Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Metoda portfolio w nauczaniu języka polskiego i historii

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 11564 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam dwie propozycje zastosowania metody portfolio w pracy z uczniem klasy VI. Pracując tą metodą, uczniowie doskonalą swoje umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, gromadzenia potrzebnych informacji, selekcjonowania ich i przetwarzania. Metoda ta sprzyja rozwijaniu zainteresowań uczniów i przygotowuje ich do samokształcenia.


PORTFOLIO

I. O metodzie

Portfolio, czyli teczka jest jedną z praktycznych metod nauczania ( obok metody projektu i wycieczki dydaktycznej ). Polega na zbieraniu przez ucznia materiałów na określony temat i gromadzeniu ich w teczce.
Etapy pracy:
- wstępny – zapoznanie uczniów z zasadami tworzenia portfolio, określenie czasu pracy i rodzaju gromadzonych materiałów, ustalenie kryteriów oceniania ( można to zrobić wspólnie z uczniami );
- zasadniczy – poszukiwanie, gromadzenie i porządkowanie materiałów oraz tworzenie teczki. Każdy uczeń pracuje samodzielnie, ale może konsultować swoje pomysły z nauczycielem;
- końcowy – prezentacja efektów pracy uczniów i ich ocena.
Tworząc teczkę tematyczną, uczniowie korzystają z zasobów dostępnych bibliotek, Internetu, artykułów w czasopismach oraz z innych materiałów zaproponowanych przez uczniów i nauczyciela.
Uczniowie pracują technikami manualno – plastycznymi. Mogą także opracowywać materiały komputerowo.
Portfolio każdy uczeń tworzy indywidualnie, ale w początkowym okresie pracy tą metodą można zastosować formę zbiorową.


II. Propozycje metodyczne

Język polski – kl. VI


Portfolio Boże Narodzenie na świecie


Czas pracy: miesiąc ( od drugiej połowy listopada do ok. 20 grudnia )

Cele ogólne: poznanie tradycji, zwyczajów i obrzędów bożonarodzeniowych innych narodów, doskonalenie umiejętności czytania różnych tekstów kultury, kształcenie postaw tolerancji wobec tradycji różnych narodów

Cele operacyjne:
Uczeń:
- wskazuje przynajmniej dwa źródła, w których można znaleźć materiały na temat Bożego Narodzenia w innych krajach,
- czyta różne teksty kultury w celu znalezienia w nich potrzebnych informacji,
- gromadzi wyszukane informacje w dowolny sposób, np. przepisuje, wycina, kseruje, drukuje, opracowuje komputerowo,
- przedstawia je przejrzyście i estetycznie na karcie formatu A4,
- poprawnie przepisuje lub przetwarza teksty,
- opowiada o tradycjach, zwyczajach i obrzędach bożonarodzeniowych w wybranym kraju.

Formy pracy: praca indywidualna – każdy uczeń przygotowuje swoje portfolio lub tylko jedną kartę poświęconą tradycjom, zwyczajom i obrzędom w wylosowanym albo w wybranym kraju. W drugim przypadku karty wszystkich uczniów utworzą portfolio klasowe.

Termin prezentacji: przedświąteczna lekcja języka polskiego



Historia – kl. VI


Przez wieki. Portfolio młodego historyka


Czas pracy: cały rok szkolny ( ocena portfolio co pół roku )

Cele ogólne: rozwijanie zainteresowań uczniów przeszłością, poszerzenie ich wiedzy na temat wybranej dziedziny życia człowieka w minionych epokach, uporządkowanie i utrwalenie wiadomości o czasach nowożytnych

Cele operacyjne:
Uczeń:
- wskazuje przynajmniej dwa źródła informacji na temat wybranej dziedziny życia człowieka na przestrzeni dziejów,
- czyta różne teksty w celu znalezienia potrzebnych informacji, np. teksty popularnonaukowe, źródła historyczne, ilustracje,
- przedstawia wybraną dziedzinę życia człowieka w różnych epokach, uwzględniając tło historyczne,
- omawia zmiany zachodzące w wybranej dziedzinie życia człowieka na przestrzeni wieków i ich związek z przemianami w innych dziedzinach życia,
- dzieli się z innymi swoimi doświadczeniami w roli młodego historyka.

Termin prezentacji: lekcje podsumowujące wiadomości o poszczególnych epokach


III. Propozycja oceny portfolio

Kryteria oceny warto ustalić wspólnie z uczniami.

Przykład:
- zgodność materiału z tematem i jego przemyślany dobór,
- pomysłowość przedstawienia zgromadzonych materiałów,
- wykorzystanie informacji z różnych źródeł i wskazanie ich w teczce,
- poprawność językowa tekstu,
- estetyka pracy.


IV. Ewaluacja

Ankieta dla ucznia

Drogi Uczniu !
Oceń pomysł uczenia się metodą portfolio, podkreślając lub dopisując odpowiedzi na poniższe pytania ! Ankieta jest anonimowa, bądź więc szczery.

1. Czy spodobał Ci się pomysł uczenia się metodą portfolio ? Tak. Nie.
2. Jakie dostrzegasz mocne strony tego pomysłu ?
........................................................................................................................
A co uważasz za słabe strony ?
......................................................................................................................
3. Czy chciałbyś jeszcze kiedyś pracować tą metodą ? Tak. Nie.

Dziękuję !

Małgorzata Bulińska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie