Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zwierzęta w zoo i najbliższej okolicy - metoda ośrodów pracy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3271 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Ten konspekt przybliża zajęcia prowadzone wg metody ośrodków pracy. Zajęcia można uatrakcyjnić wykorzystując komputer.

Metoda ośrodków pracy jaką stosuje się w pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo ma bogatą tradycję. Jej bazę stanowi metoda ośrodków zainteresowań, którą opracował i stosował w praktyce dr Ovide Decroly. Natomiast do warunków polskich opracowała i nazwała tę metodę – "metodą ośrodków pracy" M. Grzegorzewska.
Głównym celem tej metody jest uaktywnienie dzieci poprzez wzbudzanie w nich zainteresowań.
Materiał programowy posiada układ logiczny i koncentryczny. Niemałe znaczenie w pracy z tymi dziećmi ma stopniowanie trudności w nauczaniu. Podczas zajęć należy stosować indywidualizację pracy oraz rozwijać, w miarę możliwości samodzielność. Praca z dziećmi powinna być nastawiona na zdobywanie choćby minimum sukcesów.
Dobór i układ materiału dotyczy zagadnień związanych z otaczających dziecko rzeczywistością, a także bieżących wydarzeń, uroczystości. Metoda ośrodków pracy opiera się głównie na obserwacji, opracowaniu zaobserwowanego materiału i utrwaleniu go przez zastosowanie w praktyce.
Wiele elementów lekcji prowadzonych metodą ośrodków pracy można z pewnością zastosować i wykorzystać w scenariuszach zajęć zintegrowanych w klasach I-III

Metoda ośrodków pracy w nauczaniu obejmuje:
  1. Zajęcia wstępne.
  2. Obserwację – gromadzenie materiału.
  3. Opracowanie zebranego materiału.
  4. Ekspresję – zastosowanie poznanego materiału w praktyce i jego utrwalenie.
  5. Zakończenie dnia pracy.
Scenariusz zajęć z zakresu wspomagania komputerem.

KLASA III szkoła podstawowa specjalna

Tematyka bloku: Jesienne spacery po okolicy.

Temat szczegółowy: Zwierzęta w ZOO i najbliższej okolicy.

CELE:
  • Dydaktyczne:
    • uczeń poznaje i wymienia nazwy zwierząt ( dzikich, leśnych, domowych ),
    • uczeń prawidłowo pisze nazwy zwierząt – grupowanie nazw,
    • uczeń zna potrzebę ochrony przyrody,
    • uczeń pamięta o bezpieczeństwie kontaktu ze zwierzętami,
    • wdrażanie do wyrabiania wyobraźni twórczej.
  • Rewalidacyjne:
    • ćwiczenia usprawniające pracę rąk,
    • ćwiczenia wdrażające do obserwacji, kojarzenia.
FORMY PRACY:
  • zbiorowa,
  • indywidualna praca dziecka.
METODY PRACY:
  • metoda ośrodków pracy,
  • słowne,
  • poglądowe,
  • działań praktycznych.
POMOCE DYDAKTYCZNE: komputer, płyta CD, karty pracy ucznia, ilustracje, etykiety, plastelina ( masa solna ).

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
  1. Czynności organizacyjno - porządkowe
    • Sprawdzenie obecności.
    • Określenie pogody ( redagowanie zdań – zapis ), daty.
    • Umieszczenie podpisów na tablicy.
    • Nawiązanie do odbytej wycieczki do ZOO.
  2. Obserwacja – kojarzenie
    1. Prezentacja – "Świat zwierząt"
      • Po uruchomieniu komputera automatycznie po 3 sekundach ukazują się napisy.
      • Po kliknięciu " myszką" na ekranie ukazują się kolejne zdjęcia zwierząt, przejście slajdu jest losowe, szybkość średnia.
      • Na ekranie po kliknięciu myszką ukazują się:
        zdjęcie lisa białego
        zdjęcie hipopotama
        zdjęcie słonia
        zdjęcie krowy
        zdjęcie tygrysa
        zdjęcie goryla
        zdjęcie wilka
        zdjęcie jelenia
        zdjęcie lisa rudego
        zdjęcie wielbłąda.
    2. W czasie prezentacji nauczyciel prowadzi rozmowę, która dotyczy następujących zagadnień: barwa, budowa, pokrycie ciała, warunki życia.
      • Zwierzęta egzotyczne, leśne, domowe, drapieżne.
      • Uczniowie grupują zwierzęta, próbują dokonać porównań.
      • Bezpieczeństwo w czasie kontaktów z poszczególną grupą zwierząt – drapieżne.
    3. Na koniec po kliknięciu myszką na ekranie ukazuje się widok- sortowanie slajdów (ekspresja).
  3. Ekspresja.
    • nauczyciel zawiesza na tablicy nazwy niektórych zwierząt i ilustracje,
    • uczniowie klasyfikują je – etykietowanie,
    • nauczyciel rozdaje uczniom tabele( karty pracy dla każdego ucznia)- dzieci umieszczają poszczególne nazwy w odpowiedniej rubryce wg schematu.
      ZWIERZĘTA
      EGZOTYCZNE ZWIERZĘTA
      LEŚNE ZWIERZĘTA
      DOMOWE
    • Ćwiczenia usprawniające pracę rąk – lepienie zwierząt z plasteliny ( dzielenie się wrażeniami, wspólne odgadywanie nazw zwierząt i ich podpisywanie – prezentacja prac na wystawie ).
  4. Zajęcia końcowe
    • Ocena pracy, aktywności, zachowania dzieci.
    • Porządkowanie miejsc pracy.
    • Pożegnanie.
Bibliografia:
  1. Dykcik W.: Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Poznań 1997,
  2. Grzegorzewska M.: Analiza wartości rewalidacyjnych metody "ośrodków pracy".
Opracowała: mgr Aleksandra Krajczok ZSP Rzuchów

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie