Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zajęcia dodatkowe dla dzieci uzdolnionych plastycznie w przedszkolu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2701 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

    W wieku przedszkolnym dziecko rozwija nie tylko swój umysł, ale również sferę emocjonalną, stąd też rośnie w tym czasie silnie jego wrażliwość estetyczna. Zaczyna kształtować się w nim poczucie piękna. To poczucie piękna kształtuje się na podstawie pewnych przeżyć natury estetycznej, dlatego ważną rzeczą jest, dostarczanie tych przeżyć. Wraz z poczuciem piękna rośnie u dziecka potrzeba własnej twórczości artystycznej. Przejawia się ona głównie w jego działalności plastycznej.
     Twórczość plastyczna wzmaga aktywność i samodzielność dziecka, uczy je skupienia, dłuższego skoncentrowania się nad jedną czynnością. Jednocześnie daje dziecku odprężenie i uspokojenie nerwowe. Rysowanie, malowanie, układanie czy wycinanie wpływa kojąco na system nerwowy dziecka, rozwija między innymi sprawność manualną, koordynację wzrokowo-ruchową.
     Istotną rolę w rozwoju wrażliwości estetycznej dziecka odgrywa oddziaływanie nauczyciela jego stosunek do piękna. Nie trudno nauczycielowi rozwijać elementarne upodobania estetyczne, łatwo również zbliżyć dziecko do piękna natury. Trudniej natomiast kształtować poczucie piękna u dziecka, gdy wchodzi w grę artyzm i sztuka, ponieważ ocena tych wartości jest trudna również dla dorosłych. Ważne jest, aby dostarczać dziecku wiele przeżyć estetycznych. Utwory i przedmioty artystyczne, z którymi dziecko zetknie się dostatecznie wcześnie pozostawią ślad w jego wyobraźni i pamięci. Dostarczą mu wzorów piękna, które będzie mogło trafnie ocenić dopiero w późniejszych latach.
     Nie jest konieczne, aby nauczyciel w przedszkolu posiadał specjalne artystyczne wykształcenie. Niezbędnym warunkiem dla prawidłowego rozwoju dziecka jest jednak zaspokajanie potrzeby obcowania z pięknem natury, rozwijanie zainteresowań różnymi dziedzinami sztuki oraz rozwijanie wrażliwości estetycznej. Twórczość plastyczna dziecka w wieku przedszkolnym jest jedną z najczęściej podejmowanych przez nie działalności. Dziecko wypowiada się w formie plastycznej po wysłuchaniu wiersza, bajki lub opowiadania, wysłuchaniu utworu muzycznego a także odzwierciedla swoje przeżycia. Podczas zajęć w przedszkolu dzieci poznają różnorodne techniki plastyczne. Najchętniej uczestniczą w zajęciach, kiedy poznają nowe, ale też proste, nieskomplikowane techniki. W grupach starszych dzieci interesują się coraz to trudniejszymi technikami, ale ze względu na liczebność grup oraz inne czynniki utrudniające, nauczyciele stosują najbardziej popularne i dostępne materiały plastyczne.
     Prowadząc zajęcia dodatkowe, zauważyłam duże zainteresowanie działalnością artystyczną zarówno wśród dzieci jak i ich rodziców. Dlatego wychodząc naprzeciw potrzebom wychowanków naszego przedszkola zaproponowałam spotkania popołudniowe, których celem było rozwijanie zainteresowań i uzdolnień plastycznych dzieci. Swoją propozycję skierowałam do dzieci zdolnych w wieku 5 i 6 lat.
     Celem głównym było wspieranie twórczej aktywności dziecka poprzez wzbogacanie środków wyrazu, jego przeżyć, wyzwalanie emocji, stwarzanie swobodnej akceptującej i twórczej atmosfery pracy. Cel główny zrealizowany został poprzez zapoznanie z nowymi i ciekawymi technikami a także bezpośrednim kontaktem ze sztuką.
     Na zajęciach dzieci poznawały nowe techniki plastyczne:

  • malowanie farbami akrylowymi, poznawanie różnych sposobów ich stosowania ( pociągnięcia szerokim pędzlem, rysowanie tekturką po zamalowanej powierzchni, drugą stroną pędzla, uzyskiwanie wzorów poprzez odbijanie innych faktur papieru, drukowanie bibułką, kropkowanie),
  • wykonywanie obrazków z kleju, z wykorzystaniem farb akrylowych, czarnej pasty,
  • odbijanie wzorów,
  • wykonywanie odbitek z wykorzystaniem gumki recepturki, ręki tekturki,
  • maskowanie i opryskiwanie,
  • malowanie pociągnięciami tektury, malowanie i rysowanie atramentem,
  • poznawanie sposobów malowania akwarelami ( usuwanie farby, zlewanie kolorów, malowanie na mokrym papierze, efekt mokrego papieru, malowanie wodne, malowanie dmuchnięciami, malowanie solą),
  • rysowanie pastelami,
  • origami,
  • kirigami,
  • wycinanie z wykorzystaniem szablonów.
     Uczestniczyły w spotkaniach z artystą plastykiem, architektem, w wystawach w galeriach, domach kultury.
     Zajęcia wpłynęły na rozwijanie zainteresowań plastycznych, uzdolnień, twórczej aktywność dziecka, dostarczały przeżyć estetycznych, umożliwiły dzieciom kontakt ze sztuką . Odbywały się raz na dwa tygodnie, po południu. Dzieci poznawały nowe techniki plastyczne, które ze względu na wiele czynników trudno zrealizować podczas zajęć zorganizowanych w przedszkolu. Były przeplatane aktywnością muzyczną, ruchową, taneczną. Prace dzieci były umieszczane na wystawkach w hallu przedszkola. Wszystkie wystawki wzbudzały zainteresowanie rodziców, prace wyróżniały się, były ciekawe i kolorowe.
     Proponowane zajęcia były inspirowane utworami literatury dla dzieci, utworami muzycznymi, obejrzanymi zdjęciami oraz związane z tematyką bliską dzieciom. Największą satysfakcję sprawiła mi propozycja rodziców, aby kontynuować zajęcia w roku bieżącym.

BIBLIOGRAFIA
  1. " Wesołe zabawy z papierem” Monika Neubacher - Fesser, Kursor Multimedia,
  2. " Zabawy plastyczne" Anna Jabłońska, Świat Książki, Warszawa 1997,
  3. " Jak malować, rysować” Jelka Godec- Schmidt, Kolliope Warszawa 1992,
  4. " Jak rysować i malować kredkami” Jose M. Parramon, Parramon Ediciones S. A. Barcelona 1998,
  5. " Zabawne origami, czyli papierowe cuda”, Paulo Mulatino, Bertelsmann Media,
  6. "Twórcza aktywność dziecka" R. Gloton, C. Clero, WSiP Warszawa 1985.
Opracowała mgr Danuta Balicka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie