Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Studium przypadku ucznia z problemem alkoholowym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 15216 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Studium przypadku ucznia z problemem alkoholowym.

OGÓLNA CHARAKTRYSTYKA UCZNIA
Daniel ma 19 lat, jest wysokim brunetem, lubi się śmiać i żartować. W opowiadaniu dowcipów nie ma sobie równych. Jest sprawny intelektualnie, nie skarży się na kłopoty z koncentracją. Na spotkania ze mną zawsze się spóźnia, bądź zjawia się w inny dzień jakby nigdy nic. Ma jednak chęć wyrzucić z siebie co go trapi, a w szczególności chciałby rozmawiać nie o kłopotach związanych z piciem, ale z brakiem pieniędzy.
HISTORIA PICIA ALKOHOLU
Pierwszy raz wypił alkohol kiedy miał dwanaście lat. Była to impreza dla dzieci. Dokładnie nie pamięta szczegółów z racji wieku. Regularnie zaczął pić w weekendy w wieku 15 lat. Twierdzi, że czekał na każdy piątek jak na zbawienie. Obecnie mówi, że pije prawie codziennie, a jego zdaniem przyczyną tego stanu rzeczy są jego kłopoty finansowe. Zdążył już w swoim życiu, pomimo wieku, przepić kilka telefonów komórkowych, samochodowy sprzęt audio-video, a także ubrania.
Objawy choroby wg. ICD - 10
a) Głód alkoholowy
b) Upośledzona zdolność kontrolowania picia alkoholu
c) Ciągi opilcze
Zdrowie fizyczne
W wieku 17 lat przebywał w szpitalu z podejrzeniem zapalenia wyrostka robaczkowego i osłabieniem organizmu. Lekarze nie potrafili postawić diagnozy w związku z czym podali tylko środki przeciwbólowe. Do tego czasu ta sytuacja powtórzyła się jeszcze dwukrotnie. Często odczuwa też bóle pleców i stawów. Łatwo zauważyć lekkie upośledzenie mowy, które wcześniej nie występowało.
Zdrowie psychiczne
Nie leczony psychiatrycznie. Rodzice również nie leczeni psychiatrycznie. Wcześnie sporadycznie sięgał po środki przeciwbólowe i uspokajające. Czasami robił to po wypiciu alkoholu, ażeby jak twierdzi „odlecieć”.
Wyniki w nauce
Choć przez nauczycieli określany przymiotami „zdolny, a leniwy” to w praktyce jest zagrożony ocenami niedostatecznymi i powtórzeniem klasy. Pomimo zbliżającej się matury nie sprawia wrażenia przejętego tym faktem. Bardzo często wagaruje, albo pomimo bycia fizycznie w klasie, myślami jest gdzieś indziej.
Sytuacja prawna
Nie karany. 15 lipca 2001r. pod wpływem alkoholu spowodował wypadek samochodowy. Dzięki usilnym staraniom ojca uniknął odpowiedzialności karnej. W kilku procesach o kradzieże bierze udział jako świadek.

Rodzina
Mieszka wraz z matką i ojcem. Prowadzą oni małą działalność gospodarczą, ale ojciec prowadzi również działalność transportową. Z tego powodu bardzo często przebywa poza domem. Ma trójkę starszego rodzeństwa, brata i dwie siostry. Najmłodsza z sióstr, Ewa 24 lata, mieszka razem z rodzicami i to z nią uczeń ma najbliższy kontakt. Pozostałe rodzeństwo, brat Robert 27 lat i siostra Ania 25 lat, pozakładali już własne rodziny i kontaktują się z Danielem sporadycznie przy okazji imprez rodzinnych.
Kontakty towarzyskie
Uważa, że ma czworo prawdziwych przyjaciół na których zawsze może polegać. To oni zmuszają go do refleksji nad swoim postępowaniem względem alkoholu. Zwracają mu uwagę na to, że za dużo pije. Kiedyś co weekend bywał na dyskotece, obecnie rzadziej i jest to spowodowane brakiem pieniędzy. Codziennie widuje się z przyjaciółmi w jednej z podrzędnych piwiarni w swojej miejscowości, gdzie zawsze może liczyć na „browarek na krechę”.
Zainteresowania i spędzanie wolnego czasu
Nie uprawia żadnych sportów, ale lubi oglądać sporty motorowe. Związane jest to z fascynacją motoryzacją. Cały wolny czas spędza z kolegami w piwiarni.
Życie duchowe
Wychowany w duchu religii katolickiej obecnie twierdzi, że wierzy w Boga, ale nie uczęszcza do kościoła. Najważniejszą wartością dla niego jest pieniądz.
CHARAKTERYSTYKA PSYCHOLOGICZNYCH
MECHANIZMÓW UZALEŻNIENIA
Mechanizm iluzji i zaprzeczania
Daniel nie dopuszczał do siebie myśli, że za dużo pije, choć jest świadomy, że przyjaciele zwracają mu na to uwagę. Bronił się zawsze twierdzeniem, że oni również piją, a on sam robi to wyłącznie dla zabawy. Twierdził, że pije alkohol po to by zapomnieć o kłopotach finansowych i dobrze się bawić. O alkoholu wyraża się zawsze zdrobniale: browarek, klinek itp. Mechanizm iluzji i zaprzeczania pojawia się również w jego opowieściach o udanych imprezach, a także o jego wynikach w nauce i interesach finansowych. To wszystko pozostawało w sprzeczności z faktami.
Mechanizm rozpraszania i rozdwajania JA
Poczucie własnej wartości budował na przeświadczeniu, że jest świetnym balangowiczem lubianym przez rówieśników. Jest także znakomitym handlarzem, a wszyscy twierdzili, że kto jak kto, ale Daniel to sobie w życiu poradzi.
W momencie, kiedy nie potrafił oddać długów, bądź ktoś nie akceptował jego zachowania włączał mechanizmy obronne atakując drugą osobę, bądź uciekał się do alkoholu. Po nim odzyskiwał wigor i czuł się znowu wartościowym człowiekiem.
Lista problemów Daniela
a) Nie wiem dlaczego tracę kontrolę nad piciem
b) Nie wiem, jak alkohol wpłynął na moje życie
c) Obarczam innych za moje winy
d) Nie wiem czy już czas na leczenie
e) Nie umiem odmówić sobie alkoholu
f) Nie umiem zapobiegać nawrotom choroby
g) Nie wyobrażam sobie dobrej zabawy bez alkoholu
h) Nie widzę związku pomiędzy nauką, a piciem
Nad tymi problemami uczeń powinien popracować z terapeutą zaraz po zgłoszeniu się do poradni .

Wnioski
W powyższej pracy zbadałem zjawisko alkoholizowania się młodzieży szkół ponadgimnazjalnych, na podstawie wybranych zmiennych, tj: płci, rodzaju szkoły, miejsca zamieszkania, posiadanego rodzeństwa, wyników szkolnych, sytuacji materialnej na tle innych rodzin oraz wykształcenia rodziców. Zbadałem również motywy picia alkoholu przez młodych ludzi. Dokonałem analizy ilościowej i jakościowej przeprowadzonych badań.
Badania dowiodły, że młodzież szkół ponadgimnazjalnych nadużywa alkoholu. Świadczy o tym także fakt, iż wśród młodych ludzi, podobnie jak u osób dorosłych, wciąż dominuje dawny model picia alkoholu. Polega on na jednorazowym spożywaniu dużej ilości alkoholu w krótkim czasie, co prowadzi do zamroczenia alkoholowego. Przyjęcie takiego wzoru picia wynika z naśladownictwa, czy wręcz identyfikacji nieletnich z osobami starszymi, którymi bardzo często są członkowie rodziny. Badania wykazały, że chłopcy nadużywają alkoholu częściej i z większą częstotliwością niż dziewczęta, jednocześnie częściej popadają też w konflikty z powodu picia alkoholu.
Zaobserwowałem również zależność między częstotliwością picia alkoholu, a pochodzeniem ankietowanej młodzieży. Z moich badań wynika, że częściej spożywa alkohol młodzież pochodząca ze wsi. Na częstotliwość spożycia miało również wpływ wykształcenie rodziców ankietowanej młodzieży. Częściej po alkohol sięgała ta młodzież, której rodzice posiadają wykształcenie podstawowe lub zawodowe.
Zależność między wynikami w nauce uczniów szkół ponadgimnazjalnych, a ich częstotliwością picia nie potwierdziła się. Obecnie zauważa się bardzo nietypowe zjawisko, a mianowicie uczniowie bardzo dobrzy alkoholizują się w równym stopniu co uczniowie przeciętni, czy słabi. Świadczy to o tym, że alkoholizowanie się młodzieży nie jest związane z osiągnięciami w nauce.
Potwierdziła się natomiast hipoteza odnośnie warunków socjalnych w których żyją uczniowie. Okazało się, że im trudniejsze warunki mieszkaniowe i większe ubóstwo rodzin uczniów tym częstsze spożywanie przez nich alkoholu.
Głównym motywem picia alkoholu przez badanych jest chęć dobrej zabawy. Materiał badawczy dotyczący tego problemu potwierdza takie opinie. Picie alkoholu w środowiskach młodzieżowych ma głównie charakter społeczny, a nie indywidualny, jak w przypadku ludzi dorosłych. Drugą z najczęściej udzielanych odpowiedzi na pytanie o motywy picia alkoholu, była odpowiedź “ponieważ inni piją”. Jest to ściśle powiązane ze specyficznymi zachowaniami okresu dojrzewania. Często wiąże się to z małą odpornością psychiczną na naciski grupy rówieśniczej i młodzież pije tylko dlatego, że robią to inni koledzy. Tak więc wzrasta częstotliwość picia alkoholu przez osoby przebywające w grupie rówieśników pijących.
Uważam, że nadużywanie alkoholu przez młodzież jest poważnym problemem społecznym. Często odbija swoje piętno w relacjach z rodzicami, ale także na innych relacjach międzyludzkich. Z powodu picia alkoholu, młodzież ponosi wiele strat między innymi w sferze intelektualnej, społecznej, a przede wszystkim emocjonalnej. Młodzi ludzie często nie potrafią poradzić sobie z otaczającą ich rzeczywistością, co może prowadzić do uzależnienia.



Załącznik 1
ANKIETA

Wydział Pedagogiczny Wyższej Szkoły Humanistycznej w Pułtusku prowadzi badania - w celach wyłącznie naukowych – na temat podstawowych uwarunkowań spożywania alkoholu przez młodzież szkół ponadgimnazjalnych. Ze względów technicznych wszystkie pytania zostały sformułowane w rodzaju męskim. Prosimy o rzetelne wypełnienie tej ankiety, z góry dziękując za aktywny udział w badaniach. Gwarantujemy pełną anonimowość.


1. Pierwszy raz spróbowałeś alkoholu w wieku:
a) poniżej 10 lat
b) między 10-15 rokiem życia
c) po 15 roku życia
d) jeszcze nie próbowałem
2. Pierwszy raz spróbowałeś alkoholu przy okazji:
a) uroczystości rodzinnej
b) imprezy w gronie rówieśników
c) z innego powodu .....................
d) nie próbowałem
3. Przyczyną spróbowania alkoholu była:
a) ciekawość
b) namowa któregoś z rodziców
c) namowa innych osób dorosłych
d) namowa kolegów
e) trudno powiedzieć
4. Czy zdarzyło Ci się, że po spożyciu alkoholu „urwał Ci się film” ?
a) tak
b) nie
c) nie piłem alkoholu
5. Czy kiedykolwiek piłeś w samotności ?
a) tak
b) nie
c) nie piłem alkoholu
6. Jak często spożywasz alkohol ?
a) mniej więcej kilka razy w tygodniu
b) mniej więcej raz w tygodniu
c) mniej więcej raz w miesiącu
d) mniej więcej kilka razy w roku
e) nie piję
7. Twoim zdaniem młodzież pije alkohol: /można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź/
a) bo inni piją
b) dla zabawy
c) aby dodać sobie odwagi
d) aby się popisać
e) pod presją środowiska
f) z innych powodów ...................
8. Co sądzisz o piciu alkoholu przez młodzież ?
a) uważam, że to normalne
b) oceniam to negatywnie
c) nie obchodzi mnie to
9. Czy Twoim zdaniem bez alkoholu nie ma udanej „imprezy”?
a) tak
b) raczej tak
c) raczej nie
d) nie
10. Czy z powodu picia alkoholu miałeś problemy: /można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź/
a) z rodzicami
b) z kolegami
c) z nauczycielami
d) z policją
e) inne ..........................................
f) nie miałem problemów
11. Czy zetknąłeś się w szkole z informacjami na temat alkoholizmu ?
a) tak
b) nie
12. Według Ciebie alkoholik to : /można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź/
a) człowiek chory, uzależniony od alkoholu
b) człowiek z problemami życiowymi
c) człowiek z marginesu społecznego
d) trudno powiedzieć
13. Czy dochodzi między Tobą a Twoimi rodzicami do konfliktów z powodu picia przez nich alkoholu?
a) często
b) czasami
c) sporadycznie
d) nigdy
14. Czy dochodzi między Tobą a Twoimi rodzicami do konfliktów z powodu picia przez Ciebie alkoholu ?
a) często
b) czasami
c) sporadycznie
d) nigdy
15. Czy dochodzi między Twoimi rodzicami do konfliktów z powodu picia przez Ciebie alkoholu ?
a) często
b) czasami
c) sporadycznie
d) nigdy
16. W jakich okolicznościach członkowie Twojej rodziny spożywają alkohol:
a) przy okazji różnego rodzaju świąt
b) spotkania towarzyskie
c) uroczystości rodzinne
d) bez okazji
e) inne ..........................................
f) nie piją
17. Jaki jest Twój stosunek do picia alkoholu przez Twoich rodziców w czasie uroczystości rodzinnych w Twoim domu ?
a) jestem za
b) raczej za
c) raczej przeciw
d) jestem przeciw
e) rodzina nie pije
18. Jaki jest Twój stosunek do picia alkoholu przez Twoich rodziców poza domem i bez szczególnych okazji ?
a) jestem za
b) raczej za
c) raczej przeciw
d) jestem przeciw
e) rodzina nie pije





Załącznik 2
METRYCZKA

Dla celów analitycznych prosimy także o podanie kilku danych o sobie
(zaznaczają kółkiem właściwą odpowiedź)
1. Jesteś uczniem
a) liceum
b) technikum
c) szkoły zawodowej
2. Płeć
a) dziewczyna
b) chłopak
3. Pochodzenie
a) miasto
b) wieś
4. Wykształcenie matki
a) podstawowe
b) średnie
c) wyższe
5. Wykształcenie ojca
a) podstawowe
b) średnie
c) wyższe
6. Miejsce zamieszkania w czasie nauki ?
a) internat
b) stancja
c) dom rodzinny
7. Jesteś uczniem:
a) bardzo dobrym
b) dobrym
c) przeciętnym
d) słabym
e) bardzo słabym
8. Sytuacja materialna Twojej rodziny na tle innych rodzin jest:
a) bardzo dobra
b) dobra
c) przeciętna
d) ciężka
e) bardzo ciężka
9. Czas wolny najczęściej: /można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź/
a) sam sobie rozdysponowujesz
b) uczęszczasz na szkolne kółka zainteresowań
c) uczęszczasz na pozaszkolne zorganizowane zajęcia
d) inne .........................................
10. Ilość rodzeństwa
a) brak
b) jedno
c) dwoje
d) więcej niż dwoje
11. Twoje rodzeństwo jest od Ciebie:
a) starsze
b) młodsze
c) starsze i młodsze
d) nie mam rodzeństwa



Autor: Jacek Zalesiak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie