Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przeciw agresji

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2139 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Założenia programu rozwoju przedszkola i narastającego problemu agresji wśród najmłodszych stanowiły podstawę i motywację do opracowania przedstawionego programu.
Do opracowania tego zagadnienia wykorzystałam wiedzę zdobytą m.in. na kursie - „Niewłaściwe zachowania dzieci i młodzieży - agresja, przemoc, dokuczanie”, podczas studiowaniu wybranych materiałów WBP, rozmów z psychologiem i pedagogiem z PPP oraz propozycji ćwiczeń programu Fundacji Bene Vobis-„Przeciw przemocy"
Zdobyta wiedza i umiejętności pozwoliły mi opracować temat pod względem wariantowości działań, możliwości perspektywicznego rozwoju planu z wyrazistym określeniem celów.

PROGRAM PROFILAKTYCZNO-INTERWENCYJNY "PRZECIW AGRESJI"

     Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26.II.2002r., które nakłada na dyrektorów i nauczycieli obowiązek realizowania programów profilaktycznych jako integralnej części programów wychowawczych, opracowałam program profilaktyczno interwencyjny "Przeciwdziałanie przemocy". Będzie on realizowany w przedszkolu nr 19 w Kielcach w 2003/2004r. Program ten zawiera elementy ćwiczeń programu "Przeciw przemocy" Fundacji Bene Vobis. Założenia programu stanowią część planu rozwoju przedszkola.
     Priorytetowym zadaniem, jakim kierowałam się przy opracowaniu programu było stworzenie otoczenia przyjaznego dziecku, poprzez stosowanie tolerancji, akceptacji, eliminowaniu zachowań nadmiernie asertywnych. Głównym założeniem było wdrażanie norm i zasad ogólnie akceptowanych społecznie oraz tworzenie warunków do różnorodniej aktywności dzieci.
     Harmonogram działań skierowałam w kierunku:
  • samodoskonalenia nauczycieli,
  • nawiązania współpracy z rodzicami,
  • cyklu zajęć dla dzieci.
     Samokształcenie nauczycieli oparte zostało na potrzebie doskonalenia umiejętności pokonywania i zapobiegania sytuacjom konfliktowym powstającym między wychowankami w poszczególnych grupach wiekowych. W tym celu zaplanowałam:
  • przeprowadzenie rady szkoleniowej metodami aktywnymi z udziałem przedstawiciela ŚODM i DN na temat przyczyn powstawania i zapobiegania zachowaniom agresywnym,
  • spotkanie nauczycieli dotyczące przeprowadzenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych w ramach programu profilaktyczno – interwencyjnego,
  • zebranie materiałów dotyczących problemu agresji,
  • opracowanie konspektów,
  • przedstawienie propozycji zabaw i gier zapobiegających agresji,
  • przeprowadzenie zajęć otwartych.
W sferze działań zmierzających do nawiązania współpracy z rodzicami zaplanowałam:
  • prowadzenie tablicy edukacyjno – informacyjnej,
  • rozpowszechnianie kserokopii artykułów o przyczynach powstawania zachowań agresywnych,
  • tworzenie kodeksu postępowania przedszkolaka,
  • rozwieszenie haseł (propagowanie tolerancji, akceptacji, miłości),
  • ankieta,
  • wystawa obrazów namalowanych przez osoby niepełnosprawne (obrazy zostały skanowane z kalendarza i widokówek).
Do cyklu zajęć dla dzieci opracowałam scenariusze obejmuje problematykę dotyczącą:
  • znęcania się,
  • praw dziecka,
  • złości,
  • asertywności,
  • naprawiania błędów,
  • przyjaźni.
     Cykl zajęć zawiera propozycje zabaw, quizów, scenek rodzajowych z elementem dramy, piosenek, prac plastycznych i zabaw integracyjnych. Ważnym elementem w "kursie" – Przeciwdziałanie agresji jest dyskusja, w której dzieci mogą wykazać się swoimi spostrzeżeniami, doświadczeniami, zdobytą wiedzą i umiejętnościami, stosując ustalone normy, zasady i formy grzecznościowe.

Nasze cele główne:
  • eliminowanie zachowań agresywnych
  • integracja wychowanków przedszkola
  • tworzenie przedszkola przyjaznego dziecku poprzez tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci.
Cele szczegółowe:
  • Uświadomienie dzieciom istnienia praw dziecka.
  • Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych uczuć.
  • Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z przejawami agresji.
  • Wprowadzenie i realizowanie norm zachowania ogólnie akceptowanych społecznie.
  • Podniesienie poziomu wspólnej akceptacji w grupie, rodzinie, i środowisku przedszkolnym.
Nasze priorytety:
Wdrażanie do tolerancji, akceptacji i przestrzegania norm zachowań.

Zadania organizacyjne:
  1. Zebranie materiałów dotyczących problemu agresji wśród dzieci.
    • kserokopie materiałów – artykuły, publikacje, referaty
  2. Rada szkoleniowa z udziałem przedstawiciela SODMiDN - / metody aktywne/.
  3. Spotkanie organizacyjne nauczycieli dotyczące przeprowadzenia cyklu zajęć dydaktyczno- wychowawczych w poszczególnych grupach wiekowych.
    • rozdanie na grupy kompletu materiałów dydaktycznych potrzebnych do realizacji programu profilaktyczno- interwencyjnego.
  4. Kserokopie artykułów dla rodziców.
  5. Tablica edukacyjno- informacyjna dla rodziców:
    • zaproszenie rodziców do współuczestniczenia w akcji – PRZECIWDZIAŁANIE AGRESJI.,
    • rozwieszenie haseł,
    • wspólne tworzenie –KODEKSU POSTĘPOWANIA PRZEDSZKOLAKA,
    • rozpropagowanie wśród rodziców publikacji dotyczących agresji,
    • ankieta dla rodziców.
  6. Quiz-TAK- NIE zajęcia otwarte w poszczególnych grupach.
  7. Uroczyste zakończenie kursu z podpisaniem zasad obowiązujących w całym przedszkolu oraz wręczeniem dzieciom dyplomów
  8. Zabawa integracyjna.
PROPOZYCJE ĆWICZEŃ PROGRAMOWYCH

Temat: "Znęcanie się"
Cele główne: poznanie pojęcia – znęcanie się
Cele szczegółowe: ustalenie zasad zachowania, uświadomienie dzieciom przejawów znęcania się, rozpoznawanie sytuacji omawianego zjawiska.
Pomoce: obrazki sytuacyjne.
Zabawa ruchowa: minki i gesty.
Praca dzieci: kolorowanie obrazków sytuacyjnych./ wystawa prac na holu przedszkolnym/.
Ewaluacja zajęć:
  • zna znaczenie pojęcia – znęcanie się,
  • umie nazwać i odróżnić formy agresji,
  • zna zasady zachowania się podczas zajęć.
Temat : "Prawa dziecka"
Cele główne: uświadomienie dzieciom ich praw.
Cele szczegółowe: poznanie wybranych praw dziecka.
Pomoce: baloniki/ dzieci starsze/, rysunki do kolorowania /dzieci młodsze/,piłka.
Zabawa ruchowa: czego dzieci nie lubią.
Praca dzieci: dmuchanie balonów z literkami P R A W A D Z I E C K A./dzieci starsze/.
  • rysowanie obrazka o własnej rodzinie /dzieci młodsze/.
Ewaluacja zajęć:
  • znają wybrane prawa dziecka,
  • potrafią rozszyfrować skrót ONZ.
Temat: "Złość"
Cele główne: złość jako prawo do wyrażania własnych emocji.
Cele szczegółowe: uświadomienie prawa do wyrażania złości, poznanie sposobów radzenia sobie ze złością.
Pomoce: opowiadanie o króliczku, kukiełka, taśma z muzyczna, piłka, wizytówki.
Zabawa ruchowa: różne sposoby, quiz Tak- Nie.
Praca dzieci: rysunek na temat- jak ja pokonuję złość /wystawa prac- różne techniki/.
Ewaluacja zajęć:
  • znają różne sposoby na pokonanie złości / odpowiedzi z pytań ewaluacji konspektu III/.
Temat: "Asertywność"
Cele główne: nauka zachowań asertywnych.
Cele szczegółowe: nauka odbierania bodźców, sposoby reagowania, wartościowanie zachowań, uzewnętrznianie uczuć.
Pomoce: wizytówki, wiersz, rysunki.
Zabawa ruchowa: Komu mogę powiedzieć.
Praca dzieci: kolorowanie rysunków /wystawa prac/.
Ewaluacja zajęć:
  • wiedzą od kogo otrzymają pomoc,
  • umieją reagować na przejawy agresji,
  • umieją nazwać swoje uczucia.
Temat: Naprawianie błędów
Cele główne: Uczymy dzieci empatii.
Cele szczegółowe: przypisywanie innej osobie uczuć, utożsamianie się z inną osobą.
Pomoce: opowiadanie o Olku, kukiełka, historyjka o Franku, taśma muzyczna, tasiemka, wizytówki, papier kolorowy.
Zabawa ruchowa: Marsz medalistów.
Praca dzieci: medale z papieru kolorowego.
Ewaluacja zajęć:
  • umieją nazwać uczucia,
  • potrafią utożsamić się z inną osobą.
Temat: Przyjaciel.
Cele główne: uświadomienie dzieciom znaczenia posiadania przyjaciela w życiu każdego człowieka.
Cele szczegółowe: nazywanie pozytywnych cech charakteru u siebie i innych, próba uzasadnienia, wyrażanie własnych opinii w sposób przyjazny.
Pomoce: opowiadanie o Stasiu, sylwetka postaci, wizytówki, kartoniki do quizu, wstążeczki.
Zabawa ruchowa: Nie jestem sam
Ewaluacja zajęć:
  • podpisanie ustalonych zasad przez dzieci i gości zaproszonych,
  • wręczenie dyplomów,
  • zabawa integracyjna.
opracowała: mgr Dorota Majchrowska
Przedszkole Samorządowe nr 19 w Kielcach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie