Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Edukacja prozdrowotna w klasach IV-VI

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6879 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przedstawiam Państwu program edukacji prozdrowotnej do wykorzystania w klasach IV-VI szkoły podstawowej. II etap edukacyjny.
PROGRAM
EDUKACJI PROZDROWOTNEJ
II ETAP EDUKACYJNY KL. IV-VI

I. HIGIENA CIALA, ODZIEZY, OBUWIA, MIEJSCA PRACY I WYPOCZYNKU.

1. UMIEJETNOSCI:

UCZEN POTRAFI:
• Utrzymac w porzadku i czystosci swoje cialo i wlosy,
• Kontrolowac czy nie ma wszawicy i zwrócic sie o pomoc z tym problemem,
• Ubrac sie odpowiednio do pogody, sytuacji, aktywnosci sportowej,
• Oczyscic buty, dobrac odpowiednie buty sportowe i codzienne,
• Zabezpieczyc skóre przed dzialaniem slonca,
• Utrzymac w porzadku i czystosci swoje osobiste rzeczy,
• Posprzatac swój pokój, klase, pielegnowac kwiaty w domu i w szkole,

UCZEN WIE:
• Jakie warunki zapewniaja zdrowy sen,
• Jakie warunki potrzebne sa do sprawnego odrabiania lekcji,
• Co to jest wypoczynek bierny i czynny,
• Jak spedzac czas wolny i nie zaklócac spokoju innym.

2. MIEDZYPRZEDMIOTOWA REALIZACJA TRESCI PROZDROWOTNYCH:

TRESCI PROZDROWOTNE PRZEDMIOT KONTROLA REALIZACJI PODPIS UWAGI

KLASA IV
1. Czystosc i codzienne czynnosci higieniczne,
2. Higiena w okresie dojrzewania,
3. Oddychanie przez nos,
4. Dobór stroju do pory roku,
5. Choroby brudnych rak,
6. Ogrzewanie i wietrzenie pomieszczen,
7. Zanieczyszczenia powietrza,

PRZYRODA

(dzial; czynnosci zyciowe czlowieka)

(dzial; zdrowy styl zycia)

1. Dobór obuwia i stroju do zajec sportowych,
2. Czynny i bierny wypoczynek w zaleznosci od zmeczenia,
3. Samokontrola przygotowania sie do lekcji wych, fizycznego,
4. Estetyka stroju sportowego,
5. Ruch na swiezym powietrzu,
WYCHOWANIE
FIZYCZNE
1. Prawidlowe warunki uczenia sie,
2. Kontrola czystosci skóry glowy przez pielegniarke szkolna,
3. Jak zabezpieczyc skóre przed szkodliwym dzialaniem slonca,

LEKCJA
WYCHOWAWCZA
1. ....................................................
2. .....................................................
3. .....................................................
4. .....................................................
5. .....................................................
INNE PRZEDMIOTY,
KONKURSY,
AKCJE ZDROWOTNE,WYCIECZKI
KLASA V
1. Pasozyty przyczyna chorób.
2. Wypoczynek i rekreacja na powietrzu
PRZYRODA
(dzial; czlowiek w srodowisku)
1. Estetyka stroju sportowego,
2. Higiena osobista po wysilku fizycznym,
3. Dobór stroju do warunków zimowych,
4. Hartowanie ucznia na bodzce psychiczne i fizyczne,
5. Dbalosc o estetyke miejsca cwiczen,

WYCHOWANIE
FIZYCZNE
1. Dbalosc o porzadek w klasie, w szkole LEKCJA
WYCHOWAWCZA
1. ......................................................
2. ......................................................
3. ......................................................
4. ......................................................
5. ......................................................
INNE PRZEDMIOTY,
KONKURSY,
AKCJE ZDROWOTNE,
WYCIECZKI
KLASA VI
1. Dbalosc o stopy podczas wysilku fizycznego,
2. Regeneracja po wysilku sportowym,
3. Wdrozenie do uprawiania czynnego wypoczynku,

WYCHOWANIE
FIZYCZNE
1. Co zrobic, aby dobrze spac? LEKCJA
WYCHOWAWCZA

1. ....................................................
2. ......................................................
3. ......................................................

INNE PRZEDMIOTY,
KONKURSY,
WYCIECZKI

II. BEZPIECZENSTWO NA DRODZE, PODCZAS GIER I ZABAW RUCHOWYCH. PIERWSZA POMOC W NIEKTÓRYCH URAZACH.

1. UMIEJETNOSCI :

UCZEN POTRAFI :
• Zachowac sie na drodze jako pieszy i rowerzysta,
• Uzyskac karte rowerowa,
• Zachowac bezpieczenstwo w srodkach komunikacji publicznej,
• Zapiac pasy bezpieczenstwa w samochodzie i rozumie tego potrzebe,
• Ocenic wlasna sprawnosc fizyczna za pomoca prostych testów,
• Zmierzyc tetno,
• Ocenic stan zmeczenia organizmu po wysilku fizycznym,
• Respektowac przepisy gier zespolowych i zabaw ruchowych,
• Asekurowac wspólcwiczacego w prostych cwiczeniach gimnastycznych,
• Udzielic I pomocy przy stluczeniach, skreceniach, zlamaniach konczyn,
• Udzielic I pomocy przy omdleniach, oparzeniach, krwotokach z nosa
• Opatrzyc wlasna rane.

2. MIEDZYPRZEDMIOTOWA REALIZACJA TRESCI PROZDROWOTNYCH:

TRESCI PROZDROWOTNE PRZEDMIOT KONTROLA REALIZACJI PODPIS UWAGI

KLASA IV
1. Bezpieczna droga ucznia w drodze do szkoly,
2. Zasady bezpiecznego zachowania sie w szkole,
3. Bezpieczne wakacje zimowe i letnie,

LEKCJA WYCHOWAWCZA
1. Uczen w pracowni technicznej – przepisy BHP,
2. Przepisy PPOZ,
3. Bezpieczne korzystanie ze srodków komunikacji publicznej,
4. Wychowanie komunikacyjne,
5. Egzamin na karte rowerowa,
6. Pierwsza pomoc w wypadkach,

TECHNIKA


1. Przepisy BHP i regulamin sali gimnastycznej,
2. Uczen dba o bezpieczenstwo swoje i innych,
3. Bezpieczenstwo na lekcjach ze wspólzawodnictwem,
4. Przestrzeganie zasad fair play,
5. Podstawowe zasady bezpieczenstwa podczas zabaw na sniegu i lodzie

WYCHOWANIE FIZYCZNE
KLASA V
1. Bezpieczna droga ucznia w drodze do szkoly,
2. Zasady bezpiecznego zachowania sie w szkole,
3. Bezpieczne wakacje zimowe i letnie,
4. Oparzenia – pogadanka z pielegniarka szkolna.
5. Jak opoatrzyc wlasna rane?

LEKCJA WYCHOWAWCZA


1. Poznawanie i stosowanie zasad bezpiecznego stosowania przyrzadów gimnastycznych,
2. Czym jest asekuracja?,
3. Wspóldzialanie z partnerem w celu bezpiecznej i skutecznej realizacji zadania,
4. Uczen respektuje zasady i przepisy w poszczególnych konkurencjach,
5. Dokonywanie samooceny sprawnosci wlasnej przez ucznia,
WYCHOWANIE FIZYCZNE
KLASA VI
1. Wplyw wysilku na czestotliwosc oddechu i tetna. Pomiar tetna,
2. Znaczenie rozgrzewki ,
3. Pierwsza pomoc przy krwotokach z nosa i omdleniach,
4. Pierwsza pomoc w przypadku skrecen, stluczen i zlaman konczyn,
5. Pierwsza pomoc przy odmrozeniach,
6. Testy sprawnosci fizycznej,


WYCHOWANIE
FIZYCZNE

1. Zachowanie szczególnej ostroznosci w nocy i w trudnych warunkach atmosferycznych (swiatla odblaskowe). PRZYRODA
1. .....................................................
2. .....................................................
3. .....................................................
4. ....................................................
INNE
PRZEDMIOTY,
KONKURSY,
APELE,
AKCJE


III. UROZMAICENIE I REGULARNOSC POSILKÓW, ESTETYKA ICH SPOZYWANIA. ZABEZPIECZENIE ZYWNOSCI PRZED ZANIECZYSZCZENIEM I ZEPSUCIEM.

1. UMIEJETNOSCI:

UCZEN POTRAFI:
• Bezpiecznie nalac gorace plyny,
• Poslugiwac sie sprzetem kuchennym,
• Uzywac prawidlowo sztucców,
• Nakryc estetycznie do stolu,
• Zmyc naczynia,
• Przygotowac dla siebie samodzielnie II sniadanie,
• Zaplanowac zdrowy poczestunek dla rówiesników,
• Kupic podstawowe produkty zywnosciowe i odpowiednio je zabezpieczyc,
• Odróznic na podstawie wygladu, sposobu przechowywania produkty swieze od zepsutych,
• Zwazyc sie i uzyskac informacje, czy nie ma nadwagi lub niedowagi.

UCZEN ROZUMIE:
• Dlaczego dieta powinna byc urozmaicona,
• Co to znaczy odzywiac sie regularnie,
• Jakie moga byc przyczyny i skutki przejadania sie lub nadmiernego odchudzania.

2. MIEDZYPRZEDMIOTOWA REALIZACJA TRESCI PROZDROWOTNYCH:

TRESCI PROZDROWOTNE PRZEDMIOT KONTROLA REALIZACJI PODPIS UWAGI

KLASA IV

1. Zasady zdrowego odzywiania.
2. Przyczyny i skutki zlego odzywiania.
3. Przechowywanie zywnosci.
4. Skladniki pokarmowe i ich wartosci
odzywcze.
5. Potrzeby pokarmowe czlowieka.
6. Higiena spozywania posilków.

PRZYRODA
(dzial; zdrowy styl zycia)
1. Jak prawidlowo i estetycznie nakryc do stolu?,
2. Planowanie i wykonanie II sniadania,
3. Sprawdzenie wzrostu i wagi ciala w gabinecie pielegniarki szkolnej,

LEKCJA
WYCHOWAWCZA

1. ……………………………………..
2. ……………………………………..
3. …………………………………….
4. …………………………………….
5. .....................................................
INNE
PRZEDMIOTY,
KONKURSY,
AKCJE,
APELE
KLASA V
1. Znaczenie warzyw i owoców
w zywieniu,
2. Konserwowanie, przechowywanie
i przewóz produktów pokarmowych.
3. Zatrucia pokarmowe i ich przyczyny.

PRZYRODA
(dzial; krajobrazy przeksztalcone przez czlowieka)
(dzial; czlowiek w srodowisku)
1.……………………………………..
2.…………………………………….
3………………………………………
4……………………………………….
5……………………………………….

INNE
PRZEDMIOTY,
KONKURSY,
AKCJE,
APELE
KLASA VI
1. Zasady prawidlowego zywienia sportowca,
2. Uzupelnienie plynów waznym elementem wysilku fizycznego,
3. Regeneracja po wysilku sportowym,
WYCHOWANIE
FIZYCZNE
1. Jakie sa skutki przejadania sie i odchudzania sie?
2. Co to jest anoreksja i bulimia?
LEKCJA
WYCHOWAWCZA
1. Dieta sródziemnomorska – jako przyklad zdrowego zywienia.
PRZYRODA

IV. ZABAWY RUCHOWE I REKREACJA, ORGANIZACJA ODRABIANIA LEKCJI I CZASU WOLNEGO. PRAWIDLOWA POSTAWA CIALA.

1. UMIEJETNOSCI:

UCZEN POTRAFI:
• Wykonac samodzielnie kilka cwiczen sródlekcyjnych,
• Wykonac samodzielnie kilka cwiczen relaksacyjnych,
• Zorganizowac zabawe ruchowa,
• Grac w pilke siatkowa, koszykowa, reczna, nozna. Zna przepisy tych gier,
• Samodzielnie zorganizowac czas wolny w ruchu na swiezym powietrzu,
• Kontrolowac swoja postawe ciala podczas lezenia, siedzenia i stania,
• Wykonac samodzielnie kilka cwiczen korekcyjnych,
• Dobrac wlasciwa wysokosc stolu i krzesla do wzrostu,
• Przygotowac wlasciwe stanowisko do nauki.

UCZEN ROZUMIE:
• Jak ruch wplywa na postawe i budowe ciala,
• Jaka powinna byc czestosc, czas trwania i intensywnosc wysilku fizycznego,
• Potrzebe czynnego wypoczynku,
• Szkodliwosc dlugiego przebywania przed TV, video, komputerem

2. MIEDZYPRZEDMIOTOWA REALIZACJA TRESCI PROZDROWOTNYCH:

TRESCI PROZDROWOTNE PRZEDMIOT KONTROLA REALIZACJI PODPIS UWAGI

KLASA IV

1. Wplyw ruchu na rozwój miesni
i postawe.
2. Organizacja czynnego wypoczynku.
3. Czas, miejsce i sposoby odrabiania lekcji.

PRZYRODA
(dzial; czynnosci zyciowe czlowieka)
(dzial; najblizsze otoczenie)
1. Czy mozna miec dobre samopoczucie w szkole?,
2. Jakie mam zainteresowania, zbiory i kolekcje,
LEKCJA
WYCHOWAWCZA
1. Kontrola prawidlowej postawy ciala podczas cwiczen,
2. Wypoczynek po wysilku fizycznym,
3. Nauka prawidlowego oddychania podczas cwiczen,
4. Nauka cwiczen relaksacyjnych,
5. Wychowanie fizyczne na swiezym powietrzu,

WYCHOWANIE
FIZYCZNE

1. .....................................................
2. .....................................................
3. .....................................................
4. .....................................................
5. .....................................................

INNE
PRZEDMIOTY,
KONKURSY,
WYCIECZKI
RAJDY
KLASA V
1. Znaczenie cwiczen sródlekcyjnych,
2. Telewizja pod sad .
LEKCJA
WYCHOWAWCZA
1. Przekazywanie wiedzy na temat znaczenia aktywnosci ruchowej,
2. Poznanie róznych mozliwosci spedzania czasu wolnego,
3. Ukierunkowanie uczniów do samodzielnego wykonywania gier i zabaw na sniegu i lodzie,
4. Wprowadzanie cwiczen korekcyjnych,
5. Ciagle doskonalenie umiejetnosci i znajomosci przepisów gier zespolowych,
WYCHOWANIE FIZYCZNE
1......................................................
2......................................................
3......................................................
4.....................................................
5.....................................................

INNE
PRZEDMIOTY,
KONKURSY,
WYCIECZKI
RAJDY
KLASA VI
1. Wykorzystanie warunków terenowych do organizacji zajec ruchowych,
2. Ksztaltowanie cech motorycznych poprzez wykonywanie cwiczen z duza intensywnoscia,
3. Prawidlowa postawa ciala,
4. Sposoby korygowania wad postawy,
WYCHOWANIE FIZYCZNE
1......................................................
2.....................................................
3.....................................................
4.....................................................

INNE
PRZEDMIOTY,
RAJDY
WYCIECZKI

V. ROZPOZNAWANIE WLASNYCH MOCNYCH I SLABYCH STRON. KSZTALTOWANIE WLASCIWEGO STOSUNKU DO POZYTYWNYCH I NEGATYWNYCH EMOCJI. RADZENIE SOBIE W SYTUACJACH TRUDNYCH I UMIEJETNOSC SZUKANIA POMOCY. ZACHOWANIA SPRZYJAJACE I ZAGRAZAJACE ZDROWIU.

1. UMIEJETNOSCI:

UCZEN POTRAFI:
• Rozpoznac swoje mocne i slabe strony,
• Radzic sobie ze swoimi slabosciami,
• Odróznic pozytywne emocje od negatywnych,
• Cieszyc sie wynikami i ponosic porazki we wspólzawodnictwie sportowym, konkursach,
• Powiedziec NIE osobie namawiajacej do zachowan ryzykownych oraz nieznajomej,
• Zastosowac techniki zachowan asertywnych; zdarta plyta, zaslona dymna, kompromis, asertywne przyznanie sie do bledu, itd.
• Radzic sobie ze stresem,
• Nawiazac kontakty rówiesnicze, przyjaznie,
• Poprosic o pomoc w sytuacjach trudnych (rodziców, nauczycieli, pogotowie, policje, straz pozarna)

UCZEN WIE;
• Co to jest asertywnosc,
• Jak zachowac sie, gdy inni na niego napadaja, dokuczaja mu,
• Zna zachowania zagrazajace innym uczniom w szkole i wie jak sobie z nimi poradzic,
• Co to jest zdrowy styl zycia,
• Jakie sa czynniki zagrazajace zdrowiu np. halas, zla dieta, uzywki, brak ruchu itd.

2. MIEDZYPRZEDMIOTOWA REALIZACJA TRESCI PROZDROWOTNYCH:

TRESCI PROZDROWOTNE PRZEDMIOT KONTROLA REALIZACJI PODPIS UWAGI

KLASA IV
1. Czy znasz siebie?,
2. Co to sa emocje?,
3. Byc uleglym, agresywnym czy asertywnym?,
LEKCJA
WYCHOWAWCZA
1. Co sklada sie na zdrowy styl zycia?,
2. Jak poradzic sobie z porazka w sporcie?

WYCHOWANIE
FIZYCZNE
1. ...............................................
2. ................................................
3. ................................................
4. ................................................
5. ................................................


INNE PRZEDMIOTY,
KONKURSY,
AKCJE ZDROWOTNE,
WYCIECZKI
KLASA V
1. Co to jest stres?, Jak sobie z nim radzic?
2. Czynniki zagrazajace zdrowiu?,
3. Kogo prosic o pomoc w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych.
LEKCJA
WYCHOWAWCZA
1. ...............................................
2. ................................................
3. ................................................
4. ................................................
5. ...............................................
INNE PRZEDMIOTY,
KONKURSY,
AKCJE ZDROWOTNE,
WYCIECZKI
KLASA VI
1. „Asertywnosc, czyli sztuka bycia soba” – film dydaktyczny,
2. Jak powiedziec NIE, poradzic sobie w sytuacji konfliktowej za pomoca stosowania asertywnych technik odmawiania( zdarta plyta, zaslona dymna, kompromis, itd.
LEKCJA WYCHOWAWCZA
1. Lagodzenie sytuacji stresowych w sporcie,
2. Techniki relaksacji,
WYCHOWANIE
FIZYCZNE

1. ...............................................
2. ................................................
3. ................................................
4. ................................................
5. ................................................

INNE PRZEDMIOTY,
KONKURSY,
AKCJE ZDROWOTNE,
WYCIECZKI

VI. PODSTAWOWE ZASADY I REGULY OBOWIAZUJACE W RELACJACH MIEDZYLUDZKICH.

1. UMIEJETNOSCI:

UCZEN POTRAFI;
• Aktywnie sluchac i prowadzic dialog,
• Czuc sie odpowiedzialnym za siebie i innych,
• Zbudowac przyjazn,
• Zyc w zgodzie z innymi,
• Okreslic swoje prawa i obowiazki w szkole, w klasie
• Okreslic swoje prawa i obowiazki w rodzinie, w relacjach kolezenskich,
• Pracowac w grupie,
• Napisac kartke okolicznosciowa,

2. MIEDZYPRZEDMIOTOWA REALIZACJA TRESCI PROZDROWOTNYCH:

TRESCI PROZDROWOTNE PRZEDMIOT KONTROLA REALIZACJI PODPIS UWAGI

KLASA IV

1. Reguly wspólpracy w klasie, w szkole,
2. Wybór samorzadu klasowego i szkolnego,
3. Zasady obowiazujace w czasie dyskusji,
4. Czy mam wplyw na innych ludzi?,
5. Zasady porozumiewania sie z rówiesnikami,
6. Rodzaje wiezi uczuciowych w grupie,

LEKCJA
WYCHOWAWCZA
1. Przestrzeganie zasad fair play,
2. Wspólpraca w grupie cwiczebnej,

WYCHOWANIE
FIZYCZNE

1. ....................................................
2. .....................................................
3. .....................................................
4. ... ............................................
5. .................................................

INNE
PRZEDMIOTY,
KONKURSY,
APELE,
RAJDY
KLASA V
1. Dlaczego ufam, obraz osoby darzonej zaufaniem.
LEKCJA WYCHOWAWCZA
1. ..................................................
2. ..................................................
3. ................................................
4. ... ............................................
5. .................................................
INNE
PRZEDMIOTY,
KONKURSY,
APELE,
RAJDY
TRESCI PROZDROWOTNE WEDLUG ODREBNEGO PROGRAMU
WYCHOWANIE
DO ZYCIA
W RODZINIE
KLASA VI

1. Odpowiedzialnosc podczas asekuracji przy cwiczenia fizycznych,
2. Umiejetnosc podporzadkowania wlasnych ambicji sprawom zespolu,
3. Ukazywanie efektów wspóldzialania w zespole,
4. Rozwijanie odwagi i smialosci podczas zadan sportowych,

WYCHOWANIE
FIZYCZNE

1. ..................................................
2. ..................................................
3. .................................................
4. ... ............................................
5. .................................................


INNE
PRZEDMIOTY,
KONKURSY,
APELE,
RAJDY

TRESCI PROZDROWOTNE WEDLUG ODREBNEGO PROGRAMU


WYCHOWANIE
DO ZYCIA
W RODZINIE


VII. PROBLEMY I POTRZEBY KOLEGÓW NIEPELNOSPRAWNYCH, OSÓB CHORYCH I STARSZYCH.

1. UMIEJETNOSCI:

UCZEN POTRAFI :
• Byc tolerancyjnym wobec innosci drugiego czlowieka,
• Rozróznic niepelnosprawnosci,
• Odnosic sie z szacunkiem i poszanowaniem godnosci w stosunku do osób niepelnosprawnych, chorych i starszych,
• Pomóc kolegom mniej sprawnym psychofizycznie w obowiazkach domowych i szkolnych
• Pomóc osobom starszym w ich obowiazkach dnia codziennego,
• Integrowac sie w klasie, w szkole kolegami niepelnosprawnymi.

UCZEN ROZUMIE :
• Pojecie niepelnosprawny, rehabilitacja ruchowa, wolontariat,
• Pojecie altruizm, tolerancja,
• Potrzeby kolegów niepelnosprawnych,
• Potrzeby osób chorych,
• Potrzeby osób starszych,


2. MIEDZYPRZEDMIOTOWA REALIZACJA TRESCI PROZDROWOTNYCH:

TRESCI PROZDROWOTNE PRZEDMIOT KONTROLA REALIZACJI PODPIS UWAGI

KLASA IV

1. Potrzeby i wymagania ludzi
o odrebnosciach fizycznych i w róznym wieku.


PRZYRODA
(dzial; czynnosci zyciowe czlowieka)
1. Kto to jest Dr Clown?
2. Kim jest czlowiek niepelnosprawny?
3. Czym jest altruizm, tolerancja?
4. Jak zorganizowac pomoc kolezenska?

LEKCJA
WYCHOWAWCZA
1. Pomoc kolezenska na lekcji wychowania fizycznego uczniom mniej sprawnym,
2. Czym jest kultura fizyczna?,
WYCHOWANIE
FIZYCZNE
1. ......................................................
2. ......................................................
3. ......................................................
4. ......................................................
5. ......................................................
INNE PRZEDMIOTY,
AKCJE,
APELE,
WYCIECZKI
KLASA V
1. Poznajemy problemy i potrzeby kolegów niepelnosprawnych. LEKCJA WYCHOWAWCZA
2. Czym jest rehabilitacja ruchowa?
WYCHOWANIE FIZYCZNE
1. ......................................................
2. ......................................................
3. ......................................................
4. ......................................................
5. ......................................................
INNE PRZEDMIOTY,
AKCJE,
APELE,
WYCIECZKI
KLASA VI
1. Czy mozesz zostac mlodym wolontariuszem?,
2. Akcja zbierania zabawek dla szpitali dzieciecych w Poznaniu.
LEKCJA
WYCHOWAWCZA
1. ......................................................
2. ......................................................
3. ......................................................
4. ......................................................
5. ......................................................
INNE PRZEDMIOTY,
AKCJE,
APELE,
WYCIECZKI

VIII. POZNAWANIE ZAGROZEN CYWILIZACYJNYCH, NABYCIE UMIEJETNOSCI WLASCIWEGO ZACHOWANIA SIE W PRZYPADKU KONTAKTU Z PRZEDMIOTAMI TOKSYCZNYMI, LATWOPALNYMI, WYBUCHWYMI, NIEWYBUCHAMI I NIEWYPALAMI.

1. UMIEJETNOSCI:

UCZEN WIE;
• Dlaczego nie nalezy spozywac nieznanych substancji i potraw,
• Zna przepisy przeciwpozarowe.
• Jak postepowac ze srodkami chemicznymi uzywanymi w gospodarstwie domowym,
• Zna zasady postepowania w przypadku zetkniecia sie z niewybuchami i niewypalami,
• Zna zasady bezpiecznego poslugiwania sie butlami i aerozolami w opakowaniach cisnieniowych (farby, lakiery, dezodoranty, leki),
• Co to jest utylizacja odpadów,

2. MIEDZYPRZEDMIOTOWA REALIZACJA TRESCI PROZDROWOTNYCH:

TRESCI PROZDROWOTNE PRZEDMIOT KONTROLA REALIZACJI PODPIS UWAGI

KLASA IV

1. Srodki chemiczne w gospodarstwie domowym, zasady uzytkowania
i przechowywania.
2. Zasady postepowania z substancjami nieznanymi.

PRZYRODA
(dzial; substancje i ich wlasciwosci)
1. Poznanie przepisów pracowni technicznej i przeciwpozarowych.
2. Jak postepowac w przypadku zetkniecia sie z niewybuchami, niewypalem, substancjami toksycznymi.
3. Oznaczanie trucizn, srodków latwopalnych,

TECHNIKA

Realizacja razem z podstawa
programowa nr 9

1. .................................................
2. ..................................................
3. ..................................................
4. ..................................................
5. ...................................................

INNE PRZEDMIOTY,
KONKURSY,
AKCJE ZDROWOTNE,
WYCIECZKI
KLASA V
1. Srodki chemiczne stosowane w zyciu codziennym.
PRZYRODA
(dzial; czlowiek w srodowisku)
1. Jak bezpiecznie pracowac z farbami, klejami i lakierami, aerozolami w opakowaniach cisnieniowych,
2. Utylizacja odpadów z tworzyw sztucznych – wplyw na zdrowie czlowieka.
TECHNIKA
1. .................................................
2. ..................................................
3. ..................................................
4. ..................................................
5. ..................................................

INNE PRZEDMIOTY,
KONKURSY,
AKCJE ZDROWOTNE,
WYCIECZKI
KLASA VI

IX. OCHRONA PRZED ZAGROZENIAMI NATURALNYMI I CYWILIZACYJNYMI.

1. UMIEJETNOSCI:

UCZEN POTRAFI :
• Zachowac sie podczas burzy, silnego wiatru,
• Zachowac sie podczas powodzi, suszy, pozaru,
• Obslugiwac bezpiecznie urzadzenia gazowe, elektryczne,

UCZEN WIE :
• Jakie sa pozytywne i negatywne skutki dzialalnosci czlowieka w srodowisku,
• Zna przepisy przeciwpozarowe,
• Zna przepisy BHP pracowni technicznej i przyrodniczej,

2. MIEDZYPRZEDMIOTOWA REALIZACJA TRESCI PROZDROWOTNYCH:

TRESCI PROZDROWOTNE PRZEDMIOT KONTROLA REALIZACJI PODPIS UWAGI

KLASA IV
1. Regulamin pracowni przyrodniczej,
2. Poznanie zjawisk atmosferycznych,
3. Film edukacyjny o cyklonach i huraganach,
4. Zachowanie sie podczas burzy i silnego wiatru,
5. Skutki nieprzemyslanej dzialalnosci czlowieka w przyrodzie.
6. Poslugiwanie sie butlami gazowymi.

PRZYRODA

(dzial; czlowiek w srodowisku)


(dzial; substancje i ich wlasciwosci)

1. Poznanie regulaminu pracowni technicznej,
2. Poznanie przepisów przeciwpozarowych,
TECHNIKA Realizacja razem z podstawa programowa nr 8
1. .................................................
2. ..................................................
3. ..................................................
4. ..................................................
5. .................................................
INNE PRZEDMIOTY,
KONKURSY,
AKCJE ZDROWOTNE,
WYCIECZKI
KLASA VI
1. Zródla energii w gospodarstwie domowym i sposoby ich uzytkowania,
2. Zródla energii na ziemi i ich wykorzystanie,
PRZYRODA
1. .................................................
2. ..................................................
3. .................................................
4. .................................................
5. ................................................

INNE PRZEDMIOTY,
KONKURSY,
AKCJE ZDROWOTNE,
WYCIECZKI

X. PRZYCZYNY I SKUTKI UZYWANIA SRODKÓW PSYCHOTROPOWYCH I NADUZYWANIA LEKÓW ORAZ INNYCH NALOGÓW.

1. UMIEJETNOSCI:

UCZEN ROZUMIE:
• Jaka pozytywna role w spoleczenstwie odgrywaja leki, jaki jest postep w tej dziedzinie,
• Nie nalezy spozywac nieznanych substancji i potraw,
• Czym jest uzaleznienie,
• Negatywny wplyw na organizm czlowieka palenia papierosów, picia alkoholu, zazywania narkotyków,

UCZEN WIE:
• Jak zachowuje sie czlowiek pod wplywem alkoholu, po zazyciu narkotyków,
• Jak asertywnie odmówic picia alkoholu, palenia papierosów i zazywania narkotyków,
• Gdzie szukac wsparcia w razie klopotów zyciowych,

2. MIEDZYPRZEDMIOTOWA REALIZACJA TRESCI PROZDROWOTNYCH:

TRESCI PROZDROWOTNE PRZEDMIOT KONTROLA REALIZACJI PODPIS UWAGI

KLASA IV
1. Wplyw palenia papierosów i picia alkoholu na organizm.
2. Co szkodzi ludziom?
PRZYRODA
(dzial; zdrowy styl zycia)
1. .................................................
2. .................................................
3. ..................................................
4. ..................................................
5. ................................................

INNE PRZEDMIOTY,
KONKURSY,
AKCJE ZDROWOTNE
KLASA V
1. Znaczenie leków dla zdrowia czlowieka – pogadanka z pielegniarka szkolna,
2. Od czego mozna sie uzaleznic?
LEKCJA
WYCHOWAWCZA
1. ..............................................
2. ...............................................
3. ...............................................
4. ...............................................
5. ...............................................

INNE PRZEDMIOTY,
KONKURSY,
AKCJE ZDROWOTNE,
KLASA VI
1. „Asertywnosc, czyli sztuka bycia soba” – film dydaktyczny,
2. Jak powiedziec NIE, poradzic sobie w sytuacji konfliktowej za pomoca stosowania asertywnych technik odmawiania( zdarta plyta, zaslona dymna, kompromis, itd.
3. Gdzie szukac wsparcia w przypadku zagrozenia, klopotów zyciowych,
(adresy, numery telefonów poradni specjalistycznych, instytucji)


LEKCJA
WYCHOWAWCZA
Realizacja razem z podstawa programowa nr 5

1. ..............................................
2. ..............................................
3. ...............................................
4. ...............................................
5. ...............................................

INNE PRZEDMIOTY,
KONKURSY,
AKCJE ZDROWOTNE,


Opracowala: mgr Magdalena Bajer
Nauczyciel wychowania fizycznego Szkoly Podstawowej Nr 1 w Swarzedzu

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie