Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Region w którym mieszkam

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10819 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Cele:
     Poznanie zróżnicowania regionalnego Polski i specyfiki swojego regionu.
Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej i regionalnej narodu i państwa.
Uświadamianie dzieciom rangi wartości tradycji

Metody:
pokaz, ćwiczenia praktyczne, praca z mapą, opowiadanie, dyskusja, metody aktywizujące (mapy mentalne, piramida priorytetów)

Środki dydaktyczne:
mapa, ilustracje, zdjęcia, gazety, karty indywidualne ucznia, karty z bloku rysunkowego, karteczki samoprzylepne, kaseta video, akordeon, magnetofon

Czas trwania: 2 jednostki lekcyjne

Przebieg lekcji

  1. Rozmowa na temat podziału terytorialnego Polski
    • województwa
    • powiaty
    • gminy
    N. Obecnie mamy 16 województw. W jakim województwie leży nasze miasto?
    U. Nasze miasto leży na Mazowszu. Płońsk leży w województwie mazowieckim.
    • pokazanie na mapie
  2. Wyjaśnienie pojęcia "region"
    • Poinformowanie uczniów, że oprócz podziału na województwa nasz kraj podzielny jest również na krainy zwane regionami.
    • Podział uczniów na 4 grupy: rozdanie kart z napisem "region". Zadaniem uczniów jest wyjaśnienie pojęcia "region". Dwie grupy mają wyjaśnić- za pomocą słów, skojarzenia z tym pojęciem. Pozostałe grupy otrzymują zdjęcia wycięte z gazet i przyklejają te, które kojarzą się z tym pojęciem.
    • Po 10 minutach prezentacja grup
    • Odczytanie definicji regionu zamieszczonej w podręczniku historii kl. IV "Regiony to obszary różniące się od sąsiednich terenów min. pod względem historii i krajobrazu. Ich mieszkańcy mają odrębne obyczaje, budownictwo i mówią gwarą czyli językiem nieco innym niż język polski."
  3. Podział Polski na 6 regionów historycznych
    • Pomorze
    • Wielkopolska
    • Śląsk
    • Mazury
    • Mazowsze
    • Małopolska
    Pokazanie ich na mapie.
  4. Nasz region- Mazowsze
    • Określenie położenia, że leży ma południe od Mazur w centralnej Polsce. Sąsiaduje z regionami Mazury, Małopolska i Wielkopolska.
    • Rozdanie kart do indywidualnej pracy ucznia. Uczniowie mają zaznaczyć- na mapie region, w którym mieszkają.
    • Największe miasta Mazowsza (Warszawa, Łódź, Płock, Radom)
    • Kraina rolnicza, nizinna.
  5. Zwyczaje i obrzędy Mazowsza
    • Praca w grupach metodą aktywizującą piramida priorytetów.
      Poszczególne grupy (podział grup taki sam jak wcześniej) otrzymują po dwie karty i karteczki samoprzylepne. Na jednej wypisane są zwyczaje i obrzędy polskie, zaś na drugiej karcie narysowana jest piramida. Na karteczkach samoprzylepnych uczniowie mają wypisać te obyczaje, które dotyczą naszego regionu. Następnie przyklejać je w kolejności, zaczynając od najważniejszych.
    • Po 10 min, prezentacja grup. Wypisanie na tablicy najważniejszych obyczajów.
  6. Stroje mazowieckie
    • wyjaśnienie, że w naszym regionie występuje kilka strojów: łowicki, opoczyński, kurpiowski, piotrowski, kołbielski i sieradzki
    • Praca w grupach. Każda grupa otrzymuje ilustracje strojów wraz z krótkim opisem. Zadaniem grupy jest wybranie cechy właściwej dla przedstawionego stroju.
    • Po dyskusji w grupach przedstawienie najważniejszych cech danego stroju.
  7. Tańce i pieśni mazowieckie
    • Wyjaśnienie uczniom, że tańcami typowymi dla naszego regionu są: mazurki, oberki, kujawiaki, chodzone i polki, a także rzadziej tańczone przepióreczki, drabanty, szewce, kowale, kozy, klapoki, tramblanki i krzyżoki.
    • Najbardziej popularne pieśni na Mazowszu to: "Kukułeczka", "Bandoska", "Gaik", "Turoń", "Bociek"
    • Wysłuchanie kilku fragmentów pieśni.
    • Prezentacje z kasety video krótkiego fragmentu koncertu zespołu pieśni i tańca "Mazowsze". Zwrócenie uwagi na stroje i tańce typowe dla naszego regionu
  8. Podsumowanie
    • Zawieszenie na tablicy dużego arkusza papieru z napisem "Mazowsze". Metodą mapy pojęciowej zdefiniowanie tego pojęcia.
      Zadanie: Dokończyć ćwiczenie na indywidualnej karcie ucznia. Jaki taniec ludowy jest najbardziej popularny w Twoim regionie? Opisz lub narysuj strój regionalny.
    • przypomnienie wcześniej nauczonej pieśni ludowej pt. "Kukułeczka" (nauczyciel akompaniuje na akordeonie)
Po przeprowadzonej lekcji uczeń potrafi:
  • dokonać podziału terytorialnego Polski
  • wyjaśnić pojęcie "region"
  • wymienić i pokazać na mapie 6 regionów historycznych
  • określić położenie Mazowsza
  • wymienić największe miasta mazowieckie
  • przedstawić najważniejsze obyczaje tego regionu
  • odróżnić stroje mazowieckie
  • wymienić najważniejsze tańce swojego regionu
  • wymienić kilka pieśni i zaśpiewać- "Kukułeczkę"
Anna Olszewska - nauczyciel sztuki

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie