Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu a niepowodzenia szkolne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1389 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu rozpoznaje się u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji, uwarunkowanych nieprawidłowym funkcjonowaniem centralnego układu nerwowego.

  Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych to te, które nie potrafią podołać wymaganiom programu obowiązującego w danym kraju. Potrzebują one pomocy w formie: specjalnego programu nauczania, metod nauczania dostosowanych do ich potrzeb, ograniczeń i możliwości, specjalnie przygotowanych pedagogów.
     Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu rozpoznaje się u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji, uwarunkowanych nieprawidłowym funkcjonowaniem centralnego układu nerwowego.
     Wyróżniamy kilka postaci tych specyficznych trudności, które mogą występować jednocześnie lub w izolacji.

Dysleksja (rozwojowa) – trudności w czytaniu, często powiązane z trudnościami w pisaniu.
Dysortografia – trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (w tym popełnianie błędów ortograficznych).
Dysgrafia – trudności w opanowaniu kaligrafii (niski poziom graficzny pisma, tzw. Brzydkie pismo).
     Najczęściej przyczynami niepowodzeń szkolnych są zaburzenia funkcji językowych, percepcyjno-motorycznych (spostrzegania słuchowego, wzrokowego, motoryki) i ich współdziałania (integracji percepcyjno-motorycznej), uwagi, pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej), lateralizacji (braku dominacji ręki, oka), orientacji w przestrzeni.
     Uwarunkowania tych zaburzeń są wielorakie: dziedziczność, mikrouszkodzenia lub niedokształcenie układu nerwowego z okresu ciąży, porodu i pierwszych miesięcy życia. Zaniedbanie środowiskowe i dydaktyczne pogłębia zaburzenia i trudności dziecka.
     Dzieci dyslektyczne należą do grupy uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych. W przypadku stwierdzenia, że dziecko przejawia oznaki dysleksji lub dysortografii nauczyciel lub rodzice powinni jak najszybciej skonsultować się z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. Specjalistyczna pomoc udzielona w porę może znacznie zminimalizować szkolne niepowodzenia dziecka i związane z nimi stresy.
     Objawy specyficznych trudności w nauce czytania i pisania zależą od rodzaju zaburzonych funkcji, jak również od głębokości deficytu każdej z tych funkcji.
     W odniesieniu do dzieci, którym opanowanie umiejętności czytania i pisania sprawia szczególne trudności, należy podjąć odpowiednie działania profilaktyczne. Dzieci z nieprawidłowej ciąży i porodu, nieharmonijnie rozwijające się (np. z opóźnionym rozwojem mowy) to dzieci "ryzyka dysleksji". Im wcześniej zostaną objęte opieką, tym większe szanse, aby zapobiec ich trudnościom szkolnym.
     Podstawą działań związanych z przezwyciężaniem trudności szkolnych dziecka jest wczesna diagnoza postawiona przez nauczyciela.
     Pierwszym etapem tej diagnozy jest obserwacja dziecka (ucznia) mająca na celu rozpoznawanie zaburzeń w czytaniu i pisaniu. Zadaniem pedagoga jest zebranie wywiadu w celu poznania dotychczasowej kariery szkolnej dziecka, jego postępów i trudności w uczeniu się, motywacji do nauki, warunków w domu i w szkole, w jakich odbywa się jego edukacja. Badanie diagnostyczno-pedagogiczne obejmuje ocenę poziomu czytania i pisania, znajomości reguł ortografii, gramatyki, logicznego myślenia.
     Drugi etap to profesjonalna diagnoza prowadzona w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej przez pedagoga i psychologa. Nauczyciel powinien otrzymać orzeczenie psychologiczne, które powinno wskazać możliwości dziecka i jego ograniczenia; ma pomóc zrozumieć zachowanie i trudności ucznia.
     Problem dysleksji powinni poznać nauczyciele wszystkich przedmiotów, a nie tylko nauczyciele języka polskiego. Uczeń dyslektyczny powinien być oceniany przede wszystkim na podstawie wypowiedzi ustnych, a w pracach pisemnych istotna do oceny powinna być treść.
     Nauczyciel jako specjalista w psychologii dziecka powinien stworzyć atmosferę wzajemnego zaufania, spokoju, dostosować ćwiczenia do możliwości dziecka, nagradzać nawet za niewielkie efekty.
     Trzecim etapem jest organizowanie i prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, które mają polegać na ćwiczeniu funkcji zaburzonych (korekcja) i takim ćwiczeniu funkcji nie zaburzonych, aby stały się wsparciem lub zastępstwem dla funkcji zaburzonych (kompensacja).
     Terapia dziecka dyslektycznego jest oddziaływaniem długofalowym i zależy od wielu czynników: poziomu inteligencji dziecka, wieku, stopnia głębokości zaburzeń, stanu psychicznego. Wiele dzieci dyslektycznych na skutek narastania niepowodzeń szkolnych, niezadowolenia rodziców i nie realizowania własnych aspiracji ma niskie poczucie własnej wartości, które może przetrwać i dawać znać o sobie pomimo zniknięcia trudności w nauce.
     Dlatego ważne jest aby powiedzieć dziecku, że postępy będą możliwe wtedy, gdy włoży odpowiednią ilość wysiłku w ćwiczenia, które muszą być długotrwałe i systematyczne z okazanym wsparciem ze strony nauczyciela.

LITERATURA:
  1. Bogdanowicz M., "O dysleksji czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu", Lublin 1994
  2. Filipczku H., "Zapobiegamy trudnościom i niepowodzeniom szkolnym", Warszawa 1985
  3. Trzeciak T., "Trudności w czytaniu i pisaniu spowodowane zaburzeniami percepcyjnymi oraz ich przezwyciężanie", Warszawa 1986
Opracowała: Beata Nawolska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie