Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rozpoczęcie edukacji przedszkolnej – kłopoty adaptacyjne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1590 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Rozpoczęcie edukacji przedszkolnej – kłopoty adaptacyjne.

Kłopoty adaptacyjne rozpoczynają się w momencie przekroczenia przez dziecko i rodziców progu przedszkola. Opiekunowie zbyt późno lub wcale nie zdają sobie sprawy, że do rozpoczęcia edukacji przedszkolnej należy przygotowywać dziecko dużo wcześniej. Moje wieloletnie doświadczenie pozwala na udzielenie kilku rad i wskazówek, które być może okażą się przydatne dla innych nauczycieli oraz rodziców przyszłych przedszkolaków.
Nie ma wyraźnego związku między przystosowaniem, a wiekiem dziecka. Można natomiast stwierdzić, że starsze dzieci miewają w tym względzie inne kłopoty ( wchodzą do grupy, która już dobrze się zna, trudno im się odnaleźć w relacjach koleżeńskich). Dziewczynki lepiej przystosowują się do przedszkola. Istnieje ścisły związek pomiędzy przystosowaniem się dziecka, a przebiegiem jego rozwoju. Dlatego bardzo ważne jest poinformowanie nauczyciela, jeśli wystąpiły jakiekolwiek komplikacje. Bardzo ważny jest natomiast związek między przystosowaniem się małego dziecka do przedszkola, a środowiskiem, w którym było do tej pory wychowywane i systemem wychowawczym stosowanym przez rodziców. Jeżeli dzieci są wychowywane racjonalnie, to zakres trudności jest wyraźnie mniejszy, a zaburzenia w reakcjach emocjonalnych i funkcjach życiowych są zdecydowanie słabsze. Gorzej jest dzieciom wychowywanym zbyt liberalnie i mającym nadopiekuńczych rodziców. Przeżywają one poważne trudności w przystosowaniu się i silniej reagują zaburzeniami zachowania.
Chcąc zmniejszyć stres dziecka należy wyobrazić sobie w jakiej sytuacji jest trzylatek i co się z nim dzieje. Małe dziecko jest mocno uzależnione emocjonalnie od najbliższych osób i ma jeszcze słabo ukształtowany system własnego „ja”. Nie może obejść się bez wsparcia i pomocy najbliższych. Trzylatek nie wie jeszcze, że może tego oczekiwać również od osób trzecich. Dlatego oderwanie od najbliższych budzi w nim lęk. Dodatkowo dziecko trzyletnie ma kłopoty w słownym porozumiewaniu się, zwłaszcza z osobami obcymi. W nowym środowisku dziecko czuje, że dorośli nie orientują się w tym, co chce im przekazać. Na dodatek nie rozumie, czego się inni po nim spodziewają. To wszystko wzmaga dziecięcy lęk. Trzylatki mają także słabą orientację w przestrzeni i w czasie. Czas pobytu dziecka w przedszkolu ma inny wymiar dla dorosłych, inny dla dziecka. Dla niego czas wlecze się bo jest nasycony lękiem. Przedszkole to nowe miejsce, w którym dziecko musi nieraz przebywać bardzo długo. Poczucie lęku blokuje chęć poznawania nowego terytorium i nowych rzeczy. Dlatego dziecko nie zwraca uwagi na to, co znajduje się wokół niego i nie jest w stanie zainteresować żadną zabawką. Ponieważ nie interesuje się otoczeniem, jest ono przez długi czas dla niego nowe, obce i niezrozumiałe. Sytuację pogarsza fakt, że w zakresie samoobsługi jest ono zdane na dorosłego. Nawet najmilsza pani jest dla dziecka ciągle osobą obcą i na dodatek kojarzącą się z utratą poczucia bezpieczeństwa. Trzeba wielu dni przebywania na wspólnym terytorium, aby to się zmieniło.
W celu zminimalizowania i złagodzenia opisanych trudności można rozpocząć proces adaptacyjny na kilka miesięcy przed rozpoczęciem edukacji przedszkolnej, już w momencie przyjęcia dziecka do przedszkola. Warto zaprosić rodziców wraz z pociechami do przedszkola w wybrany dzień ( maj, czerwiec ). Będzie to znakomita okazja do wzajemnego poznania się do pierwszych wspólnych zabaw, do poznania budynku przedszkola. Może to też być sposobność do przekazania rodzicom kilku wskazówek dotyczących przygotowania dzieci do rozpoczęcia edukacji przedszkolnej. Dobre rezultaty daje przekazanie przez rodziców w formie pisemnej kilku informacji o swoim dziecku. Umożliwi to nauczycielowi podjęcie odpowiednich działań. Wszystko to spowoduje, że we wrześniu dziecko nie będzie anonimowe. Jeżeli zaistnieje taka potrzeba należy umożliwić rodzicom przebywanie razem z dzieckiem w sali zabaw w pierwszych dniach września. Opisane tu działania nie zlikwidują problemów z adaptacją, ale na pewno w znacznym stopniu je zminimalizują.
Elżbieta Prorok - Zdyb
Literatura:
- Przetacznik - Gierowska M. , Makiełło – Jarża G. Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, WSIP, Warszawa 1985r.
- Gruszczyk – Kolczyńska E. , Zielińska E. , Edukacja w przedszkolu, Warszawa 1998 r.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie