Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Piosenka a wrażliwość muzyczna dzieci

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5410 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
- opr. Agnieszka Piąstka

     Każdy człowiek w pewnym stopniu związany jest z muzyką. Towarzyszy ona ludziom od początku ich życia, aż do śmierci, w pracy, w czasie odpoczynku, w chwilach radosnych i smutnych. Jedni przyjmują ją w sposób bierny, inni przeżywają świadomie. Odbiorców muzyki należy kształcić, a w szczególności rozwijać wrażliwość na muzykę. Rozwój ten zależeć będzie od posiadanych wrodzonych zadatków i uzdolnień, które stanowią punkt wyjścia do dalszego ich rozwijania w procesie kształcenia i wychowania.
     Według Marii Przychodzińskiej - Kaciczak : "wrażliwość muzyczna jest specyficznym rodzajem wrażliwości artystycznej, na którą składają się: słuch muzyczny, połączony z umiejętnością emocjonalnego reagowania na muzykę, a więc muzykalność wrodzona i wykształcona przez uprawianie i słuchanie muzyki, oraz wiedza muzyczna (teoretyczna, historyczna, estetyczna)".
     W szkole podstawowej, na lekcjach muzyki rozwój dzieci ukierunkowany jest na rozwijanie percepcji, wykonawstwa i twórczości muzycznej. Wśród form stosowanych na tych lekcjach (śpiew, ruch z muzyką, gra na instrumentach, słuchanie utworów muzycznych, tworzenie) niewątpliwie na czoło wysuwa się śpiew, który dla człowieka jest naturalną formą zaspokajania wewnętrznych potrzeb, wyrażania swoich stanów emocjonalnych.
     Dziecko, od najmłodszych lat często spontanicznie intonuje zasłyszane lub stworzone przez siebie melodie. Najprostszym, a zarazem najbliższym dziecku utworem muzycznym jest piosenka. Dziecko jest w stanie ją zrozumieć, przeżyć, przyswoić, a później odtworzyć. Śpiewanie piosenek musi dziecku kojarzyć się z uczuciem radości, potrzebą, a nie obowiązkiem, który doprowadza do zniechęcenia, braku zainteresowania i dalszego rozwoju muzycznego. Każda piosenka podobnie jak każdy utwór muzyczny zawiera w sobie pewne elementy : melodię, rytm, tempo, dynamikę, nastrój - charakter.
     U dzieci największą popularnością cieszą się piosenki krótkie, z charakterystycznym rytmem, szybkim tempem.
      Często zadajemy sobie pytanie : czy i w jaki sposób śpiewanie piosenek wpływa na rozwój wrażliwości muzycznej dzieci? Innymi słowy czy poprzez śpiewanie piosenek uwrażliwiamy dziecko na poczucie wysokości dźwięku, wartości rytmiczne, zmiany tempa, dynamiki, na nastrój?
Myślę, że tak..
     Uważam, że im częściej i bardziej poprawnie stosowane są piosenki dziecięce tym szybszy i lepszy rozwój wrażliwości muzycznej dzieci. Zarówno przez stopniowanie trudności jak i odpowiedni dobór repertuaru do wykonawców oraz różnorodność stosowanych piosenek uwrażliwiamy dziecko na elementy tego utworu. Zatem do nauki powinny służyć takie piosenki jak :

  • piosenki o różnorodnej tematyce ( np. porach roku, piosenki ludowe z różnych regionów Polski, piosenki o zwierzętach, o zawodach, piosenki na różne uroczystości szkolne i państwowe, piosenki ćwiczeniowe ).
  • piosenki zróżnicowane tempem ( wolnym, umiarkowanym, szybkim ).
  • piosenki w różnych tonacjach ( dur, moll ).
  • piosenki w różnym metrum.
  • piosenki z towarzyszeniem instrumentów perkusyjnych melodycznych i niemelodycznych.
     Repertuar powinien odpowiadać poziomowi skali głosu dziecka.
     Przy rozpatrywaniu stopnia trudności utworu należy brać pod uwagę metodę, jaką posłużymy się przy uczeniu piosenki. Ucząc ze słuchu, możemy wprowadzić bardziej skomplikowane rytmy i melodię, niż wtedy gdy uczniowie mieliby odczytać je z nut.
Aby poprzez śpiewanie piosenek rozwijać wrażliwość muzyczną u dzieci nauczyciel powinien również :
  • podczas nauki piosenki zachowywać naturalne brzmienie głosu dziecka,
  • stopniowo, ostrożnie eliminować wady śpiewu,
  • stopniowo, powoli rozszerzać skalę głosu dziecka,
  • kształcić wrażliwość słuchową na wysokość dźwięku,
  • kształcić poprawną wymowę dziecka – dykcję,
  • stosować zmiany dynamiki,
  • pracować nad poprawnym oddechem, czystą intonacją,
  • realizować zadania rytmiczne i polirytmiczne uwzględniające zestawy wartości nut występujące w opracowywanej piosence.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie