Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przedmiotowy system oceniania z chemii

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1427 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Ocenianie jest to czynność, w której wyniku wydaje się sąd o przedmiocie, osobie lub zjawisku, odwołując się do jednego lub kilku kryteriów, niezależnie od przedmiotu oceny i doboru kryteriów.
     Stosowanie procedur oceniania jest nastawione na ewaluację, czyli proces poznawczo-oceniający, który polega na badaniu i ocenie programu kształcenia oraz efektów jego realizacji. Edukacyjny cel oceniania ujawnia się w pytaniu o to, jak uczeń radzi sobie ze stawianymi mu wymaganiami zgodnymi z realizowanym programem nauczania. Natomiast rozwojowy cel oceniania ujawnia się Natomiast pytaniu o to, w jakim stopniu uczeń realizuje i rozwija własne możliwości tzn. czy dokonują się w nim zmiany, w jakim kierunku zmierzają, jaki jest ich zakres, tempo, dynamika.
     Celem sprawdzania i oceniania jest zebranie informacji potrzebnych do poznania uczniów.
     Ocenianie ma jasno sformułowane kryteria, które są znane uczniom i przez nich zaakceptowane. Dostarcza ono informacji zwrotnych o uczniu jak i możliwościach udoskonalania pracy nauczyciela. Daje możność poznawania uczniów sposób systematyczny.
     Ocenianie ma na celu rozwój ucznia .Opiera się na informacjach zebranych podczas uczenia. Kończy się wystawieniem stopnia cząstkowego. Na koniec każdego semestru spośród tych ocen wystawiana jest ocena końcowosemestralna.

Obszary aktywności podlegające ocenianiu.

Na lekcjach chemii ocenie podlegają następujące obszary :

  • planowanie i wykonywanie eksperymentu, obserwacja i wnioski
  • wypowiedzi ustne
  • zadania domowe
  • wypowiedzi pisemne
Metody sprawdzania osiągnięć.
Ze względu na specyfikę przedmiotu stosuje się różnorodne metody oceniania uczniów:
  • krótkie sprawdziany ( z 3-4 lekcji)
  • testy zamknięte wielopoziomowe, wielokrotnego wyboru
Sposoby dokumentowania i analizowania osiągnięć uczniów.

     Osiągnięcia uczniów , wyniki sprawdzianów , testów, oceny wypowiedzi ustnych, z zadań domowych, gromadzone są w dzienniku lekcyjnym. Każda ocena z wypowiedzi ustnej zapisana jest dodatkowo w zeszycie przedmiotowym ucznia.

Formy przekazywania informacji zwrotnej dla ucznia i rodziców.

     O każdej ocenie cząstkowej jak i semestralnej uczniowie są informowani na bieżąco. Każda ocena jest uzasadniona. Rodzice informację uzyskują na zebraniach rodzicielskich lub w rozmowie indywidualnej.

Kryteria oceny wypowiedzi ustnych i pisemnych

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
  • Posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania
  • Potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych)
  • Umie formułować problemy oraz dokonywać analizy i syntezy nowych zjawisk
  • Proponuje rozwiązania nietypowe
  • Osiąga sukcesy w konkursach na szczeblu wyższym niż szkolny
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
  • Opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone w programie
  • Potrafi stosować zdobytą wiedze do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach
  • Wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy np. Układu okresowego, wykresów, tablic, zestawień, encyklopedii, Internetu
  • Potrafi planować i bezpiecznie wykonywać eksperymenty chemiczne
  • Potrafi biegle pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych oraz samodzielnie wykonywać obliczenia o dużym stopniu trudności
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
  • Opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone w programie
  • Poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązania typowych zadań i problemów
  • Potrafi korzystać z układu okresowego, wykresów, tabel, i innych źródeł wiedzy chemicznej
  • Potrafi bezpiecznie wykonywać eksperymenty chemiczne
  • Potrafi pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznej
  • Samodzielnie rozwiązywać zadania obliczeniowe o średnim stopniu trudności
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
  • Opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone w programie, które są konieczne do dalszego kształcenia
  • Z pomocą nauczyciela poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności przy rozwiązywaniu takich typowych zadań i problemów
  • Problemów pomocą nauczyciela potrafi korzystać ze źródeł wiedzy
  • Z pomocą nauczyciela potrafi wykonywać doświadczenia chemiczne
  • Z pomocą nauczyciela pisze równania chemiczne i je uzgadnia
  • Z pomocą nauczyciela rozwiązuje zadania obliczeniowe o niewielkim stopniu trudności.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
  • ma pewne braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych w programie, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia;
  • z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności;
  • z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonywać bardzo proste eksperymenty chemiczne, pisać proste wzory chemiczne i proste równania chemiczne.
przygotowała Ewa Milewska
nauczyciel chemii-Bydgoszcz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie