Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprawozdanie z wdrażania i realizacji edukacji ekologicznej w Szkole Podstawowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3547 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Sprawozdanie z wdrażania i realizacji Programu Edukacji Ekologicznej w klasach IV-VI w latach 2002/2005 w Szkole Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Niemysłowie


Prezentowany program jest propozycją sposobu realizacji ścieżki: Edukacja ekologiczna w warunkach funkcjonowania i na potrzeby Szkoły Podstawowej w Niemysłowie. Przeznaczony był do realizacji w klasach IV-VI i miał postać 3 letniego programu , w którym współpracowali nauczyciele matematyki i przyrody , a także innych przedmiotów.
Najważniejsze założenia programu przedstawiają się następująco:
• jest on oparty o podstawy programowe kształcenia ogólnego,
• jego osią jest środowisko Niemysłowa i okolic,
• poznawanie tego środowiska - w różnych jego aspektach - odbywa się na drodze bezpośredniego kontaktu z przyrodą,
• odwołanie się do lokalnych problemów środowiskowych uświadamia uczniom ich osobiste powiązania z nim,
• konsekwencją powyższych założeń są stosowane metody - głównie zajęcia terenowe (wycieczki, zwiady, podejmowanie działań na rzecz środowiska), obserwacje, a w sytuacji zajęć klasowo-lekcyjnych - warsztaty prowadzone metodami aktywnymi,
• w doborze i strukturyzacji materiału zastosowano odniesienie do treści nauczania programu
• program powiązany jest z programem wychowawczym szkoły, który w swojej misji preferuje m.in. takie wartości jak: odpowiedzialność, przyjaźń, prawda, partnerstwo - one właśnie znalazły swoje odzwierciedlenie w jego idei.
Możliwość wprowadzenia tak zaprojektowanego programu zaistniała dzięki wielkiej różnorodności i bogactwu szeroko rozumianych zasobów, którymi są walory przyrodnicze Niemysłowa i okolic, a więc różnorodności ekosystemów (sztuczny zbiornik , rzeka, las, parki ), form ochrony przyrody, elementów krajobrazowych, a także dzięki chętnie współpracującym jednostkom: oczyszczalni ścieków, zakładowi gospodarki komunalnej, Dyrekcji Parków Krajobrazowych w Sieradzu- Dolina Warty, Nadleśnictwu Poddębice, bibliotece wiejskiej.
Podstawowe znaczenie w tworzeniu programu odegrała przychylność organu prowadzącego dla podejmowania przez szkołę działań służących wzbogaceniu swojej oferty edukacyjnej. Pisząc program zakładałyśmy z koleżanką również, że będę mogła tak jak dotychczas liczyć na pomoc rodziców i współpracę z nauczycielami innych przedmiotów.

CELE OGÓLNE PROGRAMU
Program realizowany był po to, aby uczeń:
• dostrzegał i wartościował zmiany zachodzące w środowisku,
• wykazywał wrażliwość na problemy środowiska,
• podejmował działania na rzecz poprawy stanu środowiska, propagował je i zachęcał innych do współpracy,
• podchodził w sposób racjonalny do przyrody,
• zachowywał się zgodnie z zasadami kultury obcowania z przyrodą, wykazywał wrażliwość na jej piękno,
• wyróżniał się etyczną postawą w stosunku do organizmów żywych,
• zdobył podstawową wiedzę o ochronie i kształtowaniu środowiska,
• poznał szczególnie piękne fragmenty przyrody regionu.
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
Po zrealizowaniu programu uczeń potrafi:
• wskazać elementy środowiska, na które człowiek wpływa swoją działalnością,
• oceniać wpływ tej działalności jako pozytywny lub negatywny,
• dostrzegać wpływ swoich działań na środowisko przyrodnicze,
• wymienić formy ochrony w regionie,
• opowiedzieć o krajobrazie, przyrodzie, charakterystycznych elementach poznanych form przyrody,
• wymienić oraz rozpoznawać kilka chronionych gatunków roślin i zwierząt występujących w regionie,
• uzasadnić konieczność ochrony przyrody i dbałości o środowisko,
• podać i stosować zasady właściwego zachowania się na obszarach chronionych,
• określić znaczenie wody w życiu człowieka,
• wskazać najważniejsze źródła zanieczyszczenia wód w najbliższej okolicy,
• wymienić działania prowadzące do zmniejszenia zanieczyszczenia wód,
• podać przykłady zachowań, które przyczyniają się do oszczędzania wody,
• wyjaśnić, skąd w kranie bierze się czysta woda,
• uzasadnić konieczność zmniejszania ilości i objętości odpadów,
• prowadzić segregację śmieci,
• wymienić przyczyny i skutki groźnych zjawisk globalnych: efektu cieplarnianego, dziury ozonowej, kwaśnych deszczów, wycinania lasów tropikalnych,
• przyjąć właściwą postawę wobec osób wykazujących się brakiem poszanowania praw zwierząt,
• podejmować działania na rzecz ochrony przyrody i poprawy stanu środowiska,
• inicjować i zachęcać innych do podejmowania takich działań.
Sposób realizacji.
Ścieżka edukacji ekologicznej realizowana w naszej szkole nie wymagała prowadzenia odrębnych zajęć. Realizacja opierała się na korelacji między nauczycielami uczącymi różnych przedmiotów . Podsumowanie działań rocznych odbywało się podczas międzyprzedmiotowej imprezy organizowanej z okazji Dnia Ziemi. Program ścieżki uwzględniał treści właściwe dla edukacji ekologicznej zawarte w podstawie programowej. Treści realizowane w ramach różnych przedmiotów były zgodne ze wspólnymi celami, zadaniami i mającymi doprowadzić do takich samych osiągnięć. Ze względu na położenie szkoły szczególny nacisk został położony na zagadnienia dotyczące działalności ekologicznej w gospodarstwach rolnych oraz ochronę lasów . Aby osiągnąć założone cele edukacji ekologicznej kształcenie odbywało się w formie integracji międzyprzedmiotowej. Najczęściej stosowaną metodą pracy był projekt edukacyjny. Aktywność uczniów podnosiły stosowane metody badawcze i organizowanie wycieczek. Uczniowie brali udział w różnego rodzaju przedsięwzięciach ekologicznych. Najważniejszym osiągnięciem po zakończeniu edukacji ekologicznej jest dla nas rozwój osobowości ucznia i przyjmowanie przez niego odpowiedzialności za środowisko.


EWALUACJA PROGRAMU


Dane dotyczące wartości opracowanego przez nas programu gromadziliśmy poprzez:

 obserwacje zachowań wychowanków podczas prowadzonych przez nas zajęć, wycieczek i imprez według opracowanych wskaźników realizacji,
 analizę wyników przeprowadzonych przez nas konkursów ekologicznych.



Ewaluacja została przeprowadzona w maju 2005 roku. Polegała na porównaniu wyników ankiety przeprowadzonej przed rozpoczęciem realizacji programu oraz po jego realizacji.
W międzyczasie jako ewaluacja posłużyły nam : podsumowanie wyników zbierania puszek aluminiowych oraz turnieju klas IV – VI dotyczącego ochrony przyrody.
Ewaluacja posłużyła ocenie zmian wiedzy, umiejętności nawyków oraz posłuży ulepszeniu programu oraz dokonaniu w nim ewentualnych korekt.


Autor: Bożena Kubiak , Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Niemysłowie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie