Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Pod urokiem Tatr

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1653 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 



Prowadząca mgr Mariola Wiśniewska Nauczyciel SOSW w Braniewie
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KL. I GIMNAZJUM
Temat:"Pod urokiem Tatr" - refleksje polskich poetów.
Cel główny:
zapoznanie z twórczością poetów podhalańskich m.in.: J. Kasprowicza, Andrzeja Skupienia -Florka, Stanisława Nędzy - Kubińca, czytanie twórcze i interpretacyjne wybranych utworów.
Cele operacyjne:
Uczeń
    czyta utwory twórców podhalańskich;
    wyodrębnia w tekście odpowiednie cytaty;
    umie docenić znaczenie tradycji regionalnej,gwary góralskiej;
    poznaje na przykładzie w/w poetów charakterystyczne cechy poezji ludowej;
    zacieśnia uczuciowe związki z regionem;
    posługuje się poznanym słownictwem,rozumie jego zastosowanie;
    sporządza notatkę z lekcji wspólnie z innymi i samodzielnie;
Cele specyficzne dla języka polskiego:
    umiejętność redagowania ustnej i pisemnej formy wypowiedzi;
    ćwiczenie czytania utworów poetyckich ze zrozumieniem.
Cel wychowawczy:
  • krzewienie kultury regionalnej poprzez czytanie poezji;
  • rozbudzanie miłości do rodzinnego kraju;
  • wykonanie wystawki poświęconej pięknu regionu podhalańskiego;
  • organizacja pracy na lekcji;
  • porozumiewanie się w sposób kulturalny;
Metody i formy pracy:
  • praca w małych grupach
  • praca z tekstem
  • praca indywidualna - piktogram
  • metoda poglądowa
  • metoda problemowa
materiały dydaktyczne:
  • fotografie rycin przedstawiających podobiznę poetów;
  • barwne fotografie róznych miejsc Podhala;
  • podręcznik do języka polskiego;
  • tomik wierszy Kasprowicza,Skupinia - Florka,Nędzy - Kubińca;
Etapy lekcji:
  1. Sprawdzenie pracy domowej,(przyniesienie rycin znanych btwórców podhalańskich oraz widokówek przedstawiajaacych urok Tatr;
  2. Pogadanka na temat folkloru regionalnego oraz sporzadzenie wystawki poswięconej pieknu naszego Podhala;
  3. Zapisanie tematu lekcji i konieczne wyjasnienia
  4. Czytanie twórcze utworów zamieszczonych w podręczniku.Najpierw przez nauczyciela lub aktora z płyty,następnie przez ucznia .Zaznaczenie fragmentów podkreślajacych piekno Tatr.Rozmowa o wyrażonych w utworach uczuciach.
  5. Czytanie utwrów z próba zastosowania gwary podhalańskiej.
  6. zapisanie przez nauczyciela na tablicy - planszy naturalnego,oczekiwanego wniosku :
    GWARA TO DRUGA ,OBOK JĘZYKA OGÓLNEGO ODMIANA JĘZYKA LITERACKIEGO.
  7. NOTA BIOGRAFICZNA O AuTORACH Z WYKORZYSTANIEM ENCYKLOPEDII I PUBLIKACJI "O POETACH I PISARZACH INACZEJ"",Antologii literatury polskiej"
  8. Praca w grupach : - wypisywamie ciągu skojarzen ze słowem - Tatry(praca indywidualna) i wspólne rozwiązywanie zadania w postaci piktogramu na tablicy.
  9. Praca do wykonania w domu:W Słowniku jezyka polskiego wyszukaj wyjaśnienie słów:szczyty,turnie,regle.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie