Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusze zajęć terapeutycznych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 50083 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


Scenariusz 1
Czas trwania zajęć: 45 min.
Metody i techniki: technika zabawy, pantomima, technika relaksacji,
Formy: zbiorowa, zespołowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: chustka, kartka z napisanymi przysłowiami
Cele zajęć:
  • budowanie poczucia bezpieczeństwa w grupie,
  • ćwiczenia koncentracji uwagi,
  • rozluźnienie napięcia mięśniowego,
  1. Powitanie "Iskierka"
  2. Zabawa "Strażnicy i przemytnicy"
         Jedna osoba staje na krześle z zawiązanymi oczami, a pozostałe ustawiają się w szpaler za nią. Po kolei każdy uczestnik spotkania ma za zadanie przejść na drugą stronę sali obok "strażnika" tak cicho, aby nie został usłyszany. Gdy uda mu się minąć strażnika oznacza to, że przeszedł na drugą stronę granicy. Strażnik stara się cofnąć każdego, którego przejście usłyszy(np. skrzypnięcie podłogi, oddech przemytnika itp.). Osoba, która została zatrzymana w tej rundzie już nie przekracza granicy.
  3. Zabawa "Dziwne kroki"
    Prowadzący podaje instrukcje sugerujące różne sposoby poruszania się po sali.
    Przykładowe instrukcje:
    • chodzimy po sali tak, jak chcemy dopasowując kroki do własnego samopoczucia w tym momencie;
    • chodzimy po sali, stawiając jak najdłuższe kroki;
    • na czworakach;
    • stawiając dziwne kroki;
    • skacząc na obu nogach;
    • chodzimy w śnieżnych zaspach;
    • chodzimy boso po gorącym piasku;
    • idziemy z ciężkim workiem na plecach;
    • zrywamy jabłka z drzewa;;
    • skaczemy po kamieniach przez górski strumyk.
  4. Zabawa " Cisza jest krucha"
         Uczestnicy kładą się na podłodze lub siadają po turecku. Zamykają oczy. Prowadzący prosi o absolutną ciszę, uczestnicy nie kontaktują się ze sobą w żaden sposób. Uczestnicy proszeni są o zwrócenie uwagi jak wokoło jest cicho i spokojnie. Każdy ma sobie wyobrazić jakiś hałas, który mógłby przeciąć tę ciszę. Po chwili prowadzący uprzedza, że będzie dotykał poszczególne osoby. Każdy, kto go tylko poczuje ma wyjść na środek pokoju na krótko wydając ten dźwięk, hałas i równie szybko wrócić na miejsce. Zanim prowadzący zacznie zabawę od nowa czeka aż grupa uciszy się.
  5. Zabawa "Jakie to przysłowie"
        Dzieci podzielone na grupy za pomocą pantomimy przedstawiają kolejno treść przysłowia. Reszta odgaduje.
    Przykłady przysłów:
    • "Żeby kózka nie skakała..."
    • "Gdzie dwóch się bije..."
    • "Paluszek i główka..."
    • "Gdzie kucharek sześć- ..."
    • "Kto daje i odbiera..."
  6. Wspólny okrzyk
         Dzieci stojąc w kole na dane hasło zaczynają cichutko mruczeć. Prowadzący wraz z dziećmi mruczy coraz głośniej aż na końcu wszyscy głośno krzyczą "Hura!!!".
  7. Podsumowanie zajęć5.
  8. Pożegnanie- "Iskierka"
Scenariusz 2
Czas trwania: 60 min
Metody i techniki: pogadanka, rysowanie, zabawy integrujące, ułatwiające wejście w grupę, relaksacyjne
Forma: indywidualna, zbiorowa
Środki dydaktyczne: blok rysunkowy, kredki, chusta Klanzy
Cele:
  • uświadomienie dzieciom, co to znaczy mieć przyjaciela;
  • uświadomienie, co to znaczy być- czyimś przyjacielem;
  • poznanie zobowiązań jakie niesie ze sobą przyjaźń;
  • umiejętność- współpracy w grupie
  1. Powitanie- "Iskierka".
  2. Rozmowa w kręgu nt. "Mój przyjaciel".
  3. Wykonanie pracy plastycznej nt. "Mój przyjaciel".
  4. Omówienie tych prac
  5. Zabawy z chustą
    • Deszczowa chmura
    • Rekin
    • Kolorowe wycieczki
    • Bilard
  6. Pożegnanie- "Iskierka"
    Scenariusz 3
    Czas trwania: 45 min
    Metody i techniki: drama, pantomima, zabawy rytmiczne,
    Formy: indywidualna i zbiorowa
    Środki dydaktyczne: magnetofon, utwór muzyczny
    Cele:
    • dodanie odwagi i pewności siebie dzieciom nieśmiałym,
    • umiejętność- współpracy w zespole,
    1. Powitanie- "Iskierka"
    2. Naśladowanie ruchów:
           Dzieci najpierw naśladują ruchy nauczyciela np. czynności, pozy, a następnie uczniowie dzielą się na mniejsze grupki w których chętne dzieci wymyślają ćwiczenia a pozostałe naśladują je.
    3. Zabawa "Lustro"
      Dwoje dzieci stoi do siebie twarzami i wykonuje te same ruchy.
    4. Wystukiwanie rytmu
      Dzieci słuchają muzyki i w jej rytmie klaszczą, stukają, tupią...
    5. Zabawy w parach
      Partner leży na podłodze, drugie dziecko mówi mu jak ma wstać: "podwiń jedną nogę, unieś głowę...
      Dwoje dzieci kładzie się na podłodze i stara się powstać w identyczny sposób.
    6. Zabawa ruchowa ze śpiewem "Pada deszczyk"
    7. Zabawa "Figury zmieńcie się"
      Dziecko dyktuje polecenia w co mają się zmienić pozostali. Następnie figury stają w bezruchu tak długo, aż prowadzący zabawę poda następne polecenie.
    8. Zabawa "Monument"
           Dzieci w grupie wybierają budowniczego, który z pozostałych uczestników zabawy buduje monument.
    9. Pożegnanie- "Iskierka"
    Scenariusz 4
    Czas trwania: 60 min
    Metody i techniki: plastyczne, pogadanka, zabawy przy muzyce, improwizacja ruchowa,
    Forma: indywidualna, zespołowa, zbiorowa
    Środki dydaktyczne: liście, piosenka: "Jesień"
    Cele:
    • nabywanie pewności siebie,
    • pokonywanie nieśmiałości,
    • umożliwianie dokonywania wyboru
    1. Muzyczne powitanie.
    2. Jesienny taniec liści
           Dzieci w rytm muzyki "spacerują po parku" zbierając liście opadające koło nich (terapeuta rozrzuca je). Następnie dzieci liczą zebrane liście i robią z nich dwa bukiety po jednym do każdej ręki. Kładą się na podłodze i gdy "zrywa się wiatr" porywa je do jesiennego tańca. Dzieci wirują w rytm muzyki i gdy ta zwalnia powoli kładą się na podłodze. Następnie czekają na kolejny poryw wiatru.
    3. Dmuchanie w liście
           Każde dziecko trzymając liść prowadzą go w górę i w dół w rytm muzyki. Następnie po demonstracji prowadzącego uczestnicy dmuchają w liść skierowany blaszką w dół i podniesiony na wysokość ust. W sposób krótki i energiczny.
    4. Mój najpiękniejszy liść5.
           Dzieci z rozsypanych liści wybierają ten najpiękniejszy i wyjaśniają dlaczego wybrały właśnie ten. Następnie zastanawiają się komu chciałyby wręczyć ten liść. Jeśli uczeń nie potrafi się zdecydować wtedy prowadzący sugeruje, że chciałby dostać prezent i wręczyć podobny tej osobie. Wręczają sobie najpiękniejsze liście.
    5. Kompozycje z liści
           Dzieci siedzą wokół rozsypanych liści i głośno zastanawiają się jak można się nimi bawić. Inspiracją do ciekawych pomysłów może być rytmiczna muzyka. Prace można wykonywać indywidualnie i grupowo. Następnie wypowiadają się na temat swojej kompozycji.
    6. Improwizacja ruchowa do piosenki "Jesień"
    7. Pożegnanie- "Iskierka"
    opracowała Joanna Albrecht

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie