Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz lekcji informatyki dla kl.V - List do Mikołaja

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5884 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W publikacji niniejszej proponuję ciekawe - moim zdaniem - wprowadzenie do nauki posługiwania się pocztą elektroniczną. Pretekstem są zblizjące się święta Bozego Narodzenia i związana z nimi  niepowtarzalna, jedyna w swoim rodzaju atmosfera...
Przedstawione  zajęcia oprócz wskazania nowoczesnych metod komunikowania się, poruszają też zagadnienie historii listu i komunikacji na przestrzeni dziejów, stwarzają możliwość wykorzystania nabytej już znajomości języka angielskiego (lub innego  języka obcego, nauczanego w danej szkole).

Scenariusz lekcji informatyki w klasie piątej SP.

Temat lekcji: Piszemy list do Świętego Mikołaja.

Poczta elektroniczna - zasady korzystania z poczty.


Czas trwania: 90 minut

Potrzebne umiejętności:
* znajomość obsługi komputera
* znajomość edytora tekstu
* umiejętność pracy z wyszukiwarką np. Google

Cele lekcji:
1. poznawcze :
* poznanie historii listu oraz sposobów przesyłania listów
* poznawanie sposobów nowoczesnego i szybkiego komunikowania się we współczesnym świecie

2. praktyczne :

* wyszukiwanie informacji w Internecie na określony temat
* pisanie i wysyłanie oraz odbieranie wiadomości drogą elektroniczną
* wykorzystanie nabytych już umiejętności z języka angielskiego, lub innego języka obcego
3. wychowawcze:

* wdrażanie do przestrzegania zasad kultury słowa i odpowiedzialności za własne publiczne wypowiedzi w Internecie
* poszanowanie sprzętu szkolnego
* dokładne realizowanie poleceń nauczyciela
* uwrażliwianie na poszanowanie praw autorskich kolegów i koleżanek

Metody pracy:
* pogadanka - wykład nauczyciela
* pokaz
* ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem komputera

Formy pracy:
* praca indywidualna oraz w zespołach dwu- trzyosobowych

Środki dydaktyczne:
* komputer
* dostęp do Internetu
* potrzebne oprogramowanie
* tablica z napisem wzoru adresu internetowego

Przebieg lekcji:
I. Czynności wstępne:
1) powitanie,
2) sprawdzenie obecności,
3) sformułowanie i podanie tematu lekcji,
4) sprawdzenie zadania domowego - przedstawienie wyszukanych w Internecie informacji na temat historii przesyłania wiadomości,
5) orientacja w znajomości tematu przez uczniów; dla uczniów znających temat, można przygotować dodatkowe zadanie: utworzenie pliku, np. kartki z życzeniami (tak, aby wystąpiło połączenie tekstu z grafiką) i przesłanie go wybranemu koledze z klasy.

II. Część główna:


1) Wspólne z uczniami ustalenie chronologii w historii listów i ich przesyłania.


Kilka słów o historii listu.


Od zarania dziejów ludzie szukali sposobów sprawnego i skutecznego komunikowania się. Od sygnałów dymnych, dźwiękowych (tam-tamy), poprzez rysunki na skałach, powstawanie papieru, pisma, rozwój komunikacji, transportu, informatyzacji…


W dawnych czasach listy pisano na liściach palmowych, korze drzewnej i na tabliczkach glinianych. Posługiwano się pismem klinowym.

Pismo węzełkowe Kipu - zespoły różnokolorowych i różnej długości sznurów z supłami, stosowano w państwie Inków do rachunkowości i dla zapamiętywania ważniejszych wydarzeń historycznych.
Później wykorzystywano do tego celu pergamin, wytwarzany ze specjalnie wyprawionej skóry - najczęściej koziej, owczej lub cielęcej,

Od III tysiąclecia p.n.e. w Egipcie używano materiału piśmiennego zwanego papirusem. Wytwarzano go z włókien rośliny o tej samej nazwie. W starożytności rozpowszechniał się w krajach śródziemnomorskich. Z cienkich, szerokich włókien papirusu sklejano arkusze, które prasowano i suszono na słońcu. Następnie arkusze łączono w zwoje, zazwyczaj szerokości do 30 cm i długości kilku metrów, a niekiedy mające kilkadziesiąt metrów długości.

Papirus był materiałem stosunkowo kruchym i nietrwałym, ale pozostał podstawowym materiałem piśmienniczym wczesnego średniowiecza. W kancelarii papieskiej używano go aż do XI wieku. W średniowieczu został wyparty przez papier. Pisanie listów stało się prostsze i mniej pracochłonne, gdy zaczęto używać papieru.

Sposoby przesyłania listów.

Z przesyłaniem listów związane jest powstanie poczty - specjalnej służby zajmującej się przekazywaniem listów. Ich dostarczaniem zajmowali się niegdyś posłańcy piesi i konni. Ponadto przez całe wieki do przenoszenia listów wykorzystywano gołębie pocztowe. (Więcej zobaczysz na: www.muzeumpoczty.pl ).

Za datę powstania poczty w naszym kraju uznaje się rok 1558, kiedy to król Zygmunt August ustanowił stałe połączenie pocztowe między Krakowem a włoskim miastem Wenecją. Aby oprócz listów przewozić inne przesyłki, a także pasażerów, w XVIII wieku wprowadzono dyliżanse. Były to wielokonne pojazdy podróżne, które regularnie kursowały między różnymi miastami.

W naszych czasach listy przewożone są samochodami, pociągami, statkami i samolotami.

Przesyła się je także za pośrednictwem faksu - urządzenia wykorzystującego linie telefoniczne. Linie telefoniczne wykorzystuje się również do przesyłania telegramów, czyli krótkich i pilnych wiadomości pisemnych.

Z telegramów korzystamy jednak coraz rzadziej, ponieważ zamiast nich możemy wysyłać krótkie wiadomości SMS z telefonów komórkowych, Skypa czy kamery w tzw. videokonferencjach.

Poczta elektroniczna

Listy napisane na komputerze przesyła się za pomocą poczty elektronicznej. Poczta elektroniczna, często nazywana e-mail (wymawiaj: i-mejl), umożliwia szybką wymianę wiadomości za pośrednictwem Internetu. List elektroniczny w bardzo krótkim czasie dociera do odbiorcy znajdującego się nawet w najodleglejszym zakątku kuli ziemskiej.

Przesyłanie listów pocztą elektroniczną jest bardzo wygodne, ponieważ nie musimy używać papieru, kopert i znaczków. Do wysyłania i otrzymywania takich listów potrzebny jest specjalny program poczty elektronicznej.


2) Pogadanka na temat Internetu i poczty elektronicznej, wyjaśnienie skrótu e-mail (z angielskiego electronic mail oznaczający poczta elektroniczna).

3) Uruchomienie programu:
  • ze skrótu na Pulpicie
  • z menu START

    4) Zakładanie własnego bezpłatnego konta e-mail:
  • wyjaśnienie, że istnieje wiele sposobów zakładania kont i wiele firm oferujących takie usługi, zarówno płatnych, jak i bezpłatnych, można wybrać dowolną firmę oferującą bezpłatne konto pocztowe ;
  • omówienie budowy adresu e-mail:
    Internetowy adres składa się z trzech części:
    nazwa_użytkownika@nazwa_sieci
  • identyfikator użytkownika, nazwa konta pocztowego powinna być unikalna, (żaden z użytkowników nie ma takiego samego adresu); powinna składać się z najwyżej ośmiu znaków i może mieć jakieś cechy charakterystyczne użytkownika,
  • znak @ zwany małpą lub małpką oddzielający nazwę użytkownika od nazwy sieci,
  • nazwa sieci składająca się z kilku słów oddzielonych kropkami, nazwy sieci również są unikalne.

    5) Nazwa konta pocztowego:
  • podanie nazwy własnego konta pocztowego wymyślonego w domu; sugestia nauczyciela, że może być ona związana ze swoim imieniem i nazwiskiem lub zdrobnieniem,
  • sprawdzenie poprawności nazw, poprawianie i wypisanie na tablicy adresów wszystkich uczniów ze znakiem @ a nazwą wybranej sieci.

    6) Zakładanie konta na serwerze;
  • wejście do Poczty,
  • link: Załóż konto,
  • przed założeniem konta uczniowie zapoznają się z regulaminem i akceptują go klękając w odpowiednią ikonę,
  • podają proponowaną nazwę,
  • w przypadku zaakceptowania nazwy przez portal przechodzą do dalszych czynności; jeśli nie, wpisują inna lub przyjmują jedną z proponowanych,
  • następnie uczniowie wypełniają stosowne formularze zwracając uwagę na wybór nazwy, hasła, które nie mogą posiadać typowo polskich liter i znaków specjalnych (wszystkie informacje opisane są szczegółowo w formularzu)
  • uczniowie wypełniają formularz, skupiając się na informacjach obowiązkowych,
  • po wykonaniu czynności wymaganych przez administratora danego portalu, otrzymują informacje zwrotną o zarejestrowaniu i pojemności konta oraz przyznanym adresie.

    Uwagi:

    Nauczyciel koryguje ewentualne błędy.
    Zwraca szczególną uwagę, aby uczniowie zapamiętali hasło i chronili je przed osobami trzecimi.

    7) Wysyłanie poczty - List do świętego Mikołaja:
  • Wyszukanie przez uczniów (praca w dwu-trzyosobowych zespołach) strony Świętego Mikołaja z Laponii
  • JOULUMAA,
    SANTA CLAUS "POST OFFICE",
    Arctic Circle, 96-930
    http://www.santaclauslive.com
    http://www.santaclauslive.com/main.php?link=kirjoita_joulupukille&pid=2&kieli=eng
    http://www.santaclauslive.com/main.php?link=joulupukin_kammari&kieli=eng

  • Układanie treści listu w języku angielskim (konsultacje z nauczycielem),
  • Wpisywanie danych, adresu e-mail i treści ułożonego listu w podany na stronie formularz;
  • Indywidualne wysyłanie listów.

    8) Odbieranie poczty:
  • Odebranie odpowiedzi Świętego Mikołaja w Skrzynce Odbiorczej
  • Otwieranie, czytanie, drukowanie, usuwanie listów.

    9) Pisanie nowych listów i odpowiedzi.
  • Wysyłanie nowych listów poprzez wejście w opcję: Napisz List
  • Uzupełnianie właściwych rubryk w formularzu;
  • Podpinanie załączników;
  • Komenda Wyślij,
  • Wysłanie odpowiedzi na list poprzez wejście w opcję: Odpowiedź.

    III. Zakończenie lekcji i podsumowanie zajęć.


    W części podsumowującej, następuje ocena umiejętności korzystania przez uczniów z poczty elektronicznej, na podstawie listów z życzeniami świątecznymi wysłanych na skrzynkę e-mailową nauczyciela. Ocenie i omówieniu podlega również tytuł, treść i zawartość listu (np. wstawianie elementów graficznych, emotikonek, gifów, obrazków), a także stosowanie ogólnie przyjętych form grzecznościowych oraz poprawność stylistyczną, gramatyczną i ortograficzną.


    Opracowała: Beata Wieczorek
    Nauczycielka
    SP w Izabelinie
  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie