Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sekty i inne zagrożenia rozpowszechniane przez media interaktywne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2140 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Internet stanowi rodzaj medium, które umożliwia istnienie rozmaitych form informacji. Jak na razie jest otwartą przestrzenią, w której każdy może mówić na każdy temat. Przy czym jak mówi i co mówi zależy jedynie od jego własnej decyzji. Swoją wypowiedź może przedstawić w formie tekstu, serii obrazów, zdjęć, animacji czy dźwięków. Internet można określić jako sieć sieci, która umożliwia precyzyjne przesłanie i wyszukiwanie informacji, zaś sterowanie samym ich przekazem zależne jest od użytkownika.

Internet – środek komunikacji globalnej.

     Internet stanowi rodzaj medium, które umożliwia istnienie rozmaitych form informacji. Jak na razie jest otwartą przestrzenią, w której każdy może mówić na każdy temat. Przy czym jak mówi i co mówi zależy jedynie od jego własnej decyzji. Swoją wypowiedź może przedstawić w formie tekstu, serii obrazów, zdjęć, animacji czy dźwięków. Internet można określić jako sieć sieci, która umożliwia precyzyjne przesłanie i wyszukiwanie informacji, zaś sterowanie samym ich przekazem zależne jest od użytkownika.
     Obok poważnych naukowych, ekonomicznych , finansowych analiz, w Internecie spotkać można informacje na najrozmaitszy temat: od reklamowej i komercyjnej propagandy do stron dla użytkowników pornografii. Swoje strony mają również rozmaitego rodzaju ruchy religijne, sekty czy kulty.
     Nie sposób określić ile istnieje rozmaitych sekt, kultów i ruchów religijnych, które posiadają własne strony w Internecie. Oczywiste jest również to, że powstają wciąż nowe grupy religijne, które przedstawiają swój wizerunek w elektronicznej autostradzie. Zetknięcie różnych form religijności z takim medium, jakim jest Internet prowadzi do jeszcze silniejszego doświadczenia sytuacji, jaką tworzy nowoczesna technologia.
     Jaki jest zatem obraz tworzony przez sekty na swój własny temat i na temat otaczającego ich świata ? Strony sekt, jakie udało mi się zobaczyć podczas krótkiej podróży informatyczną autostradą, charakteryzują się kilkoma istotnymi cechami.
     Tak jak w przypadku wielu stron, użytkownik odnajdzie tu, szereg ogólnych informacji na temat danej strony, dodatkowych połączeń (links) z innymi stronami na podobny temat. Jeśli chodzi zaś o sam wygląd strony tworzony przez sekty, to posiada on charakter raczej ascetyczny i jest pełen prostoty. Strony te posiadają niewielką ilość zdjęć czy rysunków. Więcej informacji przedstawionych jest w formie tekstu. Na samą zaś treść składają się przede wszystkim informacje na temat struktury administracyjnej grupy, różnego rodzaju komentarze na temat obecnych czasów oraz teksty religijnych śpiewów i modlitw.
     Twórcy tych stron bacznie zwracają uwagę użytkownikom na zagrożenia istniejące we współczesnym świecie. Na przykład członkowie stowarzyszenia o nazwie Dzieci Boga są przekonani o tym, że cały światowy system – obejmujący system edukacji, rządy, tradycyjne kościoły i rodziny – jest inspirowany przez samego szatana. Bardzo podobną postawę przyjmuje również Kościół Zjednoczenia, Świadkowie Jehowy. Wyrażają oni przekonanie, że znajdujemy się w ekstremalnej sytuacji. Jedynym wyjściem jest przystąpienie do ich grupy i żarliwa modlitwa oraz pełne poświęcenie na rzecz ruchu. I dalej można się dowiedzieć, że istnieje absolutne dobro, które można odnaleźć w obrębie danego ruchu religijnego, bądź totalne zło, które istnieje wszędzie poza granicami sekty. Koniec świata jest bardzo blisko [nie ważne ile dat podawanych wcześniej się nie sprawdziło]. Język, jaki jest zwykle używany do opisu proroctw to język pełen alegorii, ahistoryczny i pełen sentencji. Jest to język silnych emocji i bezwzględnych stwierdzeń dotyczących naszych czasów. Trzecie milenium, apokalipsa, Armageddon – to najczęściej pojawiające się określenia.
     Postrzeganie w ten sposób rzeczywistości wyznacza zupełnie odmienną perspektywę postrzegania czasu aniżeli ta, spotykana w nauczaniu tradycyjnych religii.
     Można powiedzieć, że "wejście" do sekty sprowadza się do podjęcia decyzji wystukania internetowego adresu danej sekty i wysłanie listu stwierdzającego, że decydujemy się na wstąpienie w jej szeregi..

Sekty religijne – pojęcie i charakterystyka.
     Każdy człowiek żyje w pewnej stworzonej przez siebie rzeczywistości. Wiara jest częścią tej rzeczywistości . Zdarza się i to w dzisiejszych czasach, że ta wiara nie jest dana od Boga ale daje ją człowiek – guru, i wtedy mamy do czynienia z sektami.
     Raport Watykański przytacza definicję sekty jako "grupy religijnej posiadającej własny, indywidualny światopogląd, wywiedziony z nauk jakiejś wielkiej religii światowej." Z kolei Słownik Wyrazów Obcych PWN definiuje sektę jako "grupę religijną, która oderwała się od któregoś z Wielkich Kościołów panujących i przyjęła własne zasady organizacyjne; odłam wyznaniowy jakiejś religii" (W-wa 1991,s.773).
     Podczas gdy w stosunku do dawniejszych sekt reakcje obronne przejawiały tylko władze kościelne, dzisiaj wobec nich niepokój manifestuje całe społeczeństwo. W ujęciu socjologicznym sektę definiuje się obecnie jako "grupę społeczną izolującą się od reszty społeczeństwa, mającą własną hierarchię wartości i zespół norm zachowania się, z silnie akcentowaną rolą przywódcy". Wśród charakterystycznych cech sekt wymienia się :
  • ostrą izolację świadomościową, przejawiającą się w negocjacji celów, środków i norm akceptowanych w środowisku zewnętrznym wobec sekty;
  • wykształcenie zespołu norm jednolitego zachowania członków;
  • rozbudowanie wewnętrznej hierarchii ról ze szczególną rolą charyzmatycznego przywódcy;
  • przejęcie przez sektę funkcji jedynej i bezkonkurencyjnej więzi społecznej swoich członków, nacechowanej przerostem lojalności i fanatyzmu (na podstawie Fillaire 1999,s.8).
     W ostatnich latach Polska stała się terenem niezwykłej aktywności wielu nowych ruchów religijnych, z których najbardziej niebezpieczne to właśnie sekty. Dokładna liczba sekt działających w Polsce jest jak dotąd nieznana. Jednak wiemy na pewno, że w Polsce występuje kilkaset mniejszych lub większych nowych ruchów religijnych, z których część to niebezpieczne sekty.
     Sekty pomimo różnego pochodzenia i różnic w głoszonych naukach, mają pewne cechy wspólne:
  • wykorzystują jedną i tę samą sytuację.
  • mają prawie identyczne zamierzenia i cele, z których podstawowym jest urządzenie w najkrótszym czasie prawdziwego "raju na ziemi", raju urządzonego według własnych wyobrażeń.
  • wszystkie grupy prezentują też pogląd, że wyłącznie ich droga, ich nauka lub trafniej mówiąc ich założyciel, na zasadzie wyłączności zna cudowną recepturę ratującą świat przed powszechnym chaosem.
Kolejną wspólną cechą wszystkich niemal sekt jest krąg, w jakim oddziaływują.
     Celem werbowników są inteligentni i duchowo wrażliwi młodzi ludzie. To, że stanowią oni cel nie oznacza jednak wyłączności: generalnie , jeśli chodzi o pozyskiwanie nowych członków nie mają oni żadnych zahamowań i nie znają żadnych barier społecznych. Grupy te zwracają się przede wszystkim do młodzieży i młodych dorosłych. Grupa wiekowa, która jest szczególnie podatna na ich oddziaływanie, to ludzie pomiędzy 15 a 35 rokiem życia.

Na szczególną uwagę opinii publicznej zwróciło sześć ugrupowań. Oto one:
  • Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny (ISKCON = ang. International Socjety for Krishna Consciousness);
  • Tzw. Kościół Zjednoczenia, czyli ruch Moona wraz z przykrywkowymi organizacjami CAPR i CAUSA;
  • "Sea - Org" (Sea Organisation) czyli kościół scjentologiczny;
  • "Divine Light Mission" – Misja Boskiego Światła znana również jako "Divine United Organisation";
  • "Rodzina miłości"("Heavens Love"), (wcześniej "Dzieci Boga – Childrens of God") znana również pod wieloma innymi nazwami np. "Misjonarze na rzecz świata", "Misjonarze na rzecz ludzi", "Club" itp.;
  • Ruch Transcendentalnej Medytacji – Maharishi Mahesh Yogi.
     Procesy towarzyszące nam we współczesnym świecie, a kreowane przez wciąż nowe odłamy ruchów religijnych będą z pewnością ulegały coraz większemu nasileniu.

Inne zagrożenia
     W pracy nauczycielskiej Internet odgrywa obecnie dużą rolę, wielu z nas korzysta z jego zasobów. Wykorzystujemy go do wzbogacania naszych warsztatów pracy oraz niejednokrotnie namawiamy uczniów, by poszerzali swoją wiedzę wyszukując pewne informacje na stronach WWW. Internet to niestety nie tylko same korzyści. Niezbędne jest uzmysłowienie sobie drugiej, ciemnej strony tej sieci, pokus i zagrożeń czyhających na jej użytkowników. Dotyczy to głównie osób o niewyrobionym jeszcze światopoglądzie a więc młodzieży kształtującej swój obraz świata w oparciu o zdobywaną ciągle wiedzę, również za pośrednictwem Internetu. Nie znaczy to, że zagrożenia niesione przez tą globalną sieć dotyczą tylko tej grupy, narażeni na nie są wszyscy jej użytkownicy, młodzież natomiast stanowi grupę o podwyższonym ryzyku.
     Większość osób nawiązując połączenie z Internetem, przegląda wiele witryn WWW, wypełnia mnóstwo formularzy, nawiązuje kontakty z nieznanymi im ludźmi, wymienia z nimi korespondencję. Nie uzmysławiamy sobie jednak faktu, iż wiele stron WWW zbiera wiele informacji o nas m.in. dane techniczne naszego komputera, rodzaj oprogramowania, nasze dane osobowe z plików zawierających dane rejestracyjne różnorodnego oprogramowania. Formularze, które wypełniamy z pełną beztroską wykorzystywane są w najlepszym przypadku do celów marketingowych.
     Bardzo dużą grupę użytkowników Internetu stanowią dzieci do lat 15. Wielokrotnie rodzice kupują swojemu dziecku drogi sprzęt, finansują jego podłączenie do Internetu i na tym zainteresowanie się kończy. Wszyscy są zadowoleni i rodzice i dzieci. Najbardziej jednak dzieci, bo dostali do ręki medium teoretycznie przez nikogo nie kontrolowane. Rodzice nie zdają sobie sprawy, że internetowy kolega ich syna, bądź córki może być 50-cio letnim pedofilem, wielokrotnie karanym za gwałty na nieletnich. Natomiast najlepszy przyjaciel ich dziecka dostaje informacje o rodzinie, statusie materialnym, planowanych wakacjach swoich i rodziców, a w rzeczywistości jest członkiem grupy złodziejskiej, która w ten sposób zbiera informacje o przyszłych swoich ofiarach. Brak nadzoru nad użytkownikami Internetu zauważalne jest również w ośrodkach szkolnych i akademickich skąd notuje się dużo naruszeń prawa, związanych z korzystaniem z tej sieci.
     Wszystkich zagrożeń związanych z Internetem nikt nie jest w stanie wymienić gdyż ograniczone są jedynie ludzką inwencją i wyobraźnią.
     Internet jako doskonałe medium komunikacyjne stał się niestety wspaniałą platformą do rozpowszechniania różnego rodzaju nielegalnych treści. Pornografia dostępna jest w sieci praktycznie wszędzie, ze względu na brak jednoznacznej jej definicji w Polsce ogranicza możliwość skutecznego ścigania. Coraz większym problemem polskiego Internetu jest rosnące zainteresowanie wśród internautów zwłaszcza ze środowisk szkolnych i akademickich pornografią dziecięcą.
     Wiele osób przeglądających witryny internetowe nie zdaje sobie sprawy, że przez większość czasu ich pobytu w sieci, zbierane są o nich informacje, także do celów przestępczych. Odwiedzając niektóre strony zupełnie nieświadomie pozostawiamy na nich informacje o nas samych (dotyczy sprzętu, danych personalnych, oprogramowania). Ponadto czasami poprzez wykorzystanie błędów w kodzie oprogramowania, obce osoby mogą uzyskać dostęp do zasobów na naszych dyskach.
     Jeżeli chcemy zminimalizować zagrożenia musimy podchodzić do podawania w Internecie jakichkolwiek danych z dużą ostrożnością i unikać wypełniania różnego rodzaju formularzy gdzie zmuszeni jesteśmy do podawania informacji o sobie.
     Niewielu użytkowników Internetu zdaje sobie sprawę, że zaraz po włączeniu się do sieci, ich komputery są skanowane przez komputerowych włamywaczy pod kątem znalezienia luk w konfiguracji oprogramowania. Działania te mają na celu uzyskanie jak największej ilości informacji w celu przejęcia kontroli na komputerze ofiary.
     Internet jest również doskonałą platformą do nawiązywania kontaktów międzyludzkich. Bardzo często takie porozumiewanie się z nieznaną osobą kończy się na nieprzyzwoitej korespondencji, mogącej mieć duży negatywny wpływ na psychikę dziecka.
     Internet może stać się również źródłem uzależnienia. Łatwość nawiązywania nowych kontaktów, wymiany poglądów, poczucia bezpieczeństwa związanego z anonimowością, staje się pułapką zwłaszcza dla osób w życiu nieśmiałych i bardzo wrażliwych.
     Internet niesie ze sobą wiele korzyści jak i zagrożeń. Natomiast to, jak zostanie wykorzystany zależy głównie od nas samych. Jeżeli nasze dzieci korzystają z tej globalnej sieci to powinniśmy mieć nad tym kontrolę. Rodzice, opiekunowie, którzy nie mają możliwości kontroli nad nośnikami medialnymi powinni obserwować zachowanie podopiecznych i wyczulić się na jakiekolwiek zmiany w ich stylu bycia.

Iwona Respondek,
nauczyciel SP nr 5
w Tarnowskich Górach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie