

I. Położenie, legendy, postacie historyczne

1. Samodzielne opowiadanie przez uczniów znanych legend i poznanie nowych
2. Wykonanie pracy plastycznej związanej z daną legendą
3. Pogadanka o Tadeuszu Kościuszce – przykład patriotyzmu, rola stroju krakowskiego

II. Piosenki krakowskie

1. Nauka piosenek, śpiewanie z akompaniamentem.
2. Nauka gry na instrumentach (dzwonki, flety), piosenki „Jabłoneczka”.

III. Krakowiak i ludowy strój krakowski

1. Wyuczenie elementów krakowiaka, podstawowych kroków (cwał krakowski, hołubce).
2. Poznanie charakterystycznego rytmu synkopowego krakowiaka.
3. Przygotowanie krótkiego występu z okazji 3- Maja.

REGION ŁOWICKI

I. Zapoznanie z regionem, badacze folkloru

1. Rozmowa z uczniami, praca z mapą
2. Oglądanie kreskówek – „Pyza na polskich dróżkach”
3. Wzory wycinanek łowickich, próby samodzielnego wykonania podobnych wycinanek
4. Pogadanka o zbieraczu ludowym Oskarze Kolbergu

II. Piosenki i tańce łowickie

1. Śpiewanie piosenek:
- „Czerwone jabłuszko”
- „Kujawiak - dokoluśka”
- „Na fujarce”
- „Gdzie mój Jasieniu”
- „Skoczył stołek do oberka”
2. Próby gry na instrumentach niektórych utworów
3. Słuchanie i oglądanie tańców ludowych (kaseta lub spotkanie z członkami zespołu folklorystycznego "Tańcząca gromada")

III.Zwyczaje i obrzędy ludowe, strój łowicki

1. Przygotowanie krótkiej inscenizacji o zwyczajach andrzejkowych z wykorzystaniem przyśpiewek i piosenek z regionu łowickiego
2. Spotkanie z członkami zespołu folklorystycznego „Tańcząca gromada”:
-pokaz elementów stroju i nazywanie jego części
-krótki występ tego zespołu

IV. Folklor jako inspiracja dla różnych twórców

1. Słuchanie utworów Chopina
2. Wieczór kolęd

TEMATYKA GÓRALSKA

I. Położenie geograficzne, legendy, stroje góralskie

1. Rozmowa z uczniami o polskich górach – pokaz na mapie
2. Słuchanie legend: „Jak Bóg stworzył górala”, „Czarna i Biała Wisełka”, „Janosik”
3. Poznanie charakterystycznych cech stroju góralskiego, podobieństwa i różnice w stroju beskidzkim i podhalańskim

II.Obrzędy i zwyczaje

1. Pogadanka o zwyczaju chodzenia kolędników w okresie poświątecznym (do Trzech Króli), i wystawianiu przedstawień o Narodzeniu Pańskim (jasełek).
2. Nauka pastorałek góralskich
3. Przygotowanie wieczoru kolęd i pastorałek

III. Muzyka góralska

1. Wyuczenie wybranych piosenek góralskich
2. Słuchanie muzyki góralskiej
3. Opracowanie i przedstawienie krótkiej audycji o kulturze góralskiej (w miarę możliwości spotkanie z członkami zespołu folklorystycznego „Tańcząca gromada”)




Ewaluacja

Miarą osiągnięć uczniów bezie:
 Aktywność w czasie zajęć,
 Obserwacja zainteresowań uczniów zjawiskami historyczno – kulturalnymi (np.: ocena gromadzonych prac)
 Ocena współpracy w zespole (komunikatywność, kreatywność)
 Ocena wykonania wokalnego instrumentalnego i tanecznego wybranych melodii i tańców
 Samoocena własnych umiejętności podczas prezentacji artystycznych


Bibliografia

1. J Borowska: Polski folklor muzyczny, Katowice 1989
2. L. Bielawski: Muzyka ludowa polska, Warszawa 1965
3. M. Berowska: Polskie legendy i podania, Wydawnictwo Wilga, Warszawa
4. A. Dygacz: Śląskie pieśni ludowe, Katowice 1985
5. R. Hryń – Kuśnierek, Z. Śliwa: Encyklopedia tradycji polskich, Wydawnictwo PriSka, MCMXCVIII
6. K. Turek: Dziedzictwo kulturowe Śląska, RODN „WOM”, Katowice 2004
7. B. Rutkowski: Śpiewamy Piosenki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1947

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie