Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Upowszechnianie kultury muzycznej w środowisku wiejskim

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2096 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Pragnę podzielić się swoimi przemyśleniami, bo wiem, że w pracy nauczyciela ważna jest wymiana doświadczeń i weryfikacja własnej działalności.
Pracuję w Szkole Podstawowej w Drzycimiu – jestem nauczycielem muzyki. Dzięki współpracy z Rodzicami, Filharmonią Pomorską oraz innymi instytucjami związanymi z kulturą oraz samorządem lokalnym, podejmuję działalność podnoszącą poziom kultury muzycznej dzieci z pobliskich miejscowości. Początki były trudne, ale po 12 latach cieszę się widząc jak zainteresowanie dzieci muzyką przekłada się dzisiaj na ich – prawie już dorosłe – życie.

Upowszechnianie kultury, rozumiane jako cykl działań podjętych przez instytucje lub osoby prywatne, mające na celu umożliwienie kontaktu z dziełami sztuki, stanowi problem tak w społecznościach wielkich miast jak i małych miasteczek czy wsi. W swoich rozważaniach chciałabym skupić się na upowszechnieniu kultury muzycznej wśród dzieci z obszarów wiejskich, także na roli rodziny oraz środowiska szkolnego w tym procesie.
Organizacja takiego procesu wymaga zaangażowania, przygotowania i ciągłej współpracy pomiędzy instytucjami zajmującymi się działalnością kulturalną na obszarach wiejskich-świetlice gminne, domy kultury, stowarzyszenia i organizacje promujące kulturę oraz osoby prywatne, rodzice, nauczyciele. Nie wymieniłam szkoły w gronie instytucji, ponieważ jej działalność w zakresie funkcji wychowawczo-opiekuńczych (a tym samym kulturalnych) jest sprawą oczywistą i wpisaną w statut każdej placówki oświatowej.
Dynamiczny rozwój najnowszych technologii niesie ze sobą podniesienie jakości życia codziennego, ale może też wpływać na zmianę form korzystania z dóbr kultury. Przy pomocy centrum informacyjnego, które istnieje już praktycznie przy każdej gminie (lub gminnej bibliotece), można nie tylko zaplanować wyjazd, znaleźć oferty pracy, ale też obejrzeć najnowsze wystawy dzieł sztuki i to praktycznie we wszystkich muzeach świata. Można również śledzić trasy koncertowe, poznawać bibliografie ulubionych wykonawców, a nawet rezerwować bilety na koncert. To duże ułatwienie dla wszystkich tych, którzy mieszkają w miejscowościach oddalonych od dużych ośrodków kultury muzycznej.
Uważam, że wykorzystanie zasobów Internetu, podporządkowane umiejętnej weryfikacji zawartych w sieci treści, stanowi bardzo dobre narzędzie w procesie upowszechniania kultury. Wymaga od odbiorcy jedynie znajomości podstaw obsługi komputera oraz umiejętności wyszukiwania informacji- w tej kwestii pomocą służyć mogą nauczyciele lub pracownicy biblioteki. To w zasadzie jedyny problem do przezwyciężenia.
Przykład :
Podczas spotkań w świetlicy gminnej lub zajęć pozalekcyjnych dzieci wyszukują informacji o bieżących wydarzeniach kulturalnych, śledzą aktualny repertuar kina, teatru, filharmonii czy opery. Gromadzą informacje na temat życia i twórczości ulubionego kompozytora lub szczegółów, okoliczności powstania ulubionego utworu muzycznego. Po weryfikacji zebranych danych nauczyciel wraz z grupą uczniów dokonuje wyboru imprezy.
Rozpoczyna się kolejny etap – organizacja grupy uczestników zainteresowanych kulturalnym wydarzeniem. Byłaby niemożliwa bez zaangażowania szkoły - jako placówki wychowawczo-opiekuńczej i jej pracowników, nauczycieli, wychowawców, pedagogów szkolnych, słowem wszystkim, którym leży na sercu dobro dziecka w zakresie dydaktycznym i wychowawczym. Dziecko w szkole spędza kilka godzin dziennie. To tu odbywa się proces kształtowania wyobraźni dziecka, jego wrażliwości na bodźce estetyczne, umiejętności percepcji dzieł sztuki-także poprzez stosunek do wytworów własnej pracy. To tu dziecko uczy się umiejętności komunikowania się z otoczeniem, wyrażania swoich myśli, poglądów, prezentowania swoich umiejętności i konfrontacji z umiejętnościami innych. Ale nie tylko, w szkole dziecko uczy się również słuchania i odbioru dzieł muzycznych.
Przykład:
Organizacja wycieczek na koncerty, do teatru czy kina powinna bazować na współpracy i zaangażowaniu nauczycieli i wychowawców. Powinna być zaplanowana i dostosowana do potrzeb dzieci, ich możliwości percepcyjnych.
Jednym z głównych zadań stojących przed nauczycielem muzyki - szczególnie w małych miejscowościach - jest rozbudzenie u dzieci potrzeby kontaktu z dziełami kultury muzycznej. Dziecko, a w przyszłości dorosły odbiorca dzieł muzycznych oraz innych dóbr kultury, musi posiąść nie tylko nawyk słuchania, ale także motywację do korzystania w przyszłości w sposób samodzielny i świadomy. Motywacja taka może być wspomagana przyjemnością odczuwania i kształtowaniem wrażliwości na muzykę poprzez słuchanie, tworzenie, ekspresję instrumentalną czy ruchową. Rola nauczyciela jako osoby odpowiedzialnej za rozwój kultury muzycznej dziecka jest nieoceniona. Poziom propozycji repertuarowych koncertów czy spektakli winien być bezwzględnie dostosowany do poziomu percepcji dziecka, w przeciwnym razie możemy odnieść skutek zgoła odwrotny, tym samym zniechęcić młodego odbiorcę na długie lata. Często spotykam się z opinią młodzieży o nudnych koncertach, których mieli wątpliwą przyjemność wysłuchać. Strzeżmy się tego błędu. Niech do sal filharmonii zawitają młodsze dzieci – ale muszą to być przygotowane przez nauczyciela dzieci.
Przykład :
Nauczyciel nawiązuje współpracę np. z filharmonią czy operą i systematycznie organizuje wyjazdy starannie dobierając repertuar. Przygotowuje dzieci do odbioru żywej muzyki, wskazuje na walory edukacyjne takiego koncertu czy spektaklu. Włącza do współpracy rodziców. Zajmuje się też promocją utalentowanych dzieci, organizując koncerty dla społeczności lokalnej.
Szkoła, nauczyciel i wszystkie domy kultury w pobliskich miejscowościach nie miałyby szans na efektywną działalność kulturalną, gdyby nie współpraca z rodzicami. Te działania winny się dopełniać obustronnie. Rodzice powierzają szkole swoje dzieci, licząc na rozwój intelektualny i kulturalny, a jednocześnie wspierają działalność i inicjatywy podejmowane przez nauczycieli w tym zakresie. Jeśli rodzic nie dostrzega lub nie może w pełni zaspokoić potrzeb swojego dziecka związanych z kulturą, powinien w miarę swoich możliwości wspierać szkołę działalności kulturalnej. Może to być pomoc w nawiązaniu współpracy z innymi ośrodkami związanymi z kulturą, pomoc w organizacji koncertów szkole lub wyjazdów na koncerty. Może to być bezpośredni udział w rozwijaniu zainteresowań muzycznych własnego dziecka poprzez wzbogacanie domowej płytoteki czy organizacja edukacji w szkole muzycznej.
Przykład :
Rodzice, widząc zainteresowanie i predyspozycje muzyczne swojego dziecka podejmują decyzję o kształceniu dziecka w szkole muzycznej. Wspólnie z innymi rodzicami organizują dojazd dzieci do szkoły.
Podsumowanie :
Upowszechnianie kultury muzycznej (i nie tylko) w środowiskach wiejskich ma wielką szansę powodzenia tylko wtedy, gdy łączy w sobie zaangażowanie i wspólny wysiłek rodziców, środowiska szkolnego, instytucji lokalnych działających na rzecz kultury z wykorzystaniem wszelkich dostępnych narzędzi i środków. Taka działalność nie zawsze jest łatwa, ale zwykle owocuje podniesieniem poziomu kultury muzycznej odbiorców. Dzieci z miejscowości odległych od centrum kultury o kilkadziesiąt kilometrów, chętnie uczestniczą w wyjazdach na koncerty, spektakle czy seanse filmowe, jeśli są do nich należycie przygotowane. W przyszłości będą same organizować życie kulturalne dla swoich dzieci, a przecież to jest głównym celem upowszechniania kultury.

Małgorzata Sitkiewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie