Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program gimnastyki korekcyjnej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6909 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wśród programów nauczania brakuje programu do prowadzenia zajęć gimnastyki korekcyjnej.Po przejrzeniu literatuty metodycznej, jak również na podstawie wiedzy wyniesionej z kursu opracowałam własny program, który realizuję w mojej szkole.

Violetta Frelichowska

Program gimnastyki korekcyjnej realizowany w Szkole Podstawowej w Niemczu

1. Założenia ogólne programu
     Gimnastyka korekcyjna to część wychowania fizycznego i obowiązują w niej zasady metodyki tego przedmiotu. Jednakże gimnastyka korekcyjna jest specyficzną formą ćwiczeń fizycznych, w której ruch został w pewien sposób podporządkowany celom terapeutycznym. Stosowane na tych zajęciach ćwiczenia mają przede wszystkim doprowadzić do korekcji wad postawy ciała. Powoduje to, że również specyficzne są zasady i metody stosowane w gimnastyce korekcyjnej.

1.1 Dobór pozycji wyjściowych

Układ ciała jaki przyjmuje dziecko przed przystąpieniem do ćwiczeń może:
  • ułatwiać lub utrudniać ruch,
  • zapewnić odciążenie lub obciążenie kręgosłupa lub pewnych jego części albo odcinków ciała,
  • powodować korekcje danej części albo odcinka ciała,
  • zabezpieczyć przed przenoszeniem się ruchu na sąsiednie odcinki ciała.
Pozycję wyjściową dobiera się zależnie od realizowanych zadań korekcyjnych i możliwości ćwiczących.

1.2 Dobór ćwiczeń

     Stosowane w gimnastyce korekcyjnej ćwiczenia powinny być dobrane do występującej wady oraz do realizowanych celów korekcyjnych. Ćwiczenia muszą zapewnić możliwość wykonania ich przez dzieci z zachowaniem pozycji skorygowanej.
     Dobierając ćwiczenia należy uwzględnić wiek ćwiczących. U dzieci w młodszym wieku szkolnym powinna dominować zabawowa i zadaniowa forma ćwiczeń. Dzieci powinny akceptować wykonywane ćwiczenia, szczególnie te, które mogą sprawiać ból ( np. ćwiczenia rozciągające mięśnie piersiowe ). Ćwiczenia powinny być również możliwe do wykonania Stosowanie przyborów i przyrządów w ćwiczeniach korekcyjnych pozwala uatrakcyjnić zajęcia, zwiększyć motywację do ćwiczeń, intensywność ćwiczeń, zapewnić odciążenie ćwiczącego lub zwiększyć obciążenie, wymusić poprawność wykonania ćwiczenia.

1.3 Wykonywanie ćwiczeń
     Główna uwaga podczas wykonywania ćwiczeń korekcyjnych powinna być zwrócona na poprawność wykonania, to znaczy na przyjęcie i utrzymywanie w czasie ćwiczenia pozycji skorygowanej. Poprawność wykonania ćwiczenia jest czynnikiem kształtującym nawyk poprawnej postawy. Ważną rolę w czasie wykonywania ćwiczeń odgrywa oddychanie. Należy zwracać uwagę, aby nie zostało ono wstrzymywane.

1.4 Zadania prowadzącego zajęcia gimnastyki korekcyjnej
     Prowadzący zajęcia korekcyjne powinien:
  • umieć mobilizować ćwiczących do wysiłku,
  • odpowiednio uatrakcyjniać zajęcia przez stosowanie różnorodnych przyborów i przyrządów, wprowadzanie elementów rywalizacji oraz gier i zabaw korekcyjnych,
  • współpracować z rodzicami i lekarzem.
2. Cele zajęć gimnastyki korekcyjnej
     Za główny cel gimnastyki korekcyjnej przyjąć można skorygowanie zdiagnozowanej wady postawy u każdego ćwiczącego dziecka. Z uwagi na umiejscowienie wady należy podzielić ćwiczących na grupy:
  1. dzieci z wadami kręgosłupa,
  2. dzieci z wadami stóp.
Cele szczegółowe i oddziaływania korekcyjne wynikają z powyższego podziału. ad. a)
  • rozciąganie mięśni piersiowych,
  • redresja kifozy piersiowej,
  • elongacja kręgosłupa,
  • wzmacnianie mięśni brzucha,
  • wzmacnianie mięśni prostownika grzbietu odcinka piersiowego i mięsni karku,
  • wzmacnianie mięśni ściągających łopatki,
  • wzmacnianie mięśni pośladkowych i kulszowo-goleniowych,
  • wzmacnianie mięśni oddechowych,
  • nauka przedłużonego oddechu,
  • kształtowanie nawyku prawidłowej postawy.
ad. b)
  • rozciąganie mięśni trójgłowych łydki,
  • rozciąganie mięśni biodrowo-lędźwiowych,
  • wzmacnianie mięśni wysklepiających stopy,
  • wzmacnianie mięśni pośladkowych.
3. Przybory i przyrządy
     Przybory i przyrządy możliwe do wykorzystania na zajęciach gimnastyki korekcyjnej:
  • kocyki,
  • piłki lekarskie 2 - 3 kg,
  • laski,
  • ciężarki 0,5 - 1 kg,
  • woreczki z piaskiem o wadze ok. 1 kg,
  • wałki o średnicy 20 - 25 cm,
  • drabinki,
  • różnego rodzaju piłki,
  • drążki,
  • ławeczki,
  • skrzynia (górna część ),
  • kręgle,
  • szarfy,
  • obręcze,
  • piórka,
  • balony,
  • skakanki,
  • drobne klocki lub koraliki o średnicy 1 cm lub większe ( do 3 cm).
4. Układ treści w zestawach ćwiczeń

Numer zestawu:
Oddziaływanie ( cele zajęć ):
Przybory i przyrządy:
Wskazania:

Lp. - Pozycja wyjściowa - Ruch - Oddziaływanie - Przybory i przyrządy - Uwagi

5. Ramowy plan pracy na rok szkolny 200... / 200...

RAMOWY PLAN PRACY -GIMNASTYKA KOREKCYJNA KLASY I - III

TEMAT ZAJĘĆ - TERMIN REALIZACJI - UWAGI

6. Ewaluacja programu
     Z uwagi na specyfikę zajęć trudno jest nauczycielowi prowadzącemu zajęcia gimnastyki korekcyjnej dokonać pomiaru osiągnięć ucznia i zmierzyć efekty pracy. Jedynie częściowo możliwe jest sprawdzenie osiągniętych celów poprzez kontrolne badanie lekarskie. Dlatego też bardzo ważna jest współpraca nauczyciela prowadzącego zajęcia gimnastyki korekcyjnej z lekarzem, który kwalifikował uczniów do uczestnictwa w tychże zajęciach. Nauczyciel ze swej strony może wśród uczniów biorących udział w zajęciach i ich rodziców przeprowadzić ankiety dotyczące atrakcyjności i celowości zajęć. Planując zestawy ćwiczeń na następny rok pracy powinien uwzględnić wskazania lekarza oraz uwagi wypływające z ankiet.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie