Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
W haromii z przyrodą

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2814 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 OPRACOWAŁY:
MGR ANNA KORNELUK
MGR MARIA ONISZCZUK

SP3 Włodawa


Blok tematyczny: W HARMONII Z PRZYRODĄ.


Temat zajęć: Rozmowa kierowana w oparciu o wiersze: „Dla kogo piosenka”- W. Badalskiej i „Chora rzeka”- J. Papuzińskiej.

Cele ogólne:
· Opanowanie elementów wiedzy przyrodniczo – ekologicznej.
· Kształtowanie czynnej postawy proekologicznej.
· Rozwijania mowy i myślenia

Cele operacyjne:

Dziecko:
· dostrzega piękno otaczającej przyrody;
· zna zagrożenia zdrowia i życia dla człowieka, zwierząt i roślin związanego z zanieczyszczeniem środowiska;
Metody: słowna, czynna, oglądowa, aktywizujące „burza mózgów";

Formy pracy: z całą grupą, zbiorowa, indywidualna;

Środki dydaktyczne: scenki (czysta rzeka – roślinność, sylwety zwierząt, kwiatów, brudna rzeka – suche krzewy), napisy do globalnego czytania, krzyżówka, magnetofon – nagranie Vivaldi „Cztery pory roku – wiosna", instrumenty muzyczne (trójkąt, grzechotka, kołatka), medale ekologa.
Przebieg zajęcia:

Wstęp
1. Zapraszam dzieci do obejrzenia scenografii, która znajduje się w sali, następnie Dz. siadają na dywanie. W tle słychać utwór Vivaldiego „Cztery pory roku – wiosna".
2. Przywitanie : (gdy dziecko czuje się powitane macha ręką do n-la);
·N.: witam, tych, co lubią przyrodę;
·witam, te dzieci, które lubią prezenty;
·witam, te dzieci, które nie śmiecą w przyrodzie;
·witam, te dzieci, które znają litery;
·witam, te dzieci, które lubią pracować i uczyć się; i.t.p.
Rozwinięcie
3. Słuchanie fragmentu wiersza W. Badalskiej „Dla kogo piosenka". Po wysłuchaniu treści wiersza Dz. wyrażają swoje spostrzeżenia, emocje.

…Plusk – plusk
plum – plum
plim – plim!
Przed boćkiem kryj się złym.
W srebrzystym strumyku,
kamyków bez liku.
Woda czysta, chłodna,
nurkuj żabko do dna!
…Plusk – plusk
plum – plum
plim – plim!...

·Która scenografia pasuje do tego wiersza?
·Kto mieszkał w strumyku?
·Co robił strumyk?
4. Dz. naśladują śpiew strumyka głosem oraz za pomocą instrumentów (trójkąt, grzechotka, kołatka).
5. Zabawa ruchowa „Łąka".
Dz. siedzą w kole, odliczają do czterech, tworzą zespoły, na podany przez N. sygnał zespoły wykonują różne czynności:
1 – to bociany – „klekoczą", spacerując po sali;
2 – to żaby – „rechoczą", wykonując „żabie skoki";
3 – to ślimaki – pełzają po sali;
4 – to mrówki – biegają na palcach po sali;
6. Słuchanie wiersza „Chora rzeka" J. Papuzińskiej.
Śniła się kotkowi rzeka.
Wielka rzeka, pełna mleka…
Tutaj płynie biała rzeka.
Jak tu pusto!
Drzewo uschło…
Cicho tak - ani ptak, ani ważka,
ani komar, ani bąk, ani gad, ani płaz,
ani ślimak, ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,
nikt już nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta!
Sterczy napis „Zakaz kąpieli".

Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka nie narzeka.
Tylko czeka, czeka, czeka…
7. Zadania dla dzieci:
·Dlaczego woda w rzece była brudna?
·Co się stało ze zwierzętami i roślinami?
·Komu zagraża zanieczyszczona woda?
·Co czujecie patrząc na tę rzekę?
·Co możemy zrobić, aby woda w rzekach była czysta?( „burza mózgów")
8. Rozwiązywanie krzyżówki:
·W czerwonej sukience biega po łące? - biedronka
·Tańczy w czystej wodzie? - rybka
·Ogrzewa naszą planetę? - słońce
·Kolorowy, fruwa nad kwiatami? - motyl
·Bez niej nie może żyć człowiek, rośliny, zwierzęta? - woda
·Co ma ślimak na głowie? – rogi
9. Dz. odczytują powstały wyraz. Zapoznanie z pojęciem „ekologia", „ekolog". Kto może być ekologiem? Kto chce zostać ekologiem?
N. rozdaje dzieciom medale ekologa.
Zakończenie
10. Na zakończenie N. odczytuje dzieciom listy – „prośby przyrody".
„Nie łam gałęzi – to boli" – drzewo
„Nie zrywaj kwiatów – jest nas mało" – kwiaty
„Nie zaśmiecaj wody" – ryby






SCENARIUSZ

Blok tematyczny: W HARMONII Z PRZYRODĄ.

1. Temat dnia: „Chcemy mieć powietrze czyste, wody w rzekach przeźroczyste…"- historyjka obrazkowa kształtująca zachowania proekologiczne.
2. Cel ogólny:
o tworzenie sytuacji wyzwalających potrzebę działania na rzecz przyrody
3. Cele operacyjne:
dziecko
o potrafi ocenić zachowanie człowieka i odróżnić dobro od zła
o zna niebezpieczeństwa, jakie zagrażają środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka
o rozumie zakres odpowiedzialności ludzi za stan ekologiczny naszej planety
o wie, jak samo może przyczynić się do ochrony środowiska
o przeciwstawia się bezmyślnemu niszczeniu przyrody
o przestrzega zasad kulturalnego zachowania się w lesie
o dba o czystość środowiska
4. Środki dydaktyczne: plansze historyjki obrazkowej przedstawiające nieodpowiednie zachowanie się w lesie, kartoniki ze znakami pokazującymi prawidłowe zachowanie się w stosunku do przyrody, sylwety do wiersza „W pewnym lesie" ( dwa zające, sowa ), dekoracja „Las", pojemniki do segregowania odpadów, rysunki przedstawiające do czego można wykorzystać odpady, nagranie magnetofonowe piosenki „Dziś są Ziemi urodziny", kolorowanki - środowisko zanieczyszczone i czyste, medale „Jestem przyjacielem środowiska".
PRZEBIEG ZAJĘCIA
1. Dzieci siedzą w półkolu, nauczycielka recytuje wiersz „W pewnym lesie.." ( w tle dekoracja przedstawiająca las, nauczycielka manipuluje sylwetami).
W pewnym lesie dwa zające
na poranne wyszły słońce.
Patrzą wkoło, coś się stało,
coś się w lesie rozsypało.
Wszędzie puszki i butelki,
tu i ówdzie papier wielki.
Las to dom nasz, w nim żyjemy,
lecz go dziś nie poznajemy.
Nadleciała mądra sowa
odezwała się w te słowa:
ludzie w lesie wczoraj byli
ten bałagan zostawili.
Brzydko tutaj, więc sprzątnijmy,
A brudasom przypomnijmy,
że nie śmieci się nikomu
będąc gościem w jego domu !
2. Rozmowa kontrolowana na temat wiersza:
o Gdzie dzieje się akcja wiersza ?
o Kto występuje w wierszu ?
o Co stało się w lesie ?
o Co zrobiły zwierzęta ?
3. Ocena postępowania ludzi - swobodne wypowiedzi dzieci, interpretacja prośby mądrej sowy.
4. Inscenizacja ruchowa wiersza.
5. Stopniowe odsłanianie historyjki obrazkowej przedstawiającej nieodpowiednie zachowanie się ludzi w lesie. Rozmowa na temat poszczególnych obrazków, dzieci mówią o tym, co nie podoba im się w zachowaniu osób , jakie mogą być skutki takiego zachowania.
6. Gra dydaktyczna: spośród przygotowanych kartoników dzieci wyszukują te , które przedstawiają prawidłowe zachowanie się poszczególnych osób, przypinają je we właściwym miejscu na historyjce obrazkowej, omawiają właściwe zachowanie się w lesie.
7. Zabawy ruchowo-naśladowcze:
o „Skok zająca"
o „Sowa na łowach"
8. Rozmowa przy ilustracjach nt.: segregowanie odpadów, wykorzystanie ich na surowce wtórne.
9. Praca w zespołach:
o segregowanie odpadów do przygotowanych pojemników ( plastik, szkło, papier)
o dopasowanie do pojemników kartoników z rysunkami, które przedstawiają do czego można je ponownie wykorzystać
10. Zabawa ruchowo-muzyczna do piosenki „Dziś są Ziemi urodziny" ( na melodię „Nazywają mnie poleczka"), wg inwencji twórczej nauczyciela:
Dziś są Ziemi urodziny,
wszyscy pięknie ją uczcimy.
Kwiatek, zwierzę oraz ptak
zaśpiewają Ziemi tak:

Ref. Hop, hop, trala, la.
Śpiewasz ty i śpiewam ja.
Hop, hop, trala, la.
Urodziny Ziemia ma.

Każdy człowiek niech pamięta,
że rośliny i zwierzęta
nie chcą w brudnym świecie żyć-
dobrym dla nich trzeba być.

Ref.

Chcemy mieć powietrze czyste,
wody w rzekach przeźroczyste,
kochać chcemy cały świat,
być z przyrodą za pan brat.

Ref.
11. Praca indywidualna: łamigłówka - wybierz obrazek przedstawiający naturalne, czyste środowisko i pokoloruj go.
12. Podsumowanie zajęcia, ocena pracy dzieci, wręczenie medali „Jestem przyjacielem środowiska".













SCENARIUSZ

Blok tematyczny: W HARMONII Z PRZYRODĄ.

Temat dnia: Sprzątanie świata - ekologia na co dzień.

Cele ogólne:
· kształtowanie aktywnych postaw wobec ochrony środowiska,
· wzbogacanie słownictwa o treści ekologiczno-przyrodniczej,
· uwrażliwianie na piękno przyrody i konieczności jej ochrony przez wszystkich ludzi.

Cele szczegółowe:
Uczeń:
· wie, co to jest ekologia,
· wie, jak należy dbać o przyrodę,
· bierze czynny udział w sprzątaniu swojego najbliższego otoczenia,
· łączy różne formy ruchu na torze przeszkód,
· potrafi wykonać wspólną pracę plastyczną - plakat,
· potrafi współpracować w grupie.

PRZEBIEG ZAJĘĆ :
1. Recytacja przez nauczyciela wiersza pt. „Moja Planeta" jako wprowadzenie w temat dnia. (załącznik 1)
2. Wspólne malowanie plakatu za pomocą odciśniętej dłoni pt. „Piękna jest nasza Planeta".
Globus - kolory występujące na globusie i ich odpowiedniki w rzeczywistości.
Duży arkusz szarego papieru, plakatówki.
3. Konkurs wiedzy o przyrodzie, czyli „Omnibus ekologiczny". (załącznik 2)
Uczniowie drogą losowania wybierają trzech przedstawicieli. Nauczyciel czyta pytania, po naradzie uczniowie wybierają właściwą odpowiedź (test wyboru a, b, c, d).
4. Wyścigi kangurów - zabawa ruchowa.
Przebieg konkurencji: każdy uczestnik trzyma między kolanami woreczek i skokami obunóż dociera do mety, tam chwyta woreczek w dłoń i biegiem przenosi do kolejnego zawodnika (za błędy drużyna otrzymuje punkty karne).
Potrzebne przybory: szarfa „start", chorągiewka „meta", woreczek
5. Slalom ekologiczny - na drodze każdej drużyny są rozrzucone śmieci i przeszkody.
Zadaniem uczniów jest pokonanie przeszkód z jednoczesnym segregowaniem śmieci do odpowiednich koszy.
· 3 kosze z napisem: plastik, papier, metal
· przeszkody: piłka lekarska, szarfa
6. Wręczenie każdemu uczniowi przez nauczyciela dyplomów za wykonanie prawidłowe zadań.
7. Sprzątanie najbliższej okolicy.
Uczniowie z wychowawcą sprzątają swoje środowisko.
Worki z napisem: papier, szkło, plastik, inne śmieci.
Uczniowie mają rękawiczki.
8. Powrót do szkoły i złożenie worków w wyznaczonym miejsc.
9. Powrót do klasy i podsumowanie dnia aktywności.
Wspólne odśpiewanie wcześniej poznanej piosenki pt. „Jabłko" oraz wspólne jedzenie jabłek.
10. Zapis w dzienniku.
Wspólne malowanie plakatu za pomocą odciśniętej dłoni pt. „Piękna jest nasza Planeta". Konkurs wiedzy o przyrodzie, czyli „Omnibus ekologiczny". Zabawy ruchowe: „Ekologiczny tor przeszkód" i „Wyścig kangurów". Wyjście w teren - sprzątanie najbliższej okolicy.

ZAŁĄCZNIKI

I. Moja Planeta
Wielka szeroka jest Nasza Planeta
Oceany, jeziora głębokie.
Są miasta i domy na lądach nieznane.
Zielenią pachnące wyspy i zimne kraje.
Góry i śniegi olbrzymie,
Na samym krańcu świata.
Gadające ptaki, latające ryby
I śmieszne zwierzaki.
Nie wiadomo, ile Ziemia skarbów kryje.
Aby żyć zdrowo i czysto,
Musimy chronić nasze środowisko.
Nie wyrzucaj śmieci, nie depcz trawników,
Nie wypalaj lasów, nie zanieczyszczaj gór,
Plaż oraz wodnych zbiorników.
Niech miejskie powietrze smog opuści okrutny,
A wszyscy będziemy żyli zdrowi
I nikt nie będzie smutny.

II. „Omnibus ekologiczny" dla klas pierwszych
1. Z okazji jakiego dnia spotkaliśmy się dzisiaj?
a. Dnia Dziecka
b. Dnia Sprzątania Świata
c. Dnia Mamy
d. Dnia Policjanta
2. Idziesz korytarzem, na podłodze leży papier. Co powinieneś zrobić?
a. kopnąć go
b. ominąć
c. podnieść i wrzucić do kosza
d. wezwać straż pożarną
3. Które z wymienionych zwierząt ma kopyta?
a. pies
b. wiewiórka
c. koń
d. wróbel
4. Jaka jest obecnie pora roku?
a. wiosna
b. lato
c. jesień
d. zima
5. Jakie liście są pokarmem niedźwiadka koali, żyjącego w Australii?
a. eukaliptusa
b. kasztanowca
c. jarzębiny
d. dębu
6. Nad jakim morzem leży Polska?
a. Czarnym
b. Śródziemnym
c. Czerwonym
d. Bałtyckim
7. Czym żywią się bociany?
a. krokodylami
b. żabami
c. wiewiórkami
d. mlekiem
8. Mama chce kupić ci pieska. Boi się jednak, że nie będziesz potrafił(-a) o niego dbać. Jak należy dbać o pieska?
a. wychodzić z nim na spacery
b. karmić
c. szczotkować
d. wszystkie odpowiedzi są dobre
9. Gdybyś był królikiem, chciałbyś...
a. mieć codziennie świeży pokarm i wodę oraz coś do ogryzania
b. mieszkać w zaśmieconej klatce
c. by właściciel wcale się z tobą nie bawił
d. by właściciel targał cię za uszy i futerko
SCENARIUSZ

Blok tematyczny: W HARMONII Z PRZYRODĄ
Temat dnia: Na ratunek Ziemi.
Cel ogólny: Kształcenie umiejętności dbania o środowisko naturalne.
Cele:
Uczeń:
· wie, że jesteśmy mieszkańcami Ziemi i ochrona jej naturalnego środowiska jest naszym wspólnym obowiązkiem,
· rozumie potrzebę ochrony środowiska,
· zna i rozumie podstawowe pojęcia ekologiczne,
· potrafi segregować odpady,
· zna zagrożenia środowiska,
· wie, jakie czynniki wpływają na zdrowie człowieka,
·
Pomoce dydaktyczne:
- szary papier pakowy,
- scenografia przygotowana przez dzieci: drzewo z kartonu, jezioro, komin z dymem, plansze z nazwami królestw,
- śmieci do segregowania,
- kosze na śmieci ( papier, szkło, plastik, różne),

.

Przebieg lekcji:
1. Rozmowa wprowadzająca
· Dzieci dowiadują się o czym będzie mowa na lekcji. Poprzez zadawane pytania nauczyciel stara się wyegzekwować odpowiedź na pytanie „Jakie czynniki wpływają korzystnie (później niekorzystnie) na nasze zdrowie?”.
· Można podzielić klasę na grupy, które będą wypisywały te czynniki,
· Pogadanka na temat ekologii z uwzględnieniem podstawowych pojęć,

Pojęcia z którymi zapoznają się dzieci:
Ekologia –nauka badająca zależności między organizmami oraz środowiskiem nieożywionym a żywymi organizmami.
Zanieczyszczenia -substancje, dostające się do środowiska naturalnego najczęściej na skutek działalności człowieka, mające szkodliwy wpływ na żywe organizmy i całe środowisko.
Segregacja -oddzielenie surowców wtórnych (szkła, papieru, metalu itd.) od pozostałych odpadów, segregacja umożliwia przeprowadzenie procesu recyklingu.
Recykling - odzyskiwanie z odpadów substancji i wykorzystywanie ich ponownie jako surowców wtórnych: metali żelaznych i kolorowych, makulatury, szmat, szkła itd.

2. Nauczyciel dzieli klasę na trzy zespoły:
I – ,,Kraina wrogów przyrody”,
II – ,,Kraina przyjaciół przyrody”,
III – dzieci, które będą odwiedzały obie krainy,
Dajemy dzieciom trochę czasu do przygotowania rysunków i innych rekwizytów potrzebnych do przedstawienia swojej krainy. Jedna osoba krótko przedstawia swój kraj.
· dzieci z III grupy kolejno odwiedzają obie krainy – scenki dramowe,
· grupa I i II ma za zadanie jak najbardziej zachwalić swój kraj,
· po zakończeniu III grupa dzieli się swoimi spostrzeżeniami i uzasadnia swoje zdanie, (nauczyciel czuwa nad prawidłowym wyborem krainy),
· ustalenie i zapisanie wniosku dotyczącego ,,W jakim kraju pragniemy mieszkać”,
· ustne układanie zasad postępowania w zgodzie z przyrodą,

3. Wspólne porzadkowanie I krainy – segregacja śmieci.
· śpiewanie piosenki ,,Śmieciu precz”,
· redagowanie próśb Ziemi skierowanych do ludzi,

4.Zakończenie
Podsumowanie lekcji:
– przypomnienie poznanych pojęć,
– uroczyste złożenie (w formie zabawy) obietnicy dbania o środowisko












SCENARIUSZ I

Blok tematyczny: W HARMONII Z PRZYRODĄ

Temat dnia: Co możemy robić, aby zapobiegać zanieczyszczeniu
naszego środowiska?

Cele kształcenia i wychowania:
Uczeń:
· rozwija swoje zainteresowanie otaczającym go środowiskiem,
· rozumie, w jaki sposób ludzie przyczyniają się do zanieczyszczania środowiska,
· zna, rozumie i rozróżnia podstawowe pojęcia ekologiczne,
· rozwija przekonanie o potrzebie ochrony środowiska.

Materiały:
- tablica do notowania wyników, papier, mazaki, długopisy, klej dla każdej grupy,
- zasady konkursu (załącznik 1),
- pachołki lub krzesła, kartki papieru, rebusy ,
- różnego typu śmieci: metalowe, szklane, plastikowe (wcześniej umyte i tak przygotowane, by nie stanowiły zagrożenia dla dzieci np. metalowe odpady reprezentują klucze, a nie puszka z ostrymi brzegami),
- dla każdej grupy (klasy) rozsypanka wyrazowa (załącznik 2),
- puzzle,
- jeśli pozwalają na to środki finansowe można zakupić lizaki lub drobne cukierki, które będą nagrodą dla uczniów biorących udział w konkursie.

Uwaga!
Zajęcia mogą być przeprowadzone w obrębie jednej klasy, dzieląc ją na grupy lub w połączeniu z inną klasą. Prowadzone są metodą zabawową jako najbardziej atrakcyjną i bliską dzieciom w młodszym wieku szkolnym.

Pojęcia z którymi zapoznają się dzieci:
Ekologia –nauka badająca zależności między organizmami oraz środowiskiem nieożywionym a żywymi organizmami.
Zanieczyszczenia -substancje, dostające się do środowiska naturalnego najczęściej na skutek działalności człowieka, mające szkodliwy wpływ na żywe organizmy i całe środowisko.
Segregacja -oddzielenie surowców wtórnych (szkła, papieru, metalu itd.) od pozostałych odpadów, segregacja umożliwia przeprowadzenie procesu recyklingu.
Recykling - odzyskiwanie z odpadów substancji i wykorzystywanie ich ponownie jako surowców wtórnych: metali żelaznych i kolorowych, makulatury, szmat, szkła itd.

Planowanie i przygotowanie: najbardziej czasochłonnym zajęciem jest przygotowanie odpowiedniej ilości „odpadów” potrzebnych do konkursu np.: kluczy, kapsli, plastikowych butelek, szklanych pojemników, słoików, worków foliowych, tektury, materiałów, aluminiowych puszek, baterii i innych, ale czystych i bez ostrych kantów, które następnie proporcjonalnie dzielimy na tyle części, ile jest grup. Wykonanie dyplomów uczestnictwa w konkursie (tylu, ile grup będzie brało udział w zabawie). Narysowanie na plakacie/tablicy rubryk, do których będą wpisywane wyniki z poszczególnych konkurencji. Kserowanie i przygotowanie w kopertach zadań dla poszczególnych grup według załączników. Zasady oceniania zadań (na czas, czy pod względem poprawności wykonania) pozostają do dyspozycji nauczyciela prowadzącego. Część zadań w czasie realizacji można powierzyć innym uczniom np. notowanie punktów, rozdawanie zadań konkursowych lub rolę jurorów przyznających punkty. Ponieważ niektóre konkurencje są sprawnościowe, najlepiej byłoby, gdyby odbyły się na boisku szkolnym lub na sali gimnastycznej.


Przebieg zajęć
1. Rozmowa wprowadzająca
· Po przywitaniu się z klasą (lub klasami) i krótkiej pogadance, w której dzieci zapoznają się z pojęciami dotyczącymi ekologii, nauczyciel proponuje udział w konkursie ekologicznym pod hasłem: „Co każdy z nas może zrobić, aby zapobiegać zanieczyszczeniu środowiska”. Jeśli jest to jedna klasa, dzielimy ją na grupy, a następnie zapoznajemy uczniów z zasadami gry. Zasady te – powielone - możemy rozdać poszczególnym grupom lub powiększone powiesić w widocznym miejscu. (Załącznik 1). Po wyjaśnieniu ewentualnych wątpliwości uczniów przystępujemy do rozgrywania przygotowanych konkurencji.

2. Uczniowie przystępują do kolejnych konkurencji.
· W pierwszym zadaniu każda grupa ma wytypować 1 osobę, której zadaniem będzie pozbierać rozrzucone na wyznaczonym obszarze papiery (mogą to być kartki zapisane po jednej stronie). Po zebraniu wszystkich papierów na jednym z nich grupa ma odpowiedzieć na pytanie: „Dlaczego, nie wolno wyrzucać odpadów w dowolnym miejscu, a tylko do kosza?” Po wykonaniu zadania zapisujemy ilość punktów, jaką zdobyły poszczególne grupy.

· W drugiej konkurencji uczniowie otrzymują w kopercie rebus (przygotowany przez nauczyciela), który mają rozwiązać i zapisać odgadnięte słowo na kolejnej kartce papieru (zebranej podczas pierwszego zdania). Po ułożeniu wyrazu przez wszystkie grupy każda kolejno czyta swoje rozwiązanie. Punkty można przyznać za szybkość wykonania tego zdania.

· Kolejna konkurencja polega na slalomie między pachołkami/krzesłami ustawionymi w linii prostej, (każda grupa ma wyznaczony tor, w konkurencji może brać udział określona z góry ilość dzieci - np. ośmioro - albo - jeśli grupy są jednakowo liczne - kolejno wszyscy członkowie grupy) uczniowie z danej grupy kolejno startują i zza ostatniej przeszkody zabierają jedną kartkę z wyrazem (załącznik 2). Po dobiegnięciu do grupy uczniowie zbierają wszystkie wyrazy i układają z nich zdanie. Wygrywa grupa, która najszybciej skończy slalom i ułoży poprawne zdanie. Po przyznaniu punktów uczniowie czytają głośno ułożone zdanie, wyjaśniające znaczenie odgadniętego w poprzednim zdaniu słowa (jeżeli uczniowie mają problem ze zrozumieniem znaczenia słów nauczyciel wyjaśnia im jeszcze raz.) Przechodząc do kolejnej konkurencji nauczyciel informuje uczniów, że teraz praktycznie będą mogli sprawdzić, czy rozumieją znaczenie poznanych słów.

· W czwartym zadaniu grupy muszą rozsypane odpady posegregować na takie, które można powtórnie wykorzystać (recyklingować) i takie, których nie można już wykorzystać. Po wykonaniu zadania poszczególne grupy wyjaśniają, dlaczego tak a nie inaczej ułożyły odpady. Mając więcej czasu do dyspozycji możemy przygotować odpowiednią ilość tekturowych pudełek, z których uczniowie wykonają „pojemniki”, do których będą segregować otrzymane odpady.

· W kolejnym zdaniu uczniowie losują z zakrytego pudełka przedmiot i mają w ciągu 5 minut wypisać na kartce, jak można wyciągnięty przedmiot inaczej wykorzystać. Uczniowie losują: kawałek materiału (zrobienie łaty w ubraniu, wykonanie przytulanki, do czyszczenia przedmiotów itd.), szklany pojemnik (do przechowywania czegoś, jako wazonik, do ozdoby itp.), sznurek (do powieszenia czegoś, przymocowania, związania, powieszenia prac artystycznych w klasie), kartonowe pudełko (do schowania czegoś, zapakowania prezentu).

· Ostatnie zadanie polega na tym, by uczniowie na poszczególnych kartkach tworzących puzzle wpisali, jak mogą zapobiegać zanieczyszczaniu środowiska, a następnie wymienili się w grupach. Po wykonaniu zadania uczniowie głośno czytają swoje odpowiedzi i przyklejają na kartkach.

ZAKOŃCZENIE
· Po podsumowaniu punktów uczniowie otrzymują dyplomy, a najlepsza grupa zostaje nagrodzona głośnymi brawami. Prace uczniów możemy zaprezentować na gazetce szkolnej lub klasowej. A jeżeli dysponujemy czasem, wraz z całą grupą możemy zanieść posegregowane odpady do kontenerów na szkło, metal, plastik, papier.








Załącznik 1

ZASADY KONKURSU
„Co my możemy robić, aby zapobiegać zanieczyszczeniu środowiska?”


1.Każda grupa typuje swojego przedstawiciela, który będzie reprezentował swoją grupę na forum klasy.

2.Należy wybrać przedstawiciela do konkurencji sprawnościowej.

3.W zadaniach grupowych wszyscy uczniowie współpracują wykorzystując swoją wiedzę.

4.Dopingujemy swoją grupę głośnymi oklaskami

3.Każda grupa zdobywa punkty za poprawne wykonanie zadania i szybkość, z jaką rozwiążą je.

4.Wygrywa grupa, która zdobędzie najwięcej punktów.




Załącznik 2



GRUPA I
Ekologia - nauka badająca co łączy
żywe organizmy ze sobą i środowiskiem.


GRUPA II
Zanieczyszczenia- to szkodliwe substancje przedostające się
do środowiska na skutek działalności człowieka.



GRUPA III
Segregacja- oddzielenie surowców wtórnych
np. szkła papieru od pozostałych odpadów.



GRUPA IV
Recykling - odzyskiwanie z odpadów substancji
i wykorzystywanie ich ponownie jako surowce wtórne.


Wycinamy poszczególne ramki ze słowami i wkładamy do ponumerowanych kopert dla każdej z grup



















LISTY DO RODZICÓW

Szkoła Podstawowa Nr 3 Kwiecień 2005r
we Włodawie


Szanowni Państwo!


W dobie gwałtownych zmian i szybkiego rozwoju cywilizacyjnego coraz większego znaczenia nabierają pojęcia: ekologia, edukacja ekologiczna, ochrona środowiska.
Okazało się bowiem, że człowiek od zarania dziejów, korzystając z naturalnych bogactw Ziemi poczynił takie szkody, które stanowią poważne zagrożenie równowagi biologicznej niezbędnej dla własnego zdrowia i życia.
Człowiek coraz bardziej zaczyna zdawać sobie sprawę ze skutków jakie niesie za sobą życie w zanieczyszczonym środowisku. Jednak tego co się już stało nie możemy odwrócić, ale możemy wpłynąć na postępowanie swoje, a głównie na postępowanie młodego pokolenia czyli dzieci, od których zależeć będzie przyszłość naszej planety .
Dlatego w bieżącym roku Tydzień Promocji Zdrowia przebiega pod hasłem „W HARMONII Z PRZYRODĄ”, a tematem wiodącym jest „Wpływ środowiska na zdrowie człowieka”.
Dzieci mogą być pełnowartościowymi partnerami dorosłych w walce o ochronę środowiska. Są one bowiem bacznymi obserwatorami tego wszystkiego, co się wokół nich dzieje i cechuje ich duża wrażliwość. Należy dać im szansę, a wyrośnie z nich pokolenie, które nie jest obojętne na losy Ziemi i dbające o zdrowie własne i innych ludzi.
Największy wpływ na kształtowanie postaw ekologicznych ma rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza, środki masowego przekazu. Nie omijajmy niewygodnych pytań stawianych przez dzieci, wytykajmy sprawców zagrożeń, ukazujmy piękno swojego regionu tak, aby poruszyło serca i skłoniło do refleksji, a potem do zmiany postawy.

Niech naszym wspólnym celem będzie:
v rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą,
v wyrabianie szacunku do przyrody,
v rozwijanie poczucia odpowiedzialności za środowisko,
v uczestnictwo w działaniach mających na celu ochronę środowiska,
v nauka ekologicznego życia we własnym domu i w szkole


Dziękuję za współpracę
Wychowawca klasy

Szkoła Podstawowa Nr 3 Kwiecień 2005r.
we Włodawie
Szanowni Państwo!

Dzień Ziemi obchodzony jest w naszej szkole od kilku lat. W tym roku postanowiliśmy obchodzić go bardzo uroczyście, w tygodniu promującym zdrowie pod hasłem „W harmonii z przyrodą”, ponieważ rozwiązanie nabrzmiałych problemów ekologicznych, wobec których stanęła współczesna ludzkość, nie będzie możliwe bez szerokiego udziału edukacji na wszystkich szczeblach i poziomach kształcenia.
Najważniejszym celem edukacji ekologicznej, prowadzonej w Szkole Podstawowej Nr 3 we Włodawie jest ukształtowanie w uczniach poczucia odpowiedzialności za jakość otaczającej nas przyrody. Różne formy edukacji ekologicznej realizują nauczyciele uczący w klasach 0 – III podczas zajęć. Inne formy edukacji ekologicznej realizowane są podczas tygodnia promującego zdrowie poprzez: pogadanki, gazetki okolicznościowe, konkursy, turnieje, wystawy, olimpiady, zbiórki surowców wtórnych, wycieczki oraz inscenizacje.
Z winy człowieka niezwykle szybko postępujące procesy degradacji przyrody, której on jest również częścią składową, stanowią ostrzeżenie, że z wychowaniem proekologicznym nie wolno się spóźniać.
Wiele niepokojących przykładów wskazuje na akty okrucieństwa przejawiane przez młodzież i dzieci wobec zwierząt. Nierzadko dochodzi do bezmyślnego niszczenia zieleni, dewastowania wytworów ludzkiej pracy. W takim niewłaściwym postępowaniu tkwi niewiedza, brak przyrodniczej wyobraźni oraz wrażliwości na sprawy przyrody.
Nasza szkoła na co dzień żyje problemami ochrony najbliższego środowiska naturalnego, starając się o to aby w okolicy, w klasie, w świetlicy, czy na korytarzu szkolnym było czyściej, przyjemniej i zdrowiej.
Ukształtowanie prawidłowej postawy współczesnego człowieka, a zwłaszcza dziecka, wobec otaczającej przyrody jest sprawą najważniejszą.
Zasadniczą rolę w edukacji dziecka odgrywa bezpośredni, częsty kontakt z przyrodą. Niezbędne jest obcowanie ucznia z roślinami i zwierzętami, prowadzące do głębszego i pełniejszego poznania ich życia, sposobów zachowania. Bliski kontakt z naturą umożliwia rozwinięcie i umocnienie partnerskiego stosunku człowieka do przyrody, w którym nie ma miejsca na agresję.
Kształtujcie Państwo prawidłowe postawy u swoich dzieci. Naprawdę warto!

Dziękuję za współpracę.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie