Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Propozycja programu edukacji ekologicznej dla dzieci z upośledzeniem umysłowym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2092 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 WSTĘP
Edukacja ekologiczna zdążająca do poznania i ochrony środowiska winna objąć wszystkich ludzi bez względu na wiek. Musi jednak charakteryzować się optymizmem, wiarą w przyszłość i satysfakcją z efektów podejmowanych działań Jest to bardzo proste w przypadku dzieci zdrowych i bardzo ważne w edukacji dzieci, które nazywa się niepełnosprawnymi umysłowo, które są niedostatecznie wyposażone biologicznie, niejednokrotnie dotknięte kilkoma upośledzeniami. Dla wspomagania tych dzieci powinny być zmobilizowane wszelkie środki pedagogiczne, psychologiczne i rehabilitacyjne.
Każde dziecko, także upośledzone umysłowo, odczuwa potrzebę aktywności, wrażeń intelektualnych, chęć działania. Napotyka jednak na wiele trudności w progu nabywania najprostszych umiejętności.
W realizacji zagadnień edukacji ekologicznej dzieci upośledzonych umysłowo należy bardzo dokładnie dobierać środki i metody aby te były dla nich przejrzyste i zrozumiałe. Zawsze pamiętamy o możliwościach dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu umiarkowanym. Osoby te mają na ogół osłabioną percepcję wzrokową, słuchową oraz analizę i syntezę odbieranych bodźców ze względu na zaburzenia w obrębie kory mózgowej. Upośledzenie analizatorów powoduje, że odzwierciedlają otaczającąje rzeczywistość w sposób uproszczony, uboższy. Myślenie dziecka jest konkretne - obrazowe.
Wszystkie te cechy zmuszają do stosowania metod bezpośredniego kontaktu ze środowiskiem, do przeżywania i polisensorycznego poznania. Być może wtedy w umyśle dziecka zacznie budzić się świadomość o zależności człowieka od środowiska przyrodniczego i środowiska od człowieka. Wtedy też najpełniej będą mogły poznać otaczającą ich przyrodę. Dzięki wszelkim postępom, nawet gdyby były one małe, dziecko zdobędzie nowe doświadczenia, nową pozycję w grupie społecznej - nauczy się robić to, czego dotąd nie umiało: w rodzinie - gdyż z większą odwagą i nadzieją zacznie ona spoglądać w przyszłość.
Dziecko upośledzone również zmieni stosunek wobec samego siebie - nauczy się uczyć, uwierzy w to, że potrafi umieć.

UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU
Konstrukcja programu nauczania z elementami edukacji ekologicznej oparta jest na wymogach nauczania i kształcenia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, zawartych w.
Podstawą procesu nauczania w klasach 0-3 będą integralnie ujęte treści realizowane w tygodniowych blokach tematycznych związanych z ekologią.
Treści programu dotyczą środowiska życia dziecka, czyli domu rodzinnego, szkoły, miasta, regionu oraz ochrony tych dóbr.
W klasach IV - V realizacja programu jest możliwa dzięki integralnemu ujęciu treści wszystkich przedmiotów, tzn. funkcjonowania w środowisku (elementy j. Polskiego + elementy matematyki), plastyki, techniki, muzyki i wychowania fizycznego.
Aby osiągnąć zamierzone cele, trzeba zaplanować częste wyjścia poza teren szkoły, trzeba zapewnić uczniom jak najczęstszy kontakt bezpośredni z przyrodą. Bardzo ważne elementy tego programu to wycieczki i spacer ekologiczny
CELE PROGRAMU
- Poznanie prostych pojęć ekologicznych
- Rozpoznawanie środowisk przyrodniczych ( ekosystemów )
- Uwrażliwienie na piękno otaczającej przyrody
- Ukazywanie różnorodnych zjawisk przyrodniczych
- Uczenie się właściwego korzystania z zasobów natury
- Dostrzeganie nieprawidłowości, pomoc w odradzaniu się przyrody
- Umiejętność obserwacji środowiska naturalnego
- Rozbudzanie świadomości ekologicznej i podnoszenie jej
- Czynna ochrona przyrody
- Wyrabianie nawyków porządkowych , segregowania odpadów

Treści programowe dla kl. „0” ujęto w działach:
I. Ogród szkolny.
II. Las.
III. Powietrze.
IV. Sad i ogród warzywny
W programie dla nauczania zintegrowanego uwzględniono:
I. Ogród szkolny.
II. Las.
III. Powietrze.
IV. Sad i ogród warzywny .
V. Kontakt ze zwierzętami w najbliższym otoczeniu dziecka .
VI. Łąka
Treści programowe dla nauczania przedmiotowego (IV -VI)
I. Ogród szkolny.
II. Las.
III. Powietrze.
IV. Sad i ogród warzywny.
V. Kontakt ze zwierzętami w najbliższym otoczeniu.
VI. Łąka.
VII. Woda i jej znaczenie dla życia ludzi i zwierząt.
VIII. Hałas.
IX. Krajobraz.

Program poszerzono o wykaz dostępnej literatury ekologicznej, ujęto w nim treści, które wynikają z doświadczeń i prób pracy nad zagadnieniem w roku 99/00 nauczycielek ze Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 2 w Ostrowcu Świętokrzyskim.

Nie ma niczego w umyśle
czego wcześniej nie byłoby w zmysłach
J. Komeński

Program edukacji ekologicznej dla dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym i znacznym w wieku szkolnym
KL. „0”

I. Ogród szkolny
1. Rośliny, kontakt bezpośredni (wąchanie , dostrzeganie zmian w naszym ogrodzie.
2. Drzewa w ogrodzie, dostrzeganie piękna, porównywanie poprzez zmysły: węchu, dotyku, wzroku, słuchu.
II. Las.
1. Bezpośredni kontakt z różnymi rodzajami drzew (kora, liście, igły): wielozmysłowe poznawanie drzew.
2. Właściwe zachowanie się w lesie : dbanie o runo leśne, krzyku, hałasu .
3. Poznajemy leśne zwierzęta np.; jeż, lis, niedźwiedź, zając.
III. Powietrze.
1. Wyrabianie nawyku przebywania w pomieszczeniach wywietrzonych.
2. Obserwacja zmian pogody i próby zaznaczania za pomocą znaków graficznych.
3. Wykazanie zależności właściwego ubierania się stosownie do warunków atmosferycznych.
IV. Sad i ogród warzywny.
1. Wielozmysłowe poznanie owoców i warzyw: jabłko, gruszka, śliwka; pomidor, ogórek, marchew , cebula .

Nauczanie zintegrowane
Kl. I - III
I. Ogród szkolny.
1. Zapoznanie z różnymi gatunkami kwiatów i krzewów, którymi można upiększać ogród.
2. Mieszkańcy ogrodu w różnych porach roku: stali mieszkańcy, zwierzęta okresowo zamieszkujące ogród: kruki, wrony , gile , sikorki, wiewiórki.
3. Sposób opieki nad zwierzętami zamieszkującymi ogród w różnych porach roku.
4. Wspólne z dziećmi „leczenie" złamanych gałęzi, drzew, krzewów.
5. Wprowadzenie graficznych znaków umownych dotyczących ochrony przyrody.
II. Las.
1. Bezpośredni kontakt z różnymi rodzajami drzew: odróżnianie poszczególnych gatunków (wprowadzenie nazw: jarzębina, klon, dąb, kasztanowiec)
- odróżnianie drzew iglastych od liściastych
- zapoznanie z owocami w/w drzew
2. Znaczenie lasu dla odpoczynku, relaksu (cisza, zapach, piękno)
3. Rośliny upiększające las: poszycie, runo leśne, grzyby; rozróżnianie grzybów jadalnych i trujących.
4. Właściwe zachowanie się w lesie:
- dbanie o roślinność,
- chodzenie wyznaczonym szlakiem,
- nie zaśmiecanie lasu , udział w sprzątaniu,
- nie ingerowanie w życie leśnych zwierząt, nie niszczenie mrowisk, dziupli, gniazd.
III. Powietrze.
1. Rozróżnianie środków lokomocji i innych źródeł, które wpływają na stan zanieczyszczenia powietrza.
2. Szkodliwe działanie kurzu dla zdrowia ; środki pomagające w zwalczaniu kurzu.
3. Zwracanie uwagi na szkodliwość palenia tytoniu przez rodziców i przebywania w pomieszczeniach zadymionych .
IV. Sad i ogród warzywny.
1. Rodzaje drzew owocowych i ich owoców. Umiejętność klasyfikowania.
2. Wprowadzenie nazw nowych owoców i warzyw; kształt, kolor.
3. Rozróżnianie owoców i warzyw po dotyku, smaku.
V. Kontakt ze zwierzętami w najbliższym otoczeniu.
1. Poznanie zwyczajów, sposobu opieki i obcowania ze zwierzętami domowymi, np. pies, kot, chomik.
VI. Łąka.
1. Obserwacja zwierząt żyjących na łąkach w różnych porach roku (bocian, żaba, motyl)
2. Wyrabianie pozytywnego stosunku do w/w zwierząt .
3. Wielozmysłowa obserwacja roślin znajdujących się na łące.
4. Kolorystyka roślin ; bukiety z suszonych kwiatów.
5. Wyrabianie nawyku właściwego zachowania się na łące ; wyeliminowanie bezmyślnego zrywania kwiatów .

Nauczanie przedmiotowe
Kl. IV - VI
I .Ogród szkolny.
1. Zakładanie grządek kwiatowych i warzywnych; znaczenie nawożenia we wzroście roślin znaczenie światła, podlewania.
2. Wprowadzanie nazw gatunków kwiatów i krzewów,
- budowa kwiatu (korzeń, łodyga, kwiat, liście )
- odróżnianie krzewów od drzew (podobieństwa i różnice)
3. Budowanie karmników i systematyczne dokarmianie ptaków w czasie zimy ; odróżnianie gatunków ptaków .
4. Opieka nad drzewami.
II. Las.
1. Las miejscem rekreacji i wypoczynku; wyrabianie nawyku poprawnego zachowania się w lesie; sprzątanie lasu oraz pozostawianie po sobie porządku w czasie wycieczek i spacerów.
2. Las domem zwierząt; zapoznanie z życiem i zwyczajami zwierząt leśnych (niedźwiedź, lis, zając, lis, sarna); zwierzęta leśne żyjące w dziuplach i norach; opieka i pomoc zwierzętom w czasie zimy.
3. Korzyści płynące z lasu; grzyby, zioła, owoce leśne, przetwórstwo drzewa.
4. Zapoznanie z pracą leśniczego.
5. Jak możemy pomóc w pielęgnacji zasobów leśnych.
III. Powietrze.
1. Znaczenie powietrza dla ludzi, roślin i zwierząt.
2. Zwrócenie uwagi na środki zanieczyszczające powietrze (środki lokomocji, stacje benzynowe, zakłady przemysłowe)
3. Wpływ palenia tytoniu w miejscach publicznych na zanieczyszczenie powietrza.
4. Uwrażliwienie na szkodliwość kurzu (systematyczne odkurzanie sali, mycie zabawek, ścieranie kurzu z mebli).
5. Aktywność ruchowa na powietrzu.
IV. Sad i ogród warzywny.
1. Jadalne części warzyw.
2. Prace w ogrodzie warzywnym i sadzie w różnych porach roku.
3. Wływ warunków atmosferycznych na wzrost roślin.
V. Kontakt ze zwierzętami w najbliższym otoczeniu.
1. Zwierze przyjacielem, a nie zabawką dziecka; obowiązki wynikające z posiadania zwierzęcia, wpajanie umiejętności opieki nad zwierzętami bezdomnymi, uświadomienie niebezpieczeństwa wynikającego z drażnienia nieznanych zwierząt; zapoznanie ze skutkami takich zachowań.
2. Eliminowanie błędnych informacji o zwierzętach.
3. Zwierzęta w ogrodach zoologicznych .
VI. Łąka
1. Obserwacja łąki w różnych porach roku; dostrzeganie kolorystyki; mieszkańcy łąki; poprawne zachowanie się na łące.
2. Kwiaty i zioła; znaczenie ich dla zdrowia człowieka.
3. Rozróżnianie zwierząt żyjących na łące (kret, owady, bocian, czajka).
4. Znaczenie łąki (gospodarcze, rekreacyjne).
VII. Woda i jej znaczenie w środowisku .
1. Obserwacja najbliższych zbiorników naturalnych; rzeka, staw.
2. Zabawy badawcze; porównywanie stanu czystości wód w zbiornikach naturalnych oraz wody z kranu.
3. Znaczenie wody w życiu ludzi, zwierząt, roślin.
4. Wyrabianie nawyku racjonalnego gospodarowania wodą; oszczędzanie wody poprzez dokręcanie kranu; nie zaśmiecanie zbiorników wodnych.
5. Życie w wodzie; ryby, żaby, rośliny wodne; założenie własnego akwarium.
VIII. Hałas
1. Hałas i jego wpływ na życie i zdrowie człowieka; hałas w domu, szkole, środowisku przyrodniczym.
IX. Elementy krajobrazu
1. Ukazywanie krajobrazu własnej okolicy na tle ojczystego kraju.
2. Turystyka w naszym regionie.

SPODZIEWANE EFEKTY:
- Zrozumienie potrzeby ochrony przyrody
- Zrozumienie zależności zachodzących w przyrodzie
- Podwyższenie umiejętności dbania o swoje zdrowie
- Świadome dążenie do ochrony środowiska
- Nabycie wiedzy i umiejętności radzenia sobie w środowisku społeczno-przyrodniczym
OCENA POSTĘPÓW DZIECKA
Mając świadomość tego, iż dziecko upośledzone umysłowo napotyka na wiele trudności już u progu nabywania najprostszych umiejętności, musimy uchronić go przed porażką czy złą oceną. Dziecko ma prawo do błędów ale niepowodzenie nie powinno zaprzepaszczać inicjatywy w podejmowaniu dalszych prób. Dzieci z naszej szkoły w pełni nie rozumieją cyfrowej skali ocen, która nie motywuje ich do dalszej pracy. Dlatego program ten zakłada inny sposób oceniania, bardziej dla nich zrozumiały ale zgodny z WSO.
Ocena powinna być elementem wzmacniającym pozytywnie, wskazując dziecku jego możliwości ale i braki. Zakładamy zindywidualizowanie procesu nauczania i zajęć. Każdy uczeń będzie miał jednakowe szansę osiągnięcia sukcesu, bowiem zadania będą stosowane wielopoziomowo, dopasowane do możliwości psychofizycznych uczniów.
W każdym dziecku należy znaleźć to „coś”, co odpowiednio stymulowane będzie go dowartościowywało, mobilizowało i umożliwiało dalszy rozwój. Jako ocenę proponujemy symbole związane z przyrodą. Aby nie nastąpiło „uodpornienie” na nie proponujemy ich częste zmiany.
W klasie „O" ocena cząstkowa będzie wyrażana w symbolach, natomiast bilans postępów zostanie zawarty w opinii końcoworocznej.
Oceny w pozostałych klasach będą miały charakter opisowy ( w zeszytach ocen), natomiast oceny cząstkowe wystąpią w postaci symbolicznej - stempelek( lub znaczek) do wiadomości ucznia.

Skala ocen:
- wykonuje samodzielnie – uśmiechnięte słonko
- wykonuje z pomocą – słonko
- jest zainteresowany – słonko za chmurą
- jest gotowy - chmurka
EFEKTYWNOŚĆ DZIAŁAŃ oraz realizacja programu będzie monitorowana na bieżąco pod koniec każdego roku szkolnego.
Po zakończeniu każdego etapu nauczania (3 lata) przy pomocy kart analizy postępów zmierzymy efektywność działań i dokonamy ewaluacji programu.

Opracował zespół:
Iwona Rusinowicz
Ewa Lenart

- nauczycielki SPS Nr 2
w Ostrowcu Świętokrzyskim

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie