Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Gry planszowe na lekcjach języka polskiego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 9829 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

W dzisiejszych czasach ważne jest, aby lekcje każdego przedmiotu przebiegały przy jak największym czynnym udziale uczniów. Dlatego niezwykle popularne są metody aktywizujące. Gry planszowe to jedne z rodzajów gier dydaktycznych (metod aktywizujących), które można śmiało wykorzystać na lekcjach j.polskiego nie tylko w gimnazjum.

Doskonałym pomysłem na lekcję przeprowadzoną metodą gry może okazać się lekcja powtórzeniowa z literatury (epiki, liryki lub dramatu), chociaż nie tylko. Taki sposób przeprowadzenia zajęć:
- odsuwa od uczniów zwyczajny strach przed powtórzeniem,
- mobilizuje całe zespoły klasowe,
- uczy odpowiedzialności za zespół,
- daje możliwość wyciągania wspólnych wniosków, negocjacji,
- uatrakcyjnia lekcję, czyniąc ją pewnego rodzaju zabawą.

Przed lekcją do współpracy można zmobilizować także uczniów, którzy mogą wykonać odpowiednią planszę (podobną np. do takiej od gry w chińczyka) z liczbą pół określoną przez nauczyciela, pionki. Następnie ważne jest, aby uczniowie poznali dokładnie zasady gry, swoistą instrukcję już w czasie lekcji.

Dużym plusem takiego przeprowadzenia zajęć jest fakt, że to n-el zadecyduje, jakie pytania zada w danym momencie, kierując się czasem lekcji, składem zespołów itp.

Lekcję tą metodą przeprowadziłam w klasie II (poniżej zamieszczony konspekt). Zadania z określonych pól ćwiczyły konkretne umiejętności potrzebne uczniom gimnazjum: redagowanie zaproszenia, ogłoszenia, podawanie argumentów itp. Niektóre pytania wymagały krótkich odpowiedzi jednej grupy, inne angażowały wszystkie zespoły. Zyskując punkty, zespoły przesuwały się w kierunku mety, żaden z uczniów nie bał się nieoczekiwanego wyrwania do odpowiedzi.

Nieodłącznym elementem tej lekcji był stan napięcia i zaciekawienia przebiegiem gry, zespoły chciały być zwyczajnie jedne lepsze od drugich. Taki sposób przeprowadzenia zajęć okazał się bardzo ciekawy.

(...)

Agnieszka Chaberska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie