Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przesyłka od zajączka szarusia

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 14075 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


KONSPEKT ZAJĘĆ W GRUPIE SZEŚCIOLATKÓW PIĘCIOGODZINNYCH.
(Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia)
(Opracowała Henryka Smokowska, nauczyciel Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi w Olecku)

TEMAT KOMPLEKSOWY:
ZWYCZAJE I TRADYCJE ŚWIĄT WIELKANOCNYCH. WIOSNA WOKÓŁ NAS.

TEMAT ZAJĘĆ:
"PRZESYŁKA OD ZAJĄCZKA SZARUSIA" –zabawy mające na celu utrwalenie wiadomości dotyczących Świąt Wielkanocnych oraz pierwszych oznak wiosny. Dzieci znają tradycje i zwyczaje związane z Wielkanocą, potrafią rozwiązać krzyżówkę tematyczną, odczytać wyrazy i zdania, wykonać wiosenny kwiatek według wzoru.

CELE OPERACYJNE:
Dziecko
  • zna zwyczaje i symbole wielkanocne,
  • potrafi wskazać charakterystyczne cechy wiosny oraz związane z nią zmiany,
  • zna cyfry od 1 do 9,
  • potrafi rozwiązać krzyżówkę,
  • potrafi przyporządkować napisy do odpowiednich obrazków,
  • umie odczytać wyrazy i zdania,
  • potrafi wykonać wiosenny kwiatek według wzoru,
  • potrafi skupić się na wykonywanej pracy i doprowadzić ją do końca,
  • potrafi dzielić się swoimi emocjami i wrażeniami,
  • umie współdziałać w grupie.METODY:
    • rozmowa, pokaz, ćwiczenia praktyczne, swobodna działalność dzieci, metoda czynnościowego nauczania matematyki wg. E. Gruszczyk – Kolczczyńskiej, metoda aktywizująca Krzyżewskiej, metoda dobrego startu M. Bogdanowicz.
    FORMY:
    • praca z całą grupą, praca w parach, praca indywidualna.
    ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
    • koperty dużego formatu (A 4), zwykłe koperty, duże tekturowe pudełko, plansza z krzyżówką, ilustracje tematyczne, napisy, chodniczek z cyframi, różne przedmioty związane ze Świętami Wielkanocy, wiosenne kwiaty, magnetofon, kaseta, kłębek grubej włóczki, plastikowe słomki, zakrętki od butelek, kolorowe kwiatki z papieru, klej, nożyczki, cenki samoprzylepne, pacynka kurczaka.
    HASŁA PROGRAMOWE:
    • Wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wspólne przeżywanie przyjemności i radości – święta wielkanocne.
    • Szybkie reagowanie na sygnały umowne.
    • Rozwiązywanie zagadek słownych o różnych przedmiotach i zjawiskach.
    • Rozpoznawanie całościowe wyrazów.
    • Układanie obrazków do podpisów.
    • Doskonalenie sprawności manualnej przy wykonywaniu różnych prac plastycznych.
    • Czytanie wyrazów i zdań ze zrozumieniem ich treści.
    • Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 10.
    • Wsłuchiwanie się w odgłosy przyrody.
    • Poznawanie zwyczajów ludowych i obrzędów związanych z Wielkanocą.
    • Obserwowanie przyrody wiosną i dzielenie się swoimi spostrzeżeniami i przeżyciami.
    LITERATURA:
    1. A. Łada Grodzicka – "Program wych. w przed. XXI wieku".
    2. "Wychowanie w przedszkolu" – nr 4, 2001; nr 3, 2003.
    3. B. Okraska Ćwiek, M. Walczak – "Wesoła szkoła sześciolatka", przewodnik metodyczny część 4.
    4. T. Żyterska – "6 latki, plany kompleksowe.
    5. M. Bogdanowicz – "Od piosenki do literki".
    6. J. Krzyżewska – "Aktywizujące metody techniki w edukacji wczesnoszkolnej", część I.
    PRZEBIEG ZAJĘĆ.
    1. Powitanie – dzieci zbierają się w kole, wspólne przywitanie:
      "Witam was, witam was, zaczynamy już czas.
      Jestem ja, jesteś ty: raz, dwa, trzy".
    2. Wprowadzenie do zajęć – dzieci siedzą w gromadce przed tablicą, nauczycielka mówi im, że wczoraj, kiedy ich już poszły do domu, do przedszkola przyszedł pan listonosz i zostawił przesyłkę – list i paczkę. Prosi chętne dzieci o odczytanie kto jest adresatem tego listu, a kto nadawcą.
      ADRESAT:
      DZIECI Z GRUPY "Dzielne Skrzaty"
      Z PRZEDSZKOLA NUMER 2 W OLECKU
      ULICA: KOPERNIKA
      19 – 400 OLECKO

      NADAWCA:
      ZAJĄCZEK SZARUŚ
      KOTLINKA KOŁO DOMU RENI
      Następnie nauczycielka odczytuje dzieciom treść listy od zajączka Szarusia:

      Kochane Dzieci!
           Jestem zajączkiem Szarusiem. Czy pamiętacie mnie z opowiadania, które czytała wam pani? Myślę, że tak.
           W przyrodzie mamy coraz więcej oznak obecnej pory roku – wiosny a niedawno obchodziliśmy radosne święta wielkanocne. My zajączki mieliśmy bardzo dużo pracy, bo odwiedzaliśmy wszystkie grzeczne dzieci (wasza pani mówiła, że jesteście bardzo grzeczne). Kilkakrotnie zaglądałem do waszej sali i widziałem jak przygotowywaliście się do świąt. Wiem, że dużo wiecie na ich temat, i chociaż święta już minęły, postanowiłem przygotować dla Was kilka zadań, które na pewno z łatwością rozwiążecie. Wszystkie potrzebne rzeczy znajdują się w załączanej paczce. Pani w moim zastępstwie wyjaśni Wam, co należy zrobić.

      Życzę miłej zabawy, z pozdrowieniami - zajączek Szaruś.
    3. Część główna - nauczycielka prezentuje dzieciom kolejne zadania przygotowane przez zajączka Szarusia.

      ZADANIE 1. – KRZYŻÓWKA

      ROZWIĄZANIE – WIELKANOC
      HASŁA:
      1. WIOSNA – zagadka (Jak nazywa się ta pora roku, która spotyka się z zimą w marcu?)
      2. OWIES - wiersz (Posieję na spodku.......
        Może mi wyrośnie, kto wie.
        Od rana dzisiaj się cieszę,
        Pięknie mi ......wzeszedł.
        Już białą serwetkę ścielę,
        Zieleni się ......, zieleni!
        Rośnij długo, nie zwlekaj,
        Cukrowy baranek czeka!)
      3. MAZUREK – zagadka (Jak nazywa się ciasto wielkanocne, pięknie ozdobione lukrem, bakaliami, owocami, przygotowywaliśmy je w przedszkolu?)
      4. PALMA - zagadka (Święcimy je na tydzień przed Wielkanocą. Mogą być zrobione z żywych gałązek wierzby, bazi, bukszpanu, lub sztucznych kwiatów. Jedne są małe, inne mogą być nawet 10 metrowe).
      5. KARTKI - zagadka (Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy być w święta razem, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt).
      6. BABA - zagadka (Może być migdałowa, luksusowa, lukrowana, z rodzynkami, a każda zapachem kusi).
      7. PISANKI - zagadka (Nie może ich zabraknąć w wielkanocnym koszyku oraz na wielkanocnym stole. Twardą skorupką z wierzchu okryte, w czasie Wielkanocy pokrywają się we wzorki rozmaite).
      8. CUKROWY BARANEK - wiersz
        ("......ma złociste nóżki.
        Pilnuje pisanek na łączce z rzeżuszki.
        A gdy nikt nie patrzy chorągiewką buja
        I cichutko meczy świąteczne Alleluja").
      9. ZAJĄC - zagadka (Jego mieszkaniem jest kotlinka, a w czasie Wielkanocy grzecznym dzieciom przynosi prezenty).
           Po rozwiązaniu krzyżówki nauczycielka włącza muzykę relaksacyjną i prosi dzieci aby ułożyły się wygodnie, zamknęły oczy i wyobraziły sobie, że są na wiosennym spacerze z rodzicami, sama rozkłada po sali koperty z imionami dzieci. Na chwilę wyłącza muzykę i prosi dzieci aby spacerując po sali odnalazły kopertę ze swoim imieniem. To dziecko, które znalazło właściwą kopertę, siada na swoje miejsce w kole.

           ZADANIA 2. - Dzieci wyjmują z kopert ilustracje, które się tam znajdują. Ilustracje związane są ze świętami Bożego Naradzenia i Wielkanocy. Zadaniem dzieci jest odłożenie tych ilustracji, które kojarzą się im z Wielkanocą. Dzieci wymieniają nazwy przedmiotów a następnie układają je na kartce przy właściwym podpisie i przyklejają za pomocą cenek. Odczytują zdanie napisane na dole kartki: To symbole Wielkanocy, przeliczają wyrazy, określają rodzaj zdania.
            Po wykonaniu zadania drugiego, nauczycielka zaprasza dzieci do zabawy z liczbami - mówi liczby od jednego do dziewięciu, dzieci przy każdej liczbie wykonują określone ćwiczenie.

           ZADANIE 3. – Nauczycielka wyjmuje z paczki koszyczek z zajączkiem, w środku są różne przedmioty stanowiące rozwiązanie krzyżówki, prosi dzieci w imieniu zajączka aby nazwały te przedmioty oraz zastanowiły się czego ważnego tu brakuje. Dzieci dochodzą do wniosku, że przedmiotu związanego z wiosną. Nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat cech charakterystycznych dla wiosny, a następnie wyjaśnia, że zajączek prosił dzieci aby wyczarowały wiosenne kwiaty, które on bardzo lubi. Wszyscy wspólnie zastanawiają się jak można je wyczarować. Nauczycielka i dzieci zamykają oczy i wypowiadają zaklęcie" "Czary, mary, hokus, pokus, abrakadabra" – ale nic się nie dzieje.
           Wszyscy dochodzą do wniosku, że takie czary nie działają i trzeba samemu takie kwiatki zrobić. Na stolikach przygotowane są różne materiały plastyczne, które w tym pomogą. Nauczycielka demonstruje dzieciom jak mogą wykonać kwiatek dla zajączka. Po skończonej pracy dzieci ustawiają swoje prace na stoliku w holu aby Szaruś mógł je obejrzeć.
    4. Zakończenie - Nauczycielka zakłada na dłoń pacynkę kurczaka i w jego imieniu mówi zdanie, o tym dlaczego lubi wiosnę, następnie prosi chętne dzieci aby również powiedziały w imieniu kurczaka coś na ten temat. Po zabawie zaprasza jedno dziecko do siebie i prosi o sprawdzenie czy nic nie zostało w środku paczki. Okazuje się, że jest tam torba z wiosennymi cukierkami. Dziecko obchodzi wszystkie dzieci i w imieniu zajączka Szarusia częstuje cukierkami.
           Nauczycielka chwali dzieci za udział w zajęciach, mówiąc, że zajączek jest z nich na pewno bardzo zadowolony.
    mgr Henryka Smokowska
  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie