Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Regulamin wycieczek szkolnych dla szkoły podstawowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1834 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

I. Formy działalności turystyczno – krajoznawczej:
  1. wycieczki przedmiotowe – inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu,
  2. wycieczki turystyczno – krajoznawcze,
  3. imprezy krajoznawczo – turystyczne takie jak: biwaki, konkursy, rajdy, turnieje.
II. Organizacja działalności turystyczno – krajoznawczej w szkole
  1. wycieczki i inne imprezy krajoznawczo – turystyczne powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej. Organizując wycieczki należy kierować się następującymi zasadami:
    1. uczniowie klas I – III uczestniczą przede wszystkim w wycieczkach przedmiotowych i krajoznawczo – turystycznych na terenie najbliższej okolicy w zasadzie w granicach swojego województwa;
    2. uczniowie klas IV – VI uczestniczą w wycieczkach przedmiotowych, krajoznawczo – turystycznych na terenie swojego województwa, regionu geograficzno – turystycznego, a następnie całego kraju;
    3. uczniowie klas I – IV mogą uczestniczyć w wycieczkach 1 – dniowych;
    4. uczniowie klas V – VI mogą uczestniczyć w wycieczkach 1,2 i 3 dniowych;
  2. Na udział uczniów w wycieczce ( z wyjątkiem wycieczki przedmiotowej odbywającej się w ramach zajęć lekcyjnych) i imprezach wymagana jest zgoda rodziców;
  3. Wycieczka powinna być należycie przygotowana pod względem programowym i organizacyjnym, a także omówiona ze wszystkimi uczestnikami w zakresie celu wycieczki, trasy, zwiedzanych obiektów, harmonogramu i regulaminu;
  4. Program, skład uczestników , kierownika i opiekunów zatwierdza dyrektor szkoły podpisując wypełnioną kartę wycieczki;
III. Zasady opieki i bezpieczeństwa podczas wycieczek i imprez turystyczno - krajoznawczych
  1. Opiekę nad uczniami biorącymi udział w wycieczce sprawuje kierownik i opiekunowie;
  2. Na wycieczce przedmiotowej lub turystyczno – krajoznawczej poza teren szkoły w obrębie tej samej miejscowości, bez korzystania z środków lokomocji opiekę powinna sprawować co najmniej jedna osoba nad grupą 15 uczniów;
  3. Na wycieczce przedmiotowej lub krajoznawczo – turystycznej udającej się poza teren szkoły przy korzystaniu z publicznych środków lokomocji, ewentualnie udającej się poza miejscowość będącą siedziba szkoły opiekę powinna sprawować jedna osoba na 10 uczniów;
  4. Długość trasy i tempo należy dostosować do wydolności najsłabszego uczestnika każdej wycieczki;
  5. Organizując wycieczkę autokarową należy przestrzegać następujących zasad:
    1. Do przewozu dzieci i młodzieży należy wykorzystać tylko sprawne i dopuszczone do przewozu osób pojazdy;
    2. Liczba uczestników wycieczki nie może przekroczyć ilości miejsc siedzących w autokarze;
    3. Miejsca przy drzwiach powinny zajmować osoby dorosłe;
    4. Przejścia w autokarze powinny być wolne, co umożliwia szybkie opuszczenie pojazdu w razie ewakuacji;
    5. W czasie jazdy dzieci nie mogą: spacerować po autokarze, stawać na siedzeniach, wychylać się przez okna;
    6. W trakcie jazdy należy organizować kilkunasto-minutowe przerwy na odpoczynek. Postoje te mogą być organizowane tylko w miejscach do tego przeznaczonych. Czas jazdy uzależniony jest od wieku uczestników i rodzaju wycieczki;
    7. Należy pamiętać, aby po każdej przerwie w podróży dokładnie sprawdzić stan liczebny dzieci, niedopuszczalna jest forma „kogo nie ma” (zdarzają się przypadki nie zabrania z miejsca odpoczynku wszystkich uczestników wycieczki);
IV. Obowiązki kierownika wycieczki:
  1. Opracowanie programu i harmonogramu oraz wypełnienie karty wycieczki;
  2. Zapoznanie z regulaminem i harmonogramem każdego uczestnika;
  3. Zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie;
  4. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa oraz kontrola ich przestrzegania;
  5. Określenie wymagań dotyczących sprzętu i wyposażenia uczestników wycieczki oraz dopilnowanie, aby wszyscy uczestnicy byli właściwie zaopatrzeni;
  6. Organizacja transportu, wyżywienia i noclegów dla uczestników;
  7. Podział zadań wśród uczestników;
  8. Dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki;
  9. Podsumowanie, ocena i rozliczenie finansowe wycieczki po jej zakończeniu wspólnie z uczestnikami;
V. Obowiązki opiekuna wycieczki:
  1. Sprawowanie opieki nad powierzonymi mu uczestnikami;
  2. współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki;
  3. nadzór nad przestrzeganiem regulaminu, wykonywaniem przez uczestników przydzielonych zadań ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa;
  4. wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika wycieczki;
VI. Ubezpieczenie uczestników
  1. Uczestnicy wycieczek powinni być objęci ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków, które mogą się zdarzyć na wycieczce;
  2. Obowiązkiem kierownika jest sprawdzenie warunków ubezpieczenia, którym objęci są obowiązkowo wszyscy uczniowie w pierwszych dniach roku szkolnego;
VII. Na wszelkie zmiany i odstępstwa od wyżej wymienionych punktów regulaminu musi wyrazić zgodę dyrektor szkoły.
Adnotacja : do regulaminu dołączony wykaz najważniejszych aktualnych przepisów dotyczących obowiązków szkół i ich pracowników związanych z bezpieczeństwem podczas organizowania działalności turystyczno – krajoznawczej.

WYKAZ PRZEPISÓW:
  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 roku w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki ( Dz. U. nr 135, poz. 1516).
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i nie publicznych szkołach i placówkach ( Dz. U. nr 6, poz. 69 2003 r.).
  3. Załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997 roku określa warunki bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne ( Dz. U. nr 57, poz. 358).
  4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2001 roku w sprawie uprawiania alpinizmu ( Dz. U. nr 145, poz. 1624).
  5. Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 19 lutego 1997 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków, jaki muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży, a także zasad jego organizowania i nadzorowania ( Dz. U. nr 18, poz. 102).
  6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dna 12 września 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad i warunków działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej ( Dz. U. nr 101, poz. 1095).
  7. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2001 roku w sprawie przewodników turystycznych i pilotów wycieczek ( Dz. U. nr 72, poz. 752).
Opracowała: mgr Barbara Barańska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie