Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Znaczenie ruchu dla rozwoju dziecka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2572 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Dziecko w wieku przedszkolnym, znajduje się w fazie uczenia się ruchu. Jest to faza, w której główne zadania i kierunki działania zmierzają do opanowania podstawowych, użytecznych form ruchu, gromadzenia jak najwięcej doświadczeń ruchowych i kształtowania cech motorycznych.
Z obserwacji wynika, że postęp cywilizacji technicznej przyczynia się do eliminowania wysiłku fizycznego, co prowadzi do dysfunkcji układu ruchowego, niedoćwiczenia, a także rodzi różnego rodzaju chroby cywilizacyjne i wynaturzenia organizmu człowieka. Trzeba temu przeciwdziałać i już na etapie przedszkolnym intensyfikować wysiłek fizyczny na zajęciach. Dużą rolę odgrywają różnego rodzaju przybory. Stosowanie ich urozmaica i ożywia zajęcia, zwiększa aktywność dzieci, wyzwala inicjatywę i pomysłowość w tworzeniu własnych zadań ruchowych.
Wychowanie fizyczne ma przygotować dzieci do życia, to jest pomóc w adaptacji organizmu do coraz bardziej zmieniających się warunków (hałas, napięcie nerwowe, zatrucie powietrza, nagłe zmiany klimatyczne, coraz większe wymagania, itp.).
Ćwiczenia ruchowe pozytywnie wpływają na harmonijny rozwój dziecka, kształtują psychomotorykę, charakter, cechy społeczne oraz estetykę ruchu.

Wychowanie fizyczne spełnia cztery podstawowe funkcje, do których zaliczamy:
- stymulację, to jest pobudzanie procesów rozwojowych,
- adaptację, to jest przystosowanie organizmu dziecka do życia, do wysiłku fizycznego i zmiennych warunków otoczenia,
- kompensację, to jest przeciwdziałanie niepożądanym zjawiskom rozwojowym,
- korektywę, to jest likwidowanie niepożądanych zjawisk rozwojowych w razie ich zaistnienia.

Ruch jako czynnik stymulujący.

Czynniki pobudzające rozwój organizmu można podzielić na biologiczne (naturalne) i społeczne.
Do pierwszej grupy czynników zaliczamy: powietrze, wodę, słońce, pożywienie i ruch fizyczny.
Drugą grupę czynników stanowią: warunki ekonomiczne, poziom świadomości rodziców oraz zwyczaje, tradycje i wzory ruchowe domowego środowiska.
Głównym czynnikiem biologicznym stymulującym rozwój i sprawność fizyczną osobnika jest ruch ponieważ wzmacnia organizm dziecka, kształtuje i usprawnia wszystkie jego układy głównie układ nerwowy, wegetatywny i dokrewny. Jest stymulatorem życia psychicznego: odświeża umysł i staje się ważnym środkiem życia moralnego, estetycznego i społecznego.
Podczas zajęć ruchowych, dziecko gromadzi wrażenia i spostrzeżenia, wzbogaca zasób własnych doświadczeń, wyobrażeń, pojęć, kształci pamięć, uwagę, myślenie.
Ćwicząc w grupie podporządkowuje się ogółowi, wdraża do słuchania, przystosowuje się do przyjętych norm wspłóżycia, kształtuje swój charakter, uczucia i wolę.

Ruch jako czynnik adaptacyjny.

Dobre przystosowanie do życia, to dziecko zdrowe i radosne, odporne na zachorowania, sprawne fizycznie, wyposażone w nawyki i umiejętności, mające zaufanie do własnych sił, zdolne do pokonywania różnych trudności.
Czynną formą adaptacji jest tak zwane hartowanie, które polega na podwyższaniu granic tolerancji na bodźce ze środowiska ( np. na zimno), psychiczne i fizyczne.
Zajęcia wychowania fizycznego stanowią okazję adaptacji do środowiska społecznego. Postawa społeczna dziecka kształyuje się najlepiej poprzez działanie w grupie, przez ćwiczenia z partnerem, stosowanie współzawodnictwa w grupie i walki sportowej, poprzez zabawy i gry niwelując jego egocentryzm.

Ruch jako czynnik kompensacyjny.

Dziecko w wieku przedszkolnym potrzebuje dla swojego prawidłowego rozwoju przynajmniej 3 – 4 godzin ruchu dziennie. Dopiero po takiej dawce bilans jest wyrównany. Tymczasem organizacja życia przedszkolnego i szkolnego zmierza coraz bardziej ku zajęciom obciążajacym władze psychiczne, intelektualne ze szkodą dla rozwoju somatycznego i motorycznego. Także w domu zainteresowane jest zabawkami, grami, ogladaniem telewizji. Okazuje się, że zajęcia ruchowe schodzą na plan dalszy.
W tej sytuacji ważna jest rola przedszkola i szkoły w wyrównywaniu bilansu bodźców na młody organizm, poprzez organizowanie zabaw ruchowych, ćwiczeń porannych, zabaw i gier, spacerów, wycieczek i różnego rodzaju imprez uwzględniających ruch i wysiłek fizyczny.

Ruch jako czynnik korektywny.

Zajęcia korekcyjne sprowadzają się do zabiegów terapeutycznych, w których dziecko powinno brać czynny, świadomy udział. Taka konieczność występuje tam, gdzie kompensacja jako środek działań profilaktycznych okazała się małoskuteczna. Zabiegi korektywne powinny być wykonywane przez nauczycieli posiadających dodatkowe kwalifikacje w tym zakresie.

Jakakolwiek dbałość o zdrowie i harmonijny rozwój somatyczny, sprawność i zaradność ruchową jest specyficznym celem wychowania fizycznego, to jednak musimy wciąż pamiętać i o tym, że ciało ludzkie powinno być tylko punktem wyjscia, natomiast generalnym celem jest rozwój pełnej osobowości człowieka.
Atmosfera zajęć wychowania fizycznego powinna być pogodna, przyjazna nacechowana wyrozumiałością, co nie wyklucza stosowania w razie potrzeby wyraźnych momentów dyscyplinujących i porządkujących. Podczas zajęć ruchowych powinno podkreślać się aspekty wychowawcze oraz ukazywać dzieciom różnorodne korzyści, jakie daje im aktywność ruchowa i dbałość o zdrowie swoje i innych.



Literatura:
Wlaźnik Kazimiera: „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”. Przewodnik dla nauczyciela.
Wydawnictwo JUKA. Łódź 1996.





Opracowała: Iwona Niedziela

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie