Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Samoocena, a jakość pracy nauczyciela

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 48371 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


OPRACOWAŁA I PRZEPROWADZIŁA
MGR HALINA TUREK

SAMOOCENA, A JAKOŚĆ PRACY NAUCZYCIELA

"Nosce te ipsum!"
(Poznaj samego siebie)

CEL:
  • określenie umiejętności potrzebnych nauczycielowi do oceniania
  • ustalenie kryterium samooceny
  • poznanie różnych kart samooceny
METODY:
  • wykład
  • praca w parach i małych grupach
  • opracowanie arkuszy
MATERIAŁY I ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Arkusze papieru A2, kolorowe flamastry, kartki papieru A4, karty samooceny.

CZAS:
2 godziny
  1. WSTĘP
         Samoocena polega na bieżącej obserwacji efektów pracy i dokonywaniu korekty lub modyfikacji. Rozumiana jest jako sposób gromadzenia i opracowania informacji o własnej praktyce zawodowej, w celu wykorzystania ich do rozwijania profesjonalnych umiejętności. Chodzi o celowe pogłębianie wiedzy o sobie samym i wykorzystanie jej do planowania własnego rozwoju i ulepszania zachowań związanych z wykonywaniem zawodu nauczycielskiego. Samooceną pojmować należy jako prowadzony dla samego siebie indywidualny monitoring, rodzaj zawodowej autorefleksji nad wymiernymi efektami swojej pracy.
         Złożona rzeczywistość szkolna wymaga od nauczyciela jej obiektywnej oceny, po to, aby skutecznie reagować w konkretnych sytuacjach. Oczekuje się od niego, że będzie nie tylko przekazywał wiedzę, wychowywał i rzetelnie oceniał swoich uczniów, ale też potrafił dokonać bieżącej ewaluacji własnych działań oraz, co jest szczególnie trudne, obiektywnie oceniać samego siebie.
         Trafna autoanaliza jest bowiem podstawą wszelkich zmian, stałego doskonalenia.
         Samoocena pracy własnej powinna odnosić się nie tylko do kwalifikacji potwierdzonych dokumentami. Można mię stosowny tytuł, czy stopień naukowy ("wiem", "posiadam wiadomości"), i tak naprawdę nie być dobrym specjalistą w swojej dziedzinie.
         Zajmiemy się przede wszystkim oceną kompetencji rozumianych jako umiejętności zawodowe nauczyciela.
         W bardzo wielu szkołach praktykowane są tego typu arkusze samooceny:
    ( przykład nie do naśladowania)
    1. Czego nie udało ci się osiągnąć w dziedzinie dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej?
    2. Jakie sukcesy osiągnęli Twoi uczniowie?
    3. Jak oceniasz swoją współpracę z rodzicami?
    4. W jaki sposób wzbogaciłeś w tym roku swój warsztat pracy?
    Dlaczego są one bardzo niedobre?
    • Po pierwsze nauczyciel ma problem moralny. Napisać prawdę o swoich niedociągnięciach i błędach, czy też ukryć prawdę, skoro dyrektor jej nie zna?
      Najczęściej nauczyciele nie ujawniają wszystkich rzeczywistych niedociągnięć swojej pracy.
    • Po drugie, stwierdzenie w końcu roku szkolnego (bo wtedy nauczyciele składają dyrektorowi swoje arkusze samooceny), że np. współdziałanie z rodzicami mogło być lepsze, jest podaniem barszczu po deserze. Jeśli nauczyciel ma świadomość, że w jakimś zakresie może współpracować z rodzicami lepiej, to czyni to od razu, a nie czeka z tą refleksją do końca roku szkolnego.
    • Po trzecie, koniec czerwca to bardzo zła pora na refleksje o swojej pracy. Pojawia się wiele spraw organizacyjnych związanych z promocją i zakończeniem roku szkolnego. Po czwarte, to nie jest żadna samoocena nauczyciela, tylko sprawozdanie składane dyrektorowi szkoły na jego potrzeby informacyjne.
         Właściwa samoocena służy bieżącej kontroli efektów działania nauczyciela, służy nauczycielowi i jego uczniom, a nie dyrektorowi szkoły. Tu tkwi punkt ciężkości w jakościowym widzeniu samooceny w pracy nauczyciela.
    Tak jak wcześniej powiedziałam zajmiemy się samooceną umiejętności zawodowych nauczyciela.
  2. PRZEBIEG ZAJĘĆ
    • Przedstawienie uczestnikom następującego tekstu:
      "Wyobraź sobie, że pracujesz kilka lat w szkole. Od niedawna pracuje w niej młody nauczyciel, z którym się zaprzyjaźniłeś. Pewnego dnia poprosił cię o pomoc i poradę, ponieważ ocenianie sprawia mu poważne kłopoty. Poprosił, abyś przyszła na prowadzoną przez niego lekcję o przyjrzała się jego ocenianiu."
    • Zdanie dla każdego uczestnika:
    • Korzystając ze swoich doświadczeń związanych z ocenianiem, proszę napisać sześć najważniejszych uwag dotyczących oceniania, na które powinno się zwrócić uwagę podczas pracy kolegi. Uwagi można zapisać w formie pytań.
    • Po sporządzeniu listy uczestnicy dobierają się w pary i tworzą wspólną listą pytań.
    • Poszczególne pary prezentują i omawiają swoje listy.
    • Grupowa dyskusja na temat sporządzonych najważniejszych pytań.
    • Przeprowadzenie "burzy mózgów".
      Cel:
      1. ustalenie jakie umiejętności powinien posiadać każdy nauczyciel, aby jego ocenianie było obiektywne, trafne, rzetelne i sprawiedliwe.
      2. Klasyfikowanie umiejętności wg obszarów (które prawdopodobnie się pojawią), np.:
        • UMIEJĘTNOŚĆ SŁUCHANIA
        • UMIEJĘTNOŚĆ WSPIERANIA
        • UMIEJĘTNOŚĆ OBSERWOWANIA
        • UMIEJĘTNOŚĆ KONCENTRACJI itd.
      3. zapisanie umiejętności na arkuszach papieru.
      4. Rozmowa na temat możliwości oceny tych umiejętności (niektóre z nich są niemożliwe do oceny).
  3. ROZDANIE UCZESTNIKOM DO WYPEŁNIENIA "KARTY SAMOOCENY DOTYCZĄCEJ OCENIANIA"

    Wzór karty:

    Moje mocne strony w ocenianiu Moje słabe strony w ocenianiu Moje możliwości związane z ocenianiem Moje zagrożenia związane z ocenianiem

    Po wypełnieniu uczestnicy dobierają się w pary, aby porozmawiać o jej treści. Chętni dzielą się spostrzeżeniami na forum grupy.
  4. PREZENTACJA ARKUSZA KOMPLEKSOWEJ SAMOOCENY
    Dokonując samooceny nauczyciel musi zwrócić uwaga na inne swoje kompetencje.
    Bardzo ważnymi są:
    • kompetencje dydaktyczne, a przede wszystkim umiejętność przygotowania się do zajęć i prowadzenia lekcji.
    • kompetencje psychologiczne, tj. umiejętność inspirowania, motywowania uczniów do nauki, integrowania ich w zespół oraz umiejętność kierowania zespołem.
         Ponadto w samoocenie nie powinno zabraknąć odpowiedzi na pytania związane z zajęciami pozalekcyjnymi (nie obowiązkowymi) i sukcesami, nowymi kwalifikacjami, doskonaleniami, dzielenia się swoją widza z innymi nauczycielami.
ARKUSZ SAMOOCENY NAUCZYCIELA

IMIĘ I NAZWISKO...........................................................
SPECJALNOŚĆ (WYKSZTAŁCENIE)...............................................
STAŻ PRACY................................................................
PEŁNIONE FUNKCJE..........................................................
NOWE KWALIFIKACJE (UZYSKANE OD POPRZEDNIEJ OCENY).........................
DZIELENIE SIĘ SWOJĄ WIEDZĄ................................................
KOMPETENCJE DYDAKTYCZNE
(umiejętności przygotowywania się do zajęć i prowadzenia lekcji)
oceń w skali 1-10
  1. umiejętność logicznego konstruowania lekcji...........................
  2. umiejętność formułowania i operacjonalizacja celów dydaktycznych..........
  3. umiejętność doboru i różnicowania metod i technik dydaktycznych...........
  4. umiejętność w zakresie kontroli i oceny wyników nauczania.................
  5. stosowanie pomocy dydaktycznych i środków audiowizualnych.................
  6. umiejętność atrakcyjnego prowadzenia lekcji...............................
KOMPETENCJE PSYCHOLOGICZNE
(umiejętność inspirowania, motywowania, integrowania uczniów)
oceń w skali 1-10
  1. otwarta i przyjazna atmosfera wobec uczniów...........................
  2. umiejętność motywowania uczniów do nauki..................................
  3. umiejętność integracji zespołu klasowego..................................
  4. umiejętność pozyskiwania do współpracy rodziców...........................
  5. umiejętność inspirowania uczniów do twórczych poszukiwań, aspiracji, wychodzenia ponad przeciętność .................................................................
  6. umiejętność stwarzania warunków do rozwijania aktywności i przedsiębiorczości uczniów ..............................................................................
  7. elastyczność w dostosowaniu własnego stylu kierowania do stopnia dojrzałości uczniów ......................................................................
  8. umiejętność kontrolowania stresu własnego i uczniów.......................
  9. kultura osobista..........................................................
INFORMACJE DODATKOWE
  1. zadania dodatkowe przydzielone na początku roku szkolnego lub w trakcie roku
    1. płatne
    2. niepłatne
  2. twój największy sukces
    1. dydaktyczny..................................................
    2. wychowawczy...............................................................
    3. inny......................................................................
  3. twoja praca indywidualna z uczniem
    1. zdolnym......................................................
    2. słabym....................................................................
    3. zaniedbanym wychowawczo...................................................


    PODSUMOWANIE

         Wręczenie uczestnikom różnych przykładów arkuszy samooceny.
    Dzielenie się refleksjami związanymi z problematyką warsztatów.

    Literatura:
    Nowa szkoła "Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych", wyd. CODN., W-wa 1999r.
    Nowa szkoła "Skuteczne zarządzanie w praktyce", W-wa 1998r.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie