Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Raport z przeprowadzonego mierzenia jakości pracy szkoły

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2347 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


mgr Edyta Lesiakowska
dyrektor Szkoły Podstawowej nr 10 w Łodzi



RAPORT Z PRZEPROWADZONEGO MIERZENIA JAKOŚCI PRACY SZKOŁY W OBSZARZE „ZDROWA, BEZPIECZNA SZKOŁA, PROFILAKTYKA”


Łódź 2001



I. WSTĘP

W świetle reformy oświaty zmienia się obraz polskiej szkoły, nie tylko w zakresie rozwiązań strukturalnych i programowych, ale przede wszystkim w sposobie patrzenia na szkołę jako jednostkę świadczącą określone usługi. W związku z tym współczesna filozofia jakości objęła swoim oddziaływaniem także sferę edukacji. Jakością pracy szkoły interesują się zarówno uczniowie, rodzice, nauczyciele, środowisko lokalne, jak i władze oświatowe i samorządowe. Według twórcy Total Quality Management (TQM) W.E. Deminga jakość jest tym, „co zadowala, a nawet zachwyca klienta”. Zatem szkoła, jako placówka usługowa powinna skupić wszystkie wysiłki na zaspokojeniu potrzeb i oczekiwań swoich odbiorców. Dyrektor szkoły i jej nauczyciele odpowiedzialni są za podnoszenie jakości kształcenia, osiąganie zamierzonych celów, które zostały sformułowane w „Podstawie programowej...”. Aby zapewnić wysoki poziom końcowego efektu, trzeba stale monitorować przebieg procesu wychowania i kształcenia, poprawiać własną pracę i jej wyniki, a także rozpoznać potrzeby, możliwości i oczekiwania klienta.
Zgodnie z rozporządzeniem MEN o nadzorze pedagogicznym na dyrektorze, zarządzającym jakością w placówce, spoczywa szereg zadań. Dotychczasowa główna forma nadzoru – hospitacja zastąpiona została mierzeniem jakości pracy rozumianym jako organizowanie tego działania, a także określanie sposobów wykonania, dokumentowania oraz wykorzystania wyników.
Dyrektor szkoły zobowiązany został do:
1. planowania, organizowania i przeprowadzania mierzenia jakości;
2. inspirowania i wspomagania nauczycieli w zakresie jakości pracy szkoły;
3. tworzenia raportu o jakości pracy szkoły i zapoznawania z nim rady pedagogicznej, rady szkoły, rady rodziców, samorządu uczniowskiego i innych;
4. opracowywania programu rozwoju szkoły z wykorzystaniem wyników mierzenia jakości;
5. gromadzenia informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy lub oceny dorobku zawodowego.
Nadzór pedagogiczny, czyli proces mierzenia jakości pracy szkoły, sprawowany jest przez specjalistów zewnętrznych oraz przez dyrektora. Dyrektora szkoły na co dzień bardziej interesuje pomiar wewnętrzny, gdyż dostarcza informacji pozwalających na korygowanie błędów, eliminację niedociągnięć i podejmowanie kroków zapobiegających niepowodzeniom.
Dla edukacji jakość to zgodność z ustalonymi wzorcami (standardami). Dlatego tak ważne jest opracowanie własnych wewnętrznych wymagań, na miarę oczekiwań „klientów”, ale i z uwzględnieniem posiadanych zasobów, osadzonych w określonych realiach, w których funkcjonuje konkretna szkoła, bowiem każda placówka ma swoją specyfikę, nieco inne wymagania i oczekiwania kierowane do uczniów.
W szkole, w której przeprowadzono badanie uczy się 546 uczniów (21 oddziałów), zatrudnionych jest 38 nauczycieli. Według sporządzonego rozeznania sytuacja rodzinna uczniów przedstawia się następująco:
1. w rodzinach pełnych wychowuje się 450 uczniów
2. w rodzinach niepełnych wychowuje się 96 uczniów.
Praca całej Rady Pedagogicznej koncentruje się na uczniach szczególnej troski, do których należą:
1. uczniowie, których rodziny lub oni sami są pod opieką kuratora sądowego – 28 osób
2. uczniowie z rodzin z problemem alkoholowym lub niewydolnych wychowawczo – 67 osób
3. uczniowie zagrożeni niedostosowaniem społecznym – 19 osób
4. uczniowie z rodzin o trudnej sytuacji materialnej – 120 osób
5. uczniowie drugoroczni.
Lokalizacja placówki powoduje, że uczniowie spotykają się w miejscu swojego zamieszkania z licznymi zjawiskami negatywnymi, często nawet patologicznymi. Zjawiska te mogą być przenoszone na teren szkoły, dlatego tak istotne jest monitorowanie zagadnień związanych z obszarem „ZDROWA, BEZPIECZNA SZKOŁA, PROFILAKTYKA”.
Prezentowana praca przedstawia raport, który powstał na bazie badań ankietowych przeprowadzonych w styczniu 2001 r. Badaniem objęto zagadnienia związane z bezpieczeństwem dzieci w szkole. Ankietę przeprowadzono wśród 221 uczniów klas III-VI szkoły podstawowej.


II. RAPORT Z MIERZENIA JAKOŚCI PRACY SZKOŁY
OBSZAR DZIAŁALNOŚCI SZKOLNEJ PODDANY MIERZENIU:
„ZDROWA, BEZPIECZNA SZKOŁA, PROFILAKTYKA”


Wymagania wobec jakości pracy Dowody i wskaźniki spełnienia wymagań
1. Szkoła dba o bezpieczeństwo swoich uczniów 1. W szkole pełni dyżur pracownik straży miejskiej.
2. Szkoła:
- Organizuje spotkania z policjantem, strażą miejską, strażą pożarną.
- Przeprowadza próbne alarmy przeciwpożarowe.
- Realizuje zajęcia z wychowania komunikacyjnego.
- Prawidłowo oznakowuje drogę ewakuacyjną.
- Organizuje dyżury nauczycieli i Samorządu Uczniowskiego podczas przerw.
2. Szkoła prowadzi profilaktykę uzależnień i promuje zdrowy tryb życia wśród uczniów, nauczycieli i rodziców. 1. W szkole pełni dyżur pielęgniarka.
2. W szkole działa świetlica profilaktyczna.
3. Szkoła realizuje programy profilaktyczne: np. „Tak czy nie”, uczestniczy w akcji „Alkohol kradnie wolność”, organizuje zajęcia warsztatowe w klasach I-III na temat nikotynizmu, prowadzone przez pracownika Miejskiego Ośrodka Profilaktyki Zdrowotnej.
4. Uczestniczy w programie stomatologicznym „O piękny uśmiech”
5. Nauczyciele prowadzą propagandę antytytoniową: lekcje tematyczne, konkursy, gazetki, ulotki, „marsze”. Organizowane są projekcje filmów video o tematyce związanej z uzależnieniami.
6. Szkoła prowadzi spotkania Rady Pedagogicznej z przedstawicielami instytucji zajmującymi się uzależnieniami.
7. Pedagog szkolny prowadzi pedagogizację rodziców dotyczącą uzależnień.
3. Szkoła walczy z agresją wśród uczniów. 1. Szkoła prowadzi tematyczne lekcje wychowawcze oraz zajęcia warsztatowe na temat tolerancji.
2. Uczniowie ufając nauczycielom zwracają się do nich o pomoc.
3. Szkoła organizuje pozalekcyjne zajęcia sportowe.
4. W szkole pełni stały dyżur pracownik Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
5. Przeprowadza ankietę wśród uczniów: „Bezpieczna i zdrowa szkoła”




ZASTOSOWANE NARZĘDZIA POMIARU: ANKIETA DLA UCZNIÓW

Drogi Uczniu
W trosce o Twoje bezpieczeństwo w szkole Rada Pedagogiczna, pragnie przeprowadzić krótką ankietę. Ankieta jest anonimowa. Postaraj się udzielić szczerych odpowiedzi. Wiedza zdobyta dzięki Twoim spostrzeżeniom umożliwi zwiększenie bezpieczeństwa w szkole.

Zakreśl x
Chłopiec
Dziewczynka Wpisz wiek: ........................ lat

Podkreśl wybraną odpowiedź

1. Czy chętnie chodzisz do szkoły?
a) nie b) raczej nie c) raczej tak d) tak

2. Czy w szkole czujesz się bezpiecznie?
a) nie b) raczej nie c) raczej tak d) tak

3. Czy spotykasz się z objawami agresji i przemocy na terenie szkoły?
a) nie b) raczej nie c) raczej tak d) tak

4. Czy byłeś(aś) świadkiem wyłudzania pieniędzy?
a) nie b) tak

5. Czy Ty zostałeś(aś) przez kogoś zaczepiony(a) w szkole i żądano od Ciebie pieniędzy lub wydania jakiejś rzeczy?
a) nie b) tak

6. Czy uczestniczyłeś w bójce szkolnej?
a) nie b) tak

7. Kiedy dochodzi do bójek?
a) przed lekcjami b) na lekcjach c) na przerwach d) po lekcjach

8. Czy dyżurujący nauczyciel reaguje na sytuacje konfliktowe wśród uczniów?
a) nie b) raczej nie c) raczej tak d) tak

9. Czy w szkole spotykasz uczniów palących papierosy?
a) nie b) raczej nie c) raczej tak d) tak

10. Czy otrzymałeś propozycję przyjęcia środka odurzającego (narkotyku)?
a) nie b) tak

11. Do kogo zwracasz się z problemem dotyczącym szkoły?
a) do wychowawcy b) do pracownika straży miejskiej c) do dyrektora
d) do starszego rodzeństwa e) do rodziców f) nie zwracam się do nikogo o pomoc

12. Czy obecność strażnika podnosi Twoim zdaniem bezpieczeństwo w szkole?
a) nie b) raczej nie c) raczej tak d) tak


Dziękujemy Ci za wypełnienie ankiety. Pomoże ona nam i Twoim kolegom stworzyć bezpieczną szkołę.


UZYSKANE WYNIKI:

1. a-7,73% b-15,9% c-24,55% d-51,82%
2. a-12,18% b-13,71% c-27,41% d-46,70%
3. a-56,48% b-43,52%
4. a-77,46% b-22,54%
5. a-87,32% b-12,68
6. a-68,69% b-31,31%
7. a-3,62% b-3,62% c-39,37% d-48,87%
8. a-0,45% b-0,90% c-5,00% d-82,02%
9. a-33,03% b-16,28% c-15,38% d-30,92%
10. a-99,55% b-0,45%
11. a-51,00% b-6,58% c-1,65% d-6,17% e-22,63% f-11,93%
12. a-1,81% b-27,66% c-1,53% d-69,00%


PORÓWNANIE UZYSKANYCH WYNIKÓW Z USTALONYMI WYMAGANIAMI:
Badaniem objęto zagadnienia związane z bezpieczeństwem dzieci w szkole. Ankietę przeprowadzono wśród 221 uczniów. Jak wykazało badanie ponad 3 uczniów chętnie uczęszcza do szkoły, a w przypadku zaistniałych problemów połowa ankietowanych uczniów zwraca się z nimi do wychowawcy, do pracownika ochrony - 6,58%, do dyrektora – 1,65%, do starszego rodzeństwa – 6,17 %, do rodziców – 22,63%. Prawie 12 % ankietowanych nie zwraca się do nikogo o pomoc. Uczniowie stwierdzili, że obecność strażnika podnosi bezpieczeństwo (ponad 70%) i nauczyciele reagują na sytuacje konfliktowe wśród uczniów (blisko 90% odpowiedzi).
Niepokój budzi fakt, iż blisko połowa ankietowanych stwierdziła, że w szkole spotyka się z przemocą. Blisko 1 badanych uczniów była świadkiem wyłudzania pieniędzy. 12.68% badanych odpowiedziało, iż sami byli zaczepieni w szkole i spotkali się z żądaniem wydania pieniędzy lub innej rzeczy. Na terenie szkoły dochodzi do aktów przemocy, jakimi są bójki. Udział w bójce zadeklarowała 1/3 badanych. Dochodzi do nich najczęściej po lekcjach i na przerwach.
Mimo tych niepokojących zjawisk 3 uczniów stwierdziło, iż w szkole czuje się bezpiecznie.
Zaskakująca wydaje się odpowiedź, iż w szkole uczniowie palą papierosy (blisko połowa ankietowanych), gdyż sami nie obserwowaliśmy na terenie szkoły tego zjawiska. Wymaga to szczególnego zainteresowania nauczycieli i pracowników szkoły, którzy nie zgłaszali problemów związanych z paleniem papierosów, a wręcz na pytania dyrektora odpowiadali, że nie spotykają się z tego typu problemami.
Bardzo zadawalające jest to, że w szkole uczniowie nie spotykają się ze zjawiskiem narkomanii.

WNIOSKOWANIE O SŁABYCH I SILNYCH STRONACH PRACY SZKOŁY:
Słabe strony: problem palenia papierosów w szkole - efektywność działań w zakresie profilaktyki antytytoniowej, próby wyłudzania pieniędzy, agresja w szkole, bójki uczniowskie.
Mocne strony: uczniowie czują się w szkole bezpiecznie i chętnie do niej przychodzą, wychowankowie mają zaufanie do pracowników szkoły i innych osób dorosłych, pozytywna rola strażnika, aktywność nauczycieli w rozwiązywaniu problemów uczniowskich, skuteczność działań profilaktycznych w zakresie narkomanii.


PROJEKT ZMIAN:
- zorganizowanie konkursów plastycznych i fotograficznych o tematyce antynikotynowej
- konkurs na fraszkę o tematyce w/w
- akcja „dzień bez papierosa”
- porządkowe apele dyscyplinujące
- wzmożone dyżury nauczycieli i Samorządu Uczniowskiego podczas przerw
- pogadanki dla rodziców nt. agresji
- organizacja „dnia kultury koleżeńskiej”
- wprowadzenie na naradach klasowych elementów programu „Jak żyć”, dotyczących zachowań asertywnych



III. PODSUMOWANIE:
Jak pisał Lao Tsu w „Złotej Księdze” – jakość to „doskonałość, której nie da się osiągnąć, ale trzeba do niej dążyć". Mierzenie jakości pracy szkoły to porównywanie przebiegu działalności szkolnej z przyjętymi standardami jakości umożliwiającymi diagnozowanie, opiniowanie i ocenianie; poprawianie tego co niedoskonałe i ciągłe porównywanie z wzorcem.
Wyniki wszystkich przeprowadzanych analiz zamieszczane są w raporcie, który powinien być udostępniony nauczycielom, rodzicom i osobom zainteresowanym. Także uczniowie powinni mieć zapewniony dostęp do pełnej informacji o szkole, w której się uczą.
Teoria jakości zakłada, że ocenianie w procedurach jakości to mówienie o mocnych i słabych stronach pracy. To, co teraz jest słabą stroną, może stać się szansą na przyszłą zmianę i dalszy rozwój. To co wykonywane jest bardzo dobrze powinno być na tym poziomie utrzymane.


BIBLIOGRAFIA:
1. W. Bednarkowa, S. Wlazło, Mierzenie jakości pracy szkoły. Część druga, Wrocław 1998.
2. D. Czarnecka, Poprawa jakości pracy szkoły (w:) „Nowa szkoła. Skuteczne zarządzanie w praktyce”, Warszawa 1999.
3. I. Dzierzgowska, M. Kalinowska, Mierzenie jakości pracy szkoły, CODN Warszawa 1999.
4. G. Holmes, Skuteczne zarządzanie w szkołach, „Dyrektor Szkoły” 11/1995.
5. Mierzenie jakości pracy szkoły. Materiały pomocnicze dla dyrektorów szkół, WCDNiKP, Łódź 1999.
6. A. Pfeiffer, Jakość w edukacji, „Dyrektor Szkoły” 11/1999.
7. S. Wlazło, Mierzenie jakości pracy szkoły. Część pierwsza i trzecia, Wrocław 1999.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie