Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Czary mary nie do wiary, czyli... spotkanie z lekturą!

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 9811 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dziecko, obcując z literaturą powinno czuć przyjemność i zadowolenie. Stanie się to tylko w sytuacjach, gdy nauczyciel potrafi wydobyć z utworu walory kształcące, poznawcze i wychowawcze, zaciekawić, a nawet zainteresować nimi uczniów i zachęcić ich do bliższego poznania, jeżeli potrafi odwoływać się do indywidualnych przeżyć młodego czytelnika świadomie inspirując odbiór i wykorzystanie treści utworu. Rzecz w tym, aby dziecko czytając bawiło się i przeżywało różne sytuacje z bohaterem lektury.
Realizacji tego celu ma służyć niniejszy scenariusz opracowania lektury Otfried Preussler pt. "Malutka Czarownica".

Scenariusz zajęć zintegrowanych do lektury Otfried Preussler pt. "Malutka Czarownica"

(Scenariusz proponowany do wykorzystania w okresie karnawału, po uprzednim przeczytaniu książki przez uczniów klasy III)

Temat dnia: "Czary - mary nie do wiary..."

Przewidywane osiągnięcia ucznia:
  • prezentuje i utrwala wiadomości na temat zdarzeń i bohaterów książki Otfried Preussler pt: "Malutka czarownica",
  • ujawnia zainteresowania czytelnicze,
  • wygłasza z pamięci fragment tekstu zaczerpnięty z lektury,
  • redaguje i zapisuje krótki tekst zaklęcia,
  • odbiera i interpretuje ruchem nastrój wyrażony tekstem i muzyką,
  • tworzy zbiór figur geometrycznych, spełniający dany warunek,
  • projektuje i wykonuje proste formy płaskie i przestrzenne,
  • wykazuje aktywność plastyczną, muzyczną i ruchową,
  • współdziała w grupie,
  • nawiązuje koleżeńskie więzi z rówieśnikami,
  • podporządkowuje się zasadom zabawy.
Formy pracy:
    zbiorowa, grupowa.
Metody:
    podające, problemowe, eksponujące, praktyczne.
Pomoce:
    Konkurencja I: kolorowa bibuła, nici, nożyczki, klej, miękki drut;
    Konkurencja III: różne figury geometryczne wycięte z kolorowego papieru do wykonania bałwanka, niebieskie kartki z bloku (format A4), klej, tekst rymowanki: Bałwanku, bałwanku,
    Masz białe ubranko,
    Oczy z węgla, nos z marchewki
    I z gałązek czarne brewki,
    Masz kapelusz co się zowie
    Na swej dużej głowie!
    Czarne oczy, nos z marchewki!
    Czy nie trzeba ci rozgrzewki?
    Konkurencja IV: komplet do gry w kręgle;
    Konkurencja V: kolorowe kartki formatu A4, przybory do pisania, karta tytułowa (format A4) z napisem "Księga zaklęć", zszywacz, dziurkacz, kolorowa wstążka; kolorowe tekturowe pudło z podwójnym dnem, za którym ukryte są cukierki, taśma klejąca, tabela do oceny poszczególnych konkurencji, wykonane z kolorowego papieru znaczki (kwiat, kotylion, bałwan, kręgiel, gwiazdka), magnetofon, kasety lub płyty CD z muzyką taneczną.
Przebieg zajęć:
  1. Powitanie
    (Dzieci w strojach czarownic i czarodziejów)
    Prowadzący wita uczestników przybyłych na uroczystość poprzez komunikaty typu:
    • Witam tych, którzy przylecieli do nas na miotle!
    UWAGA: Uczniowie odpowiadają na powitanie nauczyciela wykonując ruchy naśladujące czynności wymienione w powitaniu przez prowadzącego; w tym przypadku jest to lot na miotle.
    • Witam tych, którzy znają magiczne zaklęcia!
    • Witam wszystkie zgromadzone tutaj czarownice!
    • Witam wszystkich czarodziejów!
    • Witam tych, którzy nie boją się magii!
    • Zapraszam was w podróż do zaczarowanej chatki Małej Czarownicy. Możemy się tam dostać tylko na miotłach, ponieważ nie docierają tam żadne inne środki transportu! Zabawa naśladowcza: lot na miotle z lądowaniem na Łysej Górze.
  2. Rozbudzanie wyobraźni dzieci:
    Nauczyciel wprowadza dzieci do tematu dnia:
          Wszystkie dzieci, które chcą się spotkać z Malutką Czarownicą, zamykają oczy. Przed wami wznosi się wysoka góra. Widzicie ją? Wlecieliśmy już na jej szczyt. Przed nami stoi chatka: na trzech stopkach (dzieci liczą) a okien jest tyle, co dni w tygodniu (dzieci liczą). Do tej chatki można wejść czterema drzwiami (dzieci liczą). Jedne z nich są ozdobione lukrem i pachnącymi, czekoladowymi pierniczkami. Widzicie te drzwi? Prawda, że wyglądają smakowicie? Zza drzwi docierają do nas wspaniałe zapachy. To Mała Czarownica przygotowuje smakołyki na dzisiejszy Sabat Czarownic. Czy chcielibyście wziąć w nim udział? Jeśli tak, musimy wykonać zadania przygotowane przez Małą Czarownicę.
  3. Przygotowanie do czarów - zapoznanie z zasadami wykonywania konkurencji
         Przed przystąpieniem do wykonywania zadań dokonujemy podziału uczniów na zespoły, według inwencji prowadzącego. Można zastosować podział na grupy kolorami tęczy.
    Bezpośrednio przed każdą konkurencją nauczyciel objaśnia na czym polega zadanie.
  4. W krainie czarów – stoliki zadaniowe
         Uczniowie, po dokonaniu podziału na grupy, gromadzą się wokół stolików, na których przygotowane są wcześniej materiały potrzebne do realizacji zadań.
         W przygotowanym przez nauczyciela czarodziejskim cylindrze znajdują się 4 magiczne koperty oznaczone cyframi od 1 do 4.
         Przed każdym zadaniem jeden reprezentant z kolejnej grup wyciąga z kapelusza kopertę i odczytuje umieszczony w niej tekst. Natomiast prowadzący szczegółowo wyjaśnia jak zrealizować zadanie.
         Zadanie wykonane przez grupy jest nagradzane odpowiednim symbolem (kwiat, kotylion, bałwanek, kręgiel, gwiazdka), który jest umieszczany przez reprezentanta grupy w tabeli zawieszonej na tablicy.

    Konkurencja I: Papierowe kwiaty
    Uczeń wyciąga z cylindra kopertę z numerem 1 i odczytuje jej zawartość, tj. fragment tekstu z luką:
    "Na samym końcu, w najbardziej oddalonym miejscu targu stała cichutko smutna i blada dziewczynka z koszem pełnym papierowych ............. . Ludzie przechodzili obojętnie obok nieśmiałej dziewczynki, nikt nie chciał niczego od niej kupić." (O. Preussler: "Malutka Czarownica". Wydawnictwo Siedmiogród, Wrocław 2002, str.32).
    Nauczyciel zadaje pytanie:
    • Czego nikt nie chciał od dziewczynki kupić?
    • W jaki sposób Mała Czarownica pomogła dziewczynce?
         Po otrzymaniu odpowiedzi nauczyciel zwraca się do uczniów z propozycją wykonania, z przygotowanych materiałów, kwiatka, który swoim wyglądem zachwyci wszystkich.
    Czas wykonania zadania: 15 minut.
          Po wykonaniu kwiatka następuje prezentacja i zaliczenie zadania poprzez wręczenie grupie symbolu kwiatka i umieszczenie go w zbiorczej tabeli.

    Konkurencja II: Pląs
    Kolejny uczeń odczytuje zawartość koperty nr 2:
         "Malutka Czarownica nie pozwoliła się zastraszyć krukowi Abraksasowi i poleciała w nocy na Łysą Górę. Tam zebrały się już wszystkie dorosłe wiedźmy. Tańczyły dokoła czarodziejskiego ognia, aż im fruwały włosy i trzepotały sukienki. Kłębiły się w dzikim wirze jedna przed drugą i wymachiwały miotłami.
    - Noc ...................! Hej, ha, Noc ................! – śpiewały wiedźmy. Od czasu do czasu piszczały, piały i wrzeszczały, wyczarowywały grzmoty i ciskały błyskawicami. Malutka Czarownica wmieszała się, nie zauważona, pomiędzy tańczące wiedźmy.
    - Hej, ha Noc .............! – śpiewała na całe gardło." (O. Preussler: "Malutka Czarownica". Wydawnictwo Siedmiogród, Wrocław 2002, str.8).
    Nauczyciel zwraca się do uczniów z pytaniem:
    • Jak nazywała się noc, w którą odbywał się Sabat Czarownic?
    • Co robiły czarownice zgromadzone wokół ogniska?
        Następnie omawia kolejne zadanie, które polega na opracowaniu przez grupę pląsu z okrzykiem: Hej, ha, Noc Walpurgii! i zainscenizowaniu tańca czarownic.
    Czas wykonania zadania:10 minut.
    Po opracowaniu pląsu – prezentacja na środku klasy.
    Zaliczając grupie konkurencję wręczamy jej symbol kotylionu. Zaproponowane przez grupy pląsy można powtarzać po zakończeniu każdej następnej konkurencji.

    Konkurencja III: Bałwanku, bałwanku
    Uczeń z następnej grupy czyta fragment tekstu znajdujący się w kopercie nr 3:
         "Nagle z lasu wybiegło kilku starszych chłopców; było ich siedmiu. Rzucili się z krzykiem na .................... i go przewrócili. Garnek kopnęli, a trzonek od miotły złamali na pół. Dzieciom, które przed chwilą tak wesoło tańczyły, natarli twarze śniegiem. I kto wie, co by jeszcze wymyślili, gdyby nie Malutka Czarownica." (O. Preussler: "Malutka Czarownica". Wydawnictwo Siedmiogród, Wrocław 2002, str.57).
    Prowadzący pyta dzieci:
    • Pamiętacie, co przewrócili chłopcy?
    • W jaki sposób Mała Czarownica pomogła dzieciom budującym bałwana?
    • Nasze kolejne zadanie polega na złożeniu bałwana z przygotowanych elementów (figury geometryczne) i nauczeniu się rymowanki.
        Dzieci muszą wybrać odpowiednie elementy spośród tych, które wg własnej inwencji przygotował nauczyciel i nakleić je na niebieskiej kartce papieru.
    Tekst rymowanki: Bałwanku, bałwanku,
    Masz białe ubranko,
    Oczy z węgla, nos z marchewki
    I z gałązek czarne brewki,
    Masz kapelusz co się zowie
    Na swej dużej głowie!
    Czarne oczy, nos z marchewki!
    Czy nie trzeba ci rozgrzewki?
    (O. Preussler: "Malutka Czarownica". Wydawnictwo Siedmiogród, Wrocław 2002, str.56-57) dołączamy do elementów bałwana.
    Czas wykonania zadania: 20 minut.
         Podczas prezentacji pracy plastycznej grupa recytuje tekst rymowanki. Każdy uczeń może się nauczyć całego tekstu, można także rozdzielić poszczególne wersy pomiędzy poszczególnych uczniów w grupie – decyzję podejmują uczniowie. Zaliczając zadanie wręczamy grupie symbol bałwanka.

    Konkurencja IV: Kręgle
    Czwarty uczeń czyta fragment tekstu znajdujący się w kopercie nr 4:
         "- Ten kosmyk posłuży tobie, a nie mnie! - powiedziała tajemniczo Malutka Czarownica.
    Wracaj teraz do domu i spokojnie czekaj na to, co się wydarzy. Twojemu mężowi całkowicie przejdzie ochota do grania w ................. . Jeszcze w tym tygodniu zostanie wyleczony!" (O. Preussler: "Malutka Czarownica". Wydawnictwo Siedmiogród, Wrocław 2002, str.70).
    Nauczyciel kieruje do uczniów pytanie:
    • W co grał mężczyzna, którego Mała Czarownica chciała wyleczyć?
    • W jaki sposób Mała Czarownica rozwiązała problem kręglarza?
    • My także zagramy teraz w kręgle. Zapraszam was do wspólnej zabawy!
         Każdy zespół wybiera swojego przedstawiciela, który będzie brał udział w grze (jeżeli zespoły nie są liczne, można zaproponować, by grało każde dziecko).
          Zadaniem wybranego dziecka jest rzucenie piłką w stronę kręgli tak, by zbić ich jak największą ilość. Po każdej kolejce przyznaje się symbol kręgla tej drużynie, której przedstawiciel zbił przynajmniej 2 kręgle. Grę kontynuujemy przez 3 kolejki.
         Jeżeli udział w grze biorą wszystkie dzieci można zsumować ilość zbitych kręgli w drużynie i na tej podstawie przyznawać symbol kręgla, ustalając najpierw ilość kręgli, które należy zbić, aby zaliczyć zadanie.
    Konkurencja V: Magiczne zaklęcie
    Do wykonania ostatniego zadania wprowadza uczniów nauczyciel:
    • Jak wiecie Malutka Czarownica znała wiele zaklęć, a każde z nich miało inną moc i przeznaczenie. Przypomnijcie, jakie to zaklęcie? Może ktoś z was je zapamiętał?
    Prowadzący zwraca się do uczniów wypowiadając własne zaklęcie: Hokus – pokus, czary – mary
    Może jest to nie do wiary?
    Widzę u was wielką chęć
    Aby stworzyć księgę zaklęć!
    Czy są wśród nas odważne czarownice i czarodzieje, którzy podejmą się trudnej sztuki sformułowania zaklęcia i zaprezentowania go?
      Uczniowie w zespołach opracowują zaklęcie, które później kolejno prezentują.
      Czas wykonania zadania: 15 minut
      Za poprawnie wykonane zadanie grupy otrzymują symbol gwiazdki.
            Nauczyciel zbiera kartki (format A4) z zapisanymi zaklęciami. Dołącza przygotowaną wcześniej stronę tytułową z napisem "Księga zaklęć" i łączy kartki przy pomocy zszywacza lub dziurkacza.
    • Tajemnicze pudło – sprawdzian czarodziejskich umiejętności
           Do przygotowanego przez prowadzącego pudła (z podwójnym dnem) wrzucamy przedmioty wykonane w trakcie zajęć przez wszystkie grupy: papierowe kwiaty, bałwanki, księgę zaklęć. Pudło zaklejamy. Następnie mieszamy zawartość pudła przez przerzucanie go "z rąk do rąk" dzieci zgromadzonych w kręgu.
           Podczas "mieszania" uczniowie wypowiadają opracowane wcześniej w grupach zaklęcia.
           Kiedy pudło zatoczy już krąg otwieramy je, a oczom zebranych ukazują się cukierki ukryte za podwójnym dnem – efekt ich czarów!
      Prowadzący informuje uczniów:
      • Skoro czary zadziałały i wszystkie grupy zaliczyły zadania, co wynika z podsumowania wyników na tablicy, wszyscy mamy prawo udziału w Sabacie Czarownic na Łysej Górze. Poczęstujcie się magicznymi cukierkami, które sprawią, że błyskawicznie przeniesiemy się na Łysą Górę!
    • Sabat na Łysej Górze
      Nauczyciel zaprasza do zabawy tanecznej.
      Czas trwania i przebieg tej części zabawy - według własnego pomysłu osoby prowadzącej.
    • Odlot z Łysej Góry
           Na zakończenie prowadzący aranżuje taniec w jednym kole z elementem improwizacji lotu na miotle.
      Następnie rozdaje dzieciom balony. Dzieci nadmuchują balony i siadają na nie. Dźwięk pękających balonów to znak zakończenia zabawy.
    • Wspólne sprzątanie sali
    mgr Małgorzata Sadowska
    Szkoła Podstawowa Nr 36 w Katowicach

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie