Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ćwiczenia wspomagające artykulację

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6314 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
     W najwcześniejszych okresach życia dziecko samo w sposób naturalny ćwiczy sprawność aparatu mowy poprzez takie czynności jak ssanie , żucie itp. Później trening ten jest kontynuowany głównie przez samo mówienie . Gdy jednak czynność mówienia jest zaburzona należy usprawniać pracę aparatu mowy prowadząc intensywną gimnastykę narządów artykulacyjnych . Ćwiczenia takie mają na celu wypracowanie zręcznych i precyzyjnych ruchów języka , warg , podniebienia , a tym samym kształtowanie prawidłowych nawyków artykulacyjnych . Ważne jest , aby ćwiczenia usprawniające narządy mowy prowadzone były ( zwłaszcza w przypadku małych dzieci ) w formie zabawowej , gdyż dziecko jest wtedy bardziej naturalne , spontaniczne i chętniej uczestniczy w zajęciach . Wielu ćwiczeniom można nadawać różne ciekawe , zabawowe nazwy .
     Zaproponowane zestawy ćwiczeń mogą być wykorzystywane zarówno w profilaktyce zaburzeń mowy jak również przy korygowaniu nieprawidłowości artykulacyjnych , a także dla poprawy wyrazistości i staranności wymowy .

Ćwiczenia warg

  1. Rozciąganie warg- kąciki ust oddalone od siebie .
  2. Zbliżanie do siebie warg jak przy głosce "u".
  3. Cmokanie ustami .
  4. Nakładanie wargi dolnej na górną i odwrotnie .
  5. Wprawianie warg w drgania - " Zabawa w motor".
  6. Zabawa "Dzióbek – uśmiech"- oddalanie i zbliżanie kącików ust na zmianę .
  7. Masaż warg zębami – górnymi zębami dolnej wargi i odwrotnie.
  8. Nadymanie policzek i powolne wypuszczanie powietrza.
  9. Zaciskanie kącików ust i jednoczesne otwieranie i zamykanie środkowej części warg .
  10. Przesadne naśladowanie odgłosów zwierząt ,przedmiotów.
Ćwiczenia języka
  1. Oblizywanie warg przy szeroko otwartych ustach .
  2. Kierowanie języka do kącików ust – "Wahadełko" .
  3. Dotykanie językiem wargi górnej i dolnej na zmianę przy szeroko otwartych ustach .
  4. Robienie z języka "Żądła"(język cienki , ruchliwy) i "Łopaty"(język płaski, szeroki).
  5. Wypychanie językiem policzków.
  6. Liczenie językiem ząbków górnych i dolnych – buzia szeroko otwarta.
  7. "Głaskanie" podniebienia czubkiem języka przy szeroko otwartych ustach .
  8. "Klaskanie" językiem – naśladowanie konika .
  9. Przytrzymywanie czubka języka na podniebieniu i jednoczesne zamykanie i otwieranie ząbków .
  10. Śpiewanie sylab – la , la , la , le , le , le , lo , lo ,lo .
  11. Wydmuchiwanie powietrza na czubek języka włożonego między zaciśnięte wargi.
Ćwiczenia podniebienia
  1. Naśladowanie ziewania (szczęka dolna nisko opuszczona).
  2. Wdychanie powietrza przez nos i wydychanie ustami (usta cały czas otwarte).
  3. Naśladowanie kaszlu (język wysunięty na zewnątrz).
  4. Chrapanie na wdechu i wydechu .
  5. Wymawianie przy dość szeroko otwartych ustach głosek "k" oraz "g" w połączeniu z samogłoskami (ka, ko, ke, ak, ok., ek, eko, oko, ga, go, ge itp. ).
  6. Przysysanie skrawków papieru przez rurkę , a następnie przenoszenie ich .
  7. Picie gęstych napojów przez cienką rurkę .
  8. Gra na instrumentach dętych (trąbki, organki).
Ćwiczenia oddechowe
     Mówienie jest ściśle związane z oddychaniem , dlatego niezmiernie ważne w nabywaniu właściwych nawyków artykulacyjnych są ćwiczenia i zabawy oddechowe .Głównym celem tych ćwiczeń jest wyrobienie u dzieci długiej fazy wydechowej , równomierności wydechu , ekonomicznego zużywania powietrza. Obok celów terapeutycznych stanowią one także element zabawy i relaksu . Gimnastyka oddechowa to także dobre ćwiczenie dla mięśni warg i języka .
  1. Dmuchanie na płomień świecy.
  2. Przenoszenie za pomocą rurki fragmentów obrazka – "Układanie kropek biedronki , muchomora".
  3. Dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone na nitkach .
  4. "Wypuszczanie powietrza z balonika" – wypowiadanie długiego sssss na jednym wydechu .
  5. Poruszanie wydmuchiwanym powietrzem lekkich przedmiotów- piłeczek, papierowych łódek , wacików .
  6. Zawody "Kto dmuchnie dalej" .
  7. Zdmuchiwanie skrawków papieru przy pomocy rurki .
  8. Nadmuchiwanie baloników .
  9. Puszczanie baniek mydlanych .
  10. "Zabawa w pociąg"(lokomotywa puszcza parę ffff , ffff – sapie puch , puch – gwiżdże uhuu , uhuu ).
  11. Dmuchanie przez rurkę do szklanki z wodą – robienie bąbelków.
  12. Liczenie na jednym wydechu.
  13. Wymawianie na wydechu samogłosek(przedłużanie samogłosek tak długo jak to możliwe – najpierw pojedynczo , potem łączenie w pary).
Ćwiczenia słuchowe
      Obok sprawnie działających narządów artykulacyjnych istotnym czynnikiem wpływającym na rozwój mowy jest percepcja słuchowa , zwłaszcza zaś jej składnik słuch mowny (fonematyczny).Ćwiczenia słuchowe rozpoczynamy od najprostszych opartych na słuchu fizjologicznym przechodząc stopniowo do ćwiczeń słuchu fonematycznego .
  1. Wsłuchiwanie się w ciszę i udzielanie odpowiedzi "Co słyszę"- odróżnianie odgłosów dochodzących z otoczenia .
  2. Wzajemne rozpoznawanie swoich głosów –"Czyj to głos".
  3. Granie na prostych instrumentach muzycznych- potem dziecko odgaduje z jakiego instrumentu pochodzi dźwięk ( nie widzi instrumentu).Można wykorzystać nagranie .
  4. Rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów z otoczenia (dźwięków wydawanych przez przedmioty , zwierzęta).
  5. Wyklaskiwanie , wytupywanie prostych rytmów .
  6. Rozpoznawanie dźwięków najpierw za pomocą wzroku potem tylko słuchem (uderzanie o szkło, drewno, przelewanie wody, zgniatanie papieru itp.).
  7. Powtarzanie cyfr według podanej kolejności .
  8. Wyróżnianie wyrazów w prostych zdaniach (ile wyrazów tyle dziecko rysuje kółeczek , stawia klocków, układa pasków).
  9. Wydzielanie sylab w wyrazach (wyklaskiwanie sylab , wystukiwanie).
    • "Wołanie wyrazów"(przeciąganie sylab)
    • Nazywanie ilustracji-dziecko kończy wyraz i wskazuje ilustrację po wypowiedzianej przez logopedę pierwszej sylabie.
    • Dzielenie na sylaby łatwych imion.
    • Wyszukiwanie ilustracji zaczynającej lub kończącej się taką samą sylabą .
  10. Wyodrębnianie głosek w prostych wyrazach .
    • Wyodrębnianie nagłosowej samogłoski np. O-la, E-la .
    • Wydzielanie spółgłosek nagłosowych poprzez przedłużanie nagłosu .
    • Wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów rozpoczynających się na daną głoskę.
    • Wydzielanie głosek w wygłosie .
    • Synteza podanych głosek "Zgadnij co powiedziałam" -początkowo z jednoczesnym wyszukiwaniem przez dziecko odpowiedniego obrazka.
    • Domino obrazkowo- głoskowe (układanie obrazków tak , by ostatnia głoska wyrazu była początkową głoską wyrazu następnego).
    • Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej .
    • Ćwiczenia z paronimami np. /koza- kosa/ , /półka- bułka/.
Opracowała :
mgr Jadwiga Doniec- logopeda

Bibliografia :

E.Spałek C. Piechowicz - Kułakowska : Jak pomóc dziecku z wadą wymowy, Impuls , Kraków 1996 r.
G. Demel : Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola , WSiP , Warszawa 1998 r.
K.Kozłowska: Pomagajmy dzieciom z zaburzeniami mowy, Wydawnictwo Pedagogiczne ZPN, Kielce 1996r .

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie