Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
roczny plan pracy nauczyciela świetlicy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 11911 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 ROCZNY
PLAN PRACY
NAUCZYCIELA ŚWIETLICY
NA ROK SZKOLNY 2004/ 2005






OPRACOWAŁA

mgr Małgorzata SMORCZEWSKA




WRZESIEŃ

I. INTEGRACJA W GRUPACH I ORGANIZACJA PRACY ŚWIETLICY.

01.09.2004 - Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2004/2005.

02.09.2004 - Zapoznanie dzieci z zasadami obowiązującymi w świetlicy. Poznajemy wyposażenie sali. Gry i zabawy integrujące grupę np. ”Rzeźba”, „Poznajmy się”, „Dokończ słowo”.

03.09.2004 - Regulamin bezpiecznego zachowania się w świetlicy, stołówce szkolnej (burza mózgów),toaletach. Zapis regulaminu. Zabawy interakcyjne.


II. WSPOMNIENIA WAKACYJNE.

06.09.2004 - Opowiadanie przeżyć wakacyjnych. Zapoznanie z mapą Polski - wspólne odszukanie wakacyjnych miejscowości, oznaczenie na "wakacyjnej mapie Polski".

07.09.2004 - Praca plastyczna - "Moje wakacje" (technika dowolna).Zabawy orientacyjno – porządkowe „Kolory”, ”Pająk i muchy”.

08.09.2004 - Wspólne tworzenie wakacyjnych rebusów i zagadek - zabawa słowem. Dawne i współczesne środki lokomocji: lektyka, koń, dyliżans, kareta, wóz, samochód, autobus, tramwaj, samolot. Zapis poznanych słów (kl. III).

09.09.2004 - Prawa i obowiązki dyżurnego - praca w zespołach. Wspólne wykonanie plakatu z prawami i obowiązkami dyżurnego. Zabawa ruchowa "Wyścigi ślimaków".

10.09.2004 -Rozpoznawanie dotykiem pamiątek wakacyjnych- Czarodziejski worek;
„Nasze wakacyjne skarby”- wyklejanie plasteliną przygotowanej przez wychowawcę muszelki.


III. BEZPIECZNA DROGA DO SZKOŁY.

13.09.2004 – Wyjście na pobliskie skrzyżowanie, poznanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach - przejście dla pieszych, chodnik. Praca plastyczna
nt.: Moja droga do szkoły - technika dowolna.

14.09.2004 - Grupowanie znaków drogowych: ostrzegawcze, informacyjne, nakazu, zakazu. Kolorowanie znaków drogowych (kl. I). Wykonanie stojących znaków drogowych (kl. II i III).

15.09.2004 – Praca policjanta – gromadzenie słownictwa związanego z zawodem. Zaproszenie przedstawiciela policji na zajęcia. Zabawy ruchowe „Milicjant” , „Sygnalizacja świetlna”.
16.09.2004 - Rozsypanka słowno - obrazkowa nt.: Jakie to znaki? - praca w zespołach zadaniowych. Zabawy ruchowe: "idź, stój", "raz, dwa, trzy", "statek". Poznanie wiersza "Zielone światło" T. Śliwiaka.

17.09.2004 - "Bezpieczeństwo na drodze" - scenki rodzajowe. Praca z książeczką
„ Jak unikać wypadków drogowych”.


IV. PRZECIWDZIALANIE ARESJI.

20.09.2004. – Uczymy się żyć w przyjaźni.” Jaki powinien być prawdziwy przyjaciel?” Układamy przepis na dobrego przyjaciela.

21.09.2004. – Zabawa umysłowa "Pozytywne myślenie". Rozmowa o agresji i przeciwdziałaniu jej. Zabawy ze śpiewem np.” Rolnik sam w dolinie”.

22.09.2004. – Dostrzeganie i wyrażanie agresywnych odczuć poprzez zabawy i ćwiczenia interakcyjne np. „ Kiedy jestem wściekły...” , „ Alfabet przezwisk” na podst. książki R.Portmann „ Gry i zabawy przeciwko agresji”.

23.09.2004. – Opanowanie i przezwyciężanie złości i agresji poprzez ćwiczenia
„ Kartki złości”, „ Słoneczko przyjemności " na podst. książki R.Portmann. Praca plastyczna „ Kolorowe latawce”.

24.09.2004 – Dlaczego warto być miłym ? – burza mózgów. Zapoznanie z piosenką
„ Jak to miło być miłym”. Wykonanie plakatów życzliwości. Pisownia zwrotów grzecznościowych.


V. PASOWANIE NA ŚWIETLICZANINA.

27.09.2004 - Kogo nazywany świetliczaninem? - rozmowa. Tworzenie listy cech idealnego świetliczanina. Co to znaczy, że jesteśmy grupą? - wprowadzenie pojęcia grupa.

28.09.2004 - Świetlicowe ABC -przypomnienie. Praca plastyczna: Nasza grupa - technika dowolna. Omówienie wspólnej pracy.

29.09.2004 - Przygotowanie dekoracji sali do pasowania na Świetliczanina. Upominki dla pierwszoklasistów - wykonanie uczniowie klas trzecich.

30.09.2004 - Uroczyste pasowanie na Świetliczanina.

01.09.2004. - Jak pomóc pierwszoklasiście? - burza mózgów. Zabawy integracyjne: "Podaj ruch", "Stop", "Spadochroniarz", "Czarodziejski worek".


PAŹDZIERNIK


I. ŚWIATOWY DZIEŃ ZWIERZĄT.

04.10.2004 - Światowa deklaracja Praw Zwierząt (św. 19/02). Zwierzęta, które znamy - rozwiązywanie zagadek.

05.10.2004 –Rozwiązywanie krzyżówek obrazkowych– rozpoznawanie znanych zwierząt. Wydzieranka z kolorowego papieru wybranego zwierzątka. Wystawa prac.

06.10.2004 - Zwierzęta egzotyczne - praca z atlasami w czytelni szkolnej. Nauka piosenki "Puszek Okruszek".

07.10.2004 - Zwierzęta zagrożone wyginięciem w Polsce. Poznanie Parków Narodowych i Rezerwatów Przyrody – praca z mapą Polski. Zaznaczanie na mapkach Parków Narodowych.

08.10.2004 - Poznanie wiersza "ZOO" J. Brzechwy. Praca plastyczna w zespołach - "Przewodnik po ZOO". Utrwalenie piosenki „ Puszek okruszek”.


II. DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ. TRUDNA SZTUKA PISANIA LISTÓW.

11.10.2004 - DEN - co to za święto? Omówienie wiersza J. Tuwima "Wszyscy dla wszystkich". Swobodne wypowiedzi o ulubionych pracownikach szkoły - praca w zespołach zadaniowych.

12.10.2004 - Mój wymarzony nauczyciel - konkurs w grupach (wypisywanie cech).
Praca plastyczna – Portret nauczyciela.

13.10.2004 -- Wykonanie "Dużych Laurek" dla wychowawców klas oraz wypisanie życzeń. Przypomnienie i omówienie sposobu pisania życzeń i adresowania listów.

14.10.2004 - Nauka wiersza " Róża dla Pani" L. Mariańskiej. Wycieczka na pocztę.
Nauka piosenki M. Jeżowskiej pt.” Uśmiechnięty order”.

15.10.2004 Postać listonosza: omówienie charakteru pracy, a także najbardziej pożądanych cech u listonosza( burza mózgów).Gry i zabawy ruchowe np.
„ W listonosza”, „ Wpadłem do studni”.


III. JESIEŃ JAKO PORA ROKU.

18.10.2004 - Poznajemy świat różnymi zmysłami (wzrok, słuch, dotyk). Jak rozpoznać jesień? - kolor (wzrok), wicher (słuch), deszcz (dotyk). Rozwiązywanie krzyżówki i rebusów i zagadek.

19.10.2004 - Spacer w poszukiwaniu jesiennych skarbów. „ Pani Jesień” – kolaż z różnych materiałów.

20.10.2004 - Zapoznanie z wierszem J. Kulmowej " Jesienna pogoda". Omówienie ubioru adekwatnego do jesiennej pogody - ćwiczenia w grupach.

21.10.2004- Nazywanie drzew i segregowanie liści. Praca plastyczna - jesienne drzewo –wydzieranka z kolorowego papieru. Słuchanie muzyki Vivaldiego „Jesień”

22.10.2004 – Dostrzeganie zależności między wyglądem przyrody , a porą roku -
23 września początek kalendarzowej jesieni. Zwierzęta, które robią zapasy na zimę - quiz.


IV. CZCIMY PAMIĘĆ TYCH, KTÓRZY ODESZLI.

25.10.2004 - Listopad miesiącem pamięci o zmarłych. Dzień Wszystkich Świętych i Dzień Zaduszny - wypisanie różnic. Praca plastyczna "liściaste pieczęcie".

26.10.2004-Spotkanie z oficerem Wojska Polskiego – saperem. Poznanie ciężkiej i odpowiedzialnej pracy żołnierza.

27.10.2004 - Nauka poprawnego zachowania się w miejscach pamięci. Wyjście na cmentarz .Zapalenie zniczy w miejscach pamięci narodowej.

28.10.2004 - Obrzędy Halloween w Polsce i na świecie. Praca plastyczna: rysowanie wesołych dyń, duszków , czarownic i stworów.

29.10.2004 - Wysłuchanie opowieści pt.: "Zaduszek". Próba indywidualnego układania zdań związanych z dniem 01.11 i 02.11.



LISTOPAD

I. JESTEM DOBRYM KOLEGĄ, KOLEŻANKĄ.

01.11.2004. – DZIEŃ WOLNY.

02.11.2004 - Kto to jest człowiek życzliwy? - burza mózgów. Wspólne układanie wiersza o życzliwości. Zabawy rozwijające zaufanie- Zaufaj mi, Ślepiec

03.11.2004 –Czy to jest pomoc koleżeńska?”- czytanie ze zrozumieniem opowiadania; dyskusja w grupach o cechach prawdziwej/go kolegi/koleżanki.
04.11.2004. Ogłoszenie konkursu na najlepszego kolegę, koleżankę w grupie. Omówienie zasad konkursu. Praca plastyczna z wykorzystaniem wizualizacji pt. ŻYCZLIWOŚĆ - technika dowolna.

05.11.2004- Uczymy się przepraszać i przyznawać do błędów- na podstawie wiersza „List do kolegi” E. Szelburg- Zarembiny "Proszę, dziękuję, przepraszam" - odgrywanie scenek.


II. NARODOWE ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI.

08.11.2004 - Rozwiązywanie krzyżówki z hasłem "POLSKA". Rozmowa na temat: Kim jest Polak? Co to znaczy "być patriotą" ?Zabawy ruchowe.

09.11.2004 - Poznanie legendy o powstaniu państwa polskiego. Znaczenie symboli narodowych: hymnu, godła, flagi. Wykonanie z bibuły wybranego symbolu narodowego.

10.11.2004 - "Ojczyzna naszym drugim domem" - burza mózgów. Odszukiwanie na mapie poprzednich i aktualnych stolic Polski. Zaznaczenie ich na przygotowanych konturach – praca w grupach.

12.11.2004 - Czytanie i utrwalanie tekstu hymnu Polski, wspólne odśpiewanie
Zabawy ruchowe. - tworzenie grupowego konturu Polski


III. ŚWIĘTO PIECZONEGO ZIEMNIAKA.

15.11.2004 - Dlaczego obchodzimy święto pieczonego ziemniaka? na podstawie tekstu ze” Świerszczyka” i opowiadania nauczyciela. Zabawa słowno - ruchowa "Surówka".

16.11.2004 - Formy słownictwa regionalnego dotyczącego ziemniaków.
„ Ziemniaczane monogramy” – stemple z ziemniaków.

17.11.2004 - Prace, które wykonujemy jesienią w sadzie i ogrodzie .Zapoznanie z wierszami J. Brzechwy „Pomidor” i „Arbuz ”.Wykonanie pracy zbiorowej do wybranego wiersza.

18.11.2004 - Warzywa jesienne. Nasze ulubione surówki źródło witamin. Późna jesień w parku - spacer tematyczny.

19.11.2004 - Zabawa tematyczna (słowna) - tworzenie sałatki z liter (tworzenie nazw warzyw z losowanych liter). Zapoznanie z piosenką "Kartofle". Nauka piosenki.


IV. KATARZYNKI I ANDRZEJKI.

22.11.2004- Zapoznanie dzieci z opowiadaniem "Andrzejkowe Katarzynki". Andrzejki i Katarzynki - podobieństwa i różnice. Zabawy ruchowe przy muzyce.

2311.2003-Przeglądanie prasy dla dzieci , czytanie ciekawostek związanych z Andrzejkami i Katarzynkami. Quiz ortograficzny- układanie krzyżówek.

24.11.2003 – Omówienie i wspólne przygotowanie akcesoriów potrzebnych do wróżb. Zabawy ruchowe „ Złap mój cień”, „Koguciki”.

25.11.2003 - Przygotowanie dekoracji w sali: ozdoby z bibuły, lampiony, balony. Zabawy ruchowe: Wrona bez ogona' Dinozaur”.

26.11.2003 - Dekoracja sali. Zabawa Andrzejkowa - "wesołe wróżby".



GRUDZIEŃ

I. GRUDNIOWE TRADYCJE: BARBÓRKA I MIKOŁAJKI.

29.11.2004 - Barbórka - święto górnictwa, zapoznanie z legendą pt. ”Gustlikowy skarb”. Praca plastyczna: W kopalni (węgiel).

30.11.2004 - Skarby spod ziemi – rozsypanka wyrazowa. Znaczenie skarbów spod ziemi - burza mózgów. Nauka piosenki „ Idzie górnik”.

01.12.2004 Pisanie listów do Św. Mikołaja. (kl. III i II), kl. I rysowanie upragnionych prezentów. Zabawy ruchowe „ Pająk i muchy”, „Ssak, ryba, ptak”.

02.12.2004 - Nauka piosenki M. Jeżowskiej „ Kochany panie Mikołaju” Praca plastyczno- techniczna „ Mikołajkowy but „ lub „ Mikołaj”.

03.12.2004 - Zabawa Mikołajkowa w świetlicy. Powitanie Mikołaja. Wesoła zabawa przy muzyce.


II. POMAGAMY ZWIERZĘTOM PRZETRWAĆ ZIMĘ.

06.12.2004 – Poszerzenie wiadomości na temat przygotowania się zwierząt do zimy na podst. książki „ Świat wokół ciebie” s.72 – 75. Kalambury - rozpoznawanie zwierząt.

07.12.2004 – Ptaki zimujące w Polsce( sikorka, wróbel, gil, sroka, dzięcioł sójka)na podst. tekstu ze Świerszczyka” Ptasie zimowiska. Rozwiązywanie zagadek.

08.12.2004 – Jak należy opiekować się ptakami i zwierzętami w zimie ?- burza mózgów. Praca plastyczna zbiorowa – „ Karmnik dla ptaków”.

09.12.2004 – Słuchanie piosenki M. Jeżowskiej „ Zimowe obrazki”. Nauka słów, wspólny śpiew. Kolorowanie przygotowanych obrazków – zwierzęta leśne.

10.12.2004 – Praca w grupach – układamy zimowe krzyżówki. Zabawy ruchowe ze śpiewem „ Chodzi lisek”, „Kot i mysz”.


III. ŚWIĄTECZNA CEPELIADA - PRZYGOTOWANIE DO KIERMASZU.

13.12.2004 - Idea Kiermaszu Świątecznego szkole, wprowadzenie dzieci do pracy na rzecz innych. Ustalenie ozdób, które grupa wykona na Kiermasz. Zabawa ruchowa "chińskie posagi".

14.12.2004 - Wykonanie ozdób na Kiermasz: choinki, kartki świąteczne. Zabawy ruchowe przy muzyce.

15.12.2004 - Wykonanie ozdób: postać Św. Mikołaja, lampiony na stół. Dlaczego pomagamy innym- quiz.

16.12.2004 - Tradycje adwentowe. Wykonanie wieńca adwentowego z bałwankami.

17.12.2004 - Nauka pakowania prezentów: pudełko w kształcie Św. Mikołaja, cukierki "niespodzianki", wykonanie papieru ozdobnego.


IV. MIŁOŚĆ I TOLERANCJA W ŚWIETLE ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA.

20.12.2004 - Tradycje Bożonarodzeniowe - dawniej i dziś. Wspólne śpiewanie kolęd, nauka wybranej kolędy przez dzieci. Wykonanie dekoracji w sali.

21.12.2004 – Wykonanie kartki świątecznej wg własnego pomysłu- praca plastyczna. Analiza porównawcza Świąt Bożonarodzeniowych i Wielkanocnych. Wypisywanie różnic.

22.12.2004 - Smakołyki Bożonarodzeniowe - krzyżówka. Miłość i tolerancja - co oznaczają te słowa? Praca ze słownikiem języka polskiego (czytelnia). Drama - tolerancja w naszej grupie. Utrwalenie poznanej kolędy.


23.12.2004 – 31.12.200 r. PRZERWA ŚWIĄTECZNA



STYCZEŃ


I. OTWIERAMY NOWY KALENDARZ.

03.01.2005 – Wyszukiwanie w czasopismach dziecięcych przepowiedni na Nowy Rok. Zapoznanie z wierszem J. Kirsta „ Dwunastu braci”.

04.01.2005 – Co to jest kalendarz? – rozmowa kontrolowana. Grupowe wykonanie kalendarza na nowy 2005 rok – praca plastyczna.

05.01.2005 – Ludowe zwyczaje związane z karnawałem na podst. tekstu
„ Starodawne zapusty”. Wykonanie karnawałowej maseczki, zabawy ruchowe przy muzyce.

06.03.2005– Rozwiązywanie plątaninek z hasłem „Nowy Rok”. Zapoznanie z przysłowiami związanymi z poszczególnymi miesiącami. Taniec – gibaniec przy muzyce M. Jeżowskiej.

07.01.2005 – Zabawy ortograficzne o tematyce zimowej – zapis rymowanek ortograficznych w zeszytach. Przeglądanie czasopism dla dzieci, rozwiązywanie zagadek.


II. DAWNE I OBECNA STOLICA POLSKI.

10.01.2005 –Dawne stolice polskie – Gniezno, Kraków – odnalezienie na mapie Polski. Jak powstało państwo polskie? – poznanie legendy.

11.01.2005 – Odpowiadamy na pytanie dlaczego herbem Warszawy jest Syrenka na podst. legendy „O warszawskiej Syrence ”.Wyklejanie plasteliną - „ Herb Warszawy„- praca plastyczna.

12.01.2005 – Zabytki i interesujące miejsca w stolicy Polski. Przypomnienie o rocznicy wyzwolenia Warszawy - 17 stycznia. Zabawy z piłką „ Kolory”, „ 24 podania”.

13.01.2005 – Rozwiązywanie rebusów matematycznych. Zapoznanie z zabytkami Gniezna i Krakowa, zapisanie najbardziej znanych miejsc. Pląsy przy muzyce dla dzieci „ Lambada” .

14.01.2005 – Quiz o dawnych i obecnej stolicy Polski. Wykonanie techniką wydzieranki herbów miast (Gniezno, Kraków, Warszawa).




III. DZIEŃ BABCI I DZIEŃ DZIADKA.

17.01.2005 – Układanie klocków Puss – zadania matematyczne. Rodzice naszych rodziców – rozmowa kontrolowana.

18.01.2005– Niespodzianka dla babci i dziadka – praca plastyczna metodą wydzieranki i wyklejanki. Układanie zagadek dotyczących babci i dziadka.

19.01.2005 – „ Za co kochamy nasze Babcie i Dziadków ?”- wypowiedzi dzieci kierowane pytaniami nauczyciela. Zapisanie najciekawszych wypowiedzi na sercu wykonanym z bloku. Nauka piosenki „ Babcia czarodziejka”.

20.01.2005– Rozwiązywanie rebusów dotyczących Dnia Babci i Dziadka. Przeglądanie czasopism dla dzieci. Gry i zabawy ruchowe „ Woda, wiatr, ogień”,
„ Piłka parzy”.

21.01.2005 –„Drzewo genealogiczne mojej rodziny” – praca plastyczna. Pisanie życzeń dla Babci i dziadka na przygotowanych kartkach. Ćwiczenia matematyczne – dodawanie w zakresie 30.


IV. BEZPIECZNA ZIMA.

24.01.2005 – Oglądanie filmu dla dzieci „Ziarenko fasoli”. Omówienie stylu życia olbrzymów (głównych bohaterów) – podobieństwa i różnice do stylu życia w zwykłej rodzinie.

25.01.2005 –Poznajemy rodzaje dyscyplin sportowych. Układanie właściwych podpisów do obrazka. Wykonanie albumu lub plakatu ze sportami zimowymi.

26.01.2005 – Pogadanka na temat bezpieczeństwa w czasie ferii. Kolorowanie scenek obrazkowych na temat zachowań niepożądanych w czasie ferii. Z pomocą ptakom – utrwalenie nazw i zwyczajów niektórych ptaków.

27.01.2005 –Słuchanie piosenek o tematyce zimowej; nauka wybranej przez dzieci np. „ Kolorowy śnieg”. „ Wirujące bałwanki „- praca plastyczna, dekoracja sali.

28.01.2005 – Jak spędzimy ferie? – rozmowa kontrolowana. Omówienie bezpiecznych zachowań w sytuacji samodzielnego pozostania w domu ( spotkanie z policjantem). Praca plastyczna na dowolnie wybrany temat.



LUTY

I.POZNAJEMY KRAJE WIECZNEGO ŚNIEGU I LODU.

31.01.2005 –Rozmowa z dziećmi na temat „ Jak chciałbyś spędzić ferie zimowe”. Zabawy na współpracę: „Rób tak, nie rób tak”, „ Nietoperz”.

01.02.2005– Eskimosi – mieszkańcy Arktyki – odnalezienie Arktyki na globusie, wypisanie informacji kojarzących się z Eskimosami. Rozwiązywanie krzyżówki tematycznej.

02.02.2005 – Poszukiwanie informacji o zwierzętach polarnych w czasopismach dziecięcych .Praca z tekstem ze „ Drapieżne misie”, poznanie zwyczajów białych misiów. Uzupełnianie zdań z lukami.

03.02.2005– Słuchanie fragmentu lektury „ Zaczarowana zagroda”, wypowiedzi dzieci o pingwinach. Wykonanie pingwina z tektury- praca plastyczna.

04.02.2005 – Quiz wiadomości o śnieżnych zakątkach naszego globu. Praca z mapą i globusem – „Gdzie ukryła się Arktyka, Antarktyda i Grenlandia ?”Zabawy naśladowcze- „ Lis z jamy”, „ Polowanie”.

II.KRAJE UNI EUROPEJSKIEJ.

07.02.2005. –– Poznanie kontynentów – praca z atlasem i globusem. Podpisywanie konturów kontynentów i kolorowanie. Przyklejanie kontynentów na przygotowaną mapę świata.

08.02.2005 – Europa – odszukanie kontynentu na globusie. Poznanie krajów europejskich sąsiadujących z Polską. Wykonanie pracy plastycznej – „Polska i jej sąsiedzi”.

09.02.2005 – Unia Europejska – co to takiego? Kraje wchodzące w skład UE . Praca w grupach – skojarzenia dotyczące: Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoch i Niemiec. Poznanie zabawy „ Ambasador”.

10.02.2005 – Flaga Unii Europejskiej – omówienie jej wyglądu i symboliki .Próba wykonania flagi Unii Europejskiej. Czytanie ciekawostek z czasopism dziecięcych.


11.02.2005– Quiz wiadomości o krajach europejskich. Zabawy i gry skoczne
„ Koguciki”, „ Wyścigi koziołków”.


14.02.2005 – 27.02.2005 r. FERIE ZIMOWE



MARZEC


I. LEGENDY I PODANIA LUDOWE.

28.02.2005 –Zapoznanie dzieci z terminem „ legenda”. Poznanie sposobów przekazywania baśni ludowych (legend) z pokolenia na pokolenie. Poznanie legendy „O skarbniku”. Omówienie wartości pieniądza.

01.03.2005 – Poznanie legendy „O Królu Popielu”. Wykonanie myszy przy pomocy spinacza do bielizny – praca indywidualna.

02.03.2005 – Poznanie legendy „O lwach z gdańskiego ratusza”. Omówienie najważniejszych wydarzeń w legendzie .Zabawy ruchowe na sali „ Ptaki do gniazd”,
„ Murarz”.

03.03.2005 – Poznanie legendy „O smoku wawelskim, królu Kraku i szewczyku Skubie” oraz „O Bazyliszku”. Wypisanie najważniejszych informacji z poznanych legend i porównanie – praca w zespołach. Wykonanie smoka dowolną techniką .

04.03.2005 -– Poznanie legendy „O poznańskich koziołkach”. Wykonanie godła Poznania.


II. ŚWIĘTO WSZYSTKICH KOBIET.

07.03.2005 –Poznanie wierszy tematycznych D. Gellnerowej „ W święto kobiet”,
J. Kerna „ Wiersz na dzień kobiet”. Rozmowa na temat „ Dlaczego obchodzimy to święto?”

08.03.2005 –Zawody wykonywane przez kobiety – rozmowa kierowana. Projektowanie i wykonanie barwnej kompozycji z okazji święta kobiet.

09.03.2005 – Sylwetki sławnych kobiet – dopasowanie nazwisk do imion. Kto jest dżentelmenem a kto damą – zasady dobrego zachowania względem kobiety Przeglądanie czasopism dziecięcych – rozwiązywanie zagadek i rebusów.

10.03.2005 – Czytanie ze zrozumieniem tekstów ze „ Świerszczyka”. Sprawdzenie zrozumienia tekstów poprzez układanie pytań- praca w zespołach 4osobowych.

11.03.2005 – Słuchanie piosenek M. Jeżowskiej – pląsy przy muzyce .Nauka słów i melodii piosenki „ Marzenia się spełniają”. Wykonanie rysunku związanego z tematem piosenki.



III. ŻEGNAJ ZIMO, WITAJ WIOSNO!

14.03.2005 – Zapoznanie z wierszem J. Brzechwy „ Wiosenne porządki”. Układanie odpowiedzi na pytania do tekstu. Kolorowanie przygotowanego obrazka do wiersza.

15.03.2005 – Pierwsze wiosenne kwiatki (przebiśniegi, krokusy, śnieżynki, zawilce) – praca plastyczna. Wykonanie wiosennej dekoracji w sali.

16.03.2005 – Układanie opowiadania z rozsypanki zdaniowej pod tytułem „Znaki wiosny”. Nauka piosenki „ Idzie wiosna”.

17.03.2005– Nowalijki – pierwsze wiosenne warzywa. Jakie są ich wartości odżywcze? Wspólne układanie krzyżówki o nowalijkach.

18.03.2005 –Rozmowa o zwyczaju topienia Marzanny – znaczenie tego obrzędu. Kolorowanie obrazka. Utrwalenie piosenki” Idzie wiosna”


IV. TRADYCJE WIELKANOCNE .

21.03.2005 – Zapoznanie z tradycjami i obrzędami wielkanocnymi (święcenie palemek, malowanie pisanek, świąteczne śniadanie) na podstawie tekstu
„ Wielkanoc na wsi” ( Ekoludek str.57).Nauka piosenki pt. „ Pisanki”.

22.04.2005 – Poznanie nazw jaj wielkanocnych (kraszanki, pisanki, skrobanki, malowanki, naklejanki). Praca plastyczna – wirujące pisanki.

23.03.2005 – Szukanie i czytanie ciekawostek na temat Świąt Wielkanocnych w czasopismach dziecięcych. Utrwalenie piosenki „ Pisanki”. Kolorowanie obrazków świątecznych, dekoracja sali.



24.03.2005 – 29.03.2005 PRZERWA ŚWIĄTECZNA



KWIECIEŃ

I. MOJA MIEJSCOWOŚĆ – SZCZECIN.

30.03.2005.– Rozpoznawanie najciekawszych zabytków Szczecina na podstawie fotografii. Czerwony szlak turystyczny – palcem po mapie szczecińskich zabytków.

31.03.2005 – Praca w zespołach – przedstawmy nasze miasto innym – reklama Szczecina. Wykonanie plakatu reklamowego – technika dowolna

01.04.2005 – Rozwiązywanie krzyżówki dotyczącej Szczecina. Wykonanie godła naszego miasta. „ Prima Aprilis- wesołe żarty”.


II. PROMOCJA ZDROWIA.

04.04.2005 – Rozmowa na temat „ Dlaczego należy dbać o zdrowie ?”. Słuchanie piosenki „Witaminki” i „Śnieżnobiały uśmiech” .

05.04.2005 - Rozwiązywanie zagadek o tematyce zdrowotnej . Praca pielęgniarki szkolnej – czy jest ważna ?- burza mózgów.

06.04.2005 – Recepta na ciszę – wypisanie przyczyn hałasu w świetlicy, tworzenie recepty na ciszę podczas pobytu w świetlicy. Nauka piosenki „ Śnieżnobiały uśmiech”.

07.04.2005 – Wykonanie plakatu grupowego na temat zdrowego odżywiania. Utrwalenie piosenki „Śnieżnobiały uśmiech”.

08.04.2005 – Jak powinien wyglądać dzień ucznia ?– praca w zespołach zadaniowych. Zapisanie wskazówek dla dzieci dotyczących higieny odpoczynku po lekcjach.


III. WIOSNA, ACH TO TY !

11.04.2005 –Wyjście na pobliskie działki , szukanie oznak wiosny. Wykonanie wiosennych drzewek – wycinanka z kolorowych gazet.

12.04.2005 - Rozwiązywanie zagadek i rebusów o tematyce wiosennej - praca w grupach. Układanie i pisanie zdań z odgadniętymi wyrazami.

13.04.2005 – Wspólne układanie listy prac wykonywanych wiosną na działkach i ogórkach – burza mózgów. Kolorowanie obrazka „wiosna w ogrodzie” ( kl. I), samodzielne wykonanie obrazka – akwarela ( kl. II i III).

14.04.2005 - Malujemy Panią Wiosnę przy muzyce „Wiosna, ach to ty!” M. Grechuty- technika kolażu. Rozwiązywanie łamigłówek matematycznych.

15.04.2005 – 16.04.2005r. DZIEŃ SAPERA – poznanie zawodu wykonywanego przez saperów, zaproszenie gościa na zajęcia .


IV. DNI TEATRU I TAŃCA.

18.04.2005 – Kto jest kim w teatrze? (reżyser, dramaturg, scenarzysta, garderobiany, sufler, realizator dźwięku, operator światła). Rozwiązywanie szyfrogramu .

19.04.2005 – Rodzaje teatrów – lalkowy, aktorski, muzyczny, pantomimy, cieni, muzyczny. Utrwalenie rodzajów poprzez odgrywanie scenek. Jak się ubrać do teatru? – rozmowa kontrolowana.

20.04.2005 – Teatralny savoir – vivre, czyli jak się zachować w teatrze. Ćwiczenia w zapamiętywaniu „czego brakuje?” – zapisywanie przedmiotów w ich pierwotnej kolejności.

21.04.2005 – Rodzaje lalek teatralnych( pacynka, marionetka, kukiełka , lalka cieniowa, jawajka). Wykonanie kukiełki teatralnej różnymi technikami.

22.04.2005 – Z wizytą w teatrze – odgrywanie scenek rodzajowych metodą dramy. Wspólne przygotowanie inscenizacji wiersza J. Brzechwy „ Na straganie”.


V. ŁAMIGŁÓWKI MADREJ SÓWKI.

25.04.2005. – Rozwiązywanie rebusów pod kierunkiem nauczyciela na temat „ Jakie to drzewa ?”. Układanie zdań z poznanymi wyrazami.

26.04.2005 – Jakie zwierzęta ukryły się w słowach ? – wspólne łamanie głowy. Nauka piosenki „ Polka – fasolka”.

27.04.2005 – Układanie krzyżówek o tematyce wiosennej – praca w grupach zadaniowych. Wiosenne kwiaty – dekoracja sali.

28.04.2005 – Łamigłówki matematyczne – praca w parach. Przeglądanie czasopism dziecięcych . Gry i zabawy ruchowe.

29.04.2005 – Utrwalenie piosenki „ Polka – fasolka”- śpiew grupowy. Indywidualne układanie rebusów .Zabawa w kalambury.



MAJ

I. MAJOWE ŚWIĘTA.

04.05.2005 – Rozmowa na temat minionych świąt narodowych 1 maja i 3 maja. Dlaczego je obchodzimy? Wyrabianie pozytywnego stosunku do kraju w którym mieszkamy. Wiersz „ Czyje to święto? 1 Maja ?”.

05.05.2005 – Nasze symbole narodowe – godło i flaga. Wykonanie płaskorzeźby godła- wyklejanie plasteliną. Dekoracja korytarza.

06.05.2005 – Gołąb – symbol pokoju. Odrysowanie od szablonu , wycięcie i łączenie elementów ptaka. Słuchanie piosenek patriotycznych.



II. RUCH I REKREACJA

09.05.2005 – Znaczenie ruchu w życiu człowieka. Bilans czasu - ile godzin poświęcamy dziennie na poszczególne czynności?
Zabawy ruchowe, które lubimy – rozmowa. Praca plastyczna – „Mój ulubiony sport na świeżym powietrzu”.

10.05.2005- Matury – zajęcia ruchowe w sali gimnastycznej:
- rzut piłeczką do celu,
- klasy,
- najdłuższy skok na skakance – zabawa w zespołach wiekowych.

11.05.2005 – Matury – zajęcia ruchowe w sali gimnastycznej:
- wyścig stonogi,
- zabawy z chustą KLANZA.

12.05.2005 – Poznajemy kwitnące drzewa – spacer do parku. Zabawy ruchowe przy muzyce – „Pląsy z długą brodą”. Wykonanie plakatu promującego ruch – praca indywidualna lub w zespołach.

13.05.2005 – Zabawy ruchowe kształtujące refleks i spostrzegawczość. Cechy charakteru, które ułatwiają uprawianie sportów wyczynowych - rozmowa.


III.KSIĄŻKA NASZ PRZYJACIEL.

16.05.2005 – Książka dawniej i dziś – burza mózgów. Wprowadzenie elementów wiedzy o książce. Moja ulubiona książka.

17.05.2005 – Jak powstaje książka – jej struktura i budowa. Wyjaśnienie pojęć: druk, autor, pisarz, ilustrator, okładka, ilustracja. Zabawy ruchowe na sali „ Wiewiórki do dziupli” i „ Piłka parzy”.

18.05.2005 – Dlaczego warto czytać książki? Różnice pomiędzy czytaniem książek a oglądaniem filmu – rozsypanka wyrazowa. Wykonanie zakładki do książki.

19.05.2005 – W świecie baśni braci Jakuba i Wilhelma Grimm . Zapoznanie z wybraną przez dzieci baśnią. Wykonanie ilustracji do przeczytanej baśni.

20.05. 2005 – Prezentacja przez dzieci swoich ulubionych książek. Rozmowa na temat szanowania książek. Wizyta w bibliotece szkolnej.


IV. DZIEŃ MATKI.

23.05.2005 – Zapoznanie z wierszami „ Obrazek dla mamy” i „ Dla Ciebie mamo”. Wypowiedzi na temat „ Dlaczego kocham swoją mamę ?”.

24.05.2005 – Moja mama – malowanie plakatówkami portretu swojej mamy. Nauka piosenki „ Twoje święto dziś Mamo”.

25.05.2005 – Zaprojektowanie i wykonanie upominku dla mamy z okazji jej święta. Wspólne śpiewanie poznanej piosenki. Poznanie piosenki M. Jeżowskiej „ A ja wolę moją mamę..”

26.05.2005 – DZIEŃ MATKI – wykonanie laurki z okazji święta mam, pisanie życzeń. Utrwalenie piosenki „ Twoje święto dziś mamo”.

27.05.2005 – Przeglądanie czasopism dla dzieci np. Świerszczyka, rozwiązywanie zagadek i rebusów. Zabawy ruchowe na boisku szkolnym.



CZERWIEC


I.MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ DZIECKA.

30.05.2005 – Dzieci, ich prawa i obowiązki – burza mózgów. Nauka wiersza
pt.: „Prawa ucznia” Marcina Brykczyńskiego.

31.05.2005 – Zabawy dzieci w innych krajach – wypowiedzi uczniów na podstawie ilustracji. ”Moi koledzy z różnych stron świata” – praca plastyczna.

01.06.2005 – DZIEŃ DZIECKA
Festyn na świeżym powietrzu z okazji Dnia Dziecka – gry i zabawy ruchowe, konkurencje sportowe z nagrodami i upominkami

02.06.2005 – Pisanie listów do dzieci z innych krajów. Rozwiązywanie rebusów, zabawy logiczne. Nauka piosenki M. Jeżowskiej „ Kolorowe dzieci”.

03.06.2005 – Słuchanie piosenki M. Jeżowskiej „ Wszystkie dzieci nasze są”.
„ Mam czarodziejską moc” – drama (użycie werbalnych i pozawerbalnych środków przekazu).Praca plastyczna – czarodziejskie obrazki.


II.DBAMY O NASZE ŚRODOWISKO – ZIELONY TYDZIEŃ.

06.06.2005 – Rozmowa na temat konieczności ochrony środowiska. Przyczyny zatruwania wód, powietrza i gleby ( ścieki przemysłowe i ścieki z gospodarstw domowych, dym z kominów, wysypiska śmieci).Kolorowanie obrazka tematycznego.

07.06.2005 – Rośliny i zwierzęta chronione w Polsce – praca z albumami zwierząt. Próba odpowiedzi na pytanie „ Dlaczego niektórym roślinom i zwierzętom w Polsce grozi wyginięcie?”. Rysunek wybranej rośliny lub zwierzątka chronionego.

08.06.2004 – Próba wspólnej definicji pojęcia EKOLOGIA. Zapoznanie z elementami środowiska. Uzupełnianie „ próśb” zwierząt i roślin do ludzi – praca w grupach zadaniowych. Zapoznanie z piosenką M. Jeżowskiej „ Moja planeta”.

09.06.2005 – Śpiewanie piosenki „ Moja planeta” .Wykonanie plakatów do piosenki – malowanie farbami plakatowymi. Gry i zabawy na boisku szkolnym.

10.06.2005 – DZIEŃ WOLNY OD PRACY


III. MOJA RODZINA – DZIEŃ OJCA.

13.06.2005 – Wypowiedzi dzieci na temat swoich rodzin, jej członków. Tworzenie drzewa genealogicznego swojej rodziny. Zabawa skoczna „ Czapla i żaby”.

14.06.2005 - „Mój tata jest...” – burza mózgów. Zapisanie wypowiedzi dzieci na wielkim plakacie przedstawiającym tatę.

15.06.2005 – Zawody wykonywane przez rodziców, ich znaczenie w życiu każdego z nas. Który zawód podoba Ci się najbardziej ? – wypowiedzi dzieci. Praca plastyczna – „ Zawód który mi się podoba”.

16.06.2005 – Wykonanie portretu taty z wykorzystaniem różnych materiałów. Jakie hobby ma mój tata – rozmowa. Gry i zabawy z piłką na boisku szkolnym np. Piłka goni piłkę”, „Kolanko”.

17.06.2005 – Zapoznanie z wierszem „ Kocham go „ T. Kubiaka. Wykonanie upominku dla taty. Redagowanie życzeń i zapisanie ich na karnecikach dołączonych do prezentów.


IV. BEZPIECZNE WAKACJE.

20.06.2005 – Spotkanie z pielęgniarką szkolną – wskazówki na wakacje. Sposoby zachowania się w sytuacjach zagrożenia.

21.06.2005 – „ Giełda wakacyjnych pomysłów’’ – drama. Bezpieczne i rozsądne korzystanie z kąpieli słonecznych i wodnych – rozmowa.

22.06.2005 – Zapoznanie z wierszem „Wakacje”. Moje wakacyjne plany – praca plastyczna. Słuchanie piosenki „ Wędrówka”.

23.06.2005 –Świetlicowe wspomnienia. Oglądanie filmu wideo: „Uważaj niebezpieczeństwo”. Omówienie zachowań niepożądanych. Zasady bezpieczeństwa na drodze – rozmowa.

24.06.2005 – UROCZYSTE ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO 2004/2005

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie