Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprawozdanie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5298 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W czasie trwania stażu starałam się sprostać wymaganiom jakie stawia przede mną wprowadzona reforma edukacji. W swojej pracy z uczniami stosuję takie metody, formy i techniki, które umożliwiają ich wszechstronny rozwój. Jestem pozytywnie nastawiona na nowości dydaktyczne i metodyczne. Ucznia traktuję podmiotowo, doceniam jego wkład pracy na miarę jego możliwości, szanuję go, doceniam indywidualność, staram się zrozumieć jego potrzeby.
Sprawozdanie z realizacji zadań planu rozwoju zawodowego.

Zadania planu realizowała:
mgr Agnieszka Szymkowicz
Szkoła Podstawowa nr 9 w Słupsku
  • nauczyciel nauczania zintegrowanego, ukończone studia podyplomowe: Oligofrenopedagogika, Logopedia szkolna
  • nauczyciel mianowany
  • staż pracy – 9 lat
  • rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego 01-09-2002 r.
  • zatwierdzenie planu rozwoju zawodowego wrzesień 2002 r.
  • zakończenie stażu 31-05-2005 r.
Opracowując swój plan rozwoju zawodowego wzięłam pod uwagę, iż nauczyciel ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego powinien w okresie odbywania stażu realizować w szczególności zadania wynikające z rozporządzenia MENiS z dnia 3 sierpnia 2000 roku, a są to:
  • Podejmowanie działań mających na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy;
  • Uczestniczenie w realizacji zadań wykraczających poza wykonywane obowiązki służbowe;
  • Uczestniczenie w różnych formach doskonalenia, służących własnemu rozwojowi oraz podniesieniu poziomu pracy szkoły.
     Tworząc plan swojego rozwoju opierałam się na założeniach: Planu Pracy Szkoły, Programu Wychowawczego oraz potrzebach i oczekiwaniach uczniów, rodziców i grona pedagogicznego. W sprawozdaniu przedstawiłam materiały w postaci drukowanej /na podstawie rozporządzenia MEN z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli/.

ROZWÓJ KOMPETENCJI ORGANIZACYJNYCH
W sferze organizacyjnej postawiłam przed sobą następujące zadania:
  1. Poznanie procedury awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego
         W dniu 30 sierpnia 2002 roku złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu na nauczyciela dyplomowanego, który został przyjęty przez Dyrektora szkoły. Po przeanalizowaniu moich mocnych i słabych stron opracowałam Plan Rozwoju Zawodowego, w którym uwzględniłam: uczestniczenie w pracach organów szkoły wynikających ze statutu szkoły, samodzielne pogłębianie swojej wiedzy przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego, zaznajomienie się z przepisami prawa oświatowego, takimi jak:
    • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z 1998 r. Nr 106, poz. 688 i Nr 162, poz. 1118 oraz 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 19, poz. 239),
    • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 roku w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (dz. Ministra. Ministra 2000 r. Nr 70, poz. 825),
    • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 maja 2002 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2002 r. Nr 82, poz. 744),
    • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112)
         Przez cały okres stażu analizowałam zmieniające się przepisy dotyczące prawa oświatowego dotyczące awansu zawodowego i modyfikacji w sposobie gromadzenia dokumentacji stażowej, starałam się na bieżąco śledzić strony internetowe MENiS, ODN w Słupsku. Uczestniczyłam w Radach Pedagogicznych poruszających ten temat, brałam udział w różnych szkoleniach, gromadziłam potwierdzenia wykonania zadań wynikających z mojego planu rozwoju zawodowego. Zapoznałam się z publikacjami interpretującymi zasady ubiegania się o kolejne stopnie awansu zawodowego. Opracowałam wykaz publikacji dotyczących awansu zawodowego nauczycieli.
  2. Analiza zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły
      Dokonałam analizy dokumentów, w których są zawarte zasady funkcjonowania szkoły:
      Statut Szkoły Podstawowej nr 9 w Słupsku;
      Wewnątrzszkolny System Oceniania;
      Wewnątrzszkolny Punktowy System Oceniania Zachowania;
      Plan Pracy Szkoły;
      Program Wychowawczy Szkoły.
    • Zapoznałam się także z inną dokumentacją szkoły: przepisy i zasady bhp, regulaminy.
    • Świadomie i aktywnie uczestniczyłam w życiu szkoły.
  3. Uczestniczenie w pracach organów szkoły oraz zespołów zadaniowych związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań
    • W okresie stażu aktywnie współpracowałam z dyrekcją szkoły, ustaliłam obszar i formy zadań możliwych do realizacji w celu podniesienia jakości pracy szkoły.
    • Wdrażałam plan wychowawczy szkoły w czasie zajęć wychowawczych z uczniami.
    • Aktywnie współpracowałam z pedagogiem szkolnym i rodzicami, rozwiązywałam problemy wychowawcze wynikłe w mojej klasie.
    • Uczestniczyłam w pracach zespołu samokształceniowego. Napisałam sprawozdania ze spotkań zespołów samokształceniowych, podczas których wygłosiłam referaty.
    • Wspólnie z dyrekcją szkoły ustaliłam obszary i formy zadań możliwych realizacji. Potwierdzeniem tego są odpowiednie zapisy w planach pracy szkoły – przydział obowiązków.
    • W ramach dodatkowych czynności przydzielonych na początku roku szkolnego byłam współorganizatorem rozpoczęcia roku szkolnego oraz obchodów 45-lecia naszej szkoły (pomoc od strony technicznej).
    • Zostałam powołana jako współorganizator III Festiwalu Nauki.
  4. Organizacja zaplecza pracy
    • W roku 2002/2003 powierzono mi opiekę nad klasa do nauczania indywidualnego. Starałam się, aby w sali tej było miło i przytulnie. Samodzielnie wykonywałam i gromadziłam pomoce dydaktyczne, które służyły do pracy indywidualnej z dziećmi. Wykonywałam na bieżąco gazetki ścienne zgodne z omawianą tematyką.
    • Od roku 2003/2004 jestem współopiekunem sali lekcyjnej do nauczania zintegrowanego.
           Klasa ta została oddana do użytku właśnie w tym roku. Wcześniej mieściła się tam biblioteka szkolna, która teraz znajduje się w innym pomieszczeniu naszej szkoły. W czasie wakacji poprzedzających rozpoczęcie roku szkolnego wraz z koleżanką zorganizowałyśmy remont tej sali. Zostały tam założone panele podłogowe; klasa została odmalowana, zakupione zostały nowe firany; klasopracownia została wyposażona w potrzebne środki dydaktyczne. We własnym zakresie zdobywałam kwiaty, kwietniki i inne rzeczy, które sprawiły, że dzisiaj moja sala jest ładna i kolorowa. Zadbałyśmy także o wystrój marynistyczny zgodny z tradycjami naszej szkoły. W roku szkolny 2004/2005 do sali został zakupiony telewizor i wideo, które po części sfinansowała szkoła i rodzice dzieci z mojej i koleżanki klasy.
    • Gazetki ścienne i pomoce dydaktyczne są na bieżąco aktualizowane. Mogę zawsze liczyć na pomoc ze strony rodziców uczniów mojej klasy.
    • Wykonuję różnorodne pomoce dydaktyczne: m.in. karty pracy, które następnie wykorzystuję w pracy dydaktycznej. Estetycznie i solidnie przygotowane karty pracy przy użyciu komputera są niewątpliwie atrybutem uatrakcyjniającym zajęcia i w zdecydowany sposób podnoszą skuteczność procesu dydaktycznego.
  5. Współpraca ze strukturami samorządowymi lub innymi organizacjami W roku szkolnym 2002/2003 nawiązałam współpracę ze Szkołą Podstawową w Pomysku Wielkim, gdzie w maju przeprowadziłam prelekcję na temat pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo. Wymieniłam doświadczenia z nauczycielami tamtejszej szkoły, którzy także pracują z uczniami z takim schorzeniem. Do chwili obecnej aktywnie współdziałam z tamtejszą placówką.
  6. Przez cały okres stażu współpracowałam z Komendą Miejską Policji w Słupsku. W roku szkolnym 2003/2004 klasa moja wzięła udział w akcji POPO, propagującej wśród uczniów klas I zasady bezpiecznego zachowania w domu, w szkole i na drodze oraz sposobów unikania zagrożeń.
          W ramach zajęć uczniowie mieli spotkania z policjantami. W czerwcu uczniowie mojej klasy zwiedzili Komendę Miejską Policji w Słupsku, zobaczyli, na czym polega tresura psów policyjnych.
  7. Byliśmy także z wizytą w Straży Pożarnej. Dzieci zapoznały się z pracą strażaków, sprzętem, strojem itd.
  8. Od stycznia 2003 jestem członkiem Polskiego Towarzystwa Dysleksji – Oddział Terenowy nr 54 w Słupsku. Brałam udział we wszystkich dotychczas organizowanych przez Słupski Oddział PTD zebraniach. Zdobyte wiadomości i umiejętności pozwalają mi wcześnie stwierdzić, które dzieci mogą mieć problemy z pisownią z przyczyn niezależnych od ich wiedzy, czyli wcześniej będę mogła rozpoznać dysleksję i dysgrafię.
  9. Współpraca z Przedszkolem nr 5; zwiedzanie szkoły przez grupę przedszkolną, uczestnictwo przedszkolaków w zajęciach szkolnych.
  10. Uczniowie kilkakrotnie uczestniczyli w koncertach organizowanych przez Teatr Impresaryjny i Orkiestrę Kameralną – koncerty "Zielona Nutka".
    • Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego
      • W trakcie stażu zgromadziłam scenariusze zajęć, notatki, wydruki komputerowe prac, zdjęcia, świadectwa, zaświadczenia, podziękowania, sprawozdań.
    • Przygotowanie projektu sprawozdania
      • Po szczegółowej analizie dokumentacji dokonałam autorefleksji i samooceny uznałam, iż zamierzone zadania zrealizowałam w stopniu, który mnie zadowala i przynosi spodziewane efekty oraz korzyści zarówno dla mnie samej jak i dla ucznia oraz szkoły. W związku z powyższym podjęłam próbę opisu realizacji planu rozwoju.
      • Zadania zaplanowane udało mi się zrealizować, a nawet wiele z nich wykracza poza mój plan rozwoju zawodowego. W najbliższych latach chciałabym w dalszym ciągu rozwijać swoje umiejętności dydaktyczne i zawodowe.
    ROZWÓJ KOMPETENCJI OSOBISTYCH

    W sferze osobistej postawiłam przed sobą następujące zadania:
    1. Ocena własnych umiejętności
      • Rozpoczynając staż dokonałam oceny własnych umiejętności i autorefleksji
      • Określiłam długość stażu adekwatnie do własnych potrzeb i możliwości.
      • Określiłam formułę oceny moich umiejętności.
      • Zanalizowałam własne możliwości poprzez poznanie procedury awansu oraz dotychczasowy rozwój zawodowy, skompletowałam i oceniłam posiadane dokumenty.
      • Uświadomiłam sobie własne niedoskonałości wymagające poprawy, określiłam mocne strony (dobre przygotowanie merytoryczne i metodyczne do nauczania w klasach I – III, umiejętność pracy z grupą, umiejętność obsługi komputera i stosowanie technologii informacyjnej w swojej pracy).
      • Postanowiłam podjąć studia podyplomowe w Gdańskiej Wyższej Szkole Humanistycznej na kierunku "Logopedia Szkolna". Ukończenie tych studiów pozwoli mi na pracę z dziećmi z zaburzeniami mowy, usuwanie wad wymowy wśród dzieci w wieku szkolnym. Problem zaburzeń mowy jest bardzo istotny, ponieważ dotyka coraz to większej grupy dzieci.
    2. Dzielenie się swoją wiedzą i umiejętnościami
      • W dniu 23 maja 2003 r. w Szkole Podstawowej w Pomysku Wielkim przeprowadziłam prelekcję na temat pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo: "Kształcenie dzieci lekko upośledzonych umysłowo". Wymieniłam doświadczenia z nauczycielami tamtejszej szkoły, którzy także pracują z uczniami z takim schorzeniem. W dniu 4 lutego 2005 r. również w Szkole Podstawowej w Pomysku Wielkim wygłosiłam referat nt: "Środowisko kształtowania się mowy dziecka". Wystąpienie moje skierowane było głównie do nauczycieli klas początkowych, jak również do rodziców dzieci w młodszym wieku szkolnym. Posiadam zaświadczenia przeprowadzenia prelekcji w w/w szkole.
      • W roku szkolnym 2004/2005 przeprowadziłam szkolenie Rady Pedagogicznej na temat "Stan wymowy uczniów klas I – III Szkoły Podstawowej nr 9".
      • W czasie trwania stażu przeprowadziłam szereg lekcji koleżeńskich. Zajęcia te obserwowali głównie nauczyciele stażyści i kontraktowi. Starałam się także służyć pomocą i radą w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych.
      • W dniu 8 grudnia 2003 r. na zebraniu zespołu samokształceniowego wygłosiłam referat nt. "Dziecko dyslektyczne – jak mu pomóc na zespole korekcyjno-kompensacyjnym". Natomiast dnia 15 marca 2005 r. również w ramach pracy zespołu samokształceniowego klas I – III zapoznałam koleżanki z referatem "Środowisko a rozwój mowy dziecka ze szczególnym uwzględnieniem swoistej mowy dziecięcej".
      • Opracowałam publikacje dotyczącą dysleksji, którą przekazałam do biblioteki szkolnej w naszej szkole oraz do biblioteki w Szkole Podstawowej w Pomysku Wielkim.
      • Napisałam pracę dyplomową na temat: "Stan wymowy uczniów klas I – III Szkoły Podstawowej nr 9". Praca zawiera rozważania na temat rozwoju mowy dziecka, środowiska kształtowania się mowy dziecka oraz charakterystykę wybranych wad wymowy. W niniejszej pracy można znaleźć procentowe ujęcie wad wymowy uczniów naszej szkoły.
      • Zapraszałam na swoje zajęcia nauczycieli stażystów i kontraktowych. Po zajęciach dzieliłam się z nimi swoimi uwagami spostrzeżeniami. Dawałam do wglądu swoje pomoce, materiały metodyczne, które mogli wykorzystywać w swojej pracy dydaktycznej.
      • Wraz z innymi nauczycielami brałam udział w przygotowaniu "Zeszytu ćwiczeń ucznia SP 9 z zakresu marynistyki i regionalizmu".
    3. Poszerzanie swojej wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnątrzszkolnym doskonaleniu
      • Brałam udział w szkoleniowych Radach Pedagogicznych w ramach Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli.
      • Brałam udział w pracach zespołów samokształceniowych nauczycieli nauczania zintegrowanego i nauczycieli wychowawców oraz w konferencjach metodycznych i szkoleniach organizowanych przez ODN. Potwierdzeniem udziału w doskonaleniu zewnętrznym są uzyskane przeze mnie zaświadczenia.
      • Udział w spotkaniach metodycznych, radach szkoleniowych oraz kursach pozwolił mi na poszerzenie wiedzy i moich umiejętności w pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym oraz wzbogacił mój warsztat pracy o nowe sposoby, metody i formy pracy z dziećmi. Miałam również możliwość poznania i przeanalizowania ofert wydawniczych oraz nowych programów.
    4. Podnoszenie własnych kwalifikacji
      • Systematycznie studiuję czasopisma i literaturę fachową, poradniki metodyczne z zakresu nauczania zintegrowanego, oligofrenopedagogiki oraz logopedii, na bieżąco korzystam z publikacji dostępnych w Internecie. Opracowałam bibliografię, która pomaga mi w codziennej pracy.
      • W czasie trwania stażu ukończyłam kursy:
        • "Doskonalenie w zakresie j. angielskiego przygotowujące do uzyskania FCE dla nauczycieli nauczania początkowego" (ODN Gdańsk).
        • "Regionalizm i marynistyka w programie wychowawczym SP-9 w Słupsku" (CS "EUREKA" Słupsk).
        • "Język angielski w nauczaniu zintegrowanym" (ODN Słupsk).
        • "Ocena opisowa w edukacji wczesnoszkolnej" (ODN Słupsk).
        • "Specyfika trudności w uczeniu się dziecka w wieku 7-10 lat w oparciu o jego rozwój. Komunikatywna i emocjonalna rola ilustracji w kształceniu zintegrowanym". Wydawnictwo "Juka".
        • "Dziecko w świecie informacji – techniki szybkiego czytania" (Akademia Nauki).
        • "Obsługa edytora Microsoft Word" - kurs komputerowy.
        • "Techniki sposoby budowania umiejętności wiedzy u dzieci z trudnościami w nauce" (Akademia Nauki).
        • "Aktualne przepisy prawne dotyczące pomocy psychologiczno pedagogicznej" (Słupski Oddział Polskiego Towarzystwa Dysleksji).
        • "Metoda projektu w edukacji elementarnej" (ODN Słupsk).
        • "Dysleksja rozwojowa w młodszym wieku szkolnym" (ODN Słupsk).
        • "Jak pracować z zadaniami nietypowymi" (CDN "EDUKATOR").
        • "Gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole" (Słupski Oddział Polskiego Towarzystwa Dysleksji).
        • "Specyficzne trudności w uczeniu się dziecka 7 – 10 lat w oparciu o jego rozwój" (Wydawnictwo "JUKA").
        • "Komunikatywna i emocjonalna rola ilustracji w kształceniu zintegrowanym" (Wydawnictwo "JUKA").
        • "Miejsce kształcenia zintegrowanego w edukacji szkolnej" (WSiP)
        • "Efektywne planowanie zajęć dydaktycznych z uczniami klas młodszych"
        • "Konstruowanie planów wynikowych w kształceniu zintegrowanym w oparciu o cykle Wesoła Szkoła i Przygoda z Klasą".
        • "Pedagogika zabawy w terapii logopedycznej – cz. I" (Centrum Szkoleniowe KLANZA)
        • "Pedagogika zabawy w terapii logopedycznej – cz. II" (Centrum Szkoleniowe KLANZA)
        • "Z rodziną od pierwszej klasy" (CDN "EDUKATOR").
      • Posiadam zaświadczenia o ukończeniu w/w szkoleń.
      • W lutym 2004r. ukończyłam podyplomowe studia na kierunku "Logopedia Szkolna" w Gdańskiej Wyższej Szkole Humanistycznej, dzięki czemu oprócz możliwości pracy w klasach młodszych, jak również nauczania specjalnego uzyskałam kwalifikacje do pracy z dziećmi z wadami wymowy.
    5. Współpraca z doradcą metodycznym w zakresie doskonalenia metod pracy
      • W okresie stażu spotykałam się z doradcą metodycznym p. mgr H. Olszewską. Na spotkaniach omówiła ze mną zmiany dotyczące awansu zawodowego nauczycieli, przedstawiła także nowe materiały dotyczące sposobów oceniania opisowego. Uczestniczyłam też w spotkaniach na których p. metodyk omówiła:
        • aktywizujących metod i technik w edukacji wczesnoszkolnej,
        • pracę z dziećmi dyslektycznymi,
        • ocenę opisową w nauczaniu zintegrowanym,
        • metodę projektu w edukacji elementarnej,
        • zaprezentowała nowości wydawnicze.
      • Opracowałam terminarz spotkań z doradca metodycznym.
    6. Pełnienie dodatkowych funkcji w szkole, podejmowanie dodatkowych zadań
      • Przez cały okres pracy zawodowej, realizuję obok pracy dydaktycznej dodatkowe zadania, które są nierozłącznie związane z prawidłowym funkcjonowaniem szkoły w realizacji jej zadań.
      • W roku szkolnym 2002/2003 prowadziłam szkolną kronikę, w której zapisywałam najważniejsze wydarzenia w szkole.
      • Od roku 2002 jestem odpowiedzialna za przygotowywanie i przeprowadzanie szkolnych konkursów ortograficznych w klasach młodszych.
      • Przygotowuję również uczniów szkoły do konkursów ortograficznych na szczeblu międzyszkolnym. Opracowałam wzory prac, które wykorzystuje na zajęciach z dziećmi.
      • Byłam również członkiem komisji w Międzyszkolnym Konkursie Ortograficznym organizowanym przez Szkołę Podstawową nr 3.
      • Byłam powoływana do komisji podczas sprawdzianu kompetencji w klasach szóstych, w grupie uczniów dyslektycznych.
      • Brałam udział w lekcjach prowadzonych przez innych nauczycieli. Były to lekcje przeprowadzone przez nauczycieli dyplomowanych nauczania zintegrowanego: klasie I u p. Iwony Maciaszek, w klasie II u p. T Nakonieczki, w klasie III u p. Jolanty Suszczewicz. Ponadto wzięłam udział w lekcji gimnastyki korekcyjnej u p. Angeliki Kujawskiej-Kożuchowskiej.
      • Pełnię funkcję opiekuna gazetki szkolnej skierowanej do uczniów klas młodszych: "Ortografia na wesoło".
      • Brałam udział w pracach komisji Międzyszkolnego Konkursu "Higiena i ruch" w Szkole Podstawowej nr 10 w Słupsku.
    ROZWÓJ KOMPETENCJI DYDAKTYCZNYCH
    W sferze dydaktycznej postawiłam przed sobą następujące zadania:
    1. Analiza własnej działalności
      • Po przeanalizowaniu swoich mocnych i słabych stron podjęłam decyzję dalszego wzbogacania warsztatu i metod pracy. Postanowiłam brać udział we wszystkich szkoleniach, które przyczynią się do jeszcze lepszego i bardziej urozmaiconego nauczania. Zbierałam dokumentację związaną z moją pracą. Są to przede wszystkim dyplomy zdjęcia, podziękowania.
      • Postanowiłam w swojej pracy nie tylko doskonalić swój warsztat pracy a także podnosić poziom jakości pracy szkoły.
      • Opracowałam wnioski z własnej pracy.
    2. Prowadzenie zajęć w obecności dyrektora i p. wicedyrektor
      • Co roku zajęcia moje hospitowane są przez dyrekcję szkoły. Wcześnie opracowuje scenariusze zajęć, konsultuję je oraz analizuję z nauczycielami i dyrekcją.
      • Zajęcia otwarte, które przeprowadziłam w maju 2005 r. został zaproszony p. dyrektor, p. wicedyrektor oraz nauczyciele naszej szkoły.
    3. Opracowanie innowacji pedagogicznej w klasach I – III: "Ortografia to zabawa"
      • W marcu 2003 r. opracowałam innowację pedagogicznej: "Ortografia to zabawa". Innowacja ta została pozytywnie zaopiniowana przez Dyrektora Szkoły, metodyka nauczania zintegrowanego, Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców. Od września 2003 roku jest ona realizowana w naszej szkole.
    4. Wdrażanie innowacji pedagogicznej w klasach I – III: "Ortografia to zabawa"
      • Od września 2003 r. wdrażam program nauki ortografii dla klas I - III pt. "Ortografia to zabawa", którego głównym celem jest wdrażanie uczniów do systematycznej nauki ortografii poprzez poznawanie jej zasad w sposób zabawowy. Dzięki tym zajęciom dzieci pożytecznie spędzały swój wolny czas ucząc się i bawiąc. W ramach programu wzbogaciłam swój warsztat pracy o nowe przeżycia i doświadczenia, a stosowane w pracy z dzieckiem w młodszym wieku szkolnym gry i zabawy dydaktyczne stały się dla mnie bogatym źródłem satysfakcji. Opracowałam plan realizacji innowacji i uzyskałam pozytywną opinię metodyka na temat jej realizacji.
    5. Wykorzystanie technologi komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej i dydaktycznej
      • W roku 2002 ukończyłam 35-cio godzinny kurs komputerowy "Obsługa edytora tekstów Microsoft Word". Celem kursu było nabycie umiejętności wykorzystania komputera i programu Microsoft Word do zastosowania w dydaktyce oraz dokumentowaniu wyników pracy.
      • Przygotowując lekcje i materiały potrzebne w mojej pracy korzystam z programów edukacyjnych, encyklopedii multimedialnych i internetu. Gromadzę w ten sposób różne scenariusze zajęć i uroczystości.
      • Wykorzystuję zasoby Internetu na bieżąco jako źródło informacji.
      • Wykorzystuję komputer do tworzenia materiałów dydaktycznych i pomocy dla siebie i innych nauczycieli.
      • Za pomocą komputera przygotowuję wszelkiego rodzaju pomoce pozwalające mi wzbogacać swój warsztat pracy m.in. karty pracy, dyktanda, sprawdziany.
      • Komputer wykorzystuję również do pisania rozkładów materiału, tworzenia materiałów do rady szkoleniowej, pisania programu innowacyjnego.
      • Wykonuję zaproszenia na uroczystości klasowe (Dzień Matki, Dzień Babci i Dziadka itp.), podziękowania, dyplomy, materiały na gazetki ścienne i wiele innych materiałów zarówno dla siebie jak i koleżanek z pracy.
    6. Praca z uczniem zdolnym
      • Z własnej inicjatywy w roku szkolnym 2002/2003 prowadziłam nieodpłatnie kółko ortograficzne dla dzieci z klas trzecich. Uczniowie zdobywali wiedzę w dziedzinie ortografii przez zabawę, tworząc różnego rodzaju krzyżówki, rebusy, diagramy. Na zajęciach wykorzystywałam również komputer i ortograficzne programy multimedialne, które uatrakcyjniały poznawanie zasad ortograficznych.
      • Od roku szkolnego 2003/2004 na kółko ortograficzne uczęszczają uczniowie wszystkich klas młodszych. Poznają oni od pierwszej klasy podstawowe zasady pisowni. Na kółku przygotowuje również uczniów do konkursów ortograficznych na szczeblu szkolnym jak i międzyszkolnym.
      • W okresie stażu przeprowadzałam w szkole konkursy ortograficzne, które miały na celu wyłonienie najlepszych uczniów. W 2004 r. najlepsze uczennice: Natalia Kowalik, Monika Piotrowska, Magdalena Szymecka reprezentowały naszą szkołę na IV Międzyszkolnym Konkursie Ortograficznym w SP-3. Uczennice te zdobyły bardzo dużą ilość punktów (Natalka Kowalik 94 pkt./100pkt.). W roku 2005 na V Międzyszkolnym Konkursie Ortograficznym uczeń Oskar Borkowski zajął III miejsce.
      • Przygotowywałam ucznia Jakuba Prusińskiego do konkursów recytatorskich. Brał on udział we wszystkich konkursach recytatorskich w naszej szkole, a także reprezentował naszą szkołę na konkursach międzyszkolnych.
      • Zgromadziłam dyplomy, zdjęcia, podziękowania od organizatorów konkursów w których brały udział dzieci przez mnie przygotowywane.
    7. Praca z uczniem słabym
      • W roku szkolnym 2002/2003 i 2003/2004 prowadziłam zajęcia zespołu korekcyjno – kompensacyjnego w klasach pierwszych, zajęcia indywidualne z uczniami klasy II – Damianem i Dominikiem Koteckimi oraz uczniem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim – Radosławem Żakiem.
      • Opracowałam plan nauczania indywidualnego dla uczniów Damiana i Dominika Koteckich, a także dla ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim – Radosława Żaka.
      • Prowadziłam dokumentację szkolną – dzienniki nauczania indywidualnego.
      • Wykorzystując technologię komputerową tworzyłam indywidualne karty pracy stanowiące uzupełnienie do podręcznika "Moja szkoła", a także dla ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz na zajęcia zespołu korekcyjno-kompensacyjnego.
      • Dostosowywałam realizowany w szkole program do tempa pracy i możliwości psychofizycznych i intelektualnych moich uczniów, uwzględniając wskazania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
    8. Doskonalenie warsztatu i metod pracy
      • Na początku każdego roku szkolnego zapoznawałam się z aktualną ofertą dotyczącą możliwości kształcenia. Po zapoznaniu się z ofertą wybrałam najbardziej właściwe dla mnie formy dokształcania i zaplanowałam doskonalenie własnego warsztatu pracy.
      • Zdiagnozowałam potrzeby rozwoju własnych umiejętności dydaktycznych, metodycznych i interpersonalnych związanych z zaplanowanym doskonaleniem własnego warsztatu pracy oraz działalności na rzecz podnoszenia jakości szkoły
      • Opracowałam katalog moich potrzeb oraz zestaw form umożliwiających rozwój moich kompetencji.
      • Brałam aktywny udział w różnego rodzaju formach doskonalenia związanych z podnoszeniem i doskonaleniem warsztatu pracy oraz metod stosowanych w nauczaniu. Gromadziła na bieżąco zaświadczenia z kursów, robiłam notatki z zebrań zespołów samokształceniowych.
      • Przez cały okres stażu współpracowałam z doradcą metodycznym p. Haliną Olszewską. Spisałam tematy konsultacji.
      • Na bieżąco gromadzę materiały dydaktyczne w postaci: programów, planów pracy, konspektów, testów, rozkładów materiału nauczania, ankiet, scenariuszy imprez itp.
    ROZWÓJ KOMPETENCJI WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZYCH
    W sferze wychowawczo - opiekuńczej postawiłam przed sobą następujące zadania:
    1. Zapoznanie z programem wychowawczym szkoły i wdrażanie wybranych zadań do realizacji z uczniami
      • We wrześniu 2002 r. zapoznałam się z programem wychowawczym szkoły i w wdrażałam wszystkie istotne zagadnienia z uczniami mojej klasy podczas zajęć wychowawczych. Realizowałam program ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa, higieny osobistej i współpracy w grupie rówieśniczej.
    2. Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela
      • Aktywnie realizowałam zadania wychowawcze i opiekuńcze nauczyciela-wychowawcy, utrzymywałam stałe kontakty z pedagogiem szkolnym.
      • We współpracy z pedagogiem szkolnym rozwiązywałam liczne problemy wychowawcze i dydaktyczne.
      • We współpracy z pedagogiem szkolnym poznałam sytuację rodzinną uczniów Damiana i Dominika Koteckich. Wspólnie z pedagogiem, wychowawcami oraz rodzicami rozwiązywaliśmy różne problemy powstałe w związku z zachowanie w/w uczniów.
      • Utrzymywałam stały kontakt z pielęgniarką szkolną. Dzieci miały systematycznie sprawdzaną czystość, a także co sześć tygodni fluoryzowały zęby.
    3. Współpraca z rodzicami, wychowawcami
      • Obejmując w roku szkolnym 2003/2004 wychowawstwo w klasie I zajęłam się rozpoznaniem sytuacji rodzinnej wychowanków - przeprowadziłam indywidualne rozmowy z rodzicami oraz wywiad środowiskowy.
      • Systematycznie wspierałam rodziców w prowadzonym przez nich procesie wychowania dzieci, utrzymywałam stały kontakt z rodzicami.
      • Zapoznałam rodziców z programem wychowawczym szkoły i określiłam zadania nauczyciela-wychowawcy. Jednocześnie przedstawiłam swoje oczekiwania wobec rodziców i uczniów.
      • Wielokrotnie angażowałam rodziców do pomocy w pracy wychowawczej -rodzice brali udział w imprezach klasowych i szkolnych (wigilia klasowa, szkolne andrzejki, zabawa karnawałowa).
      • Współpracowałam z wychowawcami klas młodszych i starszych. Wspólnie określaliśmy metody postępowania wobec wychowanków.
    4. Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Słupsku
      • W miarę potrzeby nawiązywałam współpracę z Poradnią Psychologiczno –Pedagogiczną w Słupsku. Kierowania na badania uczniów z mojej klasy. W wyniku badań obniżono wymagania programowe wobec nich.
      • Rozpoznawałam i analizowałam trudności edukacyjne uczniów. Monitorowałam w sprawach dotyczących terminów badań i opinii o uczniach. Gromadziłam zaświadczenia potwierdzające moją współpracę.
    5. Zapewnienie bezpiecznych warunków pracy uczniów
      • We wrześniu 2003 r. objęłam wychowawstwo w klasie I. Otrzymałam klasopracownię po dawnej bibliotece szkolnej, którą wraz z koleżanką i dyrekcją szkoły adaptowaliśmy dla potrzeb nauczania dzieci klas młodszych. Do klasy zostały zakupione przez szkołę stoliki jednooosobowe. Wspólnie z koleżanką zorganizowałyśmy założenie paneli podłogowych. Sala daje dzieciom możliwość uczenia się w przyjaznej, bezpiecznej atmosferze.
    6. Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie potrzeb wychowawczych uczniów
      • Aby pogłębić wiedzę i umiejętności w zakresie potrzeb wychowawczych uczniów systematycznie studiuję fachowe czasopisma i literaturę fachową, poradniki metodyczne, na bieżąco korzystam z publikacji dostępnych w Internecie. Szczególną uwagę zwracam na zachowania dzieci i ich odzwierciedlenie w procesie uczenia się.
      • Opracowałam wykaz przeczytanych artykułów.
    7. Udział w akcjach społecznych
      • Wraz z dziećmi co roku bierzemy udział w wielu akcjach społecznych i charytatywnych. Uczniowie biorą udział w ekologicznej akcji "Sprzątanie Ziemi", dzięki której teren wokół szkoły jest zawsze czysty i schludny. Zbieramy także pieniądze na "Wielką orkiestrę Świątecznej Pomocy". Pieniądze przekazujemy zawsze Samorządowi Uczniowskiemu. Zbieramy środków finansowe i materialne na schronisko dla zwierząt. Gromadzę fotografie i potwierdzenia z w/w akcji.
    PODSUMOWANIE
          W czasie trwania stażu starałam się sprostać wymaganiom jakie stawia przede mną wprowadzona reforma edukacji.
         W swojej pracy z uczniami stosuję takie metody, formy i techniki, które umożliwiają ich wszechstronny rozwój. Jestem pozytywnie nastawiona na nowości dydaktyczne i metodyczne. Ucznia traktuję podmiotowo, doceniam jego wkład pracy na miarę jego możliwości, szanuję go, doceniam indywidualność, staram się zrozumieć jego potrzeby. Na zajęciach tak organizuję proces uczenia się uczniów, aby wzbudzić ich zainteresowanie, wyzwalać u nich inicjatywę i samodzielność. Staram się pracować metodami aktywnymi z wykorzystaniem wszystkich pomocy jakie posiada szkoła oraz moich własnych.
         W wychowaniu uczniów zwracam uwagę na prawidłowe relacje między nimi, na przestrzeganie zasad kultury osobistej, rozumienia osób o odmiennych poglądach, wyznaniach itp.; ćwiczę w nich asertywność oraz pozytywne dostrzeganie siebie i wiarę we własne "siły". Zawsze cieszę się z osiągnięć indywidualnych i zespołowych moich wychowanków i zachęcam ich do dalszej pracy.
          W wyniku prowadzonych rozmów, wywiadów i ankiet poznałam warunki w jakich mieszkają uczniowie mojej klasy. Interesuję się ich sytuacją zdrowotną i materialną. Zdobyte informacje służą mi do indywidualizacji w pracy wychowawczej i dydaktycznej. Zawsze jestem otwarta na uwagi rodziców dotyczące edukacji ich dzieci.
          Od początku swojej pracy zawsze stawiałam na podnoszenie kwalifikacji, czego dowodem są liczne zaświadczenia. Wiedza zdobyta na różnych formach doskonalenia jest dla mnie bardzo przydatna w pracy z uczniem – wychowankiem. W okresie stażu brałam udział w licznych formach doskonalenia.
         Ukończyłam również studia podyplomowe "Logopedia szkolna", które poszerzyły moją wiedzę na temat pracy z dziećmi. Swoją wiedzą i przemyśleniami podzieliłam się z innymi.
          Przez cały okres stażu analizując literaturę, czasopisma, podręczniki różnych wydawnictw, zasoby internetowe gromadziłam materiały potrzebne do pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym.

    mgr Agnieszka Szymkowicz

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie