Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz XV rocznicy nadania imienia szkole

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6744 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz powstał z okazji XV rocznicy nadania szkole imienia Polskich Żołnierzy Września 1939 r.Oprócz typowej wojennej poezji zawiera autorskie teksty skierowane do Kombatantów.Jest tak skonstruowany,aby realizować go mogli uczniowie we współpracy z n-mi.Do części przedstawienia włączają się wszystkie dzieci stanowiące publiczność.
SCENARIUSZ UROCZYSTOŚCI

XV ROCZNICA NADANIA IMIENIA
Polskich Żołnierzy Września 1939r.
SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 1 W PIEŃSKU

Obchody XV Rocznicy nadania szkole imienia zostały podzielone na dwie części: na placu apelowym-oficjalna oraz w auli-wieczorek wspomnieniowy.Poniższy scenariusz obejmuje część na placu apelowym.
Dekoracja-na budynku szkoły zbudowanej z czerwonej cegły ogromny napis: BYŁ TAKI WRZESIEŃ-JEST TAKI WRZESIEŃ,otulony potężną flagą biało-czerwoną.Obok napisu,pod tablicą pamiątkową( poświęconą wszystkim walczącym o wolność żołnierzom,którzy w czasie wojny byli ranni i przebywali w budynku szkoły-wówczas szpitalu wojskowym)ogromny znicz,jesienne barwy przeplatane z bielą i czerwienią.W tle wielkie połacie wojskowej siatki maskującej.We wszystkich odsłoniętych oknach białe styropianowe gołębie.W narożniku placu autentyczny wóz bojowy,symulacja lasu.Dookoła brzozowego ogniska na pniach siędzą dzieci w harcerskich mundurkach,tuz za nimi n-le w pelerynach wojskowych.Wszystko tonie w morzu wrzosów.Widownię tworzą uczniowie,n-le,liczni zaproszeni goście-wśród nich honorowi:ludzie związani z naszą szkołą od najdawniejszych czasów,poprzedni dyrektorzy oraz ci szczególni-Kombatanci.Żywą dekorację stanowią:Kompania Honorowa Łużyckiego Oddziału SG z Lubania oraz Orkiestra Honorowa z Jeleniej Góry alei oczekujące na komendę Poczty Sztandarowe-kombatantów,zakładów pracy,szkół.

Część oficjalna-wprowadzająca
1.Narrator-prowadzący
- Całość – baczność !
- Wprowadzić – poczty !
- Poczet flagowy do wciągnięcia flagi państwowej na maszt – marsz !
następuje wciągnięcie flagi państwowej na maszt położony pośrodku placu
- Do Hymnu Państwowego !
Hymn w wykonaniu orkiestry
- Po – hymnie !
- Poczet flagowy – wstąp !
podczas komend grają werble
- Całość baczność ! Na wprost do raportu patrz !

Pani Dyrektor, uczennica Emilia melduje gotowość społeczności uczniowskiej Szkoły Podstawowej nr 1 w Pieńsku imienia Polskich Żołnierzy Września 1939 r. do uroczystego apelu z okazji 15 rocznicy nadania imienia szkole.

- Spocznij !
1. Powitanie gości- Dyrektor Szkoły
2.Przemówienie p.wicedyrektor -nawiązanie do historii
4. Przemówienie byłego Dyrektora szkoły -wspomnienia o działaniach,które doprowadziły do wybrania patrona szkoły
5. Pani wicedyrektor zaprasza do zabranie głosu Prezesa Zarządu i Okręgu Związku Kombatantów Rzeczypospolitej Polskiej oraz Byłych Więźniów Politycznych w Jeleniej Górze
6.Narrator :
Proszę Panią Dyrektor i Pana Dyrektora o zapalenie znicza pod tablicą pamiątkową.
Następuje uroczyste złożenie kwiatów pod tablicą pamiątkową-marszowa
7. Pani wicedyrektor zachęca wszystkich do uważnego obejrzenia części artystycznej pt.: „Powróćmy na chwilę do tamtych dni”.



Część artystyczna-występy dzieci i n-li
PRZEBIEG:

NARRATOR:w tle słychać dźwięki gitary

Wrzesień kojarzy się wszystkim z zakończeniem wakacji, rozpoczęciem roku szkolnego, cudownym babim latem. Nie zawsze jednak tak było. Nie możemy zapomnieć, co wydarzyło się 1 września 1939 r.
Był taki wrzesień!
O świcie wojska niemieckie zaatakowały obszar państwa polskiego na lądzie, morzu i powietrzu. Rozpoczęła się trwająca 36 dni wojna obronna Polski.
Rozpoczęła się zarazem II wojna światowa.
Recytator 1:
Sześć długich zim,
pięć długich lat
szła światem wojna,
żłobiła ślad.
Ogień miotała, śmierć i zniszczenie.
Sześć ostrych zim, pięć skwarnych lat…

O szóstej rano rozgłośnia Polskiego Radia w Warszawie nadała komunikat:
„Zarządzam w całym kraju alarm przeciwlotniczy”.


RECYTATOR 2:
„ Uwaga ! Uwaga ! Przeszedł !
Koma trzy !
Ktoś biegnie po schodach.
Ze zgiełku i wrzawy
Dźwięk jeden wybucha i rośnie,
Kołuje jękliwie,
Głos syren w oktawy
Opada i wznosi się jęk:
„Ogłaszam alarm dla miasta Warszawy !”
(przemówienie Prezydenta Warszawy- kaseta)
I cisza .
Gdzieś z góry
Brzęczy, brzęczy, szumi i drży.
Głucho w głąb.
Raz, dwa, trzy. Seria bomb.

To gdzieś dalej. Pewnie Praga.
A teraz bliżej, jeszcze bliżej, tuż, tuż.
Krzyk jak strzęp krwawy.
I cisza, cisza, która się wzmaga.
„ Uwaga ! Uwaga !
Odwołuję alarm dla miasta Warszawy !”

Piosenka „Biały krzyż” – śpiewa zespół n-li

RECYTATOR 3:

Kiedy się wypełniły dni i przyszło zginąć latem,
Prosto do nieba czwórkami szli
Żołnierze z Westerplatte.

A lato było piękne tego roku.
I tak śpiewali :
- „ Ach, to nic, że tak bolały rany,
bo jakże słodko teraz iść
na te niebiańskie polany.”

A na ziemi tego roku było tyle wrzosu na bukiety.
„ W Gdańsku staliśmy tak jak mur,
Gwiżdżąc na szwabską armatę,
Teraz wznosimy się wśród chmur,
Żołnierze z Westerplatte”.

RECYTATOR 4 i 5 :

Ze spuszczoną głową, powoli,
Idzie żołnierz z niemieckiej niewoli.

Dudnią drogi, ciągną obce wojska,
A nad nimi złota jesień polska.

Usiadł żołnierz pod brzozą u drogi,
Opatruje obolałe nogi.

Jego pułk rozbili pod Rawą ,
A on bił się, a on bił się krwawo,

Szedł z bagnetem na czołgi żelazne,
Ale przeszły, zdeptały na miazgę.

Pod Warszawą dał ostatni wystrzał ,
Potem szedł. Przez ruiny. Przez zgliszcza.

Jego dom podpalili Niemcy !
A on nie ma broni, on się nie mści…

Hej, ty brzozo, hej, ty brzozo płaczko,
Smutno szumisz nad jego tułaczką,

Opłakujesz i armię rozbitą ,
I złe losy, i Rzeczpospolitą…

Siedzi żołnierz ze spuszczoną głową,
Zasłuchany w tę skargę brzozową,

Bez broni, bez orła na czapce,
Bezdomny na ziemi- matce.


NARRATOR :

Ale trwała Polska usłana tysiącami
Mogił, łuną pożarów i ogromem nieszczęścia.
Był to czas grozy, pogardy i poniżenia,
Ale i czas walki- uporczywego trwania
I istnienia narodu.

Piosenka : „ Rozszumiały się wierzby płaczące” – Zespół n-li


RECYTATOR 6:

Wystrzelono.
Krzyk rozdarł ciszę.
To nic.
To tylko płacz dziecka.
To tylko samotność serca.
To tylko tragizm rodzinny,
I liczne noce na mrozie.
Jeden nabój, to nic.
I brak ojca, też nic.

Tysiące ojców na świecie.
To nic.
To tylko umarł człowiek.
To tylko miejsce na cmentarzu.
To tylko wieczna żałoba.
To tylko stosunek człowieka do człowieka.
To tylko świat.


NARRATOR :

Nastał dzień 1 sierpnia 1944 r. godzina 17 zwana godziną „W”.
Wybuchło Powstanie Warszawskie. Było to jedno z najtragiczniejszych wydarzeń II wojny światowej. Walczyli żołnierze, harcerze z Szarych Szeregów
oraz ludność cywilna. Powstańcy bronili się zaciekle przez 63 dni, mimo że brakowało im broni, amunicji, wody żywności oraz lekarstw. Warszawa uległa zniszczeniu.

Piosenka „ Szare …” – zespół n-li

RECYTATORZY 7 i 8 + PARA -DRUGOKLASISTKA I NAUCZYCIEL

RECYTATOR 7 :
Na barykadach, Warszawo,
Krwawiłaś w codziennych bojach.
Dziś gruzy są twoją sławą.
W twych zgliszczach jest wielkość twoja.

RAZEM:
Bo serca nasze odważne,
Nie można ich uciemiężyć.
PARA:
Śmierć?- Nieważne!
Życie?- Nieważne!
Ważne – Zwyciężyć!

RECYTATOR 8:
Śmiertelnie było i krwawo.
Szła groza w ogniu i w dymie.
I tam, gdzie stałaś Warszawo,
Zostało tylko twe imię.
RAZEM:
Bo serca nasze odważne,
Nie można ich uciemiężyć.

PARA:
Śmierć?- Nieważne!
Życie?- Nieważne!
Ważne – Zwyciężyć!

RECYTATOR 7:
Gdy zadość stanie się zemście,
Strudzone wojenną sławą,
Te same wojenne pięście ,
Podźwigną ciebie, Warszawo !


RAZEM:
Bo serca nasze odważne,
Nie można ich uciemiężyć.

PARA:
Śmierć?- Nieważne!
Życie?- Nieważne!
Ważne – Zwyciężyć!


Piosenka : „ Deszcz jesienny ” zespół n-li

NARRATOR :

Nadszedł w końcu rok wyzwolenia, rok 1945.
Czy należy przekreślić, wyrzucić z pamięci sześć wojennych lat?
Czy należy myśleć tylko o dniu dzisiejszym i jutrzejszym?
Historio, choć byś była najokrutniejsza w pamięci trwaj!


RECYTATOR 9:
Wyczaruj mi świat spokojny
Wyczaruj mi świt bez wojny
Gdzie ptaki śpiewają
Ludzie kochają się .

Wyczaruj mi życie spokojne
Wyczaruj mi życie wolne
By wszystko co żyje na ziemi miło sens.

Podczas recytacji tego wiersza z różnych części placu apelowego,z tłumu wychodzą dzieci,a każde niesie jedną część układanki.Kładą je powoli na ziemi,aż powstaje całość-ogromna mapa Polski,kolorowe na niej kwiaty,barwne motyle,wesołe twarze

Piosenka „ Nie pamiętasz bo nie możesz”- zespół n-li
-w czasie ostatniej zwrotki tej piosenki,którą śpiewają wszystkie zebrane na placu dzieci , z ukrytych klatek zostają wypuszczone gołębie-jest ich ponad sto
My nie chcemy więcej wojny
Chcemy życiem żyć spokojnym
Jak daleki i szeroki jest ten świat
Chcemy pokój tworzyć wszędzie,wojna niech legendą będzie
Szczęście,radość niech okryją wojny ślad

NARRATOR:
Minął czas zniszczenia, śmierci i rozpaczy- odeszły ze snów mroczne dni i noce bez gwiazd rozgrzane pożogami. Budzimy się bez lęku, krzyku, bez trwogi, bez łez. Spokojni i pewni słuchamy z zadumą o tamtych dniach i ludziach- herosach, bezimiennych bohaterach- wiernych do końca swojemu narodowi i Ojczyźnie.
Cześć ich pamięci !
Całość powstań !(minuta ciszy, syreny , salwa)
Narrator
Tamte dni przeżywajmy i poznawajmy tylko na lekcjach historii , na uroczystościach rocznicowych i na spotkaniach ze świadkami owych wydarzeń .
Niech uczą nas żyć niepokornie i dumnie.
Niech uczą nas żyć z szacunkiem, radością i zgodą na drugiego człowieka.
Niech uczą nas miłości niewzajemnej za nic.
Narrator mówiąc powoli zbliża się do siedzących razem Kombatantów.Razem z Emilką idzie para małych dzieci w strojach narodowych niosących kosze pełne róż
Drodzy kombatanci, jesteście naszą pamięcią ,naszą lekcją historii i naszą nadzieją na świat bez nienawiści
„ Bo przecież trzeba świat odmienić,
Bo przecież trzeba znów pokochać .
I ziemię w morza szum przemienić.
Z wiarą, co śmiercią przeorana”.
Niech te kwiaty będą wyrazem naszej pamięci i szacunku.
(wręczenie kwiatów)-orkiestra gra wzniosłe melodie

NARRATOR-po rozdaniu Kombatantom kwiatów cichnie muzyka

- Całość baczność ! (orkiestra gra Rotę)

8.Podziękowanie p.Dyrektor


9. NARRATOR:
- Całość – baczność !
- Poczty – wyprowadzić !werble
- Spocznij !
- Gości zapraszamy w mury naszej szkoły.
- Prosimy wychowawców klas o wyprowadzenie uczniów z placu apelowego.


Na zakończenie gdy goście udają się do szkoły orkiestra gra wojskowe piosenki.




Małgorzata Sierzputowska
n-el przyrody w
Szkole Podstawowej nr 1
w Pieńsku


Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie