Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Spacer po grudziądzkiej Starówce

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1575 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


I Wstęp

Od najmłodszych klas zapoznajemy uczniów z dziedzictwem kulturowym naszego regionu. Bardzo ważne jest dostrzeganie związków z otaczającym nas środowiskiem naturalnym. Dążymy do wszechstronnego rozwoju ucznia poprzez edukację regionalną, polonistyczną i historyczną. Kształtujemy postawy patriotyczne i obywatelskie. Uwrażliwiamy uczniów na piękno naszej Małej Ojczyzny. Pogłębiamy wiedzę na temat swego miejsca zamieszkania.
Proponowane przez zajęcia dotyczą bloku humanistycznego, w skład którego wchodzą takie przedmioty jak: historia i społeczeństwo, język polski oraz plastyka i muzyka. Wzbogacone są one treściami ścieżek międzyprzedmiotowych, takich jak edukacja regionalna i edukacja ekologiczna.
Proponowane przez nas ćwiczenia można wykorzystać w nauczaniu zintegrowanym w szkole podstawowej i w gimnazjum, rozszerzając stopień trudności oraz zakres treści programowych.
Do napisania scenariusza zainspirowały nas zajęcia z terenowej edukacji środowiskowej na trasie ścieżki przyrodniczej: Barbarka i Bydgoskie Przedmieście zorganizowane przez Regionalne Centrum Edukacji Ekologicznej w Przysieku k. Torunia.

Autorki


II Spacer po grudziądzkiej Starówce

1.Spotkanie przy murach obronnych na alei Królowej Jadwigi.

2.Opowiadanie nauczyciela o znaczeniu murów obronnych w czasach średniowiecza.

3.Ćwiczenia praktyczne w miejscu dawnej fosy miejskiej:
a. zaznaczenie na planie miejsca usytuowania grupy uczniów;
b.przyporządkowanie postaci historycznych związanych z dziejami Grudziądza do odpowiednich dat wydarzeń historycznych (zał. nr 1);
c.wskazanie herbu miasta Grudziądza pośród różnych innych herbów miast polskich (zał. nr 2).

4.Przejście w kierunku Bramy Wodnej:
- ćwiczenie – wykonanie szkicu Bramy Wodnej na kartkach formatu A-4.

5. Wejście do Muzeum Grudziądzkiego i zapoznanie uczniów z makietą
średniowiecznego miasta.

6. Spacer w kierunku Rynku Głównego:
a) podziwianie zabytkowych kamienic (np. kamienicy „Pod Łabędziem” z
przełomu XVI i XVII w. powstała z połączenia wspólną fasadą 2 kamienic);
b) zwrócenie uwagi na styl i architekturę kamienic;
c) wymienienie charakterystycznych cech rynku jako centrum średniowiecznego
miasta (plac w kształcie prostokąta o wymiarach 54 x 70 m, wybrukowany w
1843r. kostką granitową i bazaltową,
z odejściem ośmiu ulic w czterech rogach); wskazanie pamiątkowej tablicy
poświęconej Mikołajowi z Ryńska (przywódca Związku Jaszczurczego, został
podstępnie pojmany i bez sądu ścięty w czerwcu 1411 r. na grudziądzkim rynku, jak
zwykły przestępca, a nie rycerz) ;
e) odczytanie napisu na pomniku Żołnierza Polskiego ( jest to pomnik postawiony na
miejscu Pomnika Niepodległości, zniszczonego w 1939 r. przez hitlerowców);
f) omówienie roli ratusza w średniowiecznym mieście.

7. Porównanie archiwalnych miejsc Grudziądza uwiecznionych na
pocztówkach ze współczesną zabudową rynku (zał. nr 3).

8. Udanie się w kierunku Kościoła Farnego:
- wskazanie przez uczniów charakterystycznych cech stylu gotyckiego.

9. Wejście na Górę Zamkową:
a) przypomnienie legend związanych z Grudziądzem – „Oblężenie
Grudziądza przez Szwedów”, „Przygoda Jadwigi przy studni
zamkowej” ( zał. nr 4);
b) podejście do studni zamkowej;
c) podziwianie panoramy miasta;
d) opowiedzenie historii zamku grudziądzkiego ( zał. nr 5);
e) pokazanie widokówek przedstawiających Wieżę Klimek (zał. nr 6);
f) praca w grupach – układanie na czas puzzli ukazujących makietę zamku
( zał. nr 7);

10. Zejście po schodach na Błonia Nadwiślańskie.

11. Ułożenie przez uczniów definicji słowa spichrze (spichlerze)
z rozsypanki wyrazów (zał. nr 8).

12. Wyjaśnienie znaczenia słowa spichrze w czasach średniowiecza
i w czasach współczesnych.

13. Zredagowanie przez uczniów słów jednej zwrotki piosenki o Grudziądzu
do odpowiedniego podkładu muzycznego.

14. Gry dydaktyczno-relaksacyjne:
a) mapa dźwięków (zał. nr 9);
b) określenie położenia Grudziądza względem brzegu Wisły
(np. wykorzystanie płynącego w rzece listka).

III Przewidywane osiągnięcia i kompetencje uczniów

1.Uczeń zna rolę murów obronnych w czasach średniowiecza.
2.Potrafi zaznaczyć na planie miejsce usytuowania grupy uczniów.
3.Rozróżnia herb Grudziądza wśród innych herbów miast.
4.Przyporządkowuje postacie historyczne związane z dziejami Grudziądza do
odpowiednich wydarzeń historycznych.
5.Wykona szkic zabytków Grudziądza (np. Bramy Wodnej).
6.Zna wygląd średniowiecznego miasta na przykładzie makiety Grudziądza.
7.Potrafi wskazać charakterystyczne cechy rynku w średniowiecznym mieście.
8.Zna legendy związane z Grudziądzem.
9.Umie wymienić cechy stylu gotyckiego na przykładzie zabytków Grudziądza.
10.Opowie historię zamku grudziądzkiego.
11.Wyjaśni rolę spichrzy w czasach średniowiecza i w czasach
współczesnych.

IV Bibliografia

1.Błachnio Józef: Przewodnik po Grudziądzu i okolicy – Grudziądz 1968
2.Poręba Stanisław: Grudziądz i okolice – Grudziądz 1990
3.Szymański Kazimierz: Dzieje zamku grudziądzkiego – Rocznik Grudziądzki 1960
4.Zeszyty „Terenowa edukacja środowiskowa na trasie ścieżki przyrodniczej” – Regionalne Centrum Edukacji Ekologicznej w Przysieku 2003
5.www. grudziadz.pl
6.www.it.gdz.pl

V Załączniki

Załącznik nr 1.

Przyporządkowanie postaci historycznych związanych z dziejami Grudziądza do odpowiednich dat wydarzeń historycznych.
Należy przygotować kopertę, w której będą znajdowały się nazwiska postaci związanych z Grudziądzem oraz kartki z wydarzeniami historycznymi. Uczniowie zostają podzieleni na 9 grup. Lider grupy losowo wybiera jedną karteczkę. Dzieci ustawiają się w kręgu. Nauczyciel wykłada na środku przygotowane kartki z wydarzeniami. Uczniowie kolejno dobierają do swojej postaci wydarzenie historyczne.


"
Biskup Chrystian 1243 rok
Generał dywizji Stanisław Pruszyński 23 styczeń 1920 rok
Generał broni Józef Haller 23 styczeń 1920 rok
Bronisław Malinowski 1981 rok
Tadeusz Kaube 1939 rok
Mikołaj Kopernik 1522 rok
Mikołaj z Ryńska 1411 rok
Zakon Krzyżacki 1225- 1226 rok
Władysław Włodek 1919 – 1939 rok

"

Podział na grupy można rozszerzyć lub zawęzić w zależności od wieku
grupy.

Załącznik nr 4.
Legendy związane z Grudziądzem – „Oblężenie Grudziądza przez Szwedów” oraz „Przygoda Jadwigi przy studni zamkowej”.

Oblężenie Grudziądza przez Szwedów
Przez siedem lat oblegali Szwedzi zamek grudziądzki i nie mogli go zdobyć. Cierpliwie czekali, aż w mieście wyczerpią się zapasy żywności, bo wtedy bramy zamku otworzą się same. W oblężonym mieście panował dokuczliwy głód i większość załogi i mieszczan zdecydowana była poddać zamek Szwedom. Pewnego dnia mieszczanin imieniem Michałko wpadł na genialny pomysł. Do armaty wsadzono łeb ostatniego wołu i kawałek czerstwego już chleba, które wy strzelono na drugi brzeg Wisły, gdzie obozem stały wojska szwedzkie. Gdy Szwedzi zobaczyli, że mieszkańcy mają jeszcze tyle żywności, że mogą nią strzelać z armaty, odstąpili od oblężenia zamku.


Przygoda Jadwigi przy studni zamkowej
Kiedy wojska Szwedzkie okupowały Grudziądz, pewna urodziwa mieszczanka imieniem Jadwiga zakochała się bez pamięci w oficerze wojsk szwedzkich. Z wzajemnością! Ich miłość byłą tak wielka, że zaplanowali wspólny wyjazd do Szwecji. Gdy dowiedział się o tym ojciec Jadwigi, wielki patriota, krew w nim zawrzała i kazał zamordować owego oficera, czekającego na Jadwigę przy studni zamkowej. Gdy Jadwiga przybyła na miejsce schadzki, przeżyła wielki szok i wpadła w rozpacz widząc zwłoki ukochanego. Rozgniewana na ojca wrzuciła do głębokiej na 50 metrów studni wszystkie swe kosztowności, które przygotowała do podróży i wstąpiła do miejscowego klasztoru benedyktynek. Podobno do dziś dnia nikomu jeszcze nie udało się wydobyć jej klejnotów...

Załącznik nr 5.

Historia zamku grudziądzkiego.
Na najwyższym wzniesieniu w Grudziądzu w latach 1250 – 1299 Zakon Krzyżacki wzniósł zamek. Regularny na planie kwadratu swym wyglądem przypominał zamek w Gniewie z ta różnicą, że pomiędzy skrzydłami północnymi i zachodnimi istniała tu 30 – metrowej wysokości wieża, zwana Klimkiem.
Zamek wielokrotnie niszczony, głównie w okresie wojen szwedzkich. W 1801 r. na rozkaz Fryderyka Wilhelma III zamek rozebrano, a cegły z rozbiórki posłużyły do budowy Cytadeli. Po zamku został tylko Klimek oraz studnia o głębokości 50 m i średnicy 2,5 m. Ostatecznie Klimka wysadziły oddziały niemieckie w dniu 5 marca 1945 r. dziś możemy podziwiać studnię i resztki murów kaplicy zamkowej.

Załącznik nr 8.
Rozsypanka definicji słowa: spichrze

przechowywania zbożowy, spichlerz, elewator zbożowy, jedno- lub
wielokondygnacyjny budynek Spichrz zboża workach w do
luzem. lub

Definicja: Spichrz zbożowy, spichlerz, elewator zbożowy, jedno – lub wielokondygnacyjny budynek do przechowywania zboża w workach lub luzem.

Załącznik nr 9.
Mapa dźwięków – rozpoznanie dźwięków stworzonych przez człowieka i naturę.
Podczas przerwy w marszu na błoniach nadwiślańskich, można stanąć lub
usiąść w kręgu w jakimś miejscu, poprosić o minutę spokoju i zrobić konkurs: „Kto słyszy najwięcej naturalnych dźwięków?”. Dzieci cicho siedzą w miejscu i podnoszą do góry ręce w momencie usłyszenia danego dźwięku. Zwycięzca może otrzymać na przykład tytuł ”Najlepsze ucho”. Podobnie można bawić się, kiedy wszyscy mają dodatkowo zamknięte oczy. Zamknięcie oczu przenosi dzieci w nieznany im zazwyczaj świat dźwięków, wywołując często głębokie emocje. Po zakończeniu konkursu warto porozmawiać na temat usłyszanych dźwięków. Można postawić dzieciom pytania: co było przyczyną dźwięków i co one oznaczały.
Jeżeli dzieci zabiorą ze sobą kartki papieru, to mogą narysować
mapę dźwięków. Może to być np. szum rzeki Wisły, skrzyp drzew, śpiew czy okrzyk ostrzegawczy ptaków, odgłosy przejeżdżającego pociągu lub samochodu.


opracowały:
Ewa Lubiszewska, Teresa Kondziela i Ewa Krzyżanowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie