Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Samoocena ucz. I-III

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4500 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Jolanta Luzak
nauczycielka
Publicznej Szkoły Podstawowej nr 5
W Ostrowcu Św.
      Jestem nauczycielką PSP nr 5 w Ostrowcu Św., która należy do europejskiej sieci Szkół Promujących Zdrowie. Mam 23 – letni staż pracy pedagogicznej. Pracuję z uczniami kształcenia zintegrowanego w mojej szkole. Praca z uczniami w klasach młodszych jest moją pasją. Wielką uwagę przywiązuję do samooceny moich uczniów, która wielokrotnie wytycza drogę mojego postępowania, jako nauczyciela – wychowawcy.

Moje doświadczenia związane z prowadzeniem samooceny przez uczniów w klasach I – III PSP nr 5 w Ostrowcu Św.


      Najczęściej sukces wiąże się z nagrodą, wielokrotnie błąd – z karą. Nie ulega wątpliwości, że w wypadku wystąpienia jakiegokolwiek / nawet najmniejszego / sukcesu – należy go skwitować nagrodą a przynajmniej pochwałą, zaś za popełniony błąd nie możemy karać / każdy ma prawo do błędu/.
     Obowiązkiem nauczyciela jest uświadomienie uczniom, że z chwilą rozpoczęcia nauki będą odnosić sukcesy, popełniać błędy, będą otrzymywać nagrody i kary.
     Nagradzanie i karanie winno jednak stanowić element pozytywnie wzmacniający, ukazujący jednocześnie uczniowi jego możliwości i braki. Powinno przede wszystkim kształtować pozytywne myślenie o samym procesie uczenia i własnych możliwościach. Przekonanie o tym wpływa na jakość włożonego wysiłku i efektywność uczenia. Najważniejsze jest docenianie wysiłku , pomysłów i zaangażowania uczniów. Takie działania zmniejszają uczucia wstydu i lęku, a podnoszą wiarę we własne siły. Sprawne funkcjonowanie systemu nauczania uzależnione jest od dokładnego " poznania ucznia "- odkrycia jego " mocnych stron ", poziomu rozwoju, nie porównując go automatycznie z rówieśnikami.
     Bardzo ważne jest, aby swoje " mocne strony " mógł dostrzec sam uczeń, by zauważył też swoje " braki" . Systematyczne stosowanie samooceny doskonale rozwiązuje ten problem. ", ale musimy ucznia tego nauczyć - najlepiej - jak najwcześniej.
     Od wielu prowadzę z uczniami system samooceny i ciągle poszukuję nowych rozwiązań, które mogłyby przynieść jak najlepsze efekty. Zawsze zastanawiałam się, w jaki sposób udoskonalić, i uatrakcyjnić sposób dokonywania samooceny, by motywował do dalszej pracy ucznia w klasie I, II i III.
     Opracowany i zastosowany system w ostatnich trzech latach był bardzo skuteczny i przyniósł zamierzone efekty.
     Wszystkie działania podejmowane przeze mnie były celowe i bardzo przemyślane. Zawsze na początku roku szkolnego ustalałam z uczniami zasady i etapy dokonywania samooceny w klasie.
     Końcowy / roczny / efekt był wynikiem samooceny :

  • bieżącej,
  • tygodniowej,
  • miesięcznej.
     W każdym dniu starałam się znaleźć właściwy moment, aby uczeń mógłby ocenić siebie - wskazać, co zrobił dobrze, nad czym musi popracować. Bardzo ważna dla mnie, a przede wszystkim moich uczniów była samoocena tygodniowa / ustna - wyrażana na początku - przez chętnych uczniów /, która polegała na tym, że uczniowie wskazywali swoje osiągnięcia, sukcesy, mówili o porażkach, błędach, zaistniałych w danym tygodniu, nagradzani byli brawami, stawali na " podium ". Tym ważnym dniem był zwykle piątek. Na koniec każdego miesiąca wszyscy uczniowie dokonywali samooceny na specjalnie przygotowanych arkuszach / kartach /:
  • W klasie I – " Już potrafię ocenić swoje wiadomości, umiejętności i zachowanie ".
    Samoocena polegał na zamalowaniu właściwym kolorem / czerwonym - "znakomicie", różowym – "bardzo dobrze", zielonym – "poprawnie", granatowym – "słabo", szarym – "jeszcze nie potrafię" / " okienka " przy zapisanej umiejętności w danym miesiącu.
  • W klasie II i III – " Wyścig moich wiadomości i umiejętności" i "Moje wyprawy ".
    Arkusze przeznaczone były na cały rok szkolny i służyły do zaznaczania końcowego wyniku samooceny wiadomości, umiejętności i zachowania z każdego miesiąca, na którym uczniowie dokonywali szczegółowej samooceny na dodatkowych arkuszach. W zależności od oceny dokonanej na arkuszu "Samoocena moich wiadomości i umiejętności" / znakomicie, bardzo dobrze, poprawnie, słabo, jeszcze nie potrafię / uczeń malował kółeczka / 4, 3, 2 lub 1 / na "torach" w arkuszu "
      Wyścig moich umiejętności, który pokazywał drogę zdobywania określonych umiejętności w ciągu całego roku szkolnego. Przez połączenie znaczków, otrzymywali "wykres swoich umiejętności", który służył do oceny aktualnego poziomu wszystkich umiejętności, a także do porównania z oceną dokonywaną przez nauczyciela i rodzica / nauczyciel, rodzic rysował swój wykres na tym samym arkuszu /.
     W podobny sposób uczniowie dokonywali oceny swojego zachowania – na arkuszu "Moje wyprawy", ale znaczki zostały zastąpione punktami. W jednym miesiącu uczeń mógł zdobyć maksymalnie 12 punktów / + punkty dodatkowe – za szczególne osiągnięcia /, które prowadziły go do "Krainy Kultury Osobistej", " Krainy Aktywności Społecznej " i " Krainy Pilności ".
       "Wyścig moich umiejętności" i " Moje wyprawy " były ważnymi momentami zastanawiania się - dla dziecka, a informacją dla rodziców i nauczyciela o poziomie jego wiadomości, umiejętności i zachowania. Uczeń bardzo łatwo uświadamiał sobie z czym nie ma kłopotów, a nad czym musi jeszcze popracować, aby "zdążyć do mety", lub dotrzeć do "krainy". Umieszczenie na " podium " umiejętności, które zdobyły najwięcej "kółeczek" w ciągu roku, albo dotarcie do " krainy"- był ostatnim etapem "wyścigu" – podsumowaniem całorocznej pracy każdego ucznia.
      W celu zachęcenia i zmobilizowania do większego wysiłku w zakresie opanowania różnorodnych umiejętności uczniów, z którymi wielokrotnie mają duże problemy stosowałam okresowe karty samooceny, które dotyczyły tylko jednej umiejętności / ortografii, tabliczki mnożenia .../ i przybierały formy składanek, układanek, plątaninek, rozsypanek, grafów, schodów itp.
     Były zatytułowane: " Wyprawa do Krainy Ortografii ", " Lubię ortografię ", "Z kangurkiem uczę się tabliczki mnożenia ", " Matematyk mi pomaga" i inne.

AUTOREFLEKSJA
     Analiza danych na arkuszach samooceny była dla mnie ogromnym źródłem wiedzy o uczniach, ich pracy i ocenie wiedzy, umiejętności i zachowaniu. Pozwoliła mi głębiej poznać każdego ucznia, zastanowić się na przyczynami zaniżonej lub zawyżonej samoocenie i dlatego w wielu przypadkach mogłam pomóc niektórym uczniom eksponować cechy pozytywne lub eliminować negatywne.
     Dużo zadowolenia przynosiły mi chwile , w których uczniowie okazywali radości w momencie, gdy ich samoocena była spójna z oceną dokonaną przez kolegów i przeze mnie. To utwierdzało mnie w przekonaniu, że zbliżamy się do " mety" i kończymy " wyprawę" z pomyślnym skutkiem.
     Wiem, że pozytywny efekt mogą przynieść tylko przemyślane działania, które będą prowadzone bardzo systematycznie. Tylko one przyczynią się do nabycia tej trudnej umiejętności i w efekcie będą umieli obiektywnie ocenić siebie i innych.

Jolanta Luzak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie