Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Z mitologią grecką za pan brat

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7774 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Witamy na międzyszkolnym konkursie mitologicznym. Przeczytaj uważnie polecenia. Gdy w odpowiedzi jest miejsce wykropkowane to wpisz odpowiednią informację, gdy jest test wyboru to podkreśl właściwą odpowiedź.
W nawiasie podana jest ilość punktów za prawidłowo wykonane polecenie. Na rozwiązanie testu masz 45 minut.



Życzymy powodzenia.




1. Podkreśl ciąg chronologiczny prawidłowo przedstawiający proces narodzin i początku świata:



a) Chaos - rządy Kronosa i Gai - rządy Uranosa i Rei - bunt gigantów - narodziny Dzeusa – walka z potworem Tyfonem

b) Chaos - rządy Uranosa i Gai - rządy Kronosa i Rei - narodziny Dzeusa – bunt gigantów - walka z potworem Tyfonem

c) Chaos - rządy Kronosa i Rei -rzady Uranosa i Gai - narodziny Dzeusa – bunt gigantów - walka z potworem Tyfonem

d) Chaos - rządy Uranosa i Gai - rzady Kronosa i Rei - narodziny Dzeusa – walka z potworem Tyfonem - bunt gigantów

(0-1)


2. Podkreśl odpowiedź prawidłowo wymieniającą składniki,
z których Prometeusz uformował człowieka:

a) glina, trzcina, łzy,

b) piach, ogień niebieski, woda

c) woda, glina, ogień niebieski

d) glina, łzy, ogień niebieski


(0-1)



3. Uzupełnij tekst dotyczący mitu o Heraklesie:

Boginią, która nienawidziła Heraklesa była .................... . Zesłała na niego w dzieciństwie dwa ...................., które pokonał. W napadzie szału Herakles zamordował ....................
i musiał to odpokutować. Pierwszą pracą, którą miał wykonać było przyniesienie skóry z .................... Nemei. Gonił łanię ceryntyjską przez .................... . Miał oczyścić stajnię ...................., a z Krety przywieźć żywego ................ . Herakles zdobył także pas Hippolity królowej ....................
i pojmał .................... – stróża piekieł. Zginął za sprawą swojej żony .................... .

(0-10)


4. Pary bohaterów mitów greckich umieść w dwóch grupach:
w pierwszej - zaprzyjaźnionych lub nawet kochających się,
w drugiej – ustosunkowanych do siebie nieprzyjaźnie:

a) Prometeusz i Zeus

b) Demeter i Kora

c) Polidektes i Danae

d) Syzyf i Tanatos

e) Tezeusz i Ariadna

f) Filemon i Baucis

g) Pigmalion i Galatea

h) Odyseusz i Polifem

i) Niobe i Latona


Grupa pierwsza                                 Grupa druga









(0-9)


5. Podaj w co zamienione lub jak zmienione zostały poniższe osoby przez bogów:

a) Midas –

b) Dafne –

c) Arachne –

d) Hiakintos –

e) Akteon -

(0-5)


6. Oznacz literą P zdania prawdziwe i literą F zdania fałszywe:

.... Egida to leszczynowa laska należąca do Hermesa.
.... Apollinowi towarzyszyło osiem muz.
.... Pokarmem bogów zapewniającym moc ciału i nieśmiertelność      duszy była ambrozja.
.... Złote jabłko dla najpiękniejszej bogini Parys dał Atenie.
.... Odyseusz pod Troją wymyślił podstęp z drewnianym koniem.
.... Sfinks miał twarz i piersi kobiety, a resztę ciała ptaka.

(0-6)


7. Połącz liniami w pary bogów z przypisywanymi im zwierzętami, przedmiotami:

a) Hera             1) kaduceusz

b) Atena            2) piorun

c) Hermes         3) cytra

d) Zeus             4) trójząb

e) Apollo           5) sowa

f) Posejdon        6) kukułka


( 0-6)


8. O kim opowiada następujący fragment „ Mitologii”
J. Parandowskiego?

a) „Ledwo bowiem wszedł na Olimp, już nazajutrz Ares chodził bez miecza; Afrodyta przy rannej toalecie zauważyła brak przepaski na biodra; Hefajstos nigdzie nie mógł znaleźć obcęgów.”

............................................

b) „Kochał matkę i ujął się za nią wówczas gdy Dzeus powiesił Herę za ręce u szczytu Olimpu. Ojciec w gniewie zrzucił go na ziemię”

............................................

c) „Uważano ją za boginię sprawiedliwości, obyczaju i porządku
i stawiano jej ołtarze w miejscach zgromadzeń ludowych. Przedstawia się ją do dziś z zawiązanymi oczyma.”

............................................

d) „ Uniesiony zachwytem nad potęgą wynalazku, zapomniał
o przestrogach ojca i coraz wzbijał się w błękitne przestworza. Pod wpływem żaru słonecznego wosk stopniał i pióra jedno po drugim, zaczęły opadać”.

...........................................

(0-4)

9. Wyjaśnij znaczenie poniższych związków frazeologicznych:

a) syzyfowa praca -

b) pięta Achillesa -


(0-2)


10. Do każdego z wymienionych miejsc dopisz osobę przebywającą tam na stałe bądź czasowo:

a) Tartar -

b) Kaukaz -

c) Teby -

d) Kreta -


(0-4)


11. Dokończ zdania:

a) Patronem złodziei był ............................................. .
b) Bożek łagodnego wiatru to ...................................... .
c) Patronka uczonych, filozofów była ............................. .
d) Potwór zabity przez Tezeusza to .............................. .
e) Chcąc sprawdzić bogów własnego syna jako potrawę podał ..................................................... .
f) Boginią miłości była ............................................... .
g) Kreon kazał zamurować żywcem .............................. .
h) Bogini zwycięstwa to ............................................... .
i) Przewoźnik przez Styks nazywał się .......................... .

(0 – 9)




KLUCZ ODPOWIEDZI DO TESTU

„ Z MITOLOGIĄ GRECKĄ ZA PAN BRAT”


ZADANIE 1 b

(za prawidłową odpowiedź 1 punkt)


ZADANIE 2 d

(za prawidłową odpowiedź 1 punkt)


ZADANIE 3

  • Hera, węże, żonę i dzieci, lwa, rok, Augiasza, byka, Amazonek, Cerber, Dejaniry

(za każdy prawidłowo wstawiony wyraz po 1 punkcie)

ZADANIE 4

  • grupa pierwsza: b, e, f, g
  • grupa druga: a, c, d, h, i


(za każdą prawidłowo wstawioną parę po 1 punkcie)

ZADANIE 5

a) ośle uszy,
b) drzewo laurowe,
c) pająk,
d) kwiat (hiacynt),
e) jeleń

(za każdą prawidłową odpowiedź po 1 punkcie)

ZADANIE 6

  • F, F, P, F, P, F


(za każdą prawidłową odpowiedź po 1 punkcie)

ZADANIE 7

  • A - 6,
  • B - 5,
  • C - 1,
  • D - 2,
  • E - 3,
  • F - 4

(za każde prawidłowe połączenie po 1 punkcie)

ZADANIE 8

  • Hermes, Hefajstos, Temida, Ikar

(za każdą prawidłową odpowiedź po 1 punkcie)

ZADANIE 9

  • a - praca bez końca lub nadaremna lub zadanie żmudne lub zadanie niewykonalne
  • b - słaby punkt

(za każdą prawidłową odpowiedź po 1 punkcie)

ZADANIE 10

  • a - np. Orfeusz, Tantal, Syzyf
  • b - Prometeusz
  • c - np. Edyp, Antygona, Kreon, Niobe, Jokasta
  • d - np. Minos, Dedal, Ikar, Tezeusz, Ariadna

(za każdą prawidłową odpowiedź po 1 punkcie)

ZADANIE 11

  • Hermes, Zefir, Atena, Minotaur, Tantal,
    Afrodyta, Antygona, Nike, Charon

(za każdą prawidłową odpowiedź po 1 punkcie)

Opracowała Joanna Albecka
Gimnazjum nr 1 w Gdańsku

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie