Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykorzystywanie piosenek w procesie nauczania-uczenia się języka obcego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2207 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

I. Zalety zastosowania piosenek w czasie lekcji języka obcego.
Istnieje wiele argumentów przemawiających za wykorzystaniem piosenek w czasie lekcji języka obcego, nie tylko w grupach dziecięcych, ale na wszystkich etapach edukacyjnych i na różnych poziomach zaawansowania. Po pierwsze, gdy uczeń jest w stanie zrozumieć tekst utworu swojego ulubionego wykonawcy czy zespołu, w istotny sposób zwiększa się jego motywacja do nauki języka obcego. Ponadto, piosenki stanowią nie tylko ciekawe urozmaicenie lekcji, ale dają również szansę na przećwiczenie i doskonalenie na przykład nowego słownictwa, struktur gramatycznych oraz wymowy i intonacji w interesujący i nienużący sposób. Jeżeli piosenka podoba się uczniom, jest bardzo prawdopodobne, że zapamiętają użyte w niej zwroty i słownictwo lepiej niż po wykonaniu serii rutynowych, nudnych ćwiczeń gramatycznych czy leksykalnych. Co więcej, odpowiednio dobrane piosenki, na przykład te śpiewane z okazji narodowych świąt i uroczystości, dają doskonały wgląd w kulturę i obyczaje danego obszaru językowego. Nie można również zapominać, że wspólne śpiewanie piosenek jest czynnością grupową, przyczyniającą się do integracji zespołu uczniowskiego i „przełamania lodów” w przypadku grup, które wzajemnie mało się znają.

II. Rodzaje piosenek, które można wykorzystać w czasie lekcji języka obcego.

1. Piosenki okolicznościowe, śpiewane w określonym okresie roku, z okazji świąt i uroczystości narodowych, które mogą być przydatne w nauczaniu elementów kulturowych danego obszaru językowego, np.wszystkie kolędy, „Auld Lang Syne” śpiewana w Szkocji z okazji Nowego Roku, angielska imieninowo-urodzinowa .„For He`s a Jolly Good Fellow” .

2. Piosenki dla dzieci, które najczęściej są elementem gier językowych.

3. Piosenki, w których powtarza się jakaś struktura gramatyczna lub słownictwo związane z konkretnym tematem, służące przećwiczeniu i utrwaleniu tych elementów. Np. „I am Sailing”by Rod Steward(Present Continuous)

4. Piosenki, które “opowiadają historię” np. „Fast Car”by Tracy Chapman czy „Killing me softly with his song”by Fugees.

5. Piosenki będące refleksją na tematy społeczne, polityczne, filozoficzne. Np. „One Vision” by Queen, czy „Imagine” by John Lennon .

III. Typy ćwiczeń na podstawie tekstów piosenek.

1. Uczniowie odpowiadają na pytania sprawdzające zrozumienie tekstu lub opowiadają treść własnymi słowami. Ta technika najlepiej sprawdza się w przypadku piosenek „opowiadajacych historię” oraz grup średnozaawansowanych i zaawansowanych.
Przykładowe polecenie: Wysłuchaj piosenki „Fast Car” Tracy Chapman i odpowiedz na pytamia.
Na podstawie : Headway Upper- Intermediate

You`ve got a fast car, I want a ticket to anywhere
Maybe we can make a deal maybe together we can get somewhere
Any place is better, starting from zero we`ve got nothing to lose
Maybe we`ll make something, but me myself I`ve got nothing to prove

You`ve got a fast car, and I`ve got a plan to get us out of here
I`ve been working at a convenience store managed to save just a little bit of money
We won`t have to drive too far, just cross the border and into the city
You and I can both get jobs, and finally see what it means to be living

You see my old man`s got a problem, he lives with the bottle, that`s the way it is
He says his body `s too old for working, his body`s too young to look like this
My mama went off and left him, she wanted more from life than he could give
I said somebody`s got to take care of him, so I quit school and that`s what I did

Pytania do piosenki:
1. What do we know about the author`s life from the song?
2. What do we learn about her family?
3. What does she want to do? Why?



2. Uczniowie śpiewają oraz wykonują gesty prezentujące różne czynności. Metoda ta może być wykorzystana dla dzieci na pierwszym lub drugim poziomie edukacyjnym. Dobrym materiałem do jej zastosowania jest szkocka popularna piosenka „My Bonnie”.

3. Uczniowie uzupełniają luki w wersach.(trzeci lub czwarty etap edukacyjny, poziom niższy średni, średni i zaawansowany).
Przykładowe polecenie: Wysłuchaj piosenki „I Am Saling „ Roda Stewarda i uzupełnij luki.
Na podstawie: Headway Pre-Intermediate
I am_________________, I am _________________,
Home again ____________ the sea,
I am ________________ stormy waters
To be ___________ you, to be ______________

4. Uczniowie układają linijki w każdej zwrotce w odpowiedniej kolejności.(trzeci lub czwarty etap edukacyjny, poziom niższy średni, średni i zaawansowany)
Przykładowe polecenie: Wysłuchaj piosenki „One vision” zespołu Queen i ułóż linijki we właściwej kolejności.
Na podstawie: Matrix Upper-Intermediate

One flash of light, jeah, one God, one vision(4)
One man, one flesh, one mission(2)
One flesh, one bone, one true religion(5)
God works in mysterious ways, mysterious ways(1)
One heart, one soul, just one solution(3)
One voice, one hope, one real decision(6)


4. Uczniowie poprawiają błędy w tekście piosenki lub wybierają właściwe słowo (trzeci lub czwarty etap edukacyjny, poziom średni i zaawansowany)
Przykładowe polecenie: Wysłuchaj piosenki „I`ll be there for you” i wybierz właściwe słowo.
So no one told you work/life was gonna be his way
Your job is a disaster/joke, you`re broke
Your social life/love has gone away
It`s like you`re always stuck in second gear/lift
Now/when it hasn`t been your day, your week, or even your year .

6. Uczniowie wyszukują synonimów w tekście piosenki.(trzeci lub czwarty etap edukacyjny, poziom średni i zaawansowany)np. „Auld Lang Syne”.
Przykładowe polecenie: Połącz oryginalne słowa piosenki z ich współczesnym tłumaczeniem.
Na podstawie: New Opportunities Pre-Intermediate (Module 5)

1. Should old acquaintance be forgot a. For times gone by my dear,
and never brought to mind? For times gone by.

2. Should old acquaintance be forgot b. Should we forget old friends
and auld lang syne? And never remember them?

3. For auld lang syne, my dear c. We`ll drink a cup of kindness
for auld lang syne. For times gone by

4. We`ll take a cup of kindness yet d. Should we forget old friends
for auld lang syne and times gone by?


7. Uczniowie interpretują tekst piosenki i wyrażają własną opinię na temat prezentowany w tekście.
Pzrykładowe polecenie: Wysłuchaj piosenki “Imagine” Johna Lennona i odpowiedz na pytania.
Na podstawie: Matrix Intermediate plus (Unit 4)

1. What kind of world does the singer ask us to imagine?
2. What does he say people will/won`t do in this world?
3. This song was written a long time ago. Do you think people have similar hopes today?

Imagine there`s no heaven
It`s easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today
Imagine there`s no countries
It isn`t hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion too
Imagine all the people
Living life in peace….


Opracowała: Anna Czernielewska
nauczycielka języka angielskiego w XXVIII LO w Łodzi

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie