Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wróżby andrzejkowe

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10623 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Wróżby andrzejkowe scenariusz zajęć w klasie III

     Jednym ze sposobów integrowania grupy, kształtowania właściwych postaw u uczniów oraz budowania więzi między nimi jest udział i współorganizowanie imprez i uroczystości klasowych. Przykładem jesiennej uroczystości mogą być wróżby andrzejkowe, przeprowadzone zespołach w formie zabawy. Dają one radość i zadowolenie, wprowadzają swobodną atmosferę i dostarczają wielu miłych wrażeń. Czas trwania zajęć trzy godziny lekcyjne.

Scenariusz zajęć Wróżby andrzejkowe w klasie III.

  1. Porządkowanie imion uczniów według alfabetu.
         Uczniowie stoją w kręgu, rzucają do siebie pudełko z niespodzianką (np. pojemnik po jajku niespodziance) według alfabetycznej kolejności swoich imion. Zabawę rozpoczyna nauczyciel, następnie pilnuje, by zabawa prawidłowo przebiegała. Uczniowie, którzy podali dalej pojemnik siadają obok siebie w siadzie skrzyżnym wewnątrz koła tworząc mniejszy krąg.
  2. Podział uczniów na zespoły.
          Ostatni uczeń, który dostał pudełko z niespodzianką otwiera go i wysypuje wewnątrz kręgu jego zawartość: karteczki z numerami od 1 do 7 (po trzy z każdego rodzaju). Uczniowie kolejno losują numery i siadają przy stolikach ponumerowanych ten sam sposób (od 1 do). Zaczyna uczeń, który otworzył pudełko z niespodzianką.
  3. Poznanie i wyjaśnianie znaczenia przysłów polskich związanych z dniem św. Andrzeja.
          Uczniowie dostają kartki z dwoma przysłowiami. Cicho czytają je, przeprowadzają krótką dyskusję na temat znaczenia przysłów. Wybierają jedno i przedstawiają klasie jego interpretację.
    Przysłowia do wyboru:
    • Gdy święty Andrzej ze śniegiem przybieży, sto dni śnieg na polu leży.
    • Śnieg na świętego Andrzeja trza kożucha dobrodzieja.
    • Śnieg na świętego Andrzeja, dla zboża zła nadzieja.
    • Jeżeli na świętego Andrzeja wiatr i mgła, to od Bożego narodzenia będzie sroga zima.
  4. Przewidywanie pogody w najbliższych dniach przysłowiami plonów zbóż w nadchodzącym roku zgodnie z przysłowiami.
  5. Rozmowa na temat wróżb andrzejkowych znanych uczniom.
  6. Przeprowadzenie wróżby zbiorowej: Wychodzenie butów za próg: kto pierwszy ożeni się, kto pierwszy wyjdzie za mąż?
         Najpierw dziewczynki zdejmują buty z lewej nogi i ustawiają je w szeregu rozpoczynając od najdalej oddalonego od drzwi narożnika w klasie. Dwóch chłopców przestawia buty. Osoba, której but pierwszy przekroczy próg klasy, pierwsza wyjdzie za mąż.
         W podobny sposób przeprowadzamy wróżbę dla chłopców.
  7. Wróżby andrzejkowe: praca w zespołach.
          Dla uniknięcia bałaganu i zbytniego hałasu należy wyjaśnić w jaki sposób będą zmieniać się przy stolikach i narysować im schemat na tablicy. Następnie uczniowie bawią się w zespołach. Każda grupa otrzymuje inną wróżbę. Uczniowie otrzymują karty z wróżbami odczytują nazwę wróżby i instrukcję.

    I.Serca: kto będzie Twoim mężem? Kto będzie Twoją żoną?

    Uczniowie otrzymują dwa serca. Na jednym wypisane są imiona dziewcząt, na drugim- imiona chłopców. Dziewczęta szpilką przebijają od spodu serce z imionami chłopców, a chłopcy z imionami dziewcząt. Trafione przez nich imię: to imię ich przyszłego małżonka.

    II.Gra w kolory.

    Uczniowie losują kartonik z kolorem i odczytują jego znaczenie z karty dołączonej do wróżby:
    Niebieski: będziesz miała/miał powodzenie w miłości i finansach,
    Biały: przed Tobą wielka radość i spokojne dni,
    Zielony: spełnią się Twoje najskrytsze marzenia,
    Czerwony: przeżyjesz wielką przygodę,
    Pomarańczowy: pogodzisz się kolegą lub spotkasz miłość swojego życia,
    Żółty: masz rywalkę w miłości,
    Szary: zbliżają się kłopoty,
    Fioletowy: przeżyjesz coś przyjemnego,
    Bordowy: masz przed sobą wspaniałą przyszłość,
    Czarny: czeka Cię pechowy miesiąc.

    III.Kostki do gry.

    Na ławce przyklejone jest papierowe koło. Uczniowie rzucają trzema kostkami, zliczają liczbę oczek i odczytują wróżbę z dołączonej karty:
    gdy jedna kostka wypadnie poza koło: pokrzyżowanie planów,
    3: szczęście, spełnienie marzeń,
    4: kłopoty, niemiłe niespodzianki,
    5: wkrótce poznasz miłość swojego życia,
    6: uczucia lubianej przez Ciebie osoby zaczynają słabnąć, przyjaciel straci do Ciebie zaufanie,
    7: kłopoty w szkole,
    8: podążasz drogą donikąd, słuchaj rad przyjaciół,
    9: miłość, rychłe małżeństwo,
    11: choroba kogoś bliskiego,
    12: dobre wiadomości,
    13: tęsknota rozczarowanie,
    14: pomoc kogoś wpływowego, albo nowy wielbiciel,
    15: sama nic nie zrobisz, potrzebujesz przyjaciół,
    16: cenna znajomość z kimś wyjątkowym z zagranicy,
    18: spełnienie wszystkich marzeń, sukcesy, pieniądze,

    IV.Wróżba z kamieni.

         Na ławce ułożone są kamienie lub krążki z korka z symbolami run. Uczniowie losują runa i odczytują ich znaczenie z karty.
    ! ważna zmiana w Życiu,
    X (skrzyżowane miecze) plotki o Tobie,
    OO ( koła zachodzące na siebie) szczęście w miłości,
    (słońce) szczęście w życiu,
    C (księżyc) udane życie rodzinne,
    (znak błyskawicy) pokrzyżowanie planów,
    (znak równa się w przybliżeniu) rozszyfrowane tajemnicy,
    (symbol lecącego ptaka) ważne wiadomości lub odwiedziny,
    (gwiazdka) szczęście i powodzenie w życiu,
    (serduszko) udana miłość,
    ll kłopoty choroby,
    $ sukces pieniężny,

    V.Co kryją kubki? Co Cię czeka?

         Pod kubkami umieszczone są bilet, obrączka i moneta. Uczniowie przesuwają kubki i odkrywają jeden z nich. Z dołączonej karty odczytują znaczenie przedmiotu.
    Cukierek spotka Cię coś przyjemnego,
    Moneta spodziewaj się pieniędzy,
    Obrączka szybko wyjdziesz za mąż, ożenisz się,
    Bilet czeka Cię daleka i ciekawa podróż,

    VI.Szpilki prawdy.

         W kubku znajdują się szpili ( 7 lub 13) potrząsają nim i wysypują na stół przykryty obrusem. Starają się oszukać litery, jakie tworzą rozsypane szpilki i odczytują z dołączonej karty ich znaczenie:
    A przed Tobą podróż lub przeprowadzka,
    E pomyślność w miłości i nauce,
    E odwrócone; przejściowe, chwilowe kłopoty,
    F szczęście w miłości, szybkie małżeństwo,
    K sukces w szkole,
    L uważaj na złodziei,
    L odwrócone; uważaj na siebie, bo czyha na Ciebie choroba,
    M bardzo korzystna propozycja,
    N masz przed sobą czas pomyślności i szczęścia,
    T możesz liczyć na pomoc przyjaciół,
    W uważaj na oszustów,
    V ktoś będzie chciał Cię skrzywdzić,
    X szczęście sprzyja Ci we wszystkim,

    VII.Wróżba z pierścionkiem: ile będziesz miał(a) lat, gdy wyjdziesz za mąż, ożenisz się.

    Na nitce zawieszony jest pierścionek lub obrączka. Uczniowie unoszą pionowo kilkakrotnie pierścionek nad szklanką, trzymając nieruchomo rękę liczą uderzenia pierścionka o ścianki szklanki.
  8. Indywidualne układanie pisemnej wypowiedzi na temat wróżb andrzejkowych.
    1. Uczniowie głośno odczytują pytania zapisane na tablicy:
      • Co dziś urządziliśmy w klasie?
      • Jaką przyszłość przepowiedziały Ci dzisiejsze wróżby andrzejkowe?
      • Które wróżby najbardziej podobały się Tobie?
      • Czy te wróżby należy traktować poważnie?
    2. Uczniowie ustnie układają spójną wypowiedź na temat wróżb andrzejkowych w oparciu o pytania i własne doświadczenia.
    3. Zapisanie wypowiedzi w zeszytach.
  9. Ewaluacja zajęć.
    Uczniowie otrzymują kartki, na których narysowanych jest 6 butów. Na każdym widnieje inny napis:
    • Wróżby andrzejkowe podobały mi się,
    • Wróżby andrzejkowe nie podobały mi się,
    • Znam wróżby andrzejkowe,
    • Nie znam wróżb andrzejkowych,
    • jestem zadowolony,
    • Jestem znudzony.
Uczniowie kolorują buty ze zdaniami, z którymi się utożsamiają. Anna Dufrat

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie